23-TA-1094: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 27. decembra noteikumos Nr. 1032 "Atkritumu poligonu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministra kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministra kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr.1032 "Atkritumu poligona noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 22.panta 1.1 daļā noteiktajam deleģējumam.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts tiek papildināts ar atkritumu apsaimniekošanas reģionālajiem centriem, pašvaldību, kam jānodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpilde noteiktajā termiņā un prasībām Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi kā tas noteikts Atkritumu apsaimniekošanas likuma grozījumos, kas stājās spēkā 2023.gada 11.aprīlī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošie Ministra kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumi Nr.1032 "Atkritumu poligona noteikumi" nosaka sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķi, sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķus un to izpildes termiņus, bet nav noteiktas prasības Eiropas komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi un atkritumu apsaimniekošanas reģionālajam centram, pašvaldībai, kas nodrošinās sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Eiropas parlamenta un padomes direktīvu (ES) 2018/850 (2018. gada 30. maijs), ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem noteikto Eiropas Savienības dalībvalstīm līdz 2035.gadam jāsamazina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu masa līdz 10% no ikgadējā sadzīves atkritumu daudzuma.
Patreizējā situācijā liela daļa atkritumu, kas netiek pārstrādāti, nonāk atkritumu poligonā uz apglabāšanu. Uz 2021.gadu apglabātais atkritumu daudzums poligonos ir 52,41%, pārstrādātais sadzīves atkritumu apjoms ir 44,1%.
Risinājuma apraksts
2023.gadā 11.aprīlī stājās spēkā grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma (https://likumi.lv/ta/id/340552) 22. panta 1.1. daļā, kurā tiek noteikts, ka Atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs, pašvaldība, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un šā likuma 18. panta pirmajā daļā minētais atkritumu apsaimniekotājs nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu. Ministru kabinets nosaka sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķus un to izpildes termiņus, un prasības Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) ir izstrādājusi tiesību akta noteikuma projektu.
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. 1.6.apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, no spēkā esošās redakcijas vārds "apjoms" tiek aizstāts ar vārdu "mērķus" un vārds "termiņš" tiek aizstāts ar vārdiem "to izpildes termiņus";
2. 1.10. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi.
3. 56.10, 56.102., 56.1013., 561014. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām, nosakot, ka Operators nodrošina sadzīves atkritumu sastāva noteikšanu pirms sadzīves atkritumu ievadīšanas sadzīves atkritumu šķirošanas līnijā, pirms novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) un pirms sadzīves atkritumu apglabāšanas. Sadzīves atkritumus operatoram papildus būs jāatšķiro plastmasas iepakojuma atkritumus un kompozīta iepakojuma atkritumus. Šādas prasības tiek izvirzītas, jo Pašu resursi koncepts paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstis, tai skaitā Latvija, no 2021. gada veic iemaksu Eiropas Savienības budžetā par nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu. Padomes Regulā (ES, Euratom) 2021/768. 2. panta 5. punktā ir precizēti kontroles un uzraudzības pasākumi, kas saistīti ar plastmasas pašu resursiem. Ar šo ir saistīts ziņošanas pienākums, t. i., Latvijas ikgadējais ziņojums par tirgū laisto un pārstrādāto plastmasas iepakojumu. Kā ziņošanas metode tiek izmantota atkritumu sastāva analīzē (Waste composition analysis), kas ietver arī apglabājamā sadzīves atkritumu sastāva analīzi.
4. 87.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka atbildīgais par sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķa un termiņu ievērošanu ir atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs kopā ar pašvaldību, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un atkritumu apsaimniekotājs, kas izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu noteiktos termiņos.
Vienlaikus ir jāņem vērā, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 19.novembra direktīvas 2008/98/EK prasībām, 2025.gadā ir jānodrošina, ka tiek pārstrādāti 55% no radītajiem sadzīves atkritumiem, 2030.gadā – 60%, un 2035.gadā – 65% no radītajiem sadzīves atkritumiem. Atkritumu samazināšana/ novēršana kā prioritāra darbība ir norādīta Ministra kabineta 2021.gada 22.janvāra rīkojumā Nr.45 "Par Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam" (turpmāk - Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam). Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam ir iekļauti pasākumi un to realizācijas nepieciešamie pasākumi apglabāto atkritumu apjomu samazināšanai un pārstrādes veicināšanai.
Par apglabātiem sadzīves atkritumiem uzskata:
sadzīves atkritumu masu, kas attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, sadzīves atkritumu šķirošanas vai pēc mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā (191212 klase, 191215 klase, 191217 klase), ja šie atkritumi ir radušies tikai pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā;
sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir sadedzināta atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kurās tiek veikta atkritumu apglabāšanas darbības atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem, izņemot materiālus, kuri ir iegūti no sadzīves atkritumu sadedzināšanas procesā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā sadzīves atkritumu īpatsvaru sadedzināmajos atkritumos (1901 grupa);
sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies bioloģiski noārdāmo atkritumu stabilizācijas rezultātā un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā (1905 grupa, 1906 grupa);
materiālus, kurus mehāniski atdala sadzīves bioloģiski noārdāmo atkritumu aerobā vai anaerobā pārstrādē vai pēc tās, un kurus pēc tam apglabā sadzīves atkritumu poligonā (1905 grupa, 1906 grupa, 191213 klase, 191214 klase, 191215 klase, 191218 klase).
Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 3. punkta definīcijai “sadzīves atkritumi” par sadzīves atkritumiem neuzskata un tādejādi neiekļauj aprēķinos par apglabātajiem sadzīves atkritumu daudzumiem:
-ražošanas atkritumus (01, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, nodaļa, 1502 grupa, 1603 grupa, 18 grupa);
-lauksaimniecības atkritumus (02 nodaļa);
-mežsaimniecības atkritumus (0201 grupa);
-zivjsaimniecības atkritumus (0202 grupa);
-septisko tvertņu un notekūdeņu kanalizācijas tīkla un attīrīšanas atkritumus, tai skaitā notekūdeņu dūņas, (1907 grupa, 1908 grupa , 1909 grupa, 200304 klase, 200306 klase);
-nolietotus transportlīdzekļus (1601 grupa);
-būvdarbos un būvju nojaukšanas procesā radušos atkritumus (17 grupa);
-1912 grupas atkritumus, kuri ir radušies no citu atkritumu, izņemot sadzīves atkritumu, sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, atkritumu šķirošanas vai mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kurus apglabā sadzīves atkritumu poligonā.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem (turpmāk - Direktīvā 2018/850/ES) un Komisijas Īstenošanas 2019.gada 6.novembra Lēmumā 2019/1885/ES (turpmāk - Lēmumā 2019/1885/ES) ir noteiktas prasības sadzīves atkritumu poligonā apglabātās atkritumu masas noteikšanai, tajā skaitā norādītas atkritumu apsaimniekošanas darbības, kuru rezultātā radītos atkritumus ir jāuzskata par apglabātiem. Direktīvā 2018/850/ES un Lēmumā 2019/1885/ES ir noteikts, ka par apglabātu sadzīves atkritumu poligonā uzskata arī tādu sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir sadedzināta atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kurās tiek veikta atkritumu apglabāšanas darbības atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem, izņemot materiālus, kuri ir iegūti no sadzīves atkritumu sadedzināšanas procesā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā sadzīves atkritumu īpatsvaru sadedzināmajos atkritumos. Minētā norma attiecas uz atkritumu apglabāšanas darbību, kura ir apzīmēta ar kodu D10 (Sadedzināšana uz sauszemes) atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumiem Nr.319 “Noteikumi par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem”. Latvijā pašreiz nav šādu atkritumu sadedzināšanas iekārtu, bet, ja šādas atkritumu apglabāšanas iekārtas tiktu izveidotas, tad tajās sadedzinātie atkritumu apjomi tiks ietverti apglabāto atkritumu apjomā.
Par apglabātu sadzīves atkritumu poligonā uzskata sadzīves atkritumu masu, kas attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, sadzīves atkritumu šķirošanas vai pēc mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā. Minētā prasība ir ietverta Lēmuma 2019/1885/ES 2.panta 1.punktā.
Apglabāto atkritumu apjoma aprēķini attiecas uz atkritumiem, kuri rodas, sagatavojot atkritumus pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, veicot atkritumu šķirošanu vai atkritumu mehāniski bioloģisko pārstrādi, kad no attiecīgās atkritumu masas tiek atdalīti pārstrādei vai reģenerācijai nederīgi atkritumi (piemaisījumi, piejaukumi, nederīgi materiāli).
Sadzīves atkritumu poligonā apglabāto atkritumu apjoma aprēķinos ietver arī sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies bioloģiski noārdāmo atkritumu stabilizācijas rezultātā un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā. Kā norādīts Direktīvas 2018/850/ES 11. apsvērumā, dati par apglabātajiem jautājumiem būtu jāziņo, par pamatu ņemot sadzīves atkritumu daudzumu, kas poligonos ir apglabāts pēc attiecīgas apstrādes, kura veicama, lai šādus atkritumus sagatavotu apglabāšanai poligonā, piemēram, pēc bioloģiski noārdāmu sadzīves atkritumu stabilizācijas – un atkritumu daudzumu, kas ievadīts likvidēšanai sadedzināšanas procesos.
5. 87.9. apakšpunkts papildināts ar prasību, nosakot, ka ministrija vai tās pilnvarota institūcija reizi kalendārajā gadā atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktam ziņojuma formātam elektroniski nosūta datus Eiropas Komisijai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi. Minētos datus kopā ar kvalitātes pārbaudes ziņojumu nosūta 18 mēnešu laikā pēc tā pārskata gada beigām, par kuru attiecīgie dati ir savākti (Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem). Eiropas Komisijai nosūtītā informācija ir brīvi pieejama sabiedrībai. Šāda ziņošana ļautu konstatēt trūkumus un rīkoties pirms ir pienācis mērķrādītāju sniegšanas termiņš.
6. Noteikumu projektā 4.pielikums tiek izteikti jaunā redakcijā.
Lai sasniegtu apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķi, sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzumu samazina noteiktā apjomā un termiņos, kas tika noteikts noteikuma projekta grozījumos, kas stājās spēkā 2021. gada 16. oktobrī. Noteikumu projektā nav plānots grozīt mērķu apjomus un termiņus, jo tie tika apstiprināti 2021.gadā.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) ir izstrādājusi tiesību akta noteikuma projektu.
Noteikumu projektā paredzēti sekojoši grozījumi:
1. 1.6.apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, no spēkā esošās redakcijas vārds "apjoms" tiek aizstāts ar vārdu "mērķus" un vārds "termiņš" tiek aizstāts ar vārdiem "to izpildes termiņus";
2. 1.10. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi.
3. 56.10, 56.102., 56.1013., 561014. apakšpunkts tiek papildināts ar prasībām, nosakot, ka Operators nodrošina sadzīves atkritumu sastāva noteikšanu pirms sadzīves atkritumu ievadīšanas sadzīves atkritumu šķirošanas līnijā, pirms novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) un pirms sadzīves atkritumu apglabāšanas. Sadzīves atkritumus operatoram papildus būs jāatšķiro plastmasas iepakojuma atkritumus un kompozīta iepakojuma atkritumus. Šādas prasības tiek izvirzītas, jo Pašu resursi koncepts paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstis, tai skaitā Latvija, no 2021. gada veic iemaksu Eiropas Savienības budžetā par nepārstrādātā izlietotā plastmasas iepakojuma daudzumu. Padomes Regulā (ES, Euratom) 2021/768. 2. panta 5. punktā ir precizēti kontroles un uzraudzības pasākumi, kas saistīti ar plastmasas pašu resursiem. Ar šo ir saistīts ziņošanas pienākums, t. i., Latvijas ikgadējais ziņojums par tirgū laisto un pārstrādāto plastmasas iepakojumu. Kā ziņošanas metode tiek izmantota atkritumu sastāva analīzē (Waste composition analysis), kas ietver arī apglabājamā sadzīves atkritumu sastāva analīzi.
4. 87.1. apakšpunkts tiek izteikts jaunā redakcijā, nosakot, ka atbildīgais par sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķa un termiņu ievērošanu ir atkritumu apsaimniekošanas reģionālais centrs kopā ar pašvaldību, kas ir noslēgusi līgumu ar sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotāju par tās administratīvajā teritorijā savākto sadzīves atkritumu apglabāšanu sadzīves atkritumu poligonā, un atkritumu apsaimniekotājs, kas izraudzīts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu nodrošina sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanu noteiktos termiņos.
Vienlaikus ir jāņem vērā, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 19.novembra direktīvas 2008/98/EK prasībām, 2025.gadā ir jānodrošina, ka tiek pārstrādāti 55% no radītajiem sadzīves atkritumiem, 2030.gadā – 60%, un 2035.gadā – 65% no radītajiem sadzīves atkritumiem. Atkritumu samazināšana/ novēršana kā prioritāra darbība ir norādīta Ministra kabineta 2021.gada 22.janvāra rīkojumā Nr.45 "Par Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam" (turpmāk - Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu 2021.-2028.gadam). Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam ir iekļauti pasākumi un to realizācijas nepieciešamie pasākumi apglabāto atkritumu apjomu samazināšanai un pārstrādes veicināšanai.
Par apglabātiem sadzīves atkritumiem uzskata:
sadzīves atkritumu masu, kas attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, sadzīves atkritumu šķirošanas vai pēc mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā (191212 klase, 191215 klase, 191217 klase), ja šie atkritumi ir radušies tikai pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā;
sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir sadedzināta atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kurās tiek veikta atkritumu apglabāšanas darbības atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem, izņemot materiālus, kuri ir iegūti no sadzīves atkritumu sadedzināšanas procesā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā sadzīves atkritumu īpatsvaru sadedzināmajos atkritumos (1901 grupa);
sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies bioloģiski noārdāmo atkritumu stabilizācijas rezultātā un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā (1905 grupa, 1906 grupa);
materiālus, kurus mehāniski atdala sadzīves bioloģiski noārdāmo atkritumu aerobā vai anaerobā pārstrādē vai pēc tās, un kurus pēc tam apglabā sadzīves atkritumu poligonā (1905 grupa, 1906 grupa, 191213 klase, 191214 klase, 191215 klase, 191218 klase).
Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 3. punkta definīcijai “sadzīves atkritumi” par sadzīves atkritumiem neuzskata un tādejādi neiekļauj aprēķinos par apglabātajiem sadzīves atkritumu daudzumiem:
-ražošanas atkritumus (01, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13, 14, nodaļa, 1502 grupa, 1603 grupa, 18 grupa);
-lauksaimniecības atkritumus (02 nodaļa);
-mežsaimniecības atkritumus (0201 grupa);
-zivjsaimniecības atkritumus (0202 grupa);
-septisko tvertņu un notekūdeņu kanalizācijas tīkla un attīrīšanas atkritumus, tai skaitā notekūdeņu dūņas, (1907 grupa, 1908 grupa , 1909 grupa, 200304 klase, 200306 klase);
-nolietotus transportlīdzekļus (1601 grupa);
-būvdarbos un būvju nojaukšanas procesā radušos atkritumus (17 grupa);
-1912 grupas atkritumus, kuri ir radušies no citu atkritumu, izņemot sadzīves atkritumu, sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, atkritumu šķirošanas vai mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kurus apglabā sadzīves atkritumu poligonā.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem (turpmāk - Direktīvā 2018/850/ES) un Komisijas Īstenošanas 2019.gada 6.novembra Lēmumā 2019/1885/ES (turpmāk - Lēmumā 2019/1885/ES) ir noteiktas prasības sadzīves atkritumu poligonā apglabātās atkritumu masas noteikšanai, tajā skaitā norādītas atkritumu apsaimniekošanas darbības, kuru rezultātā radītos atkritumus ir jāuzskata par apglabātiem. Direktīvā 2018/850/ES un Lēmumā 2019/1885/ES ir noteikts, ka par apglabātu sadzīves atkritumu poligonā uzskata arī tādu sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir sadedzināta atkritumu sadedzināšanas iekārtās, kurās tiek veikta atkritumu apglabāšanas darbības atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem, izņemot materiālus, kuri ir iegūti no sadzīves atkritumu sadedzināšanas procesā radītajiem atkritumiem, ņemot vērā sadzīves atkritumu īpatsvaru sadedzināmajos atkritumos. Minētā norma attiecas uz atkritumu apglabāšanas darbību, kura ir apzīmēta ar kodu D10 (Sadedzināšana uz sauszemes) atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumiem Nr.319 “Noteikumi par atkritumu reģenerācijas un apglabāšanas veidiem”. Latvijā pašreiz nav šādu atkritumu sadedzināšanas iekārtu, bet, ja šādas atkritumu apglabāšanas iekārtas tiktu izveidotas, tad tajās sadedzinātie atkritumu apjomi tiks ietverti apglabāto atkritumu apjomā.
Par apglabātu sadzīves atkritumu poligonā uzskata sadzīves atkritumu masu, kas attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies pēc sadzīves atkritumu sagatavošanas pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, sadzīves atkritumu šķirošanas vai pēc mehāniskas bioloģiskas apstrādes rezultātā, un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā. Minētā prasība ir ietverta Lēmuma 2019/1885/ES 2.panta 1.punktā.
Apglabāto atkritumu apjoma aprēķini attiecas uz atkritumiem, kuri rodas, sagatavojot atkritumus pārstrādei vai reģenerācijai citā veidā, piemēram, veicot atkritumu šķirošanu vai atkritumu mehāniski bioloģisko pārstrādi, kad no attiecīgās atkritumu masas tiek atdalīti pārstrādei vai reģenerācijai nederīgi atkritumi (piemaisījumi, piejaukumi, nederīgi materiāli).
Sadzīves atkritumu poligonā apglabāto atkritumu apjoma aprēķinos ietver arī sadzīves atkritumu masu, kura attiecīgajā kalendārajā gadā ir radusies bioloģiski noārdāmo atkritumu stabilizācijas rezultātā un kuru apglabā sadzīves atkritumu poligonā. Kā norādīts Direktīvas 2018/850/ES 11. apsvērumā, dati par apglabātajiem jautājumiem būtu jāziņo, par pamatu ņemot sadzīves atkritumu daudzumu, kas poligonos ir apglabāts pēc attiecīgas apstrādes, kura veicama, lai šādus atkritumus sagatavotu apglabāšanai poligonā, piemēram, pēc bioloģiski noārdāmu sadzīves atkritumu stabilizācijas – un atkritumu daudzumu, kas ievadīts likvidēšanai sadedzināšanas procesos.
5. 87.9. apakšpunkts papildināts ar prasību, nosakot, ka ministrija vai tās pilnvarota institūcija reizi kalendārajā gadā atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktam ziņojuma formātam elektroniski nosūta datus Eiropas Komisijai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi. Minētos datus kopā ar kvalitātes pārbaudes ziņojumu nosūta 18 mēnešu laikā pēc tā pārskata gada beigām, par kuru attiecīgie dati ir savākti (Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem). Eiropas Komisijai nosūtītā informācija ir brīvi pieejama sabiedrībai. Šāda ziņošana ļautu konstatēt trūkumus un rīkoties pirms ir pienācis mērķrādītāju sniegšanas termiņš.
6. Noteikumu projektā 4.pielikums tiek izteikti jaunā redakcijā.
Lai sasniegtu apglabāto sadzīves atkritumu daudzuma samazināšanas mērķi, sadzīves atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu daudzumu samazina noteiktā apjomā un termiņos, kas tika noteikts noteikuma projekta grozījumos, kas stājās spēkā 2021. gada 16. oktobrī. Noteikumu projektā nav plānots grozīt mērķu apjomus un termiņus, jo tie tika apstiprināti 2021.gadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektā noteiktās prasības un izmaksas ir samērīgas pret ieguvumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Vienotu mērķu izstrāde veicinās atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu apjoma samazināšanu kā rezultātā samazināsies apglabājamo atkritumu daudzums.
Juridiskās personas
- Atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Vienotu mērķu izstrāde veicinās atkritumu poligonā apglabāto sadzīves atkritumu apjoma samazināšanu kā rezultātā samazināsies apglabājamo atkritumu daudzums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L0850
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem.
Apraksts
Direktīvā 2018/850 iekļautas prasības Eiropas Komisijas informēšanai par sadzīves atkritumu poligonos apglabāto atkritumu daudzuma samazināšanas mērķu izpildi. Dalībvalstis paziņo elektroniski 18.mēnešu laikā pēc tam, kad ir noslēdzies pārskata perioda gads, par kuru tiek vākti dati, iesniedz kopā ar kvalitātes pārbaudes ziņojumu.
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R0768
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (ES, Euratom) 2021/768 2021.gads 30. aprīlis ar ko nosaka Eiropas Savienības pašu resursu sistēmas īstenošanas pasākumus un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.608/2014.
Apraksts
Padomes Regulā 2021/768 tiek noteiktas kontroles un uzraudzības pasākumi, kas saistīti ar plastmasas pašu resursiem.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 30.maija Direktīva Nr. 2018/850 ar ko groza Direktīvu 1999/31/EK par atkritumu poligoniem.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 8 daļa (direktīvas 15.panta 1. un 3.punkts)
noteikuma projekta 5.punkts (noteikumu 87.9 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
3.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
4. pants
Nav jāpārņem
-
adresāti
Pielikums
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Regula (ES, Euratom) 2021/768 2021.gads 30. aprīlis ar ko nosaka Eiropas Savienības pašu resursu sistēmas īstenošanas pasākumus un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.608/2014.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
2.panta 5.punkts
noteikuma projekta 3. punkts (noteikumu 56.10 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
4.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
5.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
6.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
7.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
8.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
9.pants
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
pielikums
Nav jāpārņem
-
Neattiecas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b8e324d2-a779-40a7-addc-cd2974ecf2d2.
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav saņemti iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
- VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir paredzama pozitīva ietekme uz vidi, jo samazināsies apglabājamo atkritumu daudzums poligonā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi