Anotācija (ex-ante)

24-TA-738: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "“Grozījumi likumā “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas””" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 6.februāra sēdes protokola Nr.6, 33.§ “Informatīvais ziņojums “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”” 5.punkts paredz Finanšu ministrijai noteiktā kārtībā līdz 2024.gada 1.jūnijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu par Nodokļu un muitas policiju, kas ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas nodrošināšanai. Tā kā Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas ietvaros no Valsts ieņēmumu dienesta struktūras tiek nodalīta Nodokļu un muitas policija, nepieciešams precizēt likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” normas saistībā ar turpmākajām Valsts ieņēmumu dienesta un Nodokļu un muitas policijas funkcijām saistībā ar skaidras naudas kontroli uz iekšējām un ārējām robežām. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas"" (turpmāk – likumprojekts) ir izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta doto uzdevumu, kas paredz izveidot jaunu valsts pārvaldes iestādi – Nodokļu un muitas policiju – kurai tiks nodotas Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes īstenotās funkcijas un uzdevumi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Nepieciešams sagatavošanās periods Valsts ieņēmumu dienesta reorganizācijas efektīvai īstenošanai.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2024.gada 6.februāra sēdē, izskatot iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, atbalstīja tajā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju, t.i., Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes izmeklēšanas un operatīvās darbības funkcijas un uzdevumus nodot Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei – Nodokļu un muitas policijai (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.punktu).
Ievērojot, ka Finanšu ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un noteiktā kārtībā līdz 2024.gada 1. jūnijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību aktu projektus, kas paredz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu un Iekšējās drošības pārvaldes izmeklēšanas un operatīvās darbības funkciju un uzdevumu izslēgšanu no Valsts ieņēmumu dienesta funkcijām un uzdevumiem (sk. prot. Nr.6, 33.§, 3.punktu), Finanšu ministrija ir uzsākusi darbu pie tiesību aktu projektu izstrādes. Lai Valsts ieņēmumu dienesta reformas rezultātā nerastos pārrāvums skaidras naudas kontrolē uz valsts iekšējās robežas,  viens no likumiem, kurā nepieciešami grozījumi, ir likums “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”.
Atbilstoši likuma 3.pantam kompetentā iestāde Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 23. oktobra regulas (ES) Nr. 2018/1672 par Savienības teritorijā ievestās skaidras naudas vai no tās izvestās skaidras naudas kontroli un par regulas (EK) Nr. 1889/2005 atcelšanu (turpmāk — regula Nr. 2018/1672) izpratnē Latvijas Republikā ir Valsts ieņēmumu dienests. Nodokļu un muitas policija atbilstoši likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 3.pantam ir Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienība un veic skaidras naudas, ko ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, kontroli šķērsojot valsts iekšējo robežu, kā arī veic administratīvā pārkāpuma procesu par likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 7.panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem pārkāpumiem. Lai Nodokļu un muitas policija saglabātu uzdevumus nedeklarētas skaidras naudas kontrolē arī pēc tam, kad tā tiks nodalīta no Valsts ieņēmumu dienesta, nepieciešams šādas kompetences atsevišķi noteikt likumā “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likumprojekta 1.pants.
Atbilstoši likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 3.panta pirmajai daļai Regulas Nr. 2018/1672 2. panta 1. punkta "g" apakšpunkta izpratnē kompetentā iestāde Latvijas Republikā ir Valsts ieņēmumu dienests. Minētā norma attiecas uz Eiropas Savienībā ievedamās vai no Eiropas Savienības izvedamās skaidras naudas kontroli uz valsts robežas, proti, attiecināma uz Eiropas Savienības ārējo robežu un nav piemērojama attiecībā uz skaidras naudas apriti uz valsts iekšējās robežas ar Eiropas Savienības dalībvalstīm. Ņemot vērā, ka likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” normas šobrīd ir attiecināmas arī uz nedeklarētas skaidras naudas kontroles jautājumiem uz valsts iekšējās robežas ar Eiropas Savienības dalībvalstīm, likumā nepieciešams noteikt, kura būs kompetentā iestāde gadījumā, kad Nodokļu un muitas policija tiek nodalīta no Valsts ieņēmumu dienesta.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1.pants.
Ar likumprojekta 1.pantu likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 3.pantā tiek skaidri un nepārprotami noteiktas kompetentās iestādes regulas Nr.2018/1672 2.panta 1.punkta “g” apakšpunkta izpratnē. Proti, tās ir Valsts ieņēmumu dienests un Nodokļu un muitas policija.
Vienlaikus likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 3.pants tiek papildināts ar jaunu ceturto un piekto daļu, nosakot kompetento iestādi skaidras naudas un nepavadītas skaidras naudas, ko ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, šķērsojot valsts iekšējo robežu, kontrolē. Proti, kā kompetentā iestāde saglabāsies Nodokļu un muitas policija, kas tāda ir arī šobrīd kā Valsts ieņēmumu dienesta struktūrvienība.
Tāpat tiek noteikta kompetentā iestāde skaidras naudas, ko ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, šķērsojot valsts iekšējo robežu, kontrolē vietās, kurās tiek veikta muitas kontrole. Papildus Nodokļu un muitas policijai kompetentā iestāde šādā gadījumā būs arī Valsts ieņēmumu dienests. Šādas vietas, kurās uz valsts iekšējās robežas tiek veikta muitas kontrole ir, piemēram, lidosta.
 
Problēmas apraksts
Likumprojekta 2.pants.
Likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 5.panta piektā daļa nosaka, ka kompetentā iestāde panta pirmajā daļā minētās skaidras naudas deklarācijas veidlapas paraugu un panta otrajā daļā minētās skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijas veidlapas paraugu publicē savā tīmekļvietnē. 
Likumā “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 3.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktas divas kompetentās iestādes (Valsts ieņēmumu dienests, atsevišķos gadījumos Valsts robežsardze). Saskaņā ar likumprojektā paredzēto regulējumu (grozījums 3.pantā) turpmāk būs noteiktas trīs kompetentās iestādes – Valsts ieņēmumu dienests, Nodokļu un muitas policija, atsevišķos gadījumos Valsts robežsardze. Ievērojot minēto, likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 5.panta piektās daļas redakcija rada tiesisko nenoteiktību par kompetento iestādi, kurai  pienākums publicēt savā tīmekļvietnē šā panta pirmajā daļā minētās skaidras naudas deklarācijas veidlapas paraugu un šā panta otrajā daļā minētās skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijas veidlapas paraugu. Ievērojot minēto, lai veicinātu tiesību normas uztveramību un tiesisko noteiktību, nepieciešams skaidri noteikt, ka skaidras naudas deklarācijas veidlapas paraugs un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijas veidlapas paraugs tiek publicēts Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietnē.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2.pants.
Nodalot no Valsts ieņēmumu dienesta struktūras Nodokļu un muitas policiju, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai nepieciešams nepārprotami norādīt, kuras iestādes tīmekļvietnē tiks publicēta likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 5.pantā minētie veidlapu paraugi.
 
Problēmas apraksts
Likumprojekta 3.pants
Lai nodrošinātu skaidras naudas kontroli uz valsts iekšējās robežas, likumā "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" noteikts pienākums personai, šķērsojot valsts iekšējo robežu, pēc kompetentās iestādes amatpersonas pieprasījuma rakstveidā aizpildīt skaidras naudas deklarāciju un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarāciju par nepavadītu skaidru naudu (turpmāk - deklarācijas). Ar Likumprojektu tiek precizēts, ka kompetentās iestādes funkcijas skaidras naudas un nepavadītas skaidras naudas, ko ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, šķērsojot valsts iekšējo robežu, kontroles nodrošināšanai veiks Nodokļu un muitas policija. Savukārt, kompetentās iestādes funkcijas skaidras naudas kontroles nodrošināšanai, ko ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, šķērsojot valsts iekšējo robežu vietās, kurās tiek veikta muitas kontrole, veiks arī Valsts ieņēmumu dienests.
Deklarāciju aizpildei izmanto Komisijas Īstenošanas regulā (ES) Nr. 2021/7764 (2021. gada 11. maijs), ar ko nosaka paraugus konkrētām veidlapām, kā arī tehniskos noteikumus efektīvai informācijas apmaiņai saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/1672 par Savienības teritorijā ievestās skaidras naudas vai no tās izvestās skaidras naudas kontroli (turpmāk – Regula Nr.2021/7764) noteiktās skaidras naudas deklarācijas veidlapas (pavadītai naudai) un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijas veidlapas (nepavadītai naudai) datus (minētā regula ir tieši piemērojama attiecībā uz skaidras naudas kontroli uz valsts ārējās robežas robežas, tāpēc likums "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" nesatur tiesisko regulējumu par konkrētiem datiem, kas jānorāda deklarācijās, ja tiek šķērsota valsts ārējā robeža).
Piemērojot likuma "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" 5.1 pantu saistībā ar skaidras naudas deklarēšanu un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarēšanu par nepavadītu skaidru naudu, šķērsojot valsts iekšējo robežu un izvērtējot normā ietverto tiesisko regulējumu konstatēts, ka deklarācijās, ko aizpilda šķērsojot valsts iekšējo robežu iztrūkst būtiskas datu kopas, līdz ar ko deklarācijās norādāmās informācijas apjoms nav pietiekams, lai pilnvērtīgi identificētu skaidras naudas pārvadātāju, deklarētāju, īpašnieku, nosūtītāju vai saņēmēju, kā arī samazinātu kļūdu risku attiecībā uz identitāti un kavējumu risku turpmākas pārbaudes gadījumā, kā arī, lai veiktu pilnvērtīgu riska analīzi. 
Tajā pat laikā attiecībā uz skaidras naudas deklarēšanu un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarēšanu par nepavadītu skaidru naudu, šķērsojot valsts ārējo robežu situācija ir noregulēta pilnā apjomā, jo šajā gadījumā deklarācijas tiek aizpildītas, izmantojot regulā (ES) Nr. 2021/7764 noteiktās veidlapas.

Vienlaikus, deklarācijas veidlapā (pavadītai naudai) norādāmās informācijas apjoms noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 2018/1672 (2018. gada 23. oktobris) par Savienības teritorijā ievestās skaidras naudas vai no tās izvestās skaidras naudas kontroli un par Regulas (EK) Nr. 1889/2005 atcelšanu (turpmāk – Regula Nr. 2018/1672), 3.panta 2.punktā, bet deklarācijas veidlapā (nepavadītai naudai) norādāmās informācijas apjoms noteikts Regulas Nr. 2018/1672 4.panta 2.punktā.

Papildus minētajam Regulas Nr.2021/7764 2.ievilkumā noteikts, ka papildus Regulas (ES) 2018/1672 3. panta 2. punktā un 4. panta 2. punktā uzskaitītajiem datu elementiem attiecīgajā veidlapā būtu jāiekļauj šādi konkrēti datu elementi, lai attiecīgi identificētu pārvadātāju, deklarētāju, īpašnieku, nosūtītāju vai saņēmēju: fiziskām personām personas identifikācijas numurs un dzimums, uzņēmēju reģistrācijas un identifikācijas numuri, juridiskām personām reģistra nosaukums un reģistrācijas valsts, personu apliecinošo dokumentu izdošanas valsts un izdošanas datums, tālruņa numurs un e-pasta adrese kā kontaktinformācija, atsauces numurs un transporta uzņēmums transportlīdzekļiem. Minētie datu elementi ir jāiekļauj, lai samazinātu kļūdu risku attiecībā uz identitāti un kavējumu risku turpmākas pārbaudes gadījumā, kā arī riska analīzes vajadzībām un lai uzlabotu Regulas (ES) 2018/1672 5. panta 4. punktā minētās kopējās riska pārvaldības sistēmas efektivitāti.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3.pants
Lai Nodokļu un muitas policija, piemērojot likuma "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" 5.1 pantu saistībā ar skaidras naudas deklarēšanu un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarēšanu par nepavadītu skaidru naudu, šķērsojot valsts iekšējo robežu pilnvērtīgi nodrošinātu kompetentās iestādes funkcijas skaidras naudas kontrolē, nepieciešams papildināt likuma "Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas" 5.1 pantu saistībā ar deklarācijās norādāmajām datu kopām, gadījumā, ja persona šķērso valsts iekšējo robežu atbilstoši tādām datu kopām, kuras jāietver deklarācijās, ja tiek šķērsota valsts ārējā robeža. Minētais ļaus pilnvērtīgi identificēt skaidras naudas pārvadātāju, deklarētāju, īpašnieku, nosūtītāju vai saņēmēju, kā arī samazinās kļūdu risku attiecībā uz identitāti un kavējumu risku turpmākas pārbaudes gadījumā, kā arī, ļaus veikt pilnvērtīgu riska analīzi. 
Problēmas apraksts
Likumprojekta 4.pants.
Likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 6.pants paredz Valsts ieņēmumu dienestam nodrošināt skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļautās informācijas pieejamību Finanšu izlūkošanas dienestam, kā arī sniegt skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļauto informāciju operatīvās darbības subjektam vai procesa virzītājam pēc to atsevišķa pieprasījuma. Šobrīd praksē minētās funkcijas Valsts ieņēmumu dienestā ir nodalītas atbilstoši kompetencei Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldei (ārējās robežas) un Nodokļu un muitas policijai (iekšējās robežas). Nodalot no Valsts ieņēmuma dienesta Nodokļu un muitas policiju joprojām nepieciešams saglabāt Nodokļu un muitas policijas kompetenci nedeklarētas skaidras naudas kontrolē uz valsts iekšējām robežām ar Eiropas Savienības dalībvalstīm. Līdz ar to nepieciešams likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 6.pantā noteikt, ka skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļautās informācijas pieejamību Finanšu izlūkošanas dienestam nodrošina ne tikai Valsts ieņēmumu dienests, bet arī Nodokļu un muitas policija. Minētais attiecināms arī uz skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļautās informācijas operatīvās darbības subjektam vai procesa virzītājam pēc to atsevišķa pieprasījuma sniegšanu.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 4.pants.
Lai Nodokļu un muitas policija saglabātu uzdevumus nedeklarētas skaidras naudas kontrolē arī pēc tam, kad tā tiks nodalīta no Valsts ieņēmumu dienesta, nepieciešams likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 6.pantā paredzēt, ka skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļautās informācijas pieejamību Finanšu izlūkošanas dienestam nodrošina ne tikai Valsts ieņēmumu dienests, bet arī Nodokļu un muitas policija. Minētais attiecināms arī uz skaidras naudas deklarācijā un skaidras naudas informācijas atklāšanas deklarācijā iekļautās informācijas operatīvās darbības subjektam vai procesa virzītājam pēc to atsevišķa pieprasījuma sniegšanu.
 
Problēmas apraksts
Likumprojekta 5.pants.
Likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 7.pants paredz Valsts ieņēmumu dienestam veikt administratīvā pārkāpuma procesu par normatīvajos aktos noteiktā pienākuma deklarēt skaidru naudu, kuru, šķērsojot valsts robežu, ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, neizpildīšanu un par kompetentās iestādes noteiktā pienākuma atklāt informāciju par nepavadītu skaidru naudu, kuru, šķērsojot valsts robežu, ieved Latvijas Republikā vai izved no tās, neizpildīšanu. 
Nodalot no Valsts ieņēmuma dienesta Nodokļu un muitas policiju, joprojām nepieciešams saglabāt Nodokļu un muitas policijas kompetenci administratīvā pārkāpuma procesa veikšanā. Līdz ar to nepieciešams likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 7.pantā noteikt, kuros gadījumos kura iestāde veiks administratīvā pārkāpuma procesu.  
 
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5.pants.
Nodalot no Valsts ieņēmuma dienesta Nodokļu un muitas policiju, tās kompetences, kas Valsts ieņēmumu dienestā bija piekritīgas Nodokļu un muitas policijas pārvaldei, saglabā Nodokļu un muitas policija. Tā kā Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes kompetencē ir funkcijas, kas reglamentētas likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”  5. un 5.1 pantā, nepieciešams likumā noteikt Nodokļu un muitas policijas kompetenci administratīvā pārkāpuma procesa veikšanā. Līdz ar to nepieciešams likuma “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas” 7.pantā noteikt, kura iestāde kuros gadījumos veiks administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts iekšējo vai ārējo robežu.
Administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts ārējo robežu,  veiks Valsts ieņēmumu dienests.
Administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts ārējo robežu, līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veiks arī Nodokļu un muitas policija. Piemēram,  ja Nodokļu un muitas policija muitas kontroles punktā uz ārējās robežas kādā savas kompetences ietvaros veiktā pārbaudē konstatēs pārkāpumu, Nodokļu un muitas policija uzsāks administratīvā pārkāpuma procesu. savukārt, administratīvā pārkāpuma lietu izskatīs un lēmumu šajā procesā pieņems Valsts ieņēmumu dienests.
Administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts iekšējo robežu, veiks tā kompetentā iestāde, kura ir konstatējusi pārkāpumu. Praksē pārsvarā tā būs Nodokļu un muitas policija. Savukārt, Valsts ieņēmumu dienests administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts iekšējo robežu, veiks vietās, kurās tiek veikta muitas kontrole, piemēram, lidostā. Valsts ieņēmumu dienests administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem, kas izdarīti, šķērsojot valsts iekšējo robežu, veiks tikai par pavadītu skaidru naudu. Minētais neattieksies uz nepavadītu skaidru naudu, jo Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē neietilpst nepavadītas skaidras naudas kontrole uz iekšējām robežām.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts “Nodokļu un muitas policijas likums"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabinets 2024.gada 6.februāra sēdē, izskatot iesniegto informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, atbalstīja tajā ietvertos priekšlikumus par Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju, t.i., Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei – Nodokļu un muitas policijai (sk. prot. Nr.6, 33.§, 2.punktu).
Ievērojot, ka Finanšu ministrijai ir dots uzdevums sagatavot un noteiktā kārtībā līdz 2024.gada 1. jūnijam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību aktu projektus, kas paredz Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkciju un uzdevumu izslēgšanu no Valsts ieņēmumu dienesta funkcijām un uzdevumiem (sk. prot. Nr.6, 33.§, 3.punktu), Finanšu ministrija ir uzsākusi darbu pie tiesību aktu projektu izstrādes. Lai Valsts ieņēmumu dienesta reformas rezultātā nerastos pārrāvums skaidras naudas kontrolē uz valsts iekšējās robežas,  viens no likumiem, kurā nepieciešami grozījumi, ir likums “Par skaidras naudas deklarēšanu uz valsts robežas”.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Atbilstoši MK sēdes protokollēmuma projektā noteiktajam, vienotā paketē virzāms šis likumprojekts, kā arī likumprojekts “Valsts ieņēmumu dienesta likums”, likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, likumprojekts “Nodokļu un muitas policijas likums”, likumprojekts “Grozījumi Muitas likumā” un likumprojekts “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” (likumprojektu pakete).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Likumprojekts tika nodots publiskajā apspriešanā 04.04.2024.-17.04.2024. Komentāri netika saņemti.

6.4. Cita informācija


Sabiedrība par plānoto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju ir informēta arī ar informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem”, kuru Ministru kabinets ir pieņēmis zināšanai 2024.gada 6.februāra sēdē (sk. prot. Nr.6, 33.§).

Savukārt, lai izstrādātu priekšlikumus Valsts ieņēmumu dienesta reformas tiesiskajam regulējumam un reformas risinājumiem, Finanšu ministrija izveidoja Valsts ieņēmumu dienesta reformas darba grupu, kuras sastāvā ir Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas, Iekšējās drošības biroja, Iekšlietu ministrijas, Latvijas Republikas prokuratūras, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, Valsts policijas, Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts kancelejas pārstāvji. Tādējādi likumprojektu izstrādājot, ir izvērtēti arī darba grupas locekļu sniegtie viedokļi.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi