Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
24-TA-2959: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par vienreizējas ārkārtējas kompensācijas piešķiršanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par vienreizējas ārkārtējas kompensācijas piešķiršanu” sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. un 43.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Vienreizējas ārkārtējas kompensācijas izmaksai 2024. gada 21. jūlijā no Latvijas Republikas uz Krievijas Federāciju prettiesiski aizvesta bērna mātei, lai segtu ar bērna atgriešanos saistītos izdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Republikas tiesībsargājošās iestādes fiksēja, ka 2024. gada 21. jūlijā persona, kas vēlāk identificēta kā S.Bukains, kopā ar nepilngadīgu bērnu, kas vēlāk identificēta kā viņa meita kā M.Bukaine, nelikumīgi šķērsoja Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežu pa Zilupi.
Saskaņā ar Latvijas Republikas Civillikumā noteikto abiem bērna vecākiem uz notikuma brīdi bija noteikta kopīga aizgādība, kas nozīmē, ka viens no vecākiem nevar vienpersoniski pieņemt lēmumus saistībā ar bērnu. Turklāt ar spēkā esošu Latvijas tiesas nolēmumu bērna dzīvesvieta bija noteikta pie bērna mātes, savukārt bērna tēvam bija noteikta konkrēta saskarsmes kārtība. Starp vecākiem apelācijas instancē tika turpināta tiesāšanās par saskarsmes tiesību izmantošanas kārtību.
Tādējādi aprakstītajos apstākļos īstenotā bērna aizvešana liecina par bērna prettiesisku (nelikumīgu) aizvešanu Hāgas 1980. gada 25. oktobra Konvencijas par bērnu starptautiskās nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem (turpmāk – Hāgas 1980. gada Konvencija) 3. panta izpratnē.
Vienlaikus tika konstatēts, ka pret bērna tēvu Latvijā ierosināts arī kriminālprocess pēc Krimināllikuma 89.1panta otrās daļas (par noziedzīgas organizācijas vadīšanu vai piedalīšanos šādas organizācijas izdarītajos noziegumos pret cilvēci vai mieru, kara noziegumus, īstenot genocīdu vai izdarīt sevišķi smagus noziegumus pret valsti).
2023. gada 9.oktobrī iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis bija noteicis bērna tēvam liegumu izceļot no valsts, pamatojoties uz Nacionālās drošības likuma 18.1 panta pirmo un otro daļu. Ar minēto lēmumu S.Bukainam tika noteikts aizliegums izceļot no valsts līdz 2024.gada 6.oktobrim. Attiecīgi uz bērna izvešanas brīdi, proti, 2024.gada 21.jūlijā, minētais aizliegums bija spēkā.
Tieslietu ministrijas, Ārlietu ministrijas un Iekšlietu ministrijas koordinētas rīcības rezultātā, kā arī, pateicoties bērna mātes aktīvai iesaistei, 2024.gada 11.septembrī bērns kopā ar māti atgriezās no Krievijas Federācijas Latvijā.
Lai panāktu bērna iespējami ātru atgriešanos Latvijas Republikā, bērna māte ieguldīja personiskos finanšu līdzekļus 3 934,50 euro apmērā, lai segtu izdevumus par juridisko palīdzību, dokumentu noformēšanu, tulkošanu, ceļa un uzturēšanās izdevumusi, kas būtu uzskatāmi par bērna atgriešanās izdevumiem tikai šā Ministru kabineta rīkojuma izpratnē. Bērna māte ir vērsusies Tieslietu ministrijā, kas Latvijas Republikā pilda centrālās iestādes funkcijas Hāgas 1980.gada Konvencijas ietvaros, ar lūgumu sniegt palīdzību šo izdevumu kompensēšanā, pielikumā pievienojot arī izdevumu apliecinošos dokumentus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Satversmes 110. panta pirmais teikums noteic: „Valsts aizsargā un atbalsta laulību, ģimeni, vecāku un bērnu tiesības.” Satversmes tiesa ir atzinusi, ka minētajā Satversmes pantā lakoniski formulēts, ko valsts aizsargā, taču nav konkretizēti veidi, kā šī aizsardzība var tikt īstenota. Interpretējot Satversmes 110.panta pirmajā daļā  ietvertās  pamattiesības,  vienlaikus  jāņem  vērā  starptautiskajos cilvēktiesību dokumentos ietvertās normas un to piemērošanas prakse.

Satversmes  110.pants  paredz  bērna  tiesību  aizsardzību.  Apvienoto Nāciju Organizācijas Ģenerālās asamblejas Konvencijā par bērna tiesībām (turpmāk – Konvencija par bērna tiesībām)  3.panta  pirmā  daļa  nosaka  bērna  interešu prioritāti. Satversmē paredzētais valsts pienākums aizsargāt bērnu tiesības ir precizēts  Bērnu  tiesību  aizsardzības  likumā,  kura  6.panta  pirmajā  daļā  ir noteikts, ka tiesiskajās attiecībās, kas skar bērnu, bērna tiesības un intereses ir prioritāras. Un šā paša panta otrā daļa papildina, ka „visām darbībām attiecībā uz  bērnu  neatkarīgi  no  tā,  vai  tās  veic  valsts  vai  pašvaldību  institūcijas, sabiedriskās  organizācijas  vai  citas  fiziskās  un  juridiskās  personas,  kas nodarbojas ar bērna aprūpi, kā arī tiesas un citas tiesībaizsardzības iestādes, prioritāri ir jānodrošina bērna intereses”. No minētā izriet princips, ka tiesiskajās attiecībās, kas skar bērnu, un visās darbībās attiecībā uz bērniem prioritāras ir bērna tiesības un intereses (Latvijas Republikas Satversmes tiesas 2004. gada 11. oktobra spriedums lietā Nr. 2004-02-0106).

Papildus jāņem vērā Bērnu tiesību konvencijas 11. pantā noteikto, ka dalībvalstis veic pasākumus, lai apkarotu bērnu nelikumīgu aizvešanu uz ārvalstīm un aizturēšanu ārvalstīs. Šajā nolūkā dalībvalstis sekmē divpusēju vai daudzpusēju līgumu slēgšanu vai pievienošanos spēkā esošajiem līgumiem. Hāgas 1980. gada Konvencijas, kuras dalībvalstis ir gan Latvijas Republika, gan Krievijas Federācija, mērķis ir panākt bērna ātru atgriešanos, kā arī otrā vecāka aizgādības un saskarsmes tiesību respektēšanu otrajā valstī. Šādi arī sekmējot Konvencijas par bērna tiesībām 3.pantā nostiprināto bērnu interešu prioritārās ievērošanas principu.

Eiropas Cilvēktiesību tiesa (turpmāk – ECT) uzsvērusi, ka kopš Bērnu tiesību konvencijas pieņemšanas “bērna intereses” ir atzīstamas par atslēgaspektu bērnu tiesību aizsardzības jautājumos, kura mērķis ir nodrošināt bērna attīstību ģimenes vidē, jo ģimene ir “sabiedrības pamatgrupa un dabiskā vide [bērna] izaugsmei un labklājībai”. Aizgādības jautājumos, piemēram, “bērna interešu” konstatēšanai var būt divi mērķi: no vienas puses, garantēt bērna attīstību veselīgā vidē – un nevar pieļaut, ka vecāks veic tādus pasākumus, kas aizskar veselību vai attīstību; un, no otras puses, saglabāt bērna saites ar ģimeni, izņemot gadījumus, kad ģimene ir izrādījusies īpaši nepiemērota, jo šo saišu pārraušana nozīmē bērna noraušanu no viņa saknēm. Tāpēc ECT tiesu praksē ir atzīts, ka "bērnu interešu" jēdziens ir arī primārais apsvērums Hāgas 1980. gada konvencijā paredzēto procedūru kontekstā (ECT 08.01.2009 spriedums lietā Neulinger un Shuruk pret Šveici (iesnieguma Nr. 41615/07) 74.-76.p).
 
Tāpat ECT norādījusi, ka Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8. pantā nostiprināto tiesību uz ģimenes dzīves neaizskaramību būtisks mērķis ir, no vienas puses, aizsargāt indivīdu pret valsts iestāžu patvaļīgu rīcību, bet, no otrās puses, uzliek valstij arī tā saucamos pozitīvus pienākumus. Proti, šajā kontekstā valstij ir arī zināma rīcības brīvība. Attiecībā uz valsts pienākumu veikt pozitīvus pasākumus ECT vairākkārt ir atzinusi, ka minētais pants ietver vecāku tiesības uz pasākumiem, kas ļaus viņiem atkal apvienoties ar bērniem, un valsts iestāžu pienākumu veikt šādus pasākumus. Katrai Hāgas 1980.gada Konvencijas dalībvalstij ir jābūt atbilstošiem un efektīviem līdzekļiem, lai nodrošinātu savu pozitīvo saistību izpildi saskaņā ar šo pamattiesību (ECT 29.07.2004 spriedums lietā Iglesias Gil un A.U.I. pret Spāniju (iesnieguma Nr. 56673/00) 48.-49.p).

Šā gada vasarā notikušais gadījums par bērnu prettiesisku aizvešanu uz Krievijas Federāciju, kas starptautiski ir atzīta par agresorvalsti, prasīja ievērojamu iesaisti gan no vairākām valsts iestādēm, gan no bērna vecāka puses, lai panāktu bērna atgriešanos Latvijā. Ievērojot minēto, šajā konkrētajā gadījumā būtu izmaksājama vienreizēja kompensācija, atlīdzinot izdevumus, kas radušies bērna mātei.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Tieslietu ministrijai 3 935 euro vienreizējas ārkārtējas kompensācijas izmaksai. Tieslietu ministrija izmaksās vienreizēju ārkārtēju kompensāciju bērna mātei 3 935 euro apmērā, pārskaitot piešķirto summu uz bērna mātes M.Bukaines kontu kredītiestādē.  
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9.panta pirmās daļas 16. punkts noteic, ka ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliek kompensācijas izmaksas likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros, izņemot kompensāciju par neizmantoto atvaļinājumu. Tādējādi ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliek kompensācijas, kas ir izmaksātas saskaņā ar likumu vai Ministru kabineta noteiktumiem, kuros ir noteikts konkrētās kompensācijas apmērs un piemērošanas kārtība. Likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ir noteikti arī citi gadījumi, kad kompensācijas netiek apliktas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (sk., piemēram, likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 36., 36.1, 36.2, 36.3 un 36.4 punktu). Kā atzīts tiesu praksē (sk. piemēram, Latvijas Republikas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2020.gada 30.aprīļa spriedumu lietā Nr. SKA-3/2020), atbilstoši likumdevēja norādītajam, morālā kaitējuma kompensāciju raksturs neļauj tās uzskatīt par nodokļa maksātāja ienākumu.
Tādējādi arī vienreizējā ārkārtējā kompensācija bērna mātei 3 935 euro apmērā, kas tiks noteikta ar Ministru kabineta izdotu tiesību aktu – Ministru kabineta rīkojumu, raugoties no likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” sistēmas viedokļa, nav apliekama ar iedzīvotāju ienākuma nodokli līdzīgi, kā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli atbilstoši likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktam neapliek kompensācijas izmaksas Ministru kabineta noteikto normu ietvaros. Ministru kabinets, kuram likums "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" citos gadījumos piešķir pilnvarojumu noteikt ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamas kompensācijas Ministru kabineta noteikumos, šajā gadījumā minēto kompensāciju noteiks ar rīkojumu, kura saturs izriet no Eiropas Cilvēktiesību tiesas prakses un Latvijas tiesu praksē paustajām atziņām. Tādējādi nav pamata uzskatīt, ka šāda veida kompensācijām būtu piemērojams cita veida iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanas mehānisms nekā līdz šim piemērotie iedzīvotāju ienākuma nodokļa atbrīvojumi kompensācijām, kas noteiktas Ministru kabineta noteikumos noteiktajā apmērā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 935
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 935
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 935
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 935
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 935
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts paredz izmaksāt vienreizēju ārkārtēju kompensāciju bērna mātei 3 935 euro apmērā.
Tulkošanas pakalpojumi –  642  euro;
Notāra pakalpojumi – 101 euro;
ceļošanas, nakšņošanas izdevumi, advokāta pakalpojumi ~ 3 192 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks segti Tieslietu ministrijas budžeta programmas 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums" ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". 
Izmaksājamā kompensācija 3 935 euro apmērā bērna mātei nav apliekama ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, pamatojoties uz likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9.panta pirmās daļas 16. punktu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums

Sabiedrības līdzdalība uz šo projektu neattiecas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi