22-TA-1748: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 12. jūlija noteikumos Nr. 550 "Noteikumi par institūciju sadarbību Līguma par Eiropas Savienības darbību pārkāpuma procedūras ietvaros un pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2011.gada 12.jūlija noteikumu Nr.550 "Noteikumi par institūciju sadarbību Līguma par Eiropas Savienības darbību pārkāpuma procedūras ietvaros un pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas" grozījumu projekts (turpmāk - grozījumu projekts) izstrādāts atbilstoši Tieslietu ministrijas īstenotā projekta "Jaunas Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmas izstrāde un ieviešana (ESTAPIKS2)" (turpmāk – ESTAPIKS2 projekts) detalizētā projekta apraksta 3.1. punktā noteiktajam, jo ESTAPIKS2 projekta īstenošanas ietvaros tika identificēta nepieciešamība veikt izmaiņas normatīvajos aktos, kas saistīts gan ar papildu izstrādāto funkcionalitāti Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanas un ieviešanas kontroles informācijas sistēmā (turpmāk - sistēma), gan ar Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla (turpmāk – TAP portāls) darbības uzsākšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumu projekta mērķis ir noteikt normatīvajā regulējumā informācijas uzkrāšanas un iestāžu savstarpējās saziņas, tostarp dokumentu saskaņošanas, kārtību atbilstoši sistēmas jaunajai funkcionalitātei un TAP portāla dokumentu aprites kārtībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2011.gada 12.jūlija noteikumos Nr.550 "Noteikumi par institūciju sadarbību Līguma par Eiropas Savienības darbību pārkāpuma procedūras ietvaros un pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas" nav paredzēta informācijas uzkrāšana sistēmā par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras uzsākšanas. Tāpat šajos noteikumos paredzētā dokumentu aprites kārtība neatbilst Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumos Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis" noteiktajai dokumentu aprites kārtībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021.gada 9.septembrī stājās spēkā Ministru kabineta 2021.gada 7.septembra noteikumi Nr.606 "Ministru kabineta kārtības rullis", kuros tika paredzēts, ka turpmāk Latvijas Republikas nostājas projekti Līguma par Eiropas Savienības darbību 258., 259. un 260.pantā paredzētās pārkāpuma procedūras (turpmāk – pārkāpuma procedūra) pirmstiesas procesa ietvaros (turpmāk - nostāja) un ar to saistītā informācija tiks izstrādāta, saskaņota un virzīta TAP portālā. Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 12.jūlija noteikumos Nr.550 "Noteikumi par institūciju sadarbību Līguma par Eiropas Savienības darbību pārkāpuma procedūras ietvaros un pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas", lai atspoguļotu nostājas turpmāko izstrādes gaitu un informācijas apriti saistībā ar TAP portāla darbības uzsākšanu 2021.gada 9.septembrī.
Vienlaikus ESTAPIKS2 projekta ietvaros sistēmā ir izveidota funkcionalitāte centralizēti uzkrāt informāciju par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas. Līdz šim šādas informācijas uzkrāšanu nodrošināja Tieslietu ministrija un atbildīgajām ministrijām nebija nepastarpinātas piekļuves šādai informācijai.
Vienlaikus ESTAPIKS2 projekta ietvaros sistēmā ir izveidota funkcionalitāte centralizēti uzkrāt informāciju par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas. Līdz šim šādas informācijas uzkrāšanu nodrošināja Tieslietu ministrija un atbildīgajām ministrijām nebija nepastarpinātas piekļuves šādai informācijai.
Risinājuma apraksts
Grozījumu projekts paredz noteikt, ka nostājas projekts tiek izstrādāts TAP portālā. Atbilstoši sistēmas funkcionalitātei, atbildīgā ministrija pēc tam, kad tā ir saņēmusi sistēmas paziņojumu par saņemto Eiropas Komisijas formālo paziņojumu, papildu formālo paziņojumu, argumentēto atzinumu vai papildu argumentēto atzinumu, nostājas projekta izstrādi uzsāk, sistēmā sev izveidojot uzdevumu, kas automātiski tiek nodots TAP portālam. TAP portālā šis uzdevums tiek novirzīts atbildīgajai ministrijai. Līdz ar to grozījumu projektā nostājas projekta saskaņošanas termiņš ir salāgots ar TAP portālā paredzētajiem saskaņošanas termiņiem, nosakot, ka atzinums par nostājas projektu un tam pievienotajiem dokumentiem sniedzams Ministru kabineta dokumentu apriti regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Sasaistes starp sistēmu un TAP portālu ietvaros sistēmā no TAP portāla automātiski ielasīsies dati par nostājas projekta apstiprināšanu Ministru kabineta sēdē. Vienlaikus līdz 2026. gada 30. jūnijam plānots rast risinājumu, lai Tieslietu ministrija sistēmā varētu izveidot uzdevumu nostājas projekta izstrādei, tādējādi varētu īstenot Tieslietu ministrijai noteikumos paredzēto uzdevumu koordinēt nostājas projekta sagatavošanu un iesniegšanu Ministru kabinetā, kas notiek, izmantojot TAP portālu. Tas optimizētu finanšu un cilvēkresursu izmantošanu, kā arī mazinātu administratīvo un birokrātisko slogu, ka atbildīgā ministrija pati sev veido uzdevumu, apstrādājot uzdevumu divās sistēmās. Pēc risinājuma izstrādes Tieslietu ministrija nekavējoties virzīs grozījumus Ministru kabineta noteikumos.
Tāpat, ņemot vērā, ka Tieslietu ministrija var pati izgūt no TAP portāla Ministru kabineta sēdē apstiprināto nostāju, kas ir parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, ar grozījumu projektu tiek izslēgts pienākums Valsts kancelejai nosūtīt Tieslietu ministrijai apstiprinātās nostājas elektronisko versiju. Vienlaikus minētais paredz arī to, ka atbildīgā ministrija, kas iesniedz nostājas projektu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, nodrošina, ka TAP portālā ir pieejama ar drošu elektronisko parakstu parakstītā nostāja, tādējādi izpildot Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2022.gada 28.aprīļa sanāksmes protokolā Nr.3 1.§ 1.punktā nolemto. Grozījumu projekts paredz izmaiņas arī informācijas apritē ar sistēmas starpniecību un atbildes projekta saskaņošanā ar citām ministrijām.
Saistībā ar izstrādāto sistēmas papildu funkcionalitāti centralizēti uzkrāt informāciju par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas, grozījumu projekts paredz pienākumu Tieslietu ministrijai minētos informācijas pieprasījumus un ar ministrijām saskaņotās un Eiropas Komisijai nosūtītās atbildes ievietot sistēmā. Ministrijas sistēmā varēs piekļūt informācijai par tiem Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas, par kuriem tās ir atbildīgas.
Papildus pārskatāmības un uztveramības nolūkā arī veikti redakcionāli labojumi, konsekventi nosakot, ka nostājas projektu "sagatavo" (iepriekš dažviet līdztekus lietots arī vārds "izstrādā").
Tāpat, ņemot vērā, ka Tieslietu ministrija var pati izgūt no TAP portāla Ministru kabineta sēdē apstiprināto nostāju, kas ir parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, ar grozījumu projektu tiek izslēgts pienākums Valsts kancelejai nosūtīt Tieslietu ministrijai apstiprinātās nostājas elektronisko versiju. Vienlaikus minētais paredz arī to, ka atbildīgā ministrija, kas iesniedz nostājas projektu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, nodrošina, ka TAP portālā ir pieejama ar drošu elektronisko parakstu parakstītā nostāja, tādējādi izpildot Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2022.gada 28.aprīļa sanāksmes protokolā Nr.3 1.§ 1.punktā nolemto. Grozījumu projekts paredz izmaiņas arī informācijas apritē ar sistēmas starpniecību un atbildes projekta saskaņošanā ar citām ministrijām.
Saistībā ar izstrādāto sistēmas papildu funkcionalitāti centralizēti uzkrāt informāciju par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas, grozījumu projekts paredz pienākumu Tieslietu ministrijai minētos informācijas pieprasījumus un ar ministrijām saskaņotās un Eiropas Komisijai nosūtītās atbildes ievietot sistēmā. Ministrijas sistēmā varēs piekļūt informācijai par tiem Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas, par kuriem tās ir atbildīgas.
Papildus pārskatāmības un uztveramības nolūkā arī veikti redakcionāli labojumi, konsekventi nosakot, ka nostājas projektu "sagatavo" (iepriekš dažviet līdztekus lietots arī vārds "izstrādā").
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedriskā līdzdalība uz šo grozījumu projektu neattiecas, jo grozījumu projekts neparedz noteikt tiesības vai pienākumus sabiedrībai, bet attiecas uz informācijas aprites kārtību starp iestādēm Eiropas Komisijas ierosinātās pārkāpuma procedūras ietvaros un pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tieslietu ministrija
- Zemkopības ministrija
- Labklājības ministrija
- Finanšu ministrija
- Kultūras ministrija
- Satiksmes ministrija
- Veselības ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Ārlietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Valsts kanceleja
- Klimata un enerģētikas ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Grozījumu projektā ietvertie grozījumi, kas attiecas uz nostāju projektu pārkāpumu procedūru lietās izstrādi, saskaņošanu TAP portālā, kā arī grozījumi, kas paredz informācijas uzkrāšanu sistēmā par Eiropas Komisijas informācijas pieprasījumiem, kas saņemti pirms pārkāpuma procedūras ierosināšanas, efektivizē iestāžu sadarbības procesu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Grozījumu projekts pozitīvi ietekmē informācijas sabiedrības politikas īstenošanu, jo iepriekš pastāvošā kārtība izstrādāto nostājas projektu saskaņošanā, kas notika ministriju oficiālās sarakstes veidā, tiek aizstāta ar informācijas apriti TAP portāla ietvaros. Tāpat sistēmā tiks ielasīti dati no TAP portāla par nostājas projekta apstiprināšanu Ministru kabineta sēdē, tādējādi nodrošinot automatizētu datu apmaiņu. Šāda informācijas aprites kārtība nodrošina drošāku, ātrāku un efektīvāku datu apmaiņas risinājumu.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
