24-TA-2642: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par līdzfinansējumu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Aviasabiedrība "Liepāja"" sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību nodrošināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par līdzfinansējumu sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas nodrošināšanai sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- likuma “Par aviāciju” 27.2 panta otro daļu;
- Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr.429 “Sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam”;
- 2022. gada 27. janvāra Līgumu Nr.01/2022 par sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Aviasabiedrība “Liepāja”” starp Liepājas valstspilsētas pašvaldību un SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – līgums).
- likuma “Par aviāciju” 27.2 panta otro daļu;
- Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumiem Nr.429 “Sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam”;
- 2022. gada 27. janvāra Līgumu Nr.01/2022 par sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Aviasabiedrība “Liepāja”” starp Liepājas valstspilsētas pašvaldību un SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – līgums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir nodrošināt līdzfinansējumu sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību kompensācijai SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” par izmaksām, kuras, izpildot uzliktās sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības civilmilitārās sadarbības jomā, rodas Liepājas valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka (turpmāk – Liepājas lidlauks) ekspluatācijai un uzturēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” 27.2 panta trešajā daļā un Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.429 “Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam” (turpmāk – MK noteikumi Nr.429) noteikto, Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam ir uzliekamas sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības un kārtību, kādā nosakāma un sedzama kompensācija par izmaksām, kuras lidlaukam rodas, izpildot uzliktās saistības. Saistības uzliek ministrijas, kas ir atbildīgas par attiecīgo funkciju nodrošināšanu, un pašvaldība, kopīgi noslēdzot sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību līgumu.
Aizsardzības ministrija (Nacionālie bruņotie spēki) ir atbildīga par likumā "Par aviāciju" un MK noteikumos Nr.429 noteiktajām, tās kompetencē esošajām funkcijām, savukārt SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – Liepājas lidosta), kas ir Liepājas lidlauka ekspluatants, bez publiskā finansējuma nevar nodrošināt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību izpildi.
Aizsardzības ministrija apņemas daļēji kompensēt izmaksas, kas Liepājas lidlaukam rodas, nodrošinot sabiedriski svarīgas funkcijas civilmilitārajā jomā spēkā esošā trīspusējā līguma starp Aizsardzības ministriju, Liepājas valstspilsētas pašvaldību un Liepājas lidostu ietvarā. Spēkā esošais līgums paredz noteikt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības civilmilitārajā jomā un noteikt kompensācijas apjomu šo saistību izpildei.
Atbilstoši līgumā uzliktajām saistībām, Liepājas lidlauks pilda būtisku lomu tādu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus Liepājas lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā – nelaimes skarto rajonu apsekošana, novērošana, iedzīvotāju evakuēšana, pārtikas produktu, apģērbu, medikamentu, aprīkojuma, būvmateriālu un citu materiālu piegāde, valsts pārvaldes iestāžu kopīgo mācību, kurās iesaistīti arī to rīcībā esošie gaisa kuģi, veikšanas atbalsts.
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir būtiski izmantot Liepājas lidlauku kā rezerves aviācijas atbalsta punktu papildus Ventspils lidlaukam, jo tādā veidā nepieciešamības gadījumā var tikt ievērojami samazināts Nacionālo bruņoto spēku personāla ierašanās laiks, veicot cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā Latvijas rietumu piekrastē. Liepājas lidlaukā ir pieejams degvielas uzglabāšanas un uzpildes aprīkojums, un Liepājas lidosta spēj nodrošināt aviācijas degvielas uzpildi gaisa kuģiem. Tas ļauj palielināt laiku, kuru Nacionālo bruņoto spēku aviācijas tehnika spēj pavadīt tiešajos meklēšanas un glābšanas darbos. Papildus tam Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek nodrošināta iespēja lidostā veikt arī pilotu apmācības lidojumus.
Pašvaldībai piederošā lidlauka uzturēšanas izmaksas pēdējo trīs gadu laikā ir būtiski augušas un tas ir saistāms ar vairākiem nozīmīgiem faktoriem, tostarp inflāciju un energoresursu cenu kāpumu, kas tieši saistītas ar lidlauka ekspluatācijas izdevumiem (apgaismojuma sistēmas, apkures, degvielas izmaksas, infrastruktūras uzturēšana utt.). Tāpat arī būtiski pieaugušas izmaksas operatīvās gatavības nodrošināšanai un pieaugošā nestabilitāte starptautiskajā drošības situācijā ir palielinājusi nepieciešamību pēc gatavības krīzes apstākļiem, kas ietekmē arī lidlauka lomu un uzturēšanas izmaksas. Šajos apstākļos ir svarīgi nodrošināt pastāvīgu gatavību militāro operāciju atbalstam, tai skaitā mācību vai reālu draudu gadījumā.
Ņemot vērā civilmilitārās sadarbības pieaugošo nozīmi Liepājas lidlauka ekspluatācijā, tai skaitā NBS un sabiedroto militāro mācību nodrošināšanā, sarežģīto ģeopolitisko situāciju, kā arī vispārējo inflācijas pieaugumu līdzšinējā līguma darbības laikā, Liepājas lidosta ir lūgusi rast iespēju palielināt kompensācijas apmēru lidostas uzturēšanai no 50 000 EUR uz 100 000 EUR 2025. gadā. Šī summa būtu nepieciešama lidostas efektīvai uzturēšanai, lai nodrošinātu tās darbību un atbilstību augošajām vajadzībām civilmilitāro aktivitāšu atbalstam.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.429 valsts kompensācija ir valsts budžeta likumā kārtējam gadam šim mērķim paredzētā valsts budžeta dotācija vai attiecīgās ministrijas pamatfunkciju īstenošanai valsts budžetā paredzētie līdzekļi. Valsts piešķir kompensāciju tādā apmērā, kas saistību nodrošināšanai ir paredzēta likumā par valsts budžetu kārtējam gadam atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam, ievērojot valsts attīstības prioritātes un valsts budžeta iespējas. Aizsardzības ministrija ir slēgusi līgumu, kas sagatavots atbilstoši MK noteikumos Nr.429 noteiktajā kārtībā, un piešķir finansējumu pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par līdzekļu piešķiršanu Liepājas lidostai sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta nodrošināšanai.
Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministru kabinets pieņemtu lēmumu par ar saistību uzlikšanu saistīto izdevumu finansēšanas avotiem 2025.gadā no valsts budžeta līdzekļiem.
Aizsardzības ministrija (Nacionālie bruņotie spēki) ir atbildīga par likumā "Par aviāciju" un MK noteikumos Nr.429 noteiktajām, tās kompetencē esošajām funkcijām, savukārt SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” (turpmāk – Liepājas lidosta), kas ir Liepājas lidlauka ekspluatants, bez publiskā finansējuma nevar nodrošināt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību izpildi.
Aizsardzības ministrija apņemas daļēji kompensēt izmaksas, kas Liepājas lidlaukam rodas, nodrošinot sabiedriski svarīgas funkcijas civilmilitārajā jomā spēkā esošā trīspusējā līguma starp Aizsardzības ministriju, Liepājas valstspilsētas pašvaldību un Liepājas lidostu ietvarā. Spēkā esošais līgums paredz noteikt sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības civilmilitārajā jomā un noteikt kompensācijas apjomu šo saistību izpildei.
Atbilstoši līgumā uzliktajām saistībām, Liepājas lidlauks pilda būtisku lomu tādu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus Liepājas lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā – nelaimes skarto rajonu apsekošana, novērošana, iedzīvotāju evakuēšana, pārtikas produktu, apģērbu, medikamentu, aprīkojuma, būvmateriālu un citu materiālu piegāde, valsts pārvaldes iestāžu kopīgo mācību, kurās iesaistīti arī to rīcībā esošie gaisa kuģi, veikšanas atbalsts.
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir būtiski izmantot Liepājas lidlauku kā rezerves aviācijas atbalsta punktu papildus Ventspils lidlaukam, jo tādā veidā nepieciešamības gadījumā var tikt ievērojami samazināts Nacionālo bruņoto spēku personāla ierašanās laiks, veicot cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā Latvijas rietumu piekrastē. Liepājas lidlaukā ir pieejams degvielas uzglabāšanas un uzpildes aprīkojums, un Liepājas lidosta spēj nodrošināt aviācijas degvielas uzpildi gaisa kuģiem. Tas ļauj palielināt laiku, kuru Nacionālo bruņoto spēku aviācijas tehnika spēj pavadīt tiešajos meklēšanas un glābšanas darbos. Papildus tam Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek nodrošināta iespēja lidostā veikt arī pilotu apmācības lidojumus.
Pašvaldībai piederošā lidlauka uzturēšanas izmaksas pēdējo trīs gadu laikā ir būtiski augušas un tas ir saistāms ar vairākiem nozīmīgiem faktoriem, tostarp inflāciju un energoresursu cenu kāpumu, kas tieši saistītas ar lidlauka ekspluatācijas izdevumiem (apgaismojuma sistēmas, apkures, degvielas izmaksas, infrastruktūras uzturēšana utt.). Tāpat arī būtiski pieaugušas izmaksas operatīvās gatavības nodrošināšanai un pieaugošā nestabilitāte starptautiskajā drošības situācijā ir palielinājusi nepieciešamību pēc gatavības krīzes apstākļiem, kas ietekmē arī lidlauka lomu un uzturēšanas izmaksas. Šajos apstākļos ir svarīgi nodrošināt pastāvīgu gatavību militāro operāciju atbalstam, tai skaitā mācību vai reālu draudu gadījumā.
Ņemot vērā civilmilitārās sadarbības pieaugošo nozīmi Liepājas lidlauka ekspluatācijā, tai skaitā NBS un sabiedroto militāro mācību nodrošināšanā, sarežģīto ģeopolitisko situāciju, kā arī vispārējo inflācijas pieaugumu līdzšinējā līguma darbības laikā, Liepājas lidosta ir lūgusi rast iespēju palielināt kompensācijas apmēru lidostas uzturēšanai no 50 000 EUR uz 100 000 EUR 2025. gadā. Šī summa būtu nepieciešama lidostas efektīvai uzturēšanai, lai nodrošinātu tās darbību un atbilstību augošajām vajadzībām civilmilitāro aktivitāšu atbalstam.
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.429 valsts kompensācija ir valsts budžeta likumā kārtējam gadam šim mērķim paredzētā valsts budžeta dotācija vai attiecīgās ministrijas pamatfunkciju īstenošanai valsts budžetā paredzētie līdzekļi. Valsts piešķir kompensāciju tādā apmērā, kas saistību nodrošināšanai ir paredzēta likumā par valsts budžetu kārtējam gadam atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam, ievērojot valsts attīstības prioritātes un valsts budžeta iespējas. Aizsardzības ministrija ir slēgusi līgumu, kas sagatavots atbilstoši MK noteikumos Nr.429 noteiktajā kārtībā, un piešķir finansējumu pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par līdzekļu piešķiršanu Liepājas lidostai sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta nodrošināšanai.
Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministru kabinets pieņemtu lēmumu par ar saistību uzlikšanu saistīto izdevumu finansēšanas avotiem 2025.gadā no valsts budžeta līdzekļiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 7. septembra rīkojums Nr. 586 "Par līdzfinansējumu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Aviasabiedrība "Liepāja"" sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību nodrošināšanai" bija spēkā līdz 2024. gada 31. decembrim.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams jauns Ministru kabineta rīkojums, kas atļauj Aizsardzības ministrijai piešķirt līdzfinansējumu Liepājas lidostai 100 000 euro apmērā 2025. gadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvie scenāriji. Dienvirdkurzemes reģionā neatrodas cita aviācijas lidlauka infrastruktūra, kas spētu sniegt līdzvērtīgu nodrošinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Paredzamās izmaksas (kompensācija) ir relatīvi nelielas salīdzinājumā ar civilmilitārajiem ieguvumiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Finansējums tiks nodrošināts Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" ietvaros, vajadzības gadījumā veicot apropriācijas izmaiņas.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi