Anotācija (ex-ante)

23-TA-1835: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts  "Kārtība, kādā noteicamas izmaksas, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai"izstrādāts atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas  likuma  41.panta 1.91 daļā noteiktajam deleģējumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt izmaksu noteikšanas kārtību, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41. panta 1.9. daļā noteiktajam deleģējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41.panta  1.9.daļa paredz, ka nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļauj gan dabas resursu nodokli (turpmāk - DRN) Dabas resursu nodokļa likumā noteiktajā apmērā, gan uzkrājumu DRN segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši  Dabas resursu nodokļa likuma 20.1 panta otrajai un trešajai daļai, pēc bioreaktora darbības beigšanas, sadzīves atkritumu poligona apsaimniekotājam radīsies saistības maksāt dabas resursu nodokli par to bioreaktorā novietoto atkritumu daudzumu, kas nebūs tālāk izmantojams, un ko vajadzēs apglabāt poligonā vai sadedzināt atkritumu sadedzināšanas iekārtās, vai atkritumu līdzsadedzināšanas iekārtās.
Risinājuma apraksts
1.Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 41. panta 1.91 daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir sagatavojusi šo noteikumu projektu, nosakot izmaksu noteikšanas kārtību, kas veicamas, lai veidotu uzkrājumu dabas resursu nodokļa segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atbilstoši A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujā noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā nosakot:
1)Uzkrājuma  aprēķinā izmantojamos parametrus:
a)gadā bioreaktorā ievietotais atkritumu daudzums;
b)bioreaktorā ievietotā atkritumu daudzuma piemaisījumu īpatsvars vidēji gadā;
c)Spēkā esošā  DRN likme. Uzkrājumā aprēķinā tiek lietota lielākā zināmā Dabas resursu nodokļa likumā noteiktā aktuālā DRN likme, jo ikgadējā uzkrājuma aprēķina brīdī vēl nav zināma likme, kāda būs nākotnē, kad bioreaktorā ievietos pēdējo atkritumu daudzumu pirms tā slēgšanas. 
d)diskonta likme;
e)atlikušais periods līdz bioreaktora pārrakšanas uzsākšanas brīdim atbilstoši izsniegtajai A vai B kategorijas piesārņojošās darbības atļaujai. Tas ir periods gados līdz maksāšanas brīdim, kad atbilstoši A, B kategorijas atļaujā prognozētajam iestāsies faktiskās saistības

2)uzkrājuma aprēķina periodiskumu. Uzkrājums dabas resursu nodokļa segšanai tiek aktualizēts/aprēķināts katru gadu ilgākā laika periodā (kamēr bioreaktorā tiek ievietoti atkritumi), saskaņā ar tobrīd zināmajiem lielumiem. Katru gadu šis uzkrājums tiek pārrēķināts atbilstoši faktiskajai situācijai (atbilstoši aktuālajai DRN likmei, diskonta likmei, apglabājamo atkritumu īpatsvaram).
3)uzkrājuma aprēķina formulas.

2. Gadījumā, kad uzkrātie līdzekļi nav pietiekami dabas resursu nodokļa segšanai, trūkstošos līdzekļus nodrošina operators no saviem budžeta līdzekļiem.
Atkritumu poligona slēgšanas gadījumā uzkrātos līdzekļus var izmantot tikai dabas resursu nodokļa segšanai vai bioreaktora pārrakšanai un jaunas atkritumu poligona šūnas veidošanai, ja līdzekļi paliek pāri. 


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Atkritumu apsaimniekošanas komersanti
Ietekmes apraksts
Noteikta kārtība kādā aprēķina dabas resursu nodokļu uzkrājumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks pievienota pēc apspriešanas noslēgšanās.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks pievienoti pēc apspriešanas noslēgšanās.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi