23-TA-1899: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saistībā ar grozījumu veikšanu Epidemioloģiskās drošības likumā (23-TA-1354, 05.09.2023. MK sēdes protokols Nr. 43; 19.§), atbilstoši deleģējumam Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta septītajā daļā, Ministru kabinetam ir jānosaka Vienotajā digitālajā epidemioloģiskajā sistēmā (turpmāk – EPID sistēma) iekļaujamo informāciju, tās apjomu, saņemšanas, iekļaušanas un apstrādes kārtību, glabāšanas termiņu un piekļuves noteikumus, pacienta aptaujas iesniegšanas kārtību un saturu, kā arī kārtību, kādā jāiegūst informācija no citām informācijas sistēmām, tās apstrādi un glabāšanu.
Vienlaikus normatīvā regulējuma nepārtrauktībai diagnostikas un ziņošanas kārtību par Covid-19 infekcijas gadījumiem ir nepieciešams integrēt noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
Vienlaikus normatīvā regulējuma nepārtrauktībai diagnostikas un ziņošanas kārtību par Covid-19 infekcijas gadījumiem ir nepieciešams integrēt noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikt EPID sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu, saņemšanas, iekļaušanas un apstrādes kārtību, glabāšanas termiņu un piekļuves noteikumus, pacienta aptaujas iesniegšanas kārtību un saturu, kā arī kārtību, kādā jāiegūst informācija no citām informācijas sistēmām, tās apstrādi un glabāšanu.
Noteikt Covid-19 infekcijas gadījumu diagnostikas un ziņošanas kārtību.
Noteikt Covid-19 infekcijas gadījumu diagnostikas un ziņošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Epidemioloģiskās drošības likums paredz izveidot EPID sistēmu (pārejas noteikumu 14. punkts – Ministru kabinets līdz 2024. gada 1. janvārim izdod attiecīgos noteikumus), lai efektīvāk pārvaldītu un uzraudzītu epidemioloģisko situāciju saistībā ar Covid-19.
Epidemioloģiskās drošības likums (pārejas noteikumu 17. punkts) paredz, ka līdz grozījumu veikšanai Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.7) paredz saistībā ar diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 infekcijas gadījumiem, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim ir piemērojama Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļa.
Epidemioloģiskās drošības likums (pārejas noteikumu 17. punkts) paredz, ka līdz grozījumu veikšanai Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.7) paredz saistībā ar diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 infekcijas gadījumiem, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim ir piemērojama Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļa.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
EPID sistēma
EPID sistēmas nepieciešamības detalizēts pamatojums jau ir sniegts Epidemioloģiskās drošības likumā (23-TA-1354, 05.09.2023. MK sēdes protokols Nr. 43; 19.§) anotācijā, norādot, ka ir nepieciešams mūsdienīgs digitāls rīks lielu epidemioloģiskās uzraudzības datu apjomu pārvaldībai.
Ņemot vērā Epidemioloģiskās drošības likumā doto deleģējumu, noteikumu projekta 1. punktā ir nepieciešams precizēt tiesību akta izdošanas pamatojumu, savukārt noteikumu projekta 2. punktā ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā darbosies EPID, kā arī projektā jānosaka detalizēts EPID iekļaujamās informācijas apjoms un šīs informācijas izmantošana. EPID kalpos Latvijas iedzīvotāju epidemioloģiskajai drošībai, pārrobežu sabiedrības veselības apdraudējumu pārvaldībai un tas būs svarīgs gatavības elements ārkārtas sabiedrības veselības situācijām. EPID ir daudzfunkcionāls epidemioloģisks rīks, kas nodrošina ziņošanu par Covid-19 laboratoriskās testēšanas rezultātiem un Covid-19 saslimšanas gadījumu datus.
Covid-19 uzliesmojuma gadījumā visas inficētās personas nav iespējams aptaujāt, lai veiktu epidemioloģisko izmeklēšanu un noskaidrotu kontaktpersonas, tādēļ epidemioloģisko uzraudzību ievērojami var atrisināt tiešsaistes aptaujas anketa, kuru var aizpildīt inficētā persona vai tās likumiskais pārstāvis.
EPID sistēmas nepieciešamības detalizēts pamatojums jau ir sniegts Epidemioloģiskās drošības likumā (23-TA-1354, 05.09.2023. MK sēdes protokols Nr. 43; 19.§) anotācijā, norādot, ka ir nepieciešams mūsdienīgs digitāls rīks lielu epidemioloģiskās uzraudzības datu apjomu pārvaldībai.
Ņemot vērā Epidemioloģiskās drošības likumā doto deleģējumu, noteikumu projekta 1. punktā ir nepieciešams precizēt tiesību akta izdošanas pamatojumu, savukārt noteikumu projekta 2. punktā ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā darbosies EPID, kā arī projektā jānosaka detalizēts EPID iekļaujamās informācijas apjoms un šīs informācijas izmantošana. EPID kalpos Latvijas iedzīvotāju epidemioloģiskajai drošībai, pārrobežu sabiedrības veselības apdraudējumu pārvaldībai un tas būs svarīgs gatavības elements ārkārtas sabiedrības veselības situācijām. EPID ir daudzfunkcionāls epidemioloģisks rīks, kas nodrošina ziņošanu par Covid-19 laboratoriskās testēšanas rezultātiem un Covid-19 saslimšanas gadījumu datus.
Covid-19 uzliesmojuma gadījumā visas inficētās personas nav iespējams aptaujāt, lai veiktu epidemioloģisko izmeklēšanu un noskaidrotu kontaktpersonas, tādēļ epidemioloģisko uzraudzību ievērojami var atrisināt tiešsaistes aptaujas anketa, kuru var aizpildīt inficētā persona vai tās likumiskais pārstāvis.
Risinājuma apraksts
EPID sistēma
Noteikumu projekta 1. punkts precizē noteikumu izdošanas pamatojumu, papildinot to ar Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta septīto daļu.
Noteikumu projekta 2. punkts paredz papildināt noteikumu 1. punktu, papildinot, ka noteikumi nosaka arī kārtību, kādā EPID sistēmā iekļauj informāciju, tās apjomu, saņemšanas, iekļaušanas un apstrādes kārtību, glabāšanas termiņu un piekļuves noteikumus, pacienta aptaujas iesniegšanas kārtību un saturu, kā arī kārtību, kādā iegūst informāciju no citām informācijas sistēmām, to apstrādi un glabāšanu.
EPID tika izstrādāta, lai nodrošinātu iespēju reģistrēt, uzskaitīt, apkopot un analizēt visu nepieciešamo epidemioloģisko informāciju, kas saistīta ar Covid-19, atbrīvoties no papīra ierakstiem, novērst epidemioloģiskās statistikas faktu reģistrēšanas kļūdas, efektīvi izmantot iegūto informāciju epidemioloģiskās izmeklēšanas vajadzībām un pretepidēmijas pasākumu organizēšanai, nodrošināt operatīvu un retrospektīvu datu analīzi, lai izzinātu epidemioloģisko situāciju un veiktu pierādījumos balstītus epidemioloģiskās drošības pasākumus un vērtētu to efektivitāti, vienlaikus optimizētu SPKC darbu, kas ir saistīts ar datu apstrādi, kā arī paaugstināt personas datu glabāšanas un apstrādes drošību.
Noteikumu projekts nosaka EPID sistēmā saņemto, apstrādāto un glabājamo epidemioloģiskās uzraudzības datu apjomu. Tajā skaitā paredzēts sniegt arī informāciju par inficētās personas vai kontaktpersonas likumisko pārstāvi, ņemot vērā to, minētais apakšpunkts nebūs attiecināms uz visām inficētajām personām vai kontaktpersonām, bet gan tikai uz tām, kurām ir likumiskais pārstāvis (persona, kas likuma noteiktajā kārtībā krimināllietās un civillietās pārstāv nepilngadīgos, rīcībnespējīgos un ierobežoti rīcībspējīgos).
Noteikumu projekts nosaka, kādā veidā EPID sistēmā tiek saņemti, reģistrēti un iekļauti epidemioloģiskās uzraudzības dati.
Šobrīd MK noteikumi Nr.7 paredz, ka izglītības iestādes, sociālās aprūpes, ieslodzījumu vietas vai tamlīdzīgas iestādes vadītājs ziņo Slimību profilakses un kontroles centram par grupveida saslimšanas gadījumu iestādē (proti, iestādē ir divi vai vairāki saslimušie ar līdzīgām pazīmēm), telefoniski sniedzot visu epidemioloģiskajai izmeklēšanai nepieciešamo informāciju. Šāds saziņas veids nav pietiekami efektīvs, tādēļ nepieciešams ieviest efektīvāku informācijas nodošanas sistēmu tiešsaistē.
EPID sistēma paredz iespēju iestādes vadītājam tiešsaistē jebkurā laikā Slimību profilakses un kontroles centram nodrošināt informācijas sniegšanu par iestādē konstatēto grupālo saslimšanas gadījumu. Tas paredz iespēju iestādes vadītājam vai nozīmētajai atbildīgajai personai, izmantojot portālu “Latvija.lv”, pieslēgties Slimību profilakses un kontroles centra pārziņā esošajam EPID un tiešsaistē aizpildīt anketu, norādot iestādi un grupveida saslimšanas gadījuma apstākļus – konkrēto adresi, kur iestādē ir konstatēti saslimšanas gadījumi, datumu, kad konstatēts pirmais saslimšanas gadījums, iesaistīto personu skaitu, norādot arī konkrētus personu datus un kontaktinformāciju, kā arī konkrēto personu saslimšanas datumu, kā arī norādot personas lomu iestādē – darbinieks, klients vai audzēknis, kā arī sniedz informāciju par grupveida saslimšanas gadījuma kopējām slimības izpausmēm, proti simptomiem, kas tiek konstatēti visiem vai praktiski visiem saslimušajiem, piemēram, paaugstināta ķermeņa temperatūra, klepus, izsitumi utml. Minētā informācija ir nepieciešama Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologiem, lai uzsāktu epidemioloģisko izmeklēšanu – dotos uz saslimšanas vietu un atklātu inficēšanās cēloņus un infekcijas pārnešanas ceļus, atklātu kontaktpersonas un veiktu konkrētus pasākumus infekcijas ierobežošanai un citu aizsardzībai pret infekcijas tālāku izplatību.
Ja iestādei nav iespēja informāciju ievadīt tiešsaistē EPID sistēmā, ir iespēja to nodot Slimību profilakses un kontroles centram tāpat, kā tas ticis darīs līdz šim - telefoniski vai e-pastā. Šādos gadījumos Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologs informāciju EPID sistēmā ievadīs no savas puses. Tāpat arī epidemiologs ievadīs informāciju, ko iegūs epidemioloģiskās izmeklēšanas rezultātā, analizējot jau konkrētus saslimšanas gadījumus.
Lai nodrošinātu EPID sistēmas izmantošanu ziņošanai par grupveida saslimšanas gadījumiem un gadījumu epidemioloģiskās izmeklēšanas veikšanai, tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.7, nosakot datu apmaiņu un apstrādi šajā sistēmā.
Noteikumu projekts paredz, ka inficētā persona vai tās likumiskais pārstāvis Covid-19 uzliesmojuma gadījumā var aizpildīt tiešsaistes aptaujas anketu, jo liela uzliesmojuma gadījumā Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologi visas inficētās personas nav spējīgi aptaujāt, lai veiktu epidemioloģisko izmeklēšanu. Anketas funkcionalitāte nodrošina, ka inficētās personas vai viņu likumiskie pārstāvji epidemioloģiski svarīgo informāciju var aizpildīt paši, lai maksimāli racionāli izmantotu gan cilvēku, gan informācijas resursus un mazinātu manuālo darbu. Šāda anketa jau ir izstrādāta un EPID sistēmā ir iestrādāta iespēja ievietot aptaujas anketu, bet piekļuve anketai tiks nodrošināta epidemiologiem, kuriem nepieciešama informācija epidemioloģisko datu analīzei (anketā iekļauta informācija par inficēšanās apstākļiem un saslimšanas gaitu).
Noteikumu projekts arī nosaka to, kāda informācija tiešsaistes anketā tiek pildīta.
Tiešsaistes aptaujas anketas iesniegšana Slimību profilakses un kontroles centram ļauj iegūt noderīgu informāciju arī par inficētās personas reģistrēto ģimenes ārsta praksi, norādes uz vietnēm, kurās var iegūt papildu informāciju par izolācijas ievērošanas nosacījumiem vai par Covid-19 inficēta pacienta rīcību.
EPID izveidotā funkcionalitāte sniedz iespēju ne tikai Slimību profilakses un kontroles centra darbiniekam iekļaut EPID sistēmā datus, bet arī saņemt datus no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas. Citu informācijas sistēmu datu izmantošana novērš epidemioloģiskās uzraudzības datu neprecizitātes, kas rodas, veicot personu aptauju vai manuāli apstrādājot informāciju. Līdz ar to šāds digitālais risinājums paaugstina epidemioloģiskās uzraudzības kvalitāti, efektivitāti un operativitāti, kā arī samazina datu apstrādes procesā iesaistīto darbinieku un institūciju administratīvo slogu un paaugstina personas datu aizsardzību. EPID sistēmā sniegtie klasifikatori un datu standartizācija (piemēram, adreses, iestāžu nosaukumi) palīdz veikt precīzu datu atlasi, apkopošanu un analīzi, kā arī ļauj EPID sistēmā identificēt uzliesmojumus pēc kopējām epidemioloģiskām pazīmēm (piemēram, vairāki infekcijas slimības gadījumi vienā iestādē).
EPID sistēmā no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tiek saņemti dati par personu laboratoriskiem izmeklējumiem uz Covid-19, inficētās personas vai kontaktpersonas deklarēto dzīvesvietu, kontakttālruni, likumisko pārstāvi, ģimenes ārstu, inficētās personas hospitalizācijas faktiem saistībā ar konkrēto infekcijas slimības epizodi, inficētās personas un kontaktpersonas vakcinācijas faktiem un citu uz personu attiecināmu epidemioloģiski svarīgu informāciju, kura pieejama noslēgtās vienošanās starp Nacionālo veselības dienestu un Slimību profilakses un kontroles centru ietvaros. Šim nolūkam tika izveidota integrācija ar vienoto veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmu, lai epidemioloģiskās izmeklēšanas laikā maksimāli ātri un bez papildu darbībām tiktu nodrošināta iespēja iegūt epidemioloģiski svarīgu un precīzu informāciju par pacientu un kontaktpersonu veselības datus, vienlaikus pārbaudot jau saņemtās informācijas pareizību un precizitāti.
EPID sistēmā saņemtā informācija par Covid-19 gadījumiem aizstāj steidzamo paziņojumu, tādēļ, ieviešot EPID sistēmu, nedz ārstniecības personām, nedz laboratorijām papildus nebūs jāsniedz steidzamais ziņojums Slimību profilakses un kontroles centram, kā tas bija noteikts līdz šim.
Noteikumu projekts nosaka prasības EPID sistēmas datu glabāšanai, piekļuves tiesībām un lietošanas iespējām atbilstoši pastāvošajam normatīvo aktu regulējumam. Noteikumu projekts nosaka personas datu uzglabāšanas termiņus informācijas sistēmā: EPID sistēmā iekļauto kontaktpersonu dati un citu personu dati tiek glabāti līdz nākamā gada 31. decembrim un pēc tam iznīcināti. Pamatojums šādam termiņam: dati tiek ievākti par kalendāro gadu, tad tiek veikti aprēķini un datu analīze. Piekļuve datiem tiek slēgta vienu reizi gadā visiem attiecīgajiem gadījumiem (nevis katru dienu dažiem gadījumiem).
Noteikumu projekta 1. punkts precizē noteikumu izdošanas pamatojumu, papildinot to ar Epidemioloģiskās drošības likuma 11.1 panta septīto daļu.
Noteikumu projekta 2. punkts paredz papildināt noteikumu 1. punktu, papildinot, ka noteikumi nosaka arī kārtību, kādā EPID sistēmā iekļauj informāciju, tās apjomu, saņemšanas, iekļaušanas un apstrādes kārtību, glabāšanas termiņu un piekļuves noteikumus, pacienta aptaujas iesniegšanas kārtību un saturu, kā arī kārtību, kādā iegūst informāciju no citām informācijas sistēmām, to apstrādi un glabāšanu.
EPID tika izstrādāta, lai nodrošinātu iespēju reģistrēt, uzskaitīt, apkopot un analizēt visu nepieciešamo epidemioloģisko informāciju, kas saistīta ar Covid-19, atbrīvoties no papīra ierakstiem, novērst epidemioloģiskās statistikas faktu reģistrēšanas kļūdas, efektīvi izmantot iegūto informāciju epidemioloģiskās izmeklēšanas vajadzībām un pretepidēmijas pasākumu organizēšanai, nodrošināt operatīvu un retrospektīvu datu analīzi, lai izzinātu epidemioloģisko situāciju un veiktu pierādījumos balstītus epidemioloģiskās drošības pasākumus un vērtētu to efektivitāti, vienlaikus optimizētu SPKC darbu, kas ir saistīts ar datu apstrādi, kā arī paaugstināt personas datu glabāšanas un apstrādes drošību.
Noteikumu projekts nosaka EPID sistēmā saņemto, apstrādāto un glabājamo epidemioloģiskās uzraudzības datu apjomu. Tajā skaitā paredzēts sniegt arī informāciju par inficētās personas vai kontaktpersonas likumisko pārstāvi, ņemot vērā to, minētais apakšpunkts nebūs attiecināms uz visām inficētajām personām vai kontaktpersonām, bet gan tikai uz tām, kurām ir likumiskais pārstāvis (persona, kas likuma noteiktajā kārtībā krimināllietās un civillietās pārstāv nepilngadīgos, rīcībnespējīgos un ierobežoti rīcībspējīgos).
Noteikumu projekts nosaka, kādā veidā EPID sistēmā tiek saņemti, reģistrēti un iekļauti epidemioloģiskās uzraudzības dati.
Šobrīd MK noteikumi Nr.7 paredz, ka izglītības iestādes, sociālās aprūpes, ieslodzījumu vietas vai tamlīdzīgas iestādes vadītājs ziņo Slimību profilakses un kontroles centram par grupveida saslimšanas gadījumu iestādē (proti, iestādē ir divi vai vairāki saslimušie ar līdzīgām pazīmēm), telefoniski sniedzot visu epidemioloģiskajai izmeklēšanai nepieciešamo informāciju. Šāds saziņas veids nav pietiekami efektīvs, tādēļ nepieciešams ieviest efektīvāku informācijas nodošanas sistēmu tiešsaistē.
EPID sistēma paredz iespēju iestādes vadītājam tiešsaistē jebkurā laikā Slimību profilakses un kontroles centram nodrošināt informācijas sniegšanu par iestādē konstatēto grupālo saslimšanas gadījumu. Tas paredz iespēju iestādes vadītājam vai nozīmētajai atbildīgajai personai, izmantojot portālu “Latvija.lv”, pieslēgties Slimību profilakses un kontroles centra pārziņā esošajam EPID un tiešsaistē aizpildīt anketu, norādot iestādi un grupveida saslimšanas gadījuma apstākļus – konkrēto adresi, kur iestādē ir konstatēti saslimšanas gadījumi, datumu, kad konstatēts pirmais saslimšanas gadījums, iesaistīto personu skaitu, norādot arī konkrētus personu datus un kontaktinformāciju, kā arī konkrēto personu saslimšanas datumu, kā arī norādot personas lomu iestādē – darbinieks, klients vai audzēknis, kā arī sniedz informāciju par grupveida saslimšanas gadījuma kopējām slimības izpausmēm, proti simptomiem, kas tiek konstatēti visiem vai praktiski visiem saslimušajiem, piemēram, paaugstināta ķermeņa temperatūra, klepus, izsitumi utml. Minētā informācija ir nepieciešama Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologiem, lai uzsāktu epidemioloģisko izmeklēšanu – dotos uz saslimšanas vietu un atklātu inficēšanās cēloņus un infekcijas pārnešanas ceļus, atklātu kontaktpersonas un veiktu konkrētus pasākumus infekcijas ierobežošanai un citu aizsardzībai pret infekcijas tālāku izplatību.
Ja iestādei nav iespēja informāciju ievadīt tiešsaistē EPID sistēmā, ir iespēja to nodot Slimību profilakses un kontroles centram tāpat, kā tas ticis darīs līdz šim - telefoniski vai e-pastā. Šādos gadījumos Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologs informāciju EPID sistēmā ievadīs no savas puses. Tāpat arī epidemiologs ievadīs informāciju, ko iegūs epidemioloģiskās izmeklēšanas rezultātā, analizējot jau konkrētus saslimšanas gadījumus.
Lai nodrošinātu EPID sistēmas izmantošanu ziņošanai par grupveida saslimšanas gadījumiem un gadījumu epidemioloģiskās izmeklēšanas veikšanai, tiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.7, nosakot datu apmaiņu un apstrādi šajā sistēmā.
Noteikumu projekts paredz, ka inficētā persona vai tās likumiskais pārstāvis Covid-19 uzliesmojuma gadījumā var aizpildīt tiešsaistes aptaujas anketu, jo liela uzliesmojuma gadījumā Slimību profilakses un kontroles centra epidemiologi visas inficētās personas nav spējīgi aptaujāt, lai veiktu epidemioloģisko izmeklēšanu. Anketas funkcionalitāte nodrošina, ka inficētās personas vai viņu likumiskie pārstāvji epidemioloģiski svarīgo informāciju var aizpildīt paši, lai maksimāli racionāli izmantotu gan cilvēku, gan informācijas resursus un mazinātu manuālo darbu. Šāda anketa jau ir izstrādāta un EPID sistēmā ir iestrādāta iespēja ievietot aptaujas anketu, bet piekļuve anketai tiks nodrošināta epidemiologiem, kuriem nepieciešama informācija epidemioloģisko datu analīzei (anketā iekļauta informācija par inficēšanās apstākļiem un saslimšanas gaitu).
Noteikumu projekts arī nosaka to, kāda informācija tiešsaistes anketā tiek pildīta.
Tiešsaistes aptaujas anketas iesniegšana Slimību profilakses un kontroles centram ļauj iegūt noderīgu informāciju arī par inficētās personas reģistrēto ģimenes ārsta praksi, norādes uz vietnēm, kurās var iegūt papildu informāciju par izolācijas ievērošanas nosacījumiem vai par Covid-19 inficēta pacienta rīcību.
EPID izveidotā funkcionalitāte sniedz iespēju ne tikai Slimību profilakses un kontroles centra darbiniekam iekļaut EPID sistēmā datus, bet arī saņemt datus no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas. Citu informācijas sistēmu datu izmantošana novērš epidemioloģiskās uzraudzības datu neprecizitātes, kas rodas, veicot personu aptauju vai manuāli apstrādājot informāciju. Līdz ar to šāds digitālais risinājums paaugstina epidemioloģiskās uzraudzības kvalitāti, efektivitāti un operativitāti, kā arī samazina datu apstrādes procesā iesaistīto darbinieku un institūciju administratīvo slogu un paaugstina personas datu aizsardzību. EPID sistēmā sniegtie klasifikatori un datu standartizācija (piemēram, adreses, iestāžu nosaukumi) palīdz veikt precīzu datu atlasi, apkopošanu un analīzi, kā arī ļauj EPID sistēmā identificēt uzliesmojumus pēc kopējām epidemioloģiskām pazīmēm (piemēram, vairāki infekcijas slimības gadījumi vienā iestādē).
EPID sistēmā no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas tiek saņemti dati par personu laboratoriskiem izmeklējumiem uz Covid-19, inficētās personas vai kontaktpersonas deklarēto dzīvesvietu, kontakttālruni, likumisko pārstāvi, ģimenes ārstu, inficētās personas hospitalizācijas faktiem saistībā ar konkrēto infekcijas slimības epizodi, inficētās personas un kontaktpersonas vakcinācijas faktiem un citu uz personu attiecināmu epidemioloģiski svarīgu informāciju, kura pieejama noslēgtās vienošanās starp Nacionālo veselības dienestu un Slimību profilakses un kontroles centru ietvaros. Šim nolūkam tika izveidota integrācija ar vienoto veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmu, lai epidemioloģiskās izmeklēšanas laikā maksimāli ātri un bez papildu darbībām tiktu nodrošināta iespēja iegūt epidemioloģiski svarīgu un precīzu informāciju par pacientu un kontaktpersonu veselības datus, vienlaikus pārbaudot jau saņemtās informācijas pareizību un precizitāti.
EPID sistēmā saņemtā informācija par Covid-19 gadījumiem aizstāj steidzamo paziņojumu, tādēļ, ieviešot EPID sistēmu, nedz ārstniecības personām, nedz laboratorijām papildus nebūs jāsniedz steidzamais ziņojums Slimību profilakses un kontroles centram, kā tas bija noteikts līdz šim.
Noteikumu projekts nosaka prasības EPID sistēmas datu glabāšanai, piekļuves tiesībām un lietošanas iespējām atbilstoši pastāvošajam normatīvo aktu regulējumam. Noteikumu projekts nosaka personas datu uzglabāšanas termiņus informācijas sistēmā: EPID sistēmā iekļauto kontaktpersonu dati un citu personu dati tiek glabāti līdz nākamā gada 31. decembrim un pēc tam iznīcināti. Pamatojums šādam termiņam: dati tiek ievākti par kalendāro gadu, tad tiek veikti aprēķini un datu analīze. Piekļuve datiem tiek slēgta vienu reizi gadā visiem attiecīgajiem gadījumiem (nevis katru dienu dažiem gadījumiem).
Problēmas apraksts
Diagnostika un ziņošana par Covid-19
Lai arī infekcijas slimību reģistrācijas kārtība tiek noteikta noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību, attiecībā uz diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 detalizēts normatīvais regulējums bija noteikts 2021. gada 28. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļā. Līdz ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu, spēku zaudēs 2021. gada 28. septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai". Ņemot vērā, ka joprojām ir svarīgi turpināt monitorēt situāciju Latvijā un iegūt statistisko informāciju par Covid-19, nepieciešamais regulējums par diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 jāiekļauj noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
Lai arī infekcijas slimību reģistrācijas kārtība tiek noteikta noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību, attiecībā uz diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 detalizēts normatīvais regulējums bija noteikts 2021. gada 28. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļā. Līdz ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma atzīšanu par spēku zaudējušu, spēku zaudēs 2021. gada 28. septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai". Ņemot vērā, ka joprojām ir svarīgi turpināt monitorēt situāciju Latvijā un iegūt statistisko informāciju par Covid-19, nepieciešamais regulējums par diagnostiku un ziņošanu par Covid-19 jāiekļauj noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
Risinājuma apraksts
Diagnostika un ziņošana par Covid-19
Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļas prasības, kuras ir būtiski saglabāt, lai arī turpmāk diagnosticētu un ziņotu par Covid-19, tiek iekļautas noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
Ņemot vērā, ka Covid-19 epidemioloģiskā situācija valstī un pasaulē turpina uzlaboties (Pasaules Veselības organizācijas un Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra informācija neliecina par epidemioloģiskās situācijas pasliktināšanos un ievērojamiem riskiem sabiedrības veselībai), ir pieejamas vakcīnas, pretvīrusu terapija, nefarmaceitiskie līdzekļi, kā arī to, ka Pasaules Veselības organizācija jau 2023.gada maija sākumā izplatīja paziņojumu par starptautiski nozīmīgas sabiedrības veselības ārkārtas situācijas atcelšanu, nav pamata Covid-19 turpināt reģistrēt kā bīstamo infekcijas slimību, jo ziņošana par bīstamajām infekcijas slimībām tiek veikta citādi (nekavējoties jebkurā diennakts laikā telefoniski un rakstiski ziņojot Slimību profilakses un kontroles centram), nekā citu reģistrējamo infekcijas slimību rutīnas gadījumā. Tādēļ no noteikumu 2. un 3. pielikuma tiek svītrota norāde, ka Covid-19 ir bīstama infekcijas slimība. Tā kā par Covid-19 gadījumu ārstniecības personām nav jāziņo (jo to dara laboratorijas), no noteikumu 2. un 3. pielikuma tiek svītrota norāde uz reģistrējamās infekcijas slimības grupu. Vienlaikus noteikumu 3. pielikumā tiek precizēta informācija par Covid-19 infekcijas slimības izraisītāja SARS-CoV-2 noteikšanas metodēm un klīnisko materiālu, kas parasti tiek izmeklēts.
Covid-19 infekcijas slimības diagnostikai ārstniecības personas rīkojas saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicēto testēšanas algoritmu (Algoritms Covid-19 infekcijas laboratoriskās izmeklēšanas organizēšanai).
Ņemot vērā faktu, ka informāciju par pacienta inficēšanos ar Covid-19 sniedz laboratorijas, Covid-19 testa rezultātus iesūtot vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā, ārstniecības personas nepilda steidzamos paziņojumus par pacienta inficēšanos ar Covid-19. Ārstniecības personām ir tikai jāsniedz informācija Slimību profilakses un kontroles centram par Covid-19 pacienta nāves gadījumu (izmantojot esošo steidzamo paziņojumu).
Slimību profilakses un kontroles centrs informāciju par Covid-19 testa rezultātiem iegūst no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas, izmantojot EPID sistēmu, savukārt vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā informāciju par laboratoriskās testēšanas rezultātu ievada laboratorijas.
Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļas prasības, kuras ir būtiski saglabāt, lai arī turpmāk diagnosticētu un ziņotu par Covid-19, tiek iekļautas noteikumos par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību.
Ņemot vērā, ka Covid-19 epidemioloģiskā situācija valstī un pasaulē turpina uzlaboties (Pasaules Veselības organizācijas un Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra informācija neliecina par epidemioloģiskās situācijas pasliktināšanos un ievērojamiem riskiem sabiedrības veselībai), ir pieejamas vakcīnas, pretvīrusu terapija, nefarmaceitiskie līdzekļi, kā arī to, ka Pasaules Veselības organizācija jau 2023.gada maija sākumā izplatīja paziņojumu par starptautiski nozīmīgas sabiedrības veselības ārkārtas situācijas atcelšanu, nav pamata Covid-19 turpināt reģistrēt kā bīstamo infekcijas slimību, jo ziņošana par bīstamajām infekcijas slimībām tiek veikta citādi (nekavējoties jebkurā diennakts laikā telefoniski un rakstiski ziņojot Slimību profilakses un kontroles centram), nekā citu reģistrējamo infekcijas slimību rutīnas gadījumā. Tādēļ no noteikumu 2. un 3. pielikuma tiek svītrota norāde, ka Covid-19 ir bīstama infekcijas slimība. Tā kā par Covid-19 gadījumu ārstniecības personām nav jāziņo (jo to dara laboratorijas), no noteikumu 2. un 3. pielikuma tiek svītrota norāde uz reģistrējamās infekcijas slimības grupu. Vienlaikus noteikumu 3. pielikumā tiek precizēta informācija par Covid-19 infekcijas slimības izraisītāja SARS-CoV-2 noteikšanas metodēm un klīnisko materiālu, kas parasti tiek izmeklēts.
Covid-19 infekcijas slimības diagnostikai ārstniecības personas rīkojas saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra tīmekļvietnē publicēto testēšanas algoritmu (Algoritms Covid-19 infekcijas laboratoriskās izmeklēšanas organizēšanai).
Ņemot vērā faktu, ka informāciju par pacienta inficēšanos ar Covid-19 sniedz laboratorijas, Covid-19 testa rezultātus iesūtot vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā, ārstniecības personas nepilda steidzamos paziņojumus par pacienta inficēšanos ar Covid-19. Ārstniecības personām ir tikai jāsniedz informācija Slimību profilakses un kontroles centram par Covid-19 pacienta nāves gadījumu (izmantojot esošo steidzamo paziņojumu).
Slimību profilakses un kontroles centrs informāciju par Covid-19 testa rezultātiem iegūst no vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmas, izmantojot EPID sistēmu, savukārt vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā informāciju par laboratoriskās testēšanas rezultātu ievada laboratorijas.
Problēmas apraksts
Diagnostika un ziņošana par pērtiķu bakām
2022. gadā Eiropā un citās pasaules valstīs strauji izplatījās pērtiķu baku uzliesmojums un reģistrējamās infekcijas slimības tika papildinātas ar jaunu infekcijas slimību - pērtiķu bakām, kā arī tika noteikts, ka pērtiķu bakas ir bīstama infekcijas slimība, kas paredzēja, ka par šādu infekcijas slimības gadījumu ir jāziņo Slimību profilakses un kontroles centram nekavējoties jebkurā diennakts laikā.
Kopš pērtiķu baku uzliesmojuma sākuma, kad Pasaules Veselības organizācija 2022. gada 23. jūlijā to pasludināja par “starptautisku satraucošu ārkārtas situāciju”, ir bijusi iespēja vērtēt šīs infekcijas slimības izplatības apmērus, veidu un klīnisko norisi, un secināt, ka tā nav izraisījusi ārkārtas sabiedrības veselības situāciju. Lai mazinātu pērtiķu baku izplatības risku valstī, pagājušajā gadā arī tika aktīvi veikta riska grupu personu vakcinācija pret pērtiķu bakām (sadarbības projekta ar nevalstisko organizāciju “Mozaīka” ietvaros SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stacionāra “Latvijas Infektoloģijas centrs” vakcinācijas kabinetā).
Līdz ar to par pērtiķu bakām vairāk nav nepieciešams ziņot kā par bīstamu infekcijas slimību, bet ir saglabājama rutīnas ziņošana.
2022. gadā Eiropā un citās pasaules valstīs strauji izplatījās pērtiķu baku uzliesmojums un reģistrējamās infekcijas slimības tika papildinātas ar jaunu infekcijas slimību - pērtiķu bakām, kā arī tika noteikts, ka pērtiķu bakas ir bīstama infekcijas slimība, kas paredzēja, ka par šādu infekcijas slimības gadījumu ir jāziņo Slimību profilakses un kontroles centram nekavējoties jebkurā diennakts laikā.
Kopš pērtiķu baku uzliesmojuma sākuma, kad Pasaules Veselības organizācija 2022. gada 23. jūlijā to pasludināja par “starptautisku satraucošu ārkārtas situāciju”, ir bijusi iespēja vērtēt šīs infekcijas slimības izplatības apmērus, veidu un klīnisko norisi, un secināt, ka tā nav izraisījusi ārkārtas sabiedrības veselības situāciju. Lai mazinātu pērtiķu baku izplatības risku valstī, pagājušajā gadā arī tika aktīvi veikta riska grupu personu vakcinācija pret pērtiķu bakām (sadarbības projekta ar nevalstisko organizāciju “Mozaīka” ietvaros SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stacionāra “Latvijas Infektoloģijas centrs” vakcinācijas kabinetā).
Līdz ar to par pērtiķu bakām vairāk nav nepieciešams ziņot kā par bīstamu infekcijas slimību, bet ir saglabājama rutīnas ziņošana.
Risinājuma apraksts
Diagnostika un ziņošana par pērtiķu bakām
Ņemot vērā, ka epidemioloģiskā situācija valstī un pasaulē ar pērtiķu baku uzliesmojumu nepasliktinās, riska grupas personām ir pieejama vakcīna, nav nepieciešams saslimšanas gadījumus ar pērtiķu bakām turpināt reģistrēt kā bīstamo infekcijas slimību. Vienlaikus pērtiķu bakām kā reģistrējamai infekcijas slimībai tiek noteikta 2.grupa, kas paredz, ka turpmāk ārstniecības persona, konstatējot pērtiķu bakas vai rodoties profesionāli pamatotām aizdomām par pacienta inficēšanos ar šo infekcijas slimību, Slimību profilakses un kontroles centram ziņos telefoniski un rakstiski vienas darbdienas laikā, ja tas ir pirmais paziņojums par infekcijas slimību, vai rakstiski triju darbdienu laikā, ja tas ir paziņojums par infekcijas slimības diagnozes maiņu vai atcelšanu vai infekcijas slimības galīgo diagnozi, tās laboratorisku apstiprināšanu un slimības iznākumu.
Ņemot vērā, ka epidemioloģiskā situācija valstī un pasaulē ar pērtiķu baku uzliesmojumu nepasliktinās, riska grupas personām ir pieejama vakcīna, nav nepieciešams saslimšanas gadījumus ar pērtiķu bakām turpināt reģistrēt kā bīstamo infekcijas slimību. Vienlaikus pērtiķu bakām kā reģistrējamai infekcijas slimībai tiek noteikta 2.grupa, kas paredz, ka turpmāk ārstniecības persona, konstatējot pērtiķu bakas vai rodoties profesionāli pamatotām aizdomām par pacienta inficēšanos ar šo infekcijas slimību, Slimību profilakses un kontroles centram ziņos telefoniski un rakstiski vienas darbdienas laikā, ja tas ir pirmais paziņojums par infekcijas slimību, vai rakstiski triju darbdienu laikā, ja tas ir paziņojums par infekcijas slimības diagnozes maiņu vai atcelšanu vai infekcijas slimības galīgo diagnozi, tās laboratorisku apstiprināšanu un slimības iznākumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
EPID sistēma optimizē izmantojamos resursus SPKC epidemiologiem un datu sniedzējiem (ārstniecības iestādēm un laboratorijām), jo informācijas aprite notiks elektroniski, tādā veidā ietaupot laiku.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas, kuras inficējas ar kādu no reģistrējamajām infekcijas slimībām; ārstniecības personas, kuras konstatē infekcijas slimību vai rodas profesionāli pamatotas aizdomas par pacienta inficēšanos ar infekcijas slimību
Ietekmes apraksts
Plānotais tiesiskais regulējums veicinās efektīvāku infekcijas slimību epidemioloģisko izmeklēšanu, tādējādi uzlabojot to uzraudzību un mazinot izplatības riskus sabiedrībā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Veselības ministrija normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs pieprasījumu Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerves" piešķirt Veselības ministrijai ne vairāk kā 98 117 EUR, lai nodrošinātu EPID sistēmas uzturēšanu 2024.gadā un normatīvos aktos noteiktā kārtībā iesniegs priekšlikumu valsts pamatbudžeta bāzes 2025.-2027.gadam precizēšanai, lai nodrošinātu Eiropas Savienības Solidaritātes fonda ietvaros izveidotā EPID sistēmas uzturēšanu ne vairāk kā 98 117 euro apmērā ik gadu.
Detalizēta informācija par EPID sistēmas uzturēšanas izmaksām sākot ar 2024.gada 1.janvāri (indikatīvi 98 117 EUR gadā) skatāma likumprojekta “Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” (23-TA-1354) anotācijas pielikumā.
Pārējo noteikumu projektā iekļauto normu īstenošana tiks nodrošināta Veselības ministrijai (SPKC) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Detalizēta informācija par EPID sistēmas uzturēšanas izmaksām sākot ar 2024.gada 1.janvāri (indikatīvi 98 117 EUR gadā) skatāma likumprojekta “Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” (23-TA-1354) anotācijas pielikumā.
Pārējo noteikumu projektā iekļauto normu īstenošana tiks nodrošināta Veselības ministrijai (SPKC) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā"
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka likumprojekts "Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā" vēl nav stājies spēkā, bet tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 1999. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 7 "Infekcijas slimību reģistrācijas kārtība" (turpmāk MK noteikumi Nr.7) ir saistīti ar minētā likumprojekta 11.1 pantā minēto deleģējumu Ministru kabinetam, grozījumi MK noteikumos Nr. 7 tiks virzīti izskatīšanai Ministru kabinetā tikai tad, kad spēkā būs stājušies grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
Grozījumu projekts tiks virzīts Ministru kabinetā tikai pēc tam, kad Saeima būs pieņēmusi grozījumus Epidemioloģiskās drošības likumā.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība netiek nodrošināta, jo noteikumu projektā netiek īstenotas jaunas politikas iniciatīvas. EPID darbība ir jānodrošina atbilstoši likumprojektam “Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” (23-TA-1354), savukārt diagnostika un ziņošana par Covid-19 tika noteikta 2021. gada 28. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" 5.1. apakšnodaļā.
Noteikumu projekts un tā anotācija ir publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2.panta pirmo daļu un 3.panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
Noteikumu projekts un tā anotācija ir publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2.panta pirmo daļu un 3.panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Slimību profilakses un kontroles centrs
- laboratorijas
- Izglītības iestādes
- Sociālās aprūpes centri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Slimību profilakses un kontroles centrs
samazinās
Vērtības nozīme:
8,18
Epidemiologa stundas likme Eur
0,00
h
634
Izglītības iestāžu skaits
1
reizes
0,00
Ja pieņem, ka SPKC epidemiologiem vairs nav nepieciešams ievadīt datus manuāli, tad notiek iekšējā optimizācija
laboratorijas
neietekmē
Izglītības iestādes
samazinās
Vērtības nozīme:
7,57
Stundas likme(lietveža vidējā stundas likme)
0,12
stundas
634
Skolu skaits
1
cik reizes gadā iestāde varētu ziņot
-575,93
Lietveža vidējā stundas likme valstī pēc VID iesniegtā pārskata 2023. g. pirmajos 8 mēnešos ir 7,57Eur/h.
Patērētais laiks ziņojot telefoniski un elektroniski ir 15 minūtes=0,25h, bet ievadot informāciju EPID, tās ir tikai 7 minūtes=0,12h.
Sociālās aprūpes centri
samazinās
Vērtības nozīme:
7,57
Stundas likme(lietveža vidējā stundas likme)
0,12
stundas
7
Valsts sociālo aprūpes centru skaits
1
cik reizes gadā iestāde varētu ziņot
-6,36
Lietveža vidējā stundas likme valstī pēc VID iesniegtā pārskata 2023. g. pirmajos 8 mēnešos ir 7,57Eur/h. Patērētais laiks ziņojot telefoniski un elektroniski ir 15 minūtes=0,25h, bet ievadot informāciju EPID, tās ir tikai 7 minūtes=0,12h.
Kopā
-582,29
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
EPID palīdzēs SPKC nodrošināt normatīvajos aktos, kas reglamentē epidemioloģisko drošību, jau šobrīd deleģēto funkciju izpildi daudz efektīvākā veidā, izmantojot datu digitalizāciju.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
Tiek risināta Covid-19 pandēmijas laikā identificētā problēma – tiek izveidota digitāla sistēma Covid-19 epidemioloģiskās uzraudzības nodrošināšanai (EPID), kas kalpos lielu datu apjomu pārvaldībai par Covid-19.
EPID tika izstrādāts pamatojoties uz Covid-19 pandēmijas laikā iegūto pieredzi un plānojot "Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam", izmantojot finansiālo palīdzību Latvijai no Eiropas Savienības Solidaritātes fonda Covid-19 seku mazināšanai.
EPID tika izstrādāts pamatojoties uz Covid-19 pandēmijas laikā iegūto pieredzi un plānojot "Digitālās veselības stratēģiju līdz 2029.gadam", izmantojot finansiālo palīdzību Latvijai no Eiropas Savienības Solidaritātes fonda Covid-19 seku mazināšanai.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
EPID palīdzēs SPKC nodrošināt normatīvajos aktos, kas reglamentē epidemioloģisko drošību, jau šobrīd deleģēto funkciju izpildi.
EPID samazina administratīvo slogu SPKC epidemiologiem un datu sniedzējiem (ārstniecības iestādēm un laboratorijām), jo informācijas aprite notiks elektroniski.
EPID samazina administratīvo slogu SPKC epidemiologiem un datu sniedzējiem (ārstniecības iestādēm un laboratorijām), jo informācijas aprite notiks elektroniski.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību, jo nepārtraukti tiek uzlabota infekcijas slimību pārvaldība, kas ir būtiski, lai pārvaldītu reģistrējamo infekcijas slimību gadījumus, uzliesmojumus un epidēmijas un nodrošinātu sabiedrības veselības aizsardzību epidemioloģiskās drošības jomā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 10.panta (51) daļu veselības aprūpes jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informāciju par pacientu sniedz Slimību profilakses un kontroles centram (turpmāk - SPKC) nolūkā - sabiedrības veselības un veselības aprūpes statistiskās informācijas iegūšanai, apkopošanai, apstrādei un analizēšanai, infekcijas slimību epidemioloģiskajai uzraudzībai, valsts organizētā vēža skrīninga uzraudzībai un kvalitātes kontrolei, kā arī personas datu apstrādei ar mērķi nodot informāciju statistikas iestādei. Tādējādi likumdevējs jau šobrīd SPKC ir noteicis tiesības apstrādāt fizisko personu datus, tai skaitā īpašas kategorijas (veselības) datus.
Lai nodrošinātu ātrāku un efektīvāku epidemioloģisko uzraudzību, SPKC ir nepieciešams nodrošināt piekļuvi un apstrādāt fiziskas personas datus ne tikai Veselības ministrijas pārziņā esošajā Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā, bet arī citu nozaru pārziņā esošajās valsts informācijas sistēmās. Šo SPKC tiesību īstenošana balstīta ne tikai uz Pacientu tiesību likumā un Fizisko personu datu apstrādes likumā noteiktajām prasībām, bet arī ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumus, proti, 6.panta 1.punkta c)apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu), d)apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai aizsargātu datu subjekta vai citas fiziskas personas vitālas intereses) un e) apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras)kā arī īpaša kategorijas datu apstrāde notiks saskaņā ar saskaņā ar 9.panta 2.punkta g)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga būtisku sabiedrības interešu dēļ, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas ir samērīgas izvirzītajam mērķim, ievēro tiesību uz datu aizsardzību būtību un paredz piemērotus un konkrētus pasākumus datu subjekta pamattiesību un interešu aizsardzībai), h)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga profilaktiskās vai arodmedicīnas nolūkos, darbinieka darbspējas novērtēšanai, medicīniskas diagnozes, veselības vai sociālās aprūpes vai ārstēšanas vai veselības vai sociālās aprūpes sistēmu un pakalpojumu pārvaldības nodrošināšanas nolūkos, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem vai saskaņā ar līgumu ar veselības darba profesionāli un ievērojot 3.punktā minētos nosacījumus un garantijas) un i)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga sabiedrības interešu dēļ sabiedrības veselības jomā, piemēram, aizsardzībai pret nopietniem pārrobežu draudiem veselībai vai augstu kvalitātes un drošības standartu nodrošināšanai, cita starpā zālēm vai medicīniskām ierīcēm, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas paredz atbilstošus un konkrētus pasākumus datu subjekta tiesību un brīvību, jo īpaši dienesta noslēpuma, aizsardzībai).
Lai nodrošinātu ātrāku un efektīvāku epidemioloģisko uzraudzību, SPKC ir nepieciešams nodrošināt piekļuvi un apstrādāt fiziskas personas datus ne tikai Veselības ministrijas pārziņā esošajā Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā, bet arī citu nozaru pārziņā esošajās valsts informācijas sistēmās. Šo SPKC tiesību īstenošana balstīta ne tikai uz Pacientu tiesību likumā un Fizisko personu datu apstrādes likumā noteiktajām prasībām, bet arī ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016.gada 27.aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumus, proti, 6.panta 1.punkta c)apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu), d)apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai aizsargātu datu subjekta vai citas fiziskas personas vitālas intereses) un e) apakšpunkts (apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras)kā arī īpaša kategorijas datu apstrāde notiks saskaņā ar saskaņā ar 9.panta 2.punkta g)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga būtisku sabiedrības interešu dēļ, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas ir samērīgas izvirzītajam mērķim, ievēro tiesību uz datu aizsardzību būtību un paredz piemērotus un konkrētus pasākumus datu subjekta pamattiesību un interešu aizsardzībai), h)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga profilaktiskās vai arodmedicīnas nolūkos, darbinieka darbspējas novērtēšanai, medicīniskas diagnozes, veselības vai sociālās aprūpes vai ārstēšanas vai veselības vai sociālās aprūpes sistēmu un pakalpojumu pārvaldības nodrošināšanas nolūkos, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem vai saskaņā ar līgumu ar veselības darba profesionāli un ievērojot 3.punktā minētos nosacījumus un garantijas) un i)apakšpunktu (apstrāde ir vajadzīga sabiedrības interešu dēļ sabiedrības veselības jomā, piemēram, aizsardzībai pret nopietniem pārrobežu draudiem veselībai vai augstu kvalitātes un drošības standartu nodrošināšanai, cita starpā zālēm vai medicīniskām ierīcēm, pamatojoties uz Savienības vai dalībvalsts tiesību aktiem, kas paredz atbilstošus un konkrētus pasākumus datu subjekta tiesību un brīvību, jo īpaši dienesta noslēpuma, aizsardzībai).
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi