Anotācija

25-TA-231: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumos Nr. 892 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana" 2.2.2.1. pasākuma "Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija" projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lai veicinātu Eiropas Savienības (turpmāk - ES) fondu ilgtspējīgus ieguldījumus atkritumu apsaimniekošanas reģionos (turpmāk - AAR) Latvijā, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi un Ministru kabinetā (turpmāk - MK) 2024. gada 17. decembrī apstiprināti noteikumi Nr. 892 “ES kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam specifiskā atbalsta mērķa 2.2.2. “Pārejas uz aprites ekonomikas veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 892).

2025. gada 29. janvārī tika izsludināta 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās kārtas (turpmāk - 2.2.2.1. pasākuma otrā kārta) atklāta atlase ar projektu iesniegšanas termiņu līdz 2025. gada 29. aprīlim. Izskatot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras sagatavoto atlases dokumentāciju, konstatēts, ka ir pieļauta tehniska neprecizitāte esošajos 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumos par projektā paredzēto apsaimniekojamo atkritumu daudzuma izcelsmi aprites ekonomikas izveides un aprīkošanas darbībai.

Lai 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas atlases dokumentācijā nebūtu iekļauta pretrunīga informācija, ir izstrādāts noteikumu projekts, paredzot tehniski precizēt, ka visām 2.2.2.1. pasākuma otrajā kārtā atbalstāmajām darbībām ir jānodrošina, ka projektu līmenī apsaimniekojamo atkritumu daudzuma izcelsme ir vismaz 60% no attiecīgā AAR vai AAR apkalpotās teritorijas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 892 35.9. apakšpunktā, svītrojot atsauci uz 30.2. apakšpunktu, lai novērstu tehnisku neprecizitāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumiem projektā ir atbalstāmas šādas atkritumu apsaimniekošanas darbības:
- trešo personu radītu atkritumu pārstrādes iekārtu un kompostēšanas laukumu izveide;
- aprites ekonomikas centru izveide un aprīkošana;
- dalīti vāktu atkritumu šķirošanas līniju izveide un modernizācija;
- šķiroto atkritumu savākšanas viedo laukumu izveide;
- dalīti vāktu bioloģiski noārdāmu atkritumu savākšanas specializētā mazemisiju un bezemisiju autotransporta iegāde.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 892 anotāciju ieguldījumi paredzēti atkritumu apsaimniekošanas sistēmas attīstībai AAR līmenī, līdz ar to ir izvirzīta prasība projekta līmenī nodrošināt, ka apsaimniekojamo atkritumu daudzuma izcelsme ir vismaz 60% no attiecīgā AAR vai AAR apkalpotās teritorijas.

Pašreiz aktuālajā MK noteikumu Nr. 892 redakcijā ir nepieciešams veikt tehniska rakstura precizējumus attiecībā uz 35.9. apakšpunktu, precizējot šajā apakšpunktā norādīto atsauci.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2025. gada 29. janvārī tika izsludināta 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas atklāta atlase ar projektu iesniegšanas termiņu līdz 2025. gada 29. aprīlim. Izskatot Centrālās finanšu un līgumu aģentūras sagatavoto atlases dokumentāciju, konstatēta pretrunīga informācija starp 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumiem un tās kritērijiem.

Proti, esošajos 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumos, t.i., MK noteikumu Nr. 892 35.9. apakšpunktā, norādīts, ka nav atbalstāmi ieguldījumi, ja projektā paredzēts apsaimniekot atkritumus, kas apjoma izteiksmē vismaz 60% apmērā nav radīti attiecīgajā AAR vai projekta iesniedzēja apkalpotajā teritorijā attiecīgajā AAR, vienlaikus nosakot, ka šis nosacījums nav attiecināms uz aprites ekonomikas centru izveides un aprīkošanas darbību.

Turpretī 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji nosaka, ka kvalitātes kritērijs Nr. 4.1. attiecināms uz visiem projektu iesniegumiem, t.sk. arī projekta iesniegumiem, kur ir plānota tikai aprites ekonomikas centru izveides un aprīkošanas darbība. Līdz ar to visām 2.2.2.1. pasākuma otrajā kārtā atbalstāmajām darbībām ir jānodrošina, ka paredzēto apsaimniekojamo atkritumu izcelsme ir vismaz 60% apmērā no attiecīgā AAR vai projekta iesniedzēja apkalpotās teritorijas attiecīgajā AAR.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka esošie 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumi ir pretrunā ar tās kritērijiem un ir pieļauta tehniska kļūda.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu tiesisko skaidrību gan potenciālajiem projektu iesniedzējiem, gan projektu iesniegumu vērtēšanas komisijai, t.i., lai 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas atlases dokumentācijā nebūtu iekļauta pretrunīga informācija, ir izstrādāts noteikumu projekts, paredzot tehniski precizēt MK noteikumu Nr. 892 35.9. apakšpunktu, svītrojot atsauci uz 30.2. apakšpunktu.

Rezultātā visām 2.2.2.1. pasākuma otrajā kārtā atbalstāmajām darbībām ir jānodrošina, ka projektu līmenī apsaimniekojamo atkritumu daudzuma izcelsme ir vismaz 60% no attiecīgā AAR vai AAR apkalpotās teritorijas, tādējādi nodrošinot atbilstību MK noteikumu Nr. 892 anotācijā sniegtajai informācijai un 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.

Ņemot vērā MK noteikumu Nr. 892 grozījuma projekta ietvaros veiktā precizējuma tehnisko raksturu un ievērojot, ka 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas atlases ietvaros šobrīd vēl nav iesniegts neviens projekts, ar MK noteikumu Nr. 892 projektu paredzētie grozījumi neatstās būtisku ietekmi uz 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas izsludināto atlasi. Tā kā tehniskā neprecizitāte esošajos 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanas nosacījumos par projektā paredzēto apsaimniekojamo atkritumu daudzuma izcelsmi aprites ekonomikas izveides un aprīkošanas darbībai tika konstatēta pirms 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas atlases izsludināšanas, nav nepieciešams veikt izmaiņas atlases dokumentācijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz izmaiņas 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas īstenošanai plānotā un pieejamā kopējā attiecināmā finansējuma apmērā, t.sk. nemaina proporciju starp Kohēzijas fonda finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt atbilstību starp 2.2.2.1. pasākuma otrās kārtas esošajiem īstenošanas nosacījumiem un tās projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem. Noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, t.sk. netiek mainīti atlases kārtas projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji, līdz ar to publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi