Anotācija (ex-ante)

23-TA-2332: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
"Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2023. gada 14. jūlija rīkojumu Nr. 434 "Par Juridiskās palīdzības administrāciju" (turpmāk – Rīkojums par JPA), kurā noteikts, ka ar 2024. gada 1. janvāri Tiesu administrācija ir Juridiskās palīdzības administrācijas funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi Noteikumos Nr.474 no Tieslietu ministrijas padotības iestāžu uzskaitījuma svītrot Juridiskās palīdzības administrāciju, ņemot vērā apstākli, ka tā tiek reorganizēta, vienlaikus atbilstoši faktiskajai situācijai precizēta Noteikumos Nr. 474 ietvertā norāde par Tiesu namu aģentūru kā valsts akciju sabiedrību.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Paredzēts, ka Juridiskās palīdzības administrācija tiks reorganizēta ar 2024. gada 1. janvāri, līdz ar to ir nepieciešams nodrošināt vienotu spēkā stāšanās datumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
[1] Juridiskās palīdzības administrācija ir tieslietu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Tā veic Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā, likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem" un citos normatīvajos aktos noteiktās funkcijas, proti:
1) nodrošina valsts apmaksātas juridiskās palīdzības saņemšanu likumā noteiktām personām;
2) atlīdzina zvērinātiem advokātiem un zvērinātu advokātu vecākajiem to darbu obligātās aizstāvības gadījumos kriminālprocesos;
3) izmaksā valsts kompensācijas cietušajiem tīšos noziedzīgos nodarījumos;
4) noteiktos gadījumos nodrošina valsts nodrošinātai juridiskai palīdzībai un valsts kompensācijām izmaksāto valsts budžeta līdzekļu piedziņu;
5) izveido un uztur Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības un Valsts kompensācijas reģistru;
6) nodrošina tālruņa 116006 "Palīdzības dienests noziegumu upuriem" darbību, slēdzot deleģēšanas līgumu ar biedrību "Skalbes".
Ar Rīkojumu par JPA noteikts, ka, lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu un darbības efektivitāti ar 2024. gada 1. janvāri tiek reorganizēta Juridiskās palīdzības administrācija, to pievienojot Tiesu administrācijai.

[2] Ar Noteikumiem Nr.474 noteikts, ka Tieslietu ministrija ir valsts kapitāla daļu turētāja valsts akciju sabiedrībā "Tiesu namu aģentūra". Norādītās komercsabiedrības veids kopš 2020.gada 10.decembra mainīts uz sabiedrību ar ierobežotu atbildību. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Izvērtējot Juridiskās palīdzības administrācijas un Tiesu administrācijas funkcijas un darbības jomas, secināts, ka pastāv iespēja nodrošināt efektīvāku valsts pārvaldes iestāžu darbību, apvienojot resursus vienā iestādē, un Ministru kabinets pieņēmis Rīkojumu par JPA.
Ņemot vērā Juridiskās palīdzības administrācijas pievienošanu Tiesu administrācijai, Juridiskās palīdzības administrācija svītrojama no Tieslietu ministrijas nolikuma 10. punkta, kurā uzskaitītas Tieslietu ministrijas padotības iestādes.

[2] Ņemot vērā apstākli, ka komercsabiedrība "Tiesu namu aģentūra" vairs nav valsts akciju sabiedrība, bet gan sabiedrība ar ierobežotu atbildību, veicami faktiskajai situācijai atbilstoši tehniski precizējumi Noteikumu Nr. 474 11. punktā.
Risinājuma apraksts
[1] Ar noteikumu projektā piedāvātajiem grozījumiem pēc būtības netiek mainītas iestāžu funkcijas vai uzdevumi.
Pēc Juridiskās palīdzības administrācijas pievienošanas Tiesu administrācijai, Tiesu administrācija pēc būtības pārņems Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas un uzdevumus, nodrošinot līdz šim Juridiskās palīdzības administrācijas veikto funkciju un uzdevumu nepārtrauktību un attīstību.
Pārņemot Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas un uzdevumus, Tiesu administrācija vienlaikus pārņems arī tās cilvēkresursus. Tādējādi tiks nodrošināta zināšanu un resursu pārnese pakalpojumu sniegšanas kvalitātes nodrošināšanai.

[2] Ar grozījumiem attiecībā uz komercsabiedrību "Tiesu namu aģentūra" precizēts tās komercdarbības veids uz sabiedrību ar ierobežotu atbildību, nodrošinot tiesisko noteiktību un skaidrību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kurām atbilstoši Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumam ir tiesības uz juridisko palīdzību, un juridiskās palīdzības sniedzēji. Personas, kurām atbilstoši likumam "Par valsts kompensāciju cietušajiem" ir tiesības uz valsts kompensāciju.
Ietekmes apraksts
Personu, kurām atbilstoši Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumam ir tiesības uz juridisko palīdzību, tiesību un saistību loks paliek nemainīgs. Tāpat arī juridiskās palīdzības sniedzēju tiesību un pienākumu apjoms paliek nemainīgs. 
Personu, kurām atbilstoši likumam "Par valsts kompensāciju cietušajiem" ir tiesības uz valsts kompensāciju, tiesību un saistību loks paliek nemainīgs.
Minētās funkcijas pilnā apmērā turpmāk īstenos Tiesu administrācija. Lai sekmētu sabiedrības informētību par izmaiņām, tiks veikti informatīvi pasākumi.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1.

Noteikumu projektu pakotne

Pamatojums un apraksts

Vienlaikus ar noteikumu projektu vienotā pakotnē tiek virzīti šādi Ministru kabineta noteikumu projekti: "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 585 "Tiesu administrācijas nolikums"", "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 814 "Noteikumi par iemaksas apmēru valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības saņemšanai un tās veikšanas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 811 "Noteikumi par personas īpašuma stāvokļa un ienākumu līmeņa atbilstību valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības piešķiršanai un pieprasījuma veidlapas paraugu"", "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 21. marta noteikumos Nr. 165 "Noteikumi par finansiālā atbalsta pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 23. aprīļa noteikumos Nr. 218 "Noteikumi par valsts kompensācijas pieprasījuma veidlapas paraugu"", "Grozījums Ministru kabineta 2007. gada 20. marta noteikumos Nr. 197 "Valsts kompensācijas reģistra noteikumi"", "Grozījums Ministru kabineta 2006. gada 7. februāra noteikumos Nr. 107 "Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības reģistru"", "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1493 "Noteikumi par valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības apjomu, samaksas apmēru, atlīdzināmajiem izdevumiem un to izmaksas kārtību"", "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 25. septembra noteikumos Nr. 641 "Noteikumi par iesnieguma veidlapu paraugiem juridiskās palīdzības līguma slēgšanai"" un "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1093 "Noteikumi par zvērinātu advokātu vecākā atlīdzības un atlīdzināmo izdevumu noteikšanas kārtību un apmēriem"".

Saistītie tiesību aktu projekti attiecas uz privātpersonām, tādējādi, nodrošinot tiesisko noteiktību un skaidrību, nodrošināms faktiskai situācijai atbilstošs regulējums.
Savukārt citos Ministru kabineta noteikumos, kas tiešā veidā neattiecas uz privātpersonām, paredzēts, ka grozījumi tiks veikti vienlaikus ar citiem grozījumiem pēc būtības attiecīgajos normatīvajos aktos. Attiecīgi Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā tiks nostiprināts, ka līdz attiecīgu grozījumu izdarīšanai citos normatīvajos aktos lietotais termins "Juridiskās palīdzības administrācija" (attiecīgajā locījumā) atbilst šajā normatīvajā aktā lietotajam terminam "Tiesu administrācija" (attiecīgajā locījumā).

Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts attiecas tikai uz valsts pārvaldes iekšējo reorganizāciju, Tiesu administrācijai pārņemot Juridiskās palīdzības administrācijas funkcijas. Personu, kurām atbilstoši Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likumam ir tiesības uz juridisko palīdzību, personu, kurām atbilstoši likumam "Par valsts kompensāciju cietušajiem" ir tiesības uz valsts kompensāciju, kā arī juridiskās palīdzības sniedzēju tiesisko stāvokli noteikumu projekts neietekmē. Ņemot vērā norādīto, sabiedrības līdzdalība nav plānota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Juridiskās palīdzības administrācija
  • Tiesu administrācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi