Anotācija (ex-ante)

22-TA-486: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 543 "Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīram piešķir kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu segšanai, un kompensācijas apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts pēc Nacionālo bruņoto spēku iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi palielināt kompensācijas par dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu apmēru atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā noteiktajam.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Plānots, ka grozījumi stāsies spēkā vienlaikus ar saistītajiem grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, t.i. no 2022. gada 1. jūlija.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 543 “Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīram piešķir kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu segšanai, un kompensācijas apmēru” 4. punktā noteikts, ka kompensācijas par dzīvojamās telpas īri un komunālajiem maksājumiem nedrīkst pārsniegt 142,29 euro. Saskaņā ar 2021. gada 16. novembrī pieņemtajiem grozījumiem Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā, cita starpā minētā likuma 31. panta pirmajā daļā noteiktā kompensāciju par dzīvojamās telpas īri un komunālajiem maksājumiem palielināta no 142,29 uz 250 euro. Minētie grozījumu stāsies spēkā 2022. gada 1. jūlijā.

Kompensācijas par dzīvojamās telpas īri un komunālajiem maksājumiem apmērs nav mainījies kopš Ministru kabineta 2010. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 543 “Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīram piešķir kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu segšanai, un kompensācijas apmēru” spēkā stāšanās, tomēr šo divpadsmit gadu laikā ir mainījušas ar mājokli saistītie izdevumi. Centrālās statistikas pārvaldes sniegtā informācija liecina, ka patēriņu grupas “mājoklis, ūdens, elektroenerģija, gāze un cits kurināmais” cenu pārmaiņas periodā no 2010. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. janvārim ir augušas par 45%. 2021. gadā visi būtiskākie energoresursi (ogles, nafta, dabasgāze, elektroenerģija) ir uzrādījuši strauju cenu kāpumu. Saskaņā ar publiski pieejamo informāciju[1] pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2021. gada decembrī, salīdzinot ar 2021. gada novembri, patēriņa cenu līmenis pieauga par 0,4%, kas bija straujākais cenu kāpums decembra mēnesī pēdējo piecu gadu laikā. Precēm vidējais cenu līmenis pieauga par 0,3%, bet pakalpojumiem – par 0,5%. 2021. gada decembrī, salīdzinot ar 2020. gada decembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 7,9 procentiem, kas bija straujākais cenu kāpums kopš 2009. gada marta.

Lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni gada laikā bija cenu kāpumam elektroenerģijai, gāzei un citam kurināmam, kas kopā kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 2,4 procentpunktiem. Dabasgāzei tarifi tika paaugstināti no 2021. gada 1. janvāra un 1. jūlija, un kopumā dabasgāzes cena gada laikā pieauga par 51,3%. Cenu pieaugums dabasgāzei ietekmēja siltumenerģijas sadārdzināšanos, īpaši otrajā pusgadā, kopumā gada laikā pieaugot par 21,9%. Straujākais cenu kāpums siltumenerģijai bija septembrī un novembrī saistībā ar tarifa paaugstināšanu Rīgā. Savukārt cena elektroenerģijai pieauga par 32,7%, ko izraisīja cenu kāpums dabasgāzei, kā arī pieprasījuma kāpums.

Ņemot vērā apkopoto informāciju, lai līdzsvarotu faktiskās komunālo maksājumu izmaksas ar karavīram izmaksājamo dzīvojamās telpas īres un komunālo maksājumu kompensāciju, ir nepieciešams paaugstināt minēto kompensāciju līdz atļautajam maksimālajam apmēram.


[1] https://www.em.gov.lv/lv/jaunums/paterina-cenu-limeni-2021gada-visbutiskak-ietekmeja-pasaules-cenu-kapums-energoresursiem-un-partikai
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Karavīram izmaksājamās dzīvojamās telpas īres un komunālo maksājumu kompensācijas nesamērība ar faktiskajām komunālo maksājumu izmaksām, ņemot vērā, ka minētās kompensācijas apmērs nav pārskatīts 12 gadus, kamēr ar mājokli saistīto izdevumu kāpums šo gadu laikā sasniedzis 45%.
Risinājuma apraksts
Lai samērotu karavīram izmaksājamās dzīvojamās telpas īres un komunālo maksājumu kompensācijas apmēru ar faktiskajām komunālo maksājumu izmaksām, nepieciešams noteikt maksimālo Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumā 31. panta pirmajā daļā noteikto kompensācijas par dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu apmēru – 250 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nacionālo bruņoto spēku profesionālā dienesta karavīri.
Ietekmes apraksts
Pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās Nacionālo bruņoto spēku profesionālā dienesta karavīri kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu segšanai saņems 250 euro apmērā (šobrīd 142,29 euro).
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
5 482 434
0
13 528 364
0
13 808 391
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
5 482 434
0
13 528 364
0
13 808 391
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
5 482 434
4 150 066
13 528 364
10 240 636
13 808 391
10 452 609
10 452 609
2.1. valsts pamatbudžets
5 482 434
4 150 066
13 528 364
10 240 636
13 808 391
10 452 609
10 452 609
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 150 066
0
-10 240 636
0
-10 452 609
-10 452 609
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 150 066
0
-10 240 636
0
-10 452 609
-10 452 609
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 150 066
0
10 240 636
0
10 452 609
10 452 609
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma (turpmāk – Atlīdzības likums) 31.panta pirmās daļas izpildi, kas stājas spēkā 01.07.2022. un paredz, ka dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu kompensācijas apmērs karavīriem nedrīkst pārsniegt EUR 250 mēnesī. Aizsardzības ministrija (turpmāk - AM) finansējuma budžeta apakšprogrammā 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu kompensācijai katram karavīram izmaksā EUR 142,29 apmērā mēnesī (saskaņā ar Atlīdzības likuma 31.panta pirmo daļu).
Lai nodrošinātu finansējumu dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu kompensācijai  EUR 250 apmērā (EUR 107,71 pieaugums), AM veiks finansējuma pārdali starp budžeta apakšprogrammām:
 - 2022.gadā AM saskaņā Ministru kabineta 17.07.2018. noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajai kārtībai un termiņiem iesniegs pieprasījumu par apropriācijas izmaiņām starp AM budžeta apakšprogrammām 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” un  22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, un izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem;
 - par 2023.un turpmākajiem gadiem AM iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus maksimāli pieļaujamo valsts pamatbudžeta izdevumu apjoma 2023., 2024. un 2025.gada precizēšanai, paredzot finansējumu noteikumu īstenošanai.
 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Finansējuma aprēķins veikts ņemot vērā atļauto karavīru skaitu AM nozarē 2022.-2025.gadam, kompensācijas izmaksas mēnešu skaitu un kompensācijas pieauguma apmēru.
Nepieciešamās izmaiņas, salīdzinot ar valsts budžetu:
 2022. gadam EUR 4 150 066 = 7 706 karavīri x 5 izmaksas x EUR 107,71 (EUR 250 – EUR 142,29);
2023.gadam EUR 10 240 636 = 7 923 karavīri x 12 izmaksas x EUR 107,71 (EUR 250 – EUR 142,29);
2024. un 2025.gadam EUR 10 452 609 = 8 087 karavīri x 12 izmaksas x EUR 107,71 (EUR 250 – EUR 142,29).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros, veicot finanšu līdzekļu pārdali starp budžeta apakšprogrammām 22.10.00 “Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums” un  22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, pārskatot Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa līgumus, kaujas un attīstības spējas, ņemot vērā Aizsardzības ministrijas precizētos bāzes izdevumus 2023.-2025.gadam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie bruņotie spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas (finanšu administratore un līgumslēdzējpuse tiesiskajās attiecībās ar profesionālā dienesta karavīriem) piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros,pārskatot Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa līgumus, kaujas un attīstības spējas un veicot finanšu līdzekļu pārdali. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk