Anotācija (ex-ante)

23-TA-1199: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta dotais uzdevums, 2021. gada 7. septembrī pieņemot Ministru kabineta noteikumus Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" (prot. Nr. 60 20. §) 
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Latvijas Piektā nacionālā atvērtās pārvaldības rīcības plāna 2022.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 10. februāra rīkojumu Nr. 78) 1.2. pasākums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Saeimā izskatīšanā ir likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (reģ. Nr. 337/LP14), kas paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā.
Papildus norādāms, ka deleģējuma nepieciešamība pamatota arī precizētajā anotācijā, kas nosūtīta Saeimai ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2023. gada 23. oktobra vēstuli Nr. 1-131/6083 "Par precizēta likumprojekta iesniegšanu "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (Nr. 337/Lp14)".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir sekmēt jēgpilnas sabiedrības līdzdalības iespējas attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas procesā, kā arī citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās. Plānots aktualizēt kārtību, kādā institūcijas nodrošina sabiedrības līdzdalības iespējas, ņemot vērā, ka 2021. gada 9. septembrī darbu uzsāka Vienotais tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portāls. Projekts precizē sabiedrības līdzdalības procesā iesaistīto pušu rīcību un atbildību līdzdalības iespēju nodrošināšanai atbilstoši pastāvošajai praksei. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumi Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" (turpmāk – noteikumi Nr. 970) nosaka sabiedrības līdzdalības kārtību Saeimas, Ministru kabineta, tiešās valsts pārvaldes iestāžu, valsts pārvaldes iestāžu, kas nav padotas Ministru kabinetam, plānošanas reģionu un pašvaldību attīstības plānošanas procesā. Iepriekšējo reizi noteikumi Nr. 970 tika grozīti 2013. gadā, kad regulējumā tika ietverta nepieciešamība piemērot kārtību tiesību aktu projektu izstrādē, kā arī nostiprināta prasība sabiedrību iesaistīt pēc iespējas agrākā attīstības plānošanas dokumenta izstrādes posmā, paredzot diskusiju dokumentus. Kopš 2013. gada Valsts kanceleja sāka mērķtiecīgāk uzraudzīt sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu lēmumu pieņemšanas procesā un gadījumos, kad līdzdalības iespējas netika nodrošinātas, apturēja projekta virzību un lūdza tiesību akta virzītājam nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas.

Latvijas Ceturtajā atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2020.–2021. gadam atzīts, ka kopumā līdzdalības regulējums paredz pietiekami plašu sabiedrības līdzdalību. Problēmas, kas būtu prioritāri risināmas, ir saistītas ar sabiedrības līdzdalības nodrošināšanu praksē. Līdzdalība praksē valsts un pašvaldību darbā netiek nodrošināta pietiekamā apmērā un efektīvi. Valsts kancelejas 2018. gada aptaujā "Par sabiedrības līdzdalību valsts un pašvaldību iestāžu darbā" respondenti norādīja šādas problēmas: sabiedrība vēlas iesaistīties agrīnā stadijā, valsts pārvaldes un pašvaldību iestāžu informācija par līdzdalības iespējām lielākoties nav savlaicīga, pietiekama un saprotama, trūkst konstruktīvas diskusijas, trūkst atgriezeniskās saites un informācijas par līdzdalības rezultātu, attiecīgi zūd motivācija iesaistīties. Valsts kancelejas 2019. gada oktobra aptaujā respondentu norādītās problēmas daļēji atkārto 2018. gadā konstatēto: informācija par līdzdalības iespējām nav pieejama savlaicīgi un vienuviet, trūkst proaktīvas uzrunāšanas par iesaisti, līdzdalība nav "gribēta", bet drīzāk formāla, trūkst ērtas iespējas viedokļa sniegšanai, labi organizēta konsultāciju procesa, iniciatīvu izsekojamības, atgriezeniskās saites un līdzdalības rezultātu popularizēšanas, iedzīvotāju uzrunāšanai neizmanto skaidru un saprotamu izteiksmi. Jāatzīmē arī problēma, ka nav pietiekami daudz pārliecinošu iedzīvotāju konsultāciju un līdzdalības piemēru pirms kādas no lielajām reformām, jaunu politiku izveides vai kādu būtisku sabiedrību skarošu pārmaiņu ieviešanas. Problēmas norāda uz izpratnes, rīku, metožu un bieži vien arī kapacitātes un resursu trūkumu gan valsts un pašvaldību institūcijās, gan sabiedriskajās organizācijās tieši praktiskas sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai. Noteiktos gadījumos problēma ir arī politiskās gribas trūkums iesaistīt sabiedrību lēmuma pieņemšanā.

Lai risinātu Latvijas Ceturtajā nacionālajā atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2020.–2021. gadam identificētās problēmas, Valsts kanceleja un citas ieinteresētās institūcijas un nevalstiskās organizācijas apņēmās sekmēt izpratnes paaugstināšanu par sabiedrības līdzdalību, īstenojot labās prakses apmaiņu valsts pārvaldē, kā arī izstrādājot vadlīnijas par sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu.

Jēgpilnu sabiedrības līdzdalības iespēju problemātika turpināta arī Latvijas Piektajā nacionālajā atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2022.–2025. gadam. Viens no plāna mērķiem un darbības virzieniem ir – veicināt jēgpilnu un efektīvu sabiedrības līdzdalību izsvērtu un kvalitatīvu lēmumu izstrādē. Šajā darbības virzienā plānā iekļauts pasākums – sabiedrības līdzdalības regulējuma pilnveide, tostarp noteikumu Nr. 970 aktualizēšana.

Reaģējot uz vispārējā sabiedrības uzticēšanās līmeņa pārvaldībai mazināšanos, Latvijas Piektajā nacionālajā atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2022.–2025. gadam norādīts, ka "atklāti un saprotami lēmumi un to pieņemšanas process ir viens no stimuliem, lai sabiedrība uzticētos valsts pārvaldībai un lēmumu leģitimitātei mūsdienu demokrātijā. Pietiekama un skaidra informācija no valsts iestādēm ietekmē iedzīvotāju apmierinātību ar valsts iestāžu darbu, izpratni par notiekošajiem procesiem valstī un paļaušanos uz valsti".

Salīdzinot Eirobarometra aptauju datus no 2019. līdz 2021. gadam, Latvijā ap 33 % iedzīvotāju drīzāk neuzticas, nekā uzticas valsts pārvaldei. Pēc šā rādītāja Latvija 2020. gadā bija 22. vietā no 27 ES dalībvalstīm. Sākoties Covid-19 pandēmijai, nebija izveidojies "uzticēšanās spilvens", tādēļ panākt pandēmijas laikā pieņemto lēmumu izpildi un paļaušanos uz valdības politisko kursu bija grūti. Covid-19 pandēmijas laikā veiktās aptaujas liecina, ka 2020. gada aprīlī Latvijas valsts pārvaldes institūciju sniegtajai informācijai uzticējās 70,6 % Latvijas iedzīvotāju, bet 2020. gada septembrī tai uzticējās vairs tikai 50,7 %. Problemātiski zema ir Latvijas iedzīvotāju ticība savai spējai ietekmēt lēmumus. Eirobarometra 2023. gada pavasara dati liecina, ka 42 % iedzīvotāju Latvijā tic, ka ar savu viedokli var kaut ko mainīt savā valstī, bet 53 % netic tam, ka viņu balsij ir nozīme. 

OECD Uzticēšanās pētījumā 2021. gadā vidēji OECD 41 % iedzīvotāju uzticas valdībai, savukārt Latvijā valdībai uzticas tikai 24,5 % iedzīvotāju (zemāks rādītājs par Latviju bija tikai Japānā un Kolumbijā). OECD izdala piecus uzticēšanos veicinošus faktorus. Divi no tiem ir saistīti ar sabiedrības līdzdalību. Viens ir valsts institūciju un amatpersonu atsaucīgums (angļu val. – responsiveness), kas ietver iedzīvotāju gaidām atbilstošu risinājumu izstrādi un tādu valsts pārvaldi, kas atbilst iedzīvotāju vajadzībām. Otrs ir atvērtība (angļu val. - openness), kas ietver skaidru informāciju, lai iedzīvotāji varētu saprast, ko dara valsts institūcijas, iedzīvotāju (iesaistīto pušu) uzklausīšanu, reaģēšanu uz to teikto, sabiedrības līdzdalības iespējas un vienlīdzīgas iespējas līdzdalībai pārstāvības demokrātijas institūcijās. OECD pētījumā arī secināts, ka uzticēšanos var vairot, ja valsts institūcijas sniedz iedzīvotājiem plašākas iespējas paust savu viedokli, kā arī sniedz atgriezenisko saiti.[1]

OECD Regulatīvās politikas pārskatā 2021. gadā pēc kombinētā indikatora, ar kuru vērtē sabiedrības līdzdalību tiesību aktu izstrādē 34 OECD dalībvalstīs (Composite indicators: Stakeholder engagement in developing primary laws/subordinate regulations), Latvija pārsniedz OECD vidējo rādītāju un ierindojas 9. vietā attiecībā uz likumprojektiem un 6. vietā attiecībā uz Ministru kabineta iekšējiem normatīvajiem aktiem, apsteidzot Lietuvu un Igauniju. OECD Regulatīvās politikas pārskatā arī atzīts, ka vairāk iedzīvotāju jaunu regulējumu uztvers kā taisnīgu, ja tie ir iesaistīti šī regulējuma izstrādes procesā un ja tiem ir pietiekami izskaidroti līdzdalības procesa rezultāti.[2]

Efektīva līdzdalības procesa neatņemama sastāvdaļa ir sistemātiska līdzdalības rezultātu publicēšana. Līdzdalības rezultātu pieejamība nodrošina lēmumu procesa caurspīdīgumu un sniedz priekšstatu par lēmuma izstrādes gaitā izteiktajiem viedokļiem un organizācijām un personām, kuras šī lēmuma izstrādē iesaistījušies. Eiropas Padomes Pretkorupcijas starpvalstu grupas (turpmāk – GRECO) 2018. gada 22. jūnijā pieņemtajā novērtējuma ziņojumā par Latviju izteikta rekomendācija nodrošināt, lai tiktu ievērotas normatīvajos aktos noteiktās prasības publiskot sabiedrības līdzdalības rezultātus (tostarp dalībnieku sarakstus un izteiktos priekšlikumus/iebildumus, kā arī attiecīgās iestādes pamatojumu par to ņemšanu vai neņemšanu vērā) un šādu informāciju sistemātiski, laikus un ērti pieejamā veidā publicēt tiešsaistē. Rekomendācija ir vērsta gan uz priekšnosacījumu radīšanu, lai līdzdalības rezultātus varētu ērti publicēt, gan uz projektu autoru praktisko rīcību.

Institūciju uzdevums ir mērķtiecīgi izplatīt informāciju par projektu un līdzdalības iespējām, tā, lai tā sasniegtu mērķauditoriju. Tādēļ šajos noteikumos ir ietverta prasība izplatīt informāciju par sabiedrības līdzdalības iespējām, to darot efektīvi un jēgpilni. Viens no galvenajiem kanāliem, kur atbildīgās amatpersonas, ievērojot šo līdzdalības kārtību, sistemātiski, laikus un pārskatāmā veidā publicē līdzdalības paziņojumus un līdzdalības rezultātus, ir Vienotais tiesību aktu projektu izstādes un saskaņošanas portāls (turpmāk – TAP portāls). Attiecībā uz projektiem, kuri nav TAP portālā (piemēram, agrīnā izstrādes stadijā esošs projekts, reforma, valsts budžets, ES fondi), izmanto citus veidus un kanālus, kā publicēt un pieejamā veidā izplatīt informāciju par sabiedrības līdzdalības iespējām. Informāciju var izplatīt institūcijas oficiālajos sociālo mediju kontos, ar masu mediju starpniecību un citos veidos. Uzaicinājumu un informāciju par līdzdalības iespējām var nosūtīt e-pastā, vēstulē, izplatīt atbilstošā e-pastu vēstkopā, uzrunāt projekta mērķauditoriju pārstāvošās organizācijas, nosūtīt apkopojumus par līdzdalības iespējām nozares sadarbības partneriem u.tml. Šādam uzaicinājuma pievieno saiti uz TAP portālu vai institūcijas tīmekļvietnes sadaļu "Sabiedrības līdzdalība", kur ir sīkāka informācija par projektu. 

2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Interešu pārstāvības atklātības likums. Minētā likuma 6. panta trešā daļa paredz pienākumu publiskās varas pārstāvjiem, iesniedzot publiska lēmuma projektu vai priekšlikumu par to, norādīt interešu pārstāvības aktivitātes, kas notikušas publiska lēmuma projekta ierosināšanas vai izstrādes laikā. Ja priekšlikuma sagatavošanas laikā notikušas interešu pārstāvības aktivitātes, tās atspoguļojamas arī priekšlikumu tabulā likumprojekta izskatīšanai, izziņā par atzinumos izteiktajiem iebildumiem vai citos līdzīgos dokumentos, ja saskaņā ar normatīvajiem aktiem šādi dokumenti ir sagatavojami. Interešu pārstāvju priekšlikumus var pievienot kā papildu dokumentu TAP portālā vai iekļaut šo noteikumu 2. pielikumā paredzētajā sabiedrības pārstāvju iebildumu un priekšlikumu apkopojumā, kuru arī publicē TAP portālā. 

OECD Vadlīnijās par Iedzīvotāju līdzdalības procesiem ir teikts: "Šodien iedzīvotāji (..) pieprasa iespējas paust savu viedokli par politikām un pakalpojumiem, kuri ietekmē to dzīvi. Atbildot uz to, valsts institūcijas visos līmeņos rada iespējas, lai varētu uzklausīt iedzīvotāju pieredzi un zināšanas un veidot labākus valsts lēmumus. Globālā situācija ar iedzīvotāju un iesaistīto pušu līdzdalību pastāvīgi attīstās, jaunām un inovatīvām iespējām iesaistīt iedzīvotājus un mērķgrupas kļūstot arvien plašākām."

Eiropas Padomes Ministru komiteja 2023. gada 6. septembrī apstiprināja rekomendāciju dalībvalstīm par deliberatīvo demokrātiju (Recommendation CM/Rec(2023)6 of the Committee of Ministers to member States on deliberative democracy), kurā uzsvērts “.. visu iedzīvotāju līdzdalība ir pašā demokrātijas sirdī, iedzīvotāji, kuriem ir svarīgas demokrātiskās vērtības, kuri ievēro to pilsoniskos pienākumus un ir aktīvi sabiedriskajā dzīvē, ir ikvienas demokrātiskās sistēmas asinsrite, un iedzīvotāju un lēmumpieņēmēju dialogs ir būtisks demokrātijai, jo stiprina uzticēšanos, demokrātisko institūciju leģitimitāti un to īstenoto pasākumu  efektivitāti.” [4] 

Ievērojot minēto un apkopojot noteikumos Nr. 970 nepieciešamos grozījumus, Valsts kanceleja secināja, ka izmaiņas nav nepieciešamas tikai divos noteikumu Nr. 970 punktos, tādēļ tika pieņemts lēmums izstrādāt jaunu noteikumu projektu, kas atbilst arī Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktam.

[1] OECD (2022), Building Trust to Reinforce Democracy: Main Findings from the 2021 OECD Survey on Drivers of Trust in Public Institutions, OECD Publishing, Paris

[2] OECD (2021), OECD Regulatory Policy Outlook 2021, OECD Publishing, Paris, 52 lp.

[3] OECD (2022), OECD Guidelines for Citizen Participation Processes, OECD Public Governance Reviews, OECD Publishing, Paris,  https://doi.org/10.1787/f765caf6-en

[4] Recommendation CM/Rec(2023)6 of the Committee of Ministers to member States on deliberative democracy https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectId=0900001680ac627a
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Likumprojekts "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" (reģ. Nr. 337/LP14) paredz deleģējumu Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību tiesību aktu projektu izstrādes procesā.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā jauno deleģējumu, mainīts projekta nosaukums, ietverot tajā skaidru norādi, ka sabiedrības līdzdalības iespējas nodrošināmas ne tikai attīstības plānošanas procesā, bet arī tiesību aktu projektu izstrādes procesā. 
Vienlaikus projektā kopumā saglabāta līdzšinējā noteikumu Nr. 970 struktūra, definējot vispārējos nosacījumus sabiedrības līdzdalībai, kā arī sabiedrības līdzdalības veidus un līdzdalības organizēšanas kārtību. Projekta 1. pielikumā ietvertā paziņojuma struktūra veidota atbilstoši TAP portālā izveidotajai struktūrai, tā ir vispārīga un līdz ar to piemērojama arī citās institūcijās ārpus tiešās valsts pārvaldes. Projekta 2. pielikums strukturēts vispārīgāk, lai to būtu iespējams piemērot ikvienam līdzdalības procesam.
Norādāms, ka sabiedrības līdzdalība ir sabiedrības iesaiste regulējuma, valsts un nozaru politiku veidošanas procesā. Sabiedrības līdzdalība vairo valdības atbildību sabiedrības priekšā un stiprina iedzīvotāju tiesības iesaistīties un viņu ietekmi uz lēmumiem.
Problēmas apraksts
2. Attīstības plānošanas sistēmas likuma 2. pantā noteikts, ka likums attiecas uz attīstības plānošanu Saeimā, Ministru kabinetā, tiešās valsts pārvaldes iestādēs, plānošanas reģionos, pašvaldībās un valsts pārvaldes iestādēs, kas nav padotas Ministru kabinetam, lai gan Attīstības plānošanas sistēmas likuma 11. panta piektajā daļā ietvertajā deleģējumā Ministru kabinetam noteikt sabiedrības līdzdalības kārtību nav uzskaitīts subjektu loks. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Attīstības plānošanas sistēmas likuma tvērumu attiecībā uz institūcijām, uz kurām likums attiecas, un 11. panta piektajā daļā doto deleģējumu, projektā, salīdzinot ar noteikumiem Nr. 970, nav uzskaitītas institūcijas, uz kurām regulējums attiecas. Projekta 1. punktā noteikts, ka noteikumi nosaka sabiedrības līdzdalības kārtību valsts un pašvaldību institūciju attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektu izstrādes procesā.
Problēmas apraksts
3. Noteikumu Nr. 970 3. punkta formulējums ir pretrunā Biedrību un nodibinājumu likumam. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā pastāvošo regulējumu attiecībā uz biedrību un nodibinājumu darbību, kā arī arodbiedrību darbību, projektā precizēts formālo sabiedrības grupu piemēru uzskaitījums, no piemēriem izslēdzot darba devēju organizācijas un reliģiskās organizācijas. Darba devēju organizācijas netiek īpaši izceltas kā organizāciju veids, ņemot vērā, ka formāli tās tiek reģistrētas kā biedrības. Vienlaikus paplašināts neformālo sabiedrības grupu piemēru uzskaitījums, iekļaujot nereģistrētas iedzīvotāju grupas un kopienas – Covid-19 pandēmijas laikā, jo īpaši, aktuāla kļuva sabiedrības pārstāvju apvienošanās neformālās grupās, izvēloties neformalizēt organizācijas darbību.
Līdz ar to projekta 3. punkts paredz, ka sabiedrības līdzdalību īsteno formālās (piemēram, biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības un to apvienības) un neformālās (piemēram, nereģistrētas iniciatīvu vai iedzīvotāju grupas, interešu apvienības, kopienas) sabiedrības grupas, kā arī atsevišķas fiziskas personas.
Vienlaikus, jāņem vērā, ka sabiedrības līdzdalībā mērķgrupa var būt ikviena sabiedrības grupa un tā ir atkarīga no projekta pēc būtības. 
Problēmas apraksts
4. Sabiedrība no institūcijām sagaida iespējas iesaistīties dažādu jomu reformu iniciēšanā, kā arī publiskā finansējuma plānošanā pēc iespējas agrīnākā stadijā, kad vēl ir iespējams noteikt reformas virzienu vai publiskā finansējuma ieguldīšanas mērķus. Sabiedrības ieskatā būtu vēlams, ka nozaru ministrijas, īstenojot savus darbības mērķus un politikas jomas, izstrādā budžeta pieprasījumus un prioritāro pasākumu pieteikumus tiesību aktu īstenošanai un nodrošina sabiedrības iesaisti šajā procesā. 
Risinājuma apraksts
Attiecīgi projekta 4. punktā noteikts, ka sabiedrības līdzdalību, pēc iespējas ievērojot šajos noteikumos noteiktās prasības, nodrošina arī citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā, kā arī publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvju tiesības iegūt informāciju un piedalīties priekšlikumu izstrādē par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Problēmas apraksts
5. Līdz 2021. gada septembrim tiešajā valsts pārvaldē primārais sabiedrības informēšanas kanāls par sabiedrības līdzdalības iespējām bija katras institūcijas tīmekļvietne, kur institūcija pēc saviem ieskatiem nodrošināja noteikumos Nr. 970 noteikto prasību izpildi – publicēja informāciju par izstrādes posmā esošiem attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektiem. Prasība publicēt informāciju par sabiedrības līdzdalības iespējām pastāvēja arī attiecībā uz Ministru kabineta tīmekļvietni, kur tika publicēti ministriju sagatavotie paziņojumi par sabiedrības līdzdalības iespējām. Lai vienādotu informācijas publicēšanu, Valsts kanceleja, īstenojot Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās platformas projektu, minētajā platformā iestrādāja sadaļas "Sabiedrības līdzdalība" šablonu un aicināja institūcijas precizēt to atbilstoši individuālajām vajadzībām. Lai izsekotu līdzi paziņojumiem par līdzdalības iespējām, sabiedrības pārstāvjiem regulāri bija jāiepazīstas ar dažādu ministriju vai Ministru kabineta tīmekļvietnēs publicēto informāciju, tādējādi veltot tam būtisku laika resursu un riskējot nepamanīt sev nozīmīgu projektu. Valsts kanceleja 2021. gada 9. septembrī noslēdza vairākus gadus ilgušo TAP portāla izveidi. TAP portāla mērķis bija izveidot valsts informācijas sistēmu, kurā Ministru kabineta līmenī apstiprināmie dokumenti tiktu izstrādāti, saskaņoti un par tiem tiktu pieņemts gala lēmums. Viens no būtiskākajiem TAP portāla izveides mērķiem līdztekus minētajam bija nodrošināt sabiedrības pārstāvju informēšanu un iesaisti lēmumu pieņemšanas procesā. Līdz ar TAP portāla izveidi neaktuāls kļuvis pienākums Ministru kabineta tīmekļvietnē publicēt visu ministriju virzītos paziņojumus par līdzdalības iespējām. Sākot ar 2021. gada 9. septembri TAP portālā vienuviet tiek publicēti visi tiesību aktu projekti un TAP portālā tie arī tiek nodoti sabiedrības līdzdalībai. TAP portālā nodrošina arī iespējas sistematizēt un atlasīt interesējošos dokumentus, kas nebija iespējams tīmekļvietnēs un šādu funkcionalitāti netika plānots attīstīt arī Vienotajā valsts un pašvaldību tīmekļvietņu platformā. Noteikumos Nr. 970 ietverta prasība pašvaldībām paziņojumus par līdzdalības iespējām iesniegt attiecīgajam plānošanas reģionam, kurā pašvaldība atrodas, publicēšanai plānošanas reģiona tīmekļvietnē. Savukārt plānošanas reģionam paziņojumi bija jāiesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā publicēšanai tās tīmekļvietnē. 
Risinājuma apraksts
Projektā noteikts, ka valsts tiešās pārvaldes iestādes paziņojumu par sabiedrības līdzdalības iespējām primāri publicē TAP portālā, bet citas institūcijas (citos gadījumos) sabiedrību informē, paziņojumus par līdzdalības iespējām publicējot attiecīgās institūcijas oficiālajā tīmekļvietnē sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Valsts pārvaldes institūcijas, pirms tiesību akta lietas izveides TAP portālā, sabiedrības informēšanu veic, izmantojot savu tīmekļvietni. Projektā noteikts, ka institūcijas mērķtiecīgi izplata informāciju par līdzdalības iespējām, izmantojot dažādus informācijas kanālus un saziņas veidus, lai šī informācija sasniegtu sabiedrības pārstāvjus, kurus skar vai interesē projekts.
Problēmas apraksts
6. Līdz šim sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu attīstības plānošanas dokumentu izstrādes procesā iniciēja atbildīgā publiskās pārvaldes institūcija. Tomēr nereti aktīva sabiedrības iesaiste tiek uzsākta pēc sabiedrības pārstāvju iniciatīvas.
Risinājuma apraksts
Projektā ietverta iespēja sabiedrības pārstāvjiem aktualizēt nepieciešamību nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas, iesniedzot iesniegumu (projekta 10. punkts). 
Problēmas apraksts
7. Praksē līdzšinējie noteikumos Nr. 970 noteiktie līdzdalības veidi – sabiedriskā apspriede un publiskā apspriešana – to nosaukumos lietoto līdzīgo vārdu dēļ bieži rada neizpratni, īpaši jau attiecībā uz sabiedrisko apspriedi. Covid-19 pandēmijas laikā par "jauno normālo" kļuva līdzdalības pasākumu norise tiešsaistes formātā, tādēļ ir būtiski regulējumā paredzēt dažādus norises veidus – ne tikai klātienes formātu. Attiecībā uz publisko apspriešanu, kas ir visbiežāk izmantotais līdzdalības veids tiešajā valsts pārvaldē, praktiski veidojās pretrunas starp noteikumu Nr. 970 10.1. apakšpunktā un 13. punktā noteikto publiskās apspriešanas ilgumu – visbiežāk tika izvēlēts īsākais termiņš (14 dienas). 
Risinājuma apraksts
Projektā atbilstoši līdzšinējai praksei paredzēts turpmāk detalizēti reglamentēt divus līdzdalības veidus – apspriedi (līdzšinējā sabiedriskā apspriede) un publisko apspriešanu. Projektā noteikts, ka organizējot apspriedi, jānosaka tās norises vieta, laiks un veids, pieļaujot iespēju apspriedi organizēt ne tikai klātienes, bet arī tiešsaistes formātā vai arī daļēji klātienes, daļēji tiešsaistes veidā, ja tas tehniski ir iespējams. Savukārt attiecībā uz publisko apspriešanu (ņemot vērā, ka šis līdzdalības veids tiek lietots arī citos normatīvajos aktos, piemēram, Pašvaldību likumā) veidots dalījums norises ilgumam atkarībā no dokumenta veida – ārējiem tiesību aktu projektiem paredzēta 14 dienu ilga publiskā apspriešana, savukārt attīstības plānošanas dokumentiem nosakāma 30 dienu ilga publiskā apspriešana. Paredzēts, ka institūcija var noteikt arī ilgāku termiņu, kas ir īpaši būtiski jēgpilnu sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai. Projektā tiesību aktu projektu publiskajai apspriešanai noteiktais 14 dienu termiņš ir vienāds ar Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteikto minimālo saistošo noteikumu publiskās apspriešanas ilgumu, attiecīgi veidotos līdzvērtīga prakse attiecībā uz sabiedrības līdzdalības iespēju ilgumu tiesību aktu projektu izstrādes procesā tiešajā valsts pārvaldē un pašvaldībās. 
Problēmas apraksts
8. Būtisku neskaidrību praktiskā piemērošanā kopš 2013. gada rada prasība nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas to tiesību aktu projektu izstrādē, kuri būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas (noteikumu Nr. 970 5. punkts). 
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts skaidri noteikt, ka sabiedrības līdzdalības iespējas turpmāk nodrošināmas visu ārējo tiesību aktu izstrādē, nevis tikai to, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Vienlaikus plānots noteikt rīcību situācijā, ja attīstības plānošanas dokumenta vai tiesību akta projekta izstrādes procesā netiek nodrošinātas sabiedrības līdzdalības iespējas (piemēram, tiek precizēta informatīvā atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām). Šādā gadījumā institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā vai tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā). 
Problēmas apraksts
9. Izmaiņas regulējumā attiecībā uz sabiedrības pārstāvju iesaisti dokumentu ar ierobežotas pieejamības statusu izstrādes procesā iniciēja sabiedrības pārstāvji, ņemot vērā, ka praksē nereti veidojas situācijas, kad dokuments paredz biedrību iesaisti tā īstenošanā, tomēr ar biedrībām netiek apspriestas īstenošanas praktiskās iespējas dokumenta izstrādes laikā. Sabiedrības pārstāvju iesaistes iespējamību dokumentu ar ierobežotas pieejamības statusu izstrādes laikā apliecina līdzšinējā prakse nacionālo pozīciju izstrādes procesā.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēts noteikt, ka izstrādājot dokumentu, kas satur ierobežotas pieejamības informāciju, institūcija, ciktāl tas neapdraud valsts drošību, nodrošina konsultācijas ar ieinteresētajām sabiedrības grupām. Formāts, kādā notiek konsultācijas, netiek reglamentēts un paliek institūcijas ziņā, attiecīgi process var tikt organizēts dažādos veidos, piemēram, prezentējot risinājumu un uzklausot redzējumu par sniegto informāciju no attiecīgo sabiedrības grupu puses, pēcāk priekšlikumus izvērtējot un iestrādājot dokumenta projektā. 
Problēmas apraksts
10. Sabiedrības līdzdalībā (līdzīgi kā citās jomās publiskajā sektorā) pieaug jaunu un inovatīvu iesaistes veidu praktizēšana, kas ļauj sasniegt plašāku sabiedrību un noskaidrot iesaistīto pušu viedokli un vajadzības jau agrīnā stadijā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu iespēju praktizēt inovatīvus līdzdalības veidus, projektā nepieciešams noteikt papildu veidus, ko jau šobrīd izmanto publiskā pārvalde, kā arī paredzēt iespēju gan kombinēt līdzdalības veidus, gan izmantot projektā neminētus iesaistes veidus, kuri varētu attīstīties laika gaitā vai tikt pārņemti no citu valstu labās prakses. Jāpiebilst, ka Valsts kanceleja citu institūciju atzinumos ir redzējusi argumentāciju, ka, piemēram, domnīcas rezultātā tapis risinājums, kas tiek iestrādāts tiesību aktos, nav atzīstams par likumīgu, ņemot vērā, ka domnīca kā līdzdalības veids nav nostiprināta noteikumos Nr. 970. Lai sabiedrības līdzdalības iespējas padarītu iespējami elastīgas un sabiedrības pārstāvju iesaistei varētu izmantot gan publiskajā pārvaldē jau lietotus veidus (piemēram, domnīcu, dizaina domāšanas sprintus), gan arī citus inovatīvus veidus, kuri potenciāli varētu attīstīties laika gaitā, projektā, pirmkārt, iespējamo līdzdalības veidu uzskaitījums papildināts ar domnīcu, uzraudzības padomi, kā arī ar projekta komandu, un, otrkārt, projekta 13. punktā noteikts, ka sabiedrības līdzdalības nodrošināšanai var izmantot arī citus – projektā neminētus – inovatīvus līdzdalības veidus, ja tie ļauj nodrošināt efektīvāku sabiedrības pārstāvju iesaisti, nekā projektā minētie veidi (piemēram, dizaina domāšana, deliberatīvā metode, dialoga apļu metode, pilsoņu asambleja u.c.). Dažādu līdzdalības veidu, kurus var izmantot Latvijā, plašāks raksturojums ietverts Vadlīnijās sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē. 
 
[ ] OECD (2020), Innovative Citizen Participation and New Democratic Institutions: Catching the Deliberative Wave, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/339306da-en 
Problēmas apraksts
11. Sabiedrības vērtējumā viens no kritiskākajiem punktiem attīstības plānošanas un tiesību aktu projektu izstrādes procesā ir nepilnīga vai pat neesoša atgriezeniskā saite sabiedrības pārstāvjiem, kas iesaistījušies izstrādes procesā, sniedzot priekšlikumus un iebildumus. 
Risinājuma apraksts
Projektā paredzētas izmaiņas attiecībā uz pienākumu sniegt atgriezenisko saiti priekšlikumu sniedzējiem, paredzot gan to, ka katrā virzības posmā tiek aktualizēta informācija par izmantotajām sabiedrības līdzdalības metodēm un sasniegtajiem rezultātiem, gan par attiecīgo dokumenta veidu, kurā minētā informācija norādāma. Attiecībā uz apspriežu rīkošanu un publisko apspriešanu norisi projektā noteikts, ka samērīgā termiņā pēc attiecīgā līdzdalības veida norises beigām sagatavojams un publicējams apkopojums un ka šis apkopojums nosūtāms attiecīgi apspriedes vai publiskās apspriešanas dalībniekiem, vienlaikus informējot par iespējām iesaistīties nākamajā projekta virzības posmā. Par līdzdalību atbildīgās amatpersonas pienākumos noteikta atbildība nodrošināt komunikāciju ar sabiedrības pārstāvjiem projekta virzības laikā, kā arī pienākums katrā virzības posmā aktualizēt informāciju par sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanu un nodrošināt sabiedrības pārstāvjiem atgriezenisko saiti. Noteikumos Nr. 970 noteikts, ka apkopojums pēc sabiedriskās apspriedes sagatavojams 14 dienu laikā un pēc publiskās apspriešanas – 30 dienu laikā, savukārt projektā ietverts princips, ka apkopojums pievienojams, projektu virzot nākamajā virzības posmā (17. punkts). Nākamais posms projekta virzībā ir brīdis, kad institūcija ir aktualizējusi projektu pēc līdzdalības iespējas un uzsāk saskaņošanas procesu vai pēc saskaņošanas posma iesniedz projektu izskatīšanai lēmējinstitūcijā.  
Norādāms, ka pienākums sniegt atgriezenisko saiti nostiprinās sabiedrības līdzdalības iespēju jēgpilnu īstenošanu, ticību savai balsij, kā arī stiprinās publiskajā sektorā nodarbināto izpratni par sabiedrības līdzdalības ieguvumiem. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Aptauja "Līdzdalība Latvijā" 
Apraksts
Lai zinātu vairāk par Latvijas iedzīvotāju uzskatiem par līdzdalību un līdzdalības pieredzi, pēc Valsts kancelejas pasūtījuma pētniece Indra Mangule veica pētījumu – iedzīvotāju aptauju "Līdzdalība Latvijā" platformā "Sensemaker". Aptauja notika no 2022. gada 24. novembra līdz 12. decembrim. Gala ziņojumā apkopoti aptaujas jautājumi, sniegtās atbildes, kā arī aptaujas rezultātu analīze, galvenās tendences un secinājumi. Aptaujas rezultātu ziņojums pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/15246/download?attachment. 
Minētajā aptaujā viens no secinājumiem bija, ka lielākā daļa dalībnieku uzskata, ka lēmumu pieņemšanā sabiedrībai un ekspertiem būtu jāspēlē lielāka loma, nekā tas ir tagad, kā arī, ka aktīva un iekļaujoša līdzdalība lēmumu pieņemšanas procesos Latvijā notiek pārāk reti.
Nosaukums
Valsts pārvaldes darbinieku aptauja "Sabiedrības līdzdalība valsts pārvaldes darbā"
Apraksts
Aptaujas rezultātu apkopojums un analīze pieejama Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13790/download. 
Minētajā aptaujā viens no secinājumiem bija, ka lielākā daļa aptaujāto uzskata, ka sabiedrības līdzdalība būtiski uzlabo pieņemto lēmumu kvalitāti (74 % piekrīt) un palīdz atrast kompromisa variantus gadījumos, kad pusēm ir atšķirīgi viedokļi (63 % piekrīt). Vienlaikus 71 % arī novērtē, ka valsts pārvaldei būtu daudz vairāk jākonsultējas ar sabiedrību un NVO, nekā tas tiek darīts pašlaik.
Nosaukums
Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē
Apraksts
Vadlīnijas ir izstrādātas koprades procesā domnīcā "Iesaistoša un rezultatīva sabiedrības līdzdalība" laikposmā no 2021. gada februāra līdz novembrim. Domnīcas dalībnieki bija valsts pārvaldes, pašvaldību, nevalstiskā sektora un akadēmiskās vides pārstāvji. Domnīcu vadīja biedrība "Latvijas Pilsoniskā alianse" sadarbībā ar Valsts kanceleju. 2022. gada jūnijā Valsts kanceleja pabeidza darbu pie vadlīnijām. Vadlīnijas ir domātas valsts pārvaldē un pašvaldībās nodarbinātajiem.  Vadlīnijas publicētas Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download?attachment. 
Nosaukums
Inovatīvs sabiedrības iesaistes veids – dialoga apļi par uzticēšanos
Apraksts
Inovatīvu līdzdalības veidu izmantošanas potenciālu apliecina Valsts kancelejas sadarbībā ar biedrību "Latvijas Lauku forums" 2023. gadā īstenotie dialoga apļi par uzticēšanos, kopā notika 26 dialoga apļi 20 dažādās vietās Latvijā. "Timeout" jeb dialoga apļa metode ir Somijā attīstīts inovatīvs sabiedrības iesaistes veids, kura ietvaros pēc noteiktas metodoloģijas tiek organizētas sarunas ar iedzīvotājiem par noteiktu tēmu, dialoga apļos runātais tiek precīzi fiksēts, apkopots un ar apkopojumu tiek iepazīstināti lēmumu pieņēmēji – likumdevējvara, izpildvaras institūcijas. Ar dialoga apļu par uzticēšanos apkopojumu institūciju un sabiedrības pārstāvji tika iepazīstināti 2023. gada 27. oktobrī Valsts kancelejas un Saeimas rīkotajā konferencē "Uzticēšanās sabiedrībā un uzticēšanās valsts varas institūcijām Latvijā". Konferences dalībnieku augstu novērtējumu guva dialoga apļu īstenošanas gaitā nepastarpināti gūtais Latvijas iedzīvotāju viedoklis par uzticēšanos dažādos līmeņos un uzticēšanās pozitīvie un negatīvie aspekti, ko dialoga apļu dalībnieki tiešā veidā un atklāti pauda sarunās. Plašāka informācija par dialoga apļiem par uzticēšanos skatāma Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/dialoga-apli, savukārt par konferenci vairāk informācija šobrīd pieejama Saeimas tīmekļvietnē – https://www.saeima.lv/lv/aktualitates/saeimas-zinas/32716-konference-uzticesanas-sabiedriba-un-uzticesanas-valsts-varas-institucijam-latvija. 
Nosaukums
Valsts kontroles revīzija "Iedzīvotāju līdzdalība – neizmantota iespēja kvalitatīvu lēmumu pieņemšanai pašvaldībās", kas tika pabeigta 2023.gada maijā. 
Apraksts
Lai gan Valsts kontroles veiktajā revīzijā "Iedzīvotāju līdzdalība – neizmantota iespēja kvalitatīvu lēmumu pieņemšanai pašvaldībās" analizētas tieši iedzīvotāju līdzdalības iespējas pašvaldībās, iegūtie rezultāti attiecināmi uz publisko sektoru kopumā. Būtiskākās atziņas ir saistītas ar informācijas sniegšanu iedzīvotājiem tiem saprotamā un piemērotā veidā un atgriezeniskās saites nozīmi. Valsts kontrole, balstoties uz revīzijā konstatēto, noteikumu projekta izstrādes procesā sniedza konkrētus priekšlikumus. Revīzijas ziņojums publicēts Valsts kontroles tīmekļvietnē: https://lrvk.gov.lv/lv/getrevisionfile/29652-LYOaCJdhwHHIAmJf_YBTLUHqC_qQHhoj.pdf 

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Līdz ar Ministru kabineta noteikumu "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu izstrādes procesā" spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumi Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā".
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Jēgpilnām sabiedrības līdzdalības iespējām ir būtiska ietekme uz ikviena sabiedrības locekļa dzīves kvalitātes uzlabošanos. 
Tāpat vienota kārtība, kas veicinātu efektīvu, atklātu, savlaicīgu un atbildīgu sabiedrības līdzdalību, kā arī atgriezeniskās saites nodrošināšana uzlabos pilsoniskās sabiedrības kopējo attīstību, jo, īstenojot dažādu veidu pilsonisko līdzdalību, tiek stiprināta ikviena cilvēka piederība Latvijai, savstarpējā uzticēšanās un uzticēšanās valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Jēgpilnām sabiedrības iesaistes iespējām ir būtiska ietekme uz ikvienas juridiskās personas iespējām nodrošināt interešu pārstāvību lēmumu pieņemšanas procesā. 
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Jēgpilnām sabiedrības iesaistes iespējām ir būtiska ietekme uz ikvienas juridiskās personas iespējām nodrošināt interešu pārstāvību lēmumu pieņemšanas procesā tās darbības nozarē. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
30 000
0
35 000
22 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
30 000
0
35 000
22 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-30 000
0
-35 000
-22 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-30 000
0
-35 000
-22 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-30 000
-35 000
-22 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms. 
Cita informācija
Noteikumu projektā paredzētais īstenojams esošo institūciju budžeta ietvaros. Vienlaikus institūcijas var pieprasīt papildu līdzekļus mērķtiecīgai sabiedrības pārstāvju iesaistes īstenošanai, piemēram, inovatīvu līdzdalības veidu īstenošanai. Norādāms, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 27. septembra sēdē lemto Valsts kancelejai 2024.-2026.gadā plānots piešķirt papildu finansējumu Latvijas Piektā nacionālā atvērtās pārvaldības rīcības plāna pasākumu īstenošanai, to skaitā finansējums kopsummā trīs gados 87 000 euro apmērā plānots inovatīvu līdzdalības veidu praktizēšanai. Valsts kanceleja līdzekļu piešķīrumu plāno apgūt sadarbībā ar citām valsts pārvaldes institūcijām. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Latvijas Republikas Valsts kontrole
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Jaunatnes padome, Latvijas Lielo pilsētu asociācija, Latvijas Pilsoniskā alianse, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS, Biedrība "Zaļā Brīvība", Biedrība "r.a. "Siltumnīca"", Biedrība “Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls”
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Aptauja
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Aptauja "Līdzdalība Latvijā"  (tās prezentācija un rezultāti publicēti Ministru kabineta tīmekļvietnē https://www.mk.gov.lv/lv/dati-par-sabiedribas-lidzdalibu-valsts-parvalde) 
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Publiskās apspriešanas laikā izteiktie priekšlikumi pieejami https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/72519a33-9ae6-4b13-90ae-7696b3a4dddc, savukārt kā papildu dokuments pie šī projekta pievienots apkopojums par publiskās apspriešanas laikā saņemtajiem priekšlikumiem un Valsts kancelejas skaidrojumu par to ņemšanu vai neņemšanu vērā (sadaļā "Papildu dokumenti"). 
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
2023. gada 23. augustā notika apspriede par noteikumu projektu, kurā piedalījās pārstāvji no biedrības "Latvijas Jaunatnes padome", biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse", PROVIDUS, biedrības "Zaļā Brīvība", biedrības "r.a. "Siltumnīca"", biedrības "Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls", dažādu pašvaldību pārstāvji no biedrības "Latvijas Lielo pilsētu asociācija", kā arī pārstāvji no Valsts kontroles un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas. Diskusijas kopsavilkums pievienots pie šī projekta sadaļā "Papildu dokumenti". 
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Ar noteikumu projektu 2023. gada 27. septembra sēdē tika iepazīstināta Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome. Padomes locekļi projekta tālāko virzību atbalstīja, norādot, ka projektā ietvertās izmaiņas esošajā regulējumā ļaus sabiedrības pārstāvjiem jēgpilnāk iesaistīties lēmumu pieņemšanas procesā. Memoranda padomes sēdes protokols publicēts Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/media/17268/download?attachment. 
Veids
Domnīca “Iesaistoša un rezultatīva sabiedrības līdzdalība”.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tās dalībnieki bija valsts pārvaldes, pašvaldību, nevalstiskā sektora un akadēmiskās vides pārstāvji. Domnīca "Iesaistoša un rezultatīva sabiedrības līdzdalība" norisinājās iniciatīvas "Sabiedrības līdzdalība – atslēga demokrātijas nākotnei" ietvaros, kuru īstenoja Valsts kanceleja sadarbībā ar biedrību "Latvijas Pilsoniskā alianse" un Islandes iedzīvotāju fondu. Iniciatīvas īstenošanai saņemts Islandes, Lihtenšteinas un Norvēģijas Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas granta 2014.–2021. gadam Divpusējās sadarbības fonda atbalsts 49 997 EUR apmērā. Domnīcā tika diskutēts par jēgpilnas līdzdalības nodrošināšanu un sagatavoti vairāki dokumenti kā Vadlīnijas sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē (publicētas Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download?attachment), valsts pārvaldes darbinieku aptauja "Sabiedrības līdzdalība valsts pārvaldes darbā" (Aptauju veica Valsts kanceleja un tās rezultātus analizēja biedrība "Latvijas Pilsoniskā alianse". Aptaujas rezultātu apkopojums un analīze pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13790/download). 
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Projektā ietvertās izmaiņas prezentētas Valsts kancelejas rīkotajā Līdzdalības labās prakses pēcpusdienā, kas notika 2023.gada 6.jūlijā. Pasākumā piedalījās par sabiedrības līdzdalību atbildīgās amatpersonas nozaru ministrijās. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Izmaiņas esošajā sabiedrības līdzdalības kārtībā plānots veikt, pamatojoties uz Valsts kancelejas un pilsoniskās sabiedrības intereses pārstāvošo biedrību un nodibinājumu centieniem sekmēt jēgpilnas sabiedrības pārstāvju iespējas publiskajā pārvaldē, panākot piemērotu sabiedrības iesaistes metožu (tai skaitā inovatīvu metožu) izmantošanu valsts pārvaldē, atgriezeniskās saites nodrošināšanu, kā arī izpratnes nozīmību par dažādu sabiedrības grupu vajadzību apzināšanu atbilstošākā risinājuma izvēlei. Pēdējo gadu norises liecina, ka sabiedrības pārstāvji vēlas arvien aktīvāk iesaistīties vietējā, reģionālā un nacionālā līmenī, panākot mērķgrupas vajadzībām atbilstošus risinājumus. Savukārt publiskās pārvaldes institūciju prakse sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai iedzīvotāju vērtējumā ir ierobežojoša (skat. iedzīvotāju aptaujas "Līdzdalība Latvijā" apkopojumu), un būtu jāmaina, sekmējot sabiedrības uzticēšanos publiskajai pārvaldei.

Detalizētu viedokli par noteikumos Nr. 970 nepieciešamajām izmaiņām 2023. gada februārī sniedza biedrība "Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS" (turpmāk – PROVIDUS) (atzinums pievienots pie šī projekta sadaļā "Papildu dokumenti"), pamatojoties uz tās veiktajiem pētījumiem. Būtiskākais no ierosinājumiem, ko izteica PROVIDUS – skaidri noteikt, ka noteikumi Nr. 970 attiecināmi uz tiesību aktu izstrādes procesu, kā arī paredzēt, ka sabiedrības līdzdalības iespējas jānodrošina politikas reformu izstrādes procesā. PROVIDUS rosināja arī noteikt sabiedrības pārstāvjiem iespēju lūgt institūcijai nodrošināt sabiedrības līdzdalības iespējas, ja tādas nav tikušas nodrošinātas iepriekš, kā arī sekmēt inovatīvu un laikmetīgu sabiedrības iesaistes metožu izmantošanu publiskajā pārvaldē. PROVIDUS izteiktie priekšlikumi noteikumu Nr. 970 pilnveidošanai pēc būtības ir ņemti vērā. 

Publiskajā apspriešanā, kas norisinājās no 24.05.-14.06.2023., viedokli par noteikumu projektu izteica biedrība "Latvijas Jaunatnes padome", biedrība "Latvijas Pilsoniskā alianse", PROVIDUS, biedrība "Zaļā Brīvība", biedrība "r.a. "Siltumnīca"", kā arī viena privātpersona. Viedokli par publiskajai apspriešanai nodoto projektu, ņemot vērā Valsts kancelejas lūgumu sniedza arī Finanšu ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija. Kā arī priekšlikumus, balstoties uz lietderības revīzijā "Vai pašvaldību veiktās darbības nodrošina iedzīvotāju līdzdalību un informētību" konstatēto sniedza arī Latvijas Republikas Valsts kontrole. Viedokļu apkopojums publicēts TAP portālā ar mērķi turpināt diskusijas apspriedē 2023.gada augustā un saskaņošanas procesā. 

Diskusijā par noteikumu projektu, kas notika 2023. gada 23. augustā, tika apspriesta Valsts kancelejas sniegtā atgriezeniskā saite par publiskās apspriešanas laikā saņemtajiem priekšlikumiem, panākot vienošanos, ka nepieciešams pārskatīt plānoto regulējumu tādos aspektos kā sabiedrības mērķtiecīga informēšana par iesaistes iespējām, iespējas sabiedrībai iesaistīties dokumentu ar ierobežotas pieejamības statusu apspriešanā, kā arī atgriezeniskās saites īstenošanas praktiskie aspekti. 

Kopumā noteikumu projektā tā izstrādes gaitā nodrošināta jēgpilna diskusija ar nevalstiskajām organizācijām par regulējuma ietvaru un iespējām to pilnveidot, faktiski noteikumu projektā iestrādājot nevalstisko organizāciju izteiktos priekšlikumus pēc būtības. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • valsts tiešās pārvaldes iestādes - ministrijas, to padotības iestādes
  • pašvaldības un to institūcijas
  • valsts pārvaldes iestādes, kas nav padotas Ministru kabinetam

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Attiecībā uz valsts pārvaldes institūciju īstenoto dokumentu izstrādes procesu TAP portāls nodrošina sabiedrības pārstāvjiem informāciju par jebkuru projektu visā tā virzības laikā, līdz ar to paziņojumu publicēšana TAP portālā par sabiedrības līdzdalības iespējām efektivizē tiešās valsts pārvaldes iestāžu darbu, jo nav vairs jāveic darbības informācijas publicēšanai institūcijas oficiālajā tīmekļvietnē.
TAP portālā efektivizēta arī atgriezeniskās saites nodrošināšana sabiedrībai par sabiedrības pārstāvju iesaisti un izteiktajiem priekšlikumiem projekta izstrādes un saskaņošanas laikā – ja sabiedrības pārstāvji izsaka viedokli projekta izstrādes un saskaņošanas laikā, tad tas ir publiski redzams ikvienam interesentam, kā arī TAP portālā ir nodrošināts risinājums viedokļu apkopošanai un publicēšanai. 
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Valsts tiešās pārvaldes iestādes ar TAP portāla starpniecību informē sabiedrības pārstāvjus par iespējām iesaistīties attīstības plānošanas dokumentu un tiesību aktu projektu izstrādes procesā. 
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projektā paredzētais īstenojams esošo institūciju cilvēkresursu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšana TAP portālā ir vērsta uz publisko pakalpojumu uzlabošanu. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšana TAP portālā, tostarp, informēšana par šīm iespējām, ir vērsta uz Latvijas iedzīvotāju digitālo prasmju attīstību un izmantošanu to dzīves situācijas uzlabošanai kopumā. 

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējuma pilnveide sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai pozitīvi ietekmēs Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam virsmērķa sasniegšanu – veicinās sociālo uzticēšanos. Iedzīvinot jēgpilnas līdzdalības iespējas, paredzama pozitīva ietekme uz 416., 417., 418., 419., 420. un 421. rādītāja izpildi. Projekts sniedz ieguldījumu NAP2027 rīcības virziena "Tiesiskums un pārvaldība" uzdevumu izpildē – attiecībā uz tiesiskumu un demokrātiskas valsts apziņas stiprināšanu (426. uzdevums) un attiecībā uz gudru, efektīvu un atvērtu pārvaldību, izmantojot jaunas metodes un digitālās iespējas, pārvaldei sniedzot saprotamu un pieejamu informāciju, nodrošinot iespējas cilvēkiem līdzdarboties politikas veidošanā un panākot līdzsvarotu sabiedrisko grupu pārstāvību (428. uzdevums). Plāns sniedz ieguldījumu arī rīcības virziena "Saliedētība" uzdevuma izpildē attiecībā uz sabiedrības pašorganizēšanos, sadarbības un līdzdarbības prasmju un iespēju paplašināšanu (407. uzdevums).

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības līdzdalības iespēju sekmēšanai ir būtiska ietekme uz teritoriju attīstību, ļaujot sabiedrībai noteikt attīstības virzienus teritorijai, kurā tā dzīvo, un vienlaikus uzņemoties atbildību par attīstības īstenošanu. 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības pārstāvju iespēju pilnveidošana iesaistei lēmumu pieņemšanas procesā tiešajā valsts pārvaldē uzlabos pilsoniskās sabiedrības kopējo attīstību. Jēgpilnas līdzdalības iespējas ir būtiskas Latvijas pilsoniskās sabiedrības attīstībai, jo, īstenojot dažādu veidu pilsonisko līdzdalību, tiek stiprināta ikviena cilvēka piederība Latvijai, savstarpējā uzticēšanās un uzticēšanās valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām. 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sabiedrības pārstāvju iespēju pilnveidošana iesaistei lēmumu pieņemšanas procesā tiešajā valsts pārvaldē uzlabos arī diasporas pārstāvju iespējas piedalīties šajos procesos, pārstāvot ārpus Latvijas dzīvojošo, tomēr ar Latviju saistīto cilvēku intereses Latvijā. 

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi