Anotācija (ex-ante)

23-TA-1002: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas palielināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, lai izpildītu Ministru kabineta 2021. gada 6. oktobra rīkojuma Nr. 699 "Par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu" 4. punktā doto uzdevumu un pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 58. panta otrajā daļā noteikto, atbilstoši Valsts kancelejas uzdevumam Nr. 21-UZ-37 iesniegtu Ministru kabinetā rīkojuma projektu par apropriācijas palielināšanu Zemkopības ministrijai resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Līdzekļus, kas iegūti, atsavinot nekustamo īpašumu, paredzēts izlietot nepieciešamiem un derīgiem uzlabojumiem valsts nekustamajā īpašumā. Saskaņā ar likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" noteikto ir jāsaņem Ministru kabineta piekrišana un atļauja palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem 50 procentu apmērā no valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem, kas iegūti pēc valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas. Rīkojums stāsies spēkā pēc tā parakstīšanas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4. panta pirmo un otro daļu un 5. panta pirmo daļu, kā arī likuma "Par valsts budžetu 2021. gadam" 44. panta pirmo un otro daļu, izpildot  Ministru kabineta 2021. gada 6. oktobra rīkojumā Nr. 699 "Par valsts nekustamā īpašuma pārdošanu" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 699) noteikto (https://likumi.lv/ta/id/326631-par-valsts-nekustama-ipasuma-pardosanu?&search=on), Zemkopības ministrija 2023. gadā atsavināja izsolē valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepiemērotu valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0500 005 2818) – zemes vienību 0,0668 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 0500 005 2818) un trīs būves (administratīvā ēka ar būves kadastra apzīmējums 0500 005 2818 001, kā arī divas garāžas ēkas ar būvju kadastra apzīmējumiem 0500 005 2818 002 un 0500 005 2818 003) – Šaurajā ielā 18, Daugavpilī, kurš ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā (turpmāk – nekustamais īpašums). Nekustamā īpašuma kopējā kadastrālā vērtība 2021. gada 1. janvārī bija noteikta 17 454 euro apmērā.
Saskaņā ar 2023. gada 10. februāra pirkuma līgumu, kas noslēgts ar izsoles uzvarētāju juridisko personu, nekustamā īpašuma pirkuma summa ir 47 200 euro. Pirkuma summa ir pilnība samaksāta, un to apliecina 2023. gada 11. janvāra un 2023. gada 31. janvāra pircēja maksājuma dokumenti.
Valsts īpašumu atsavināšanā iegūtie līdzekļi 39 871,88 euro, no kuriem Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 36. punktā noteiktajā kārtībā atskaitīti valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas izdevumi, ir ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā 2023. gada 16. martā, un to apliecina  maksājuma uzdevumi Nr. 0886  (par būvēm 34 439, 58 euro) un Nr. 0887 (par zemi 5432, 30 euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 58. panta otrā daļā noteikts, ka tad, ja lēmums par valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu, kuru Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā organizē ministrija vai cita centrālā valsts iestāde, kuras valdījumā ir attiecīgais valsts nekustamais īpašums, pieņemts līdz 2022. gada 31. decembrim, finanšu ministram ir tiesības palielināt attiecīgajai ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem 50 procentu apmērā no šāda valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā valsts budžetā ieskaitītajiem līdzekļiem. Apropriāciju atļauts piešķirt kapitālieguldījumiem vai neatliekamiem pasākumiem ar pozitīvu sociālekonomisku efektu. 
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – Sabiedrība) pārvalda tai turējumā nodotās valstij piekrītošās zemes vienības, tostarp būves, kas atrodas uz tām, un tās saskaņā ar tiesību aktiem nodotas Zemkopības ministrijai valdījumā. Pārvaldot valsts nekustamos īpašumus, Sabiedrībai ir pienākums nodrošināt valsts ēku nepārtrauktu uzturēšanu (fizisku saglabāšanu visā to ekspluatācijas laikā) atbilstoši normatīvo aktu prasībām, lai nepasliktinātos valsts ēku esošais tehniskais stāvoklis, ņemot vērā dabisko nolietojumu nekustamā īpašuma ekspluatācijas laikā.
Apsekojot Sabiedrības pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu Rēzeknē, Liepu ielā 33 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 2100 018 0201) tika konstatēts, ka ēkas iekštelpu (biroja telpu) daļa nav atbilstošā stāvoklī un kopumā ēkas stāvoklis vairs neatbilst Ministru kabineta 2016. gada 12. jūlija ieteikumu Nr. 2 "Vienotās prasības valsts pārvaldes iestāžu biroju ēkām un biroja telpu grupām" prasībām. Telpu apdares materiāli un izstrādājumi ir novecojuši, sienu un griestu apmetums vietām stipri bojāts, grīdu segums nolietojies. Apkures, apgaismojuma un ugunsdrošības sistēmas neatbilst mūsdienu tehniskajām prasībām. Lai novērstu trūkumus, nepieciešami administratīvās ēkas iekštelpu remontdarbi (kosmētiskais remonts) Rēzeknē, Liepu ielā 33 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 2100 018 0201) 46 801,28 euro apmērā. Ēkas apsaimniekošanas ieņēmumi nav pietiekami un nevar nodrošināt iekštelpu remontdarbu izdevumu segšanu.
Apropriācijas līdzekļus plānots ieguldīt Sabiedrības pārvaldīšanā esošajā valsts īpašumā Rēzeknē, Liepu ielā 33 (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 2100 018 0201), nodrošinot administratīvās ēkas iekštelpu (biroja telpu) remontdarbus (vienkāršotu atjaunošanu) Sabiedrības Latgales reģiona meliorācijas nodaļas vajadzībām. Prognozējamās kopējas remontdarbu izmaksas ir 46 801, 28 euro apmērā, iekļaujot izdevumus par šādiem vispārējiem remontdarbiem: plānots kabinetu kosmētiskais remonts, tostarp dūmvadu un kāpņu remonts, griestu, sienu un grīdas seguma atjaunošana, sienu un logu aiļu krāsošana, apkures radiatoru demontāža un jauno radiatoru uzstādīšana, ugunsdrošības sistēmas maiņa, demontāža un jaunās ugunsdrošības sirēnas montāža, gaismekļu demontāža, utilizācija un jauno ekonomisko LED gaismekļu montāža, telpu un ēkai piegulošās teritorijas uzkopšana un būvgružu izvešana un utilizācija pēc remonta. Plānotos darbus valsts īpašumā Rēzeknē, Liepu ielā 33 paredzēts daļēji finansēt no līdzekļiem, kas iegūti no nekustamā īpašuma pārdošanas un no Sabiedrības valsts nekustamā īpašuma pārvaldīšanas ieņēmumiem, kā arī no līdzekļiem, kas tiek pieprasīti ar Zemkopības ministrijas sagatavoto tiesību akta lietu Nr. 23-TA-988 "Par apropriācijas palielināšanu".  
Risinājuma apraksts
Zemkopības ministrija, ievērojot MK rīkojuma Nr. 699 4. punktā noteikto, uzskata, ka ir lietderīgi pieņemt Ministru kabineta lēmumu par apropriācijas palielināšanu Zemkopības ministrijai resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem, izskatot iespēju piešķirt līdzekļus kapitālieguldījumiem Zemkopības ministrijas valdījumā un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" pārvaldīšanā esošā valsts nekustamā īpašuma ar kadastra numuru 2100 018 0201 (administratīvas ēkas Liepu ielā 33, Rēzeknē) – administratīvas ēkas – iekštelpu (biroja telpu) remontdarbiem ar izmaksām 46 801,28 euro apmērā saskaņā ar tiesību akta lietas 23-TA-1002 sadaļai "Papildu dokumenti" pievienoto detalizēto lokālo tāmi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
39 872
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
39 872
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
19 936
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
19 936
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
19 936
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
19 936
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
19 936
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
19 936
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc valsts nekustamā īpašuma Daugavpilī, Šaurajā iela 18 atsavināšanas valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā ieskaitīti 39 871,88 euro, no kuriem Zemkopības ministrijai 50 procentu apmērā jeb par 19 936 (19 935,94) euro var palielināt apropriāciju resursiem no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem.
Līdzekļus no valsts nekustamā īpašuma pārdošanas 2023. gadā plānots ieguldīt Sabiedrības pārvaldīšanā esošā īpašuma administratīvas ēkas  Liepu ielā 33, Rēzeknē  remontdarbiem – administratīvas ēkas iekštelpu (biroja telpu) remontdarbiem (vienkāršotai atjaunošanai) atbilstoši detalizētai lokālai tāmei.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumu Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 36. un 37. punktu ieņēmumu un izdevumu aprēķins ir šāds.

Apstiprinātā pirkuma summa (realizācijas cena) – atsavināšanas izdevumi (summa nevar būt lielāka par 50 % no realizācijas cenas un mazāka par 1300 euro) = atlikusī summa, kas pārskaitāma budžetā.
Valsts īpašuma Daugavpilī, Šaurā iela 18 (kadastra numurs Nr. 2100 018 0201) realizācijas cena – 47 200 euro

Atsavināšanas izdevumi kopā: 7328 (7328,12) euro

Atsavināšanas izdevumi no realizācijas cenas procentos:
47 200 euro –100 %
7328  euro – x %
7328  euro x 100 %: 47 200 euro = 15,5 % – izdevumi no realizācijas cenas

Valsts nekustamā īpašuma atsavināšanā iegūtie līdzekļi, no kuriem atskaitīti atsavināšanas izdevumi: 39 871,88 euro (47 200 euro – 7328,12 euro).
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Prognozējamās kopējās izmaksas kapitālieguldījumiem ir 46 801,28 euro apmērā.
Pielikumā pievienota informācija par prognozējamām kopējām izmaksām kapitālieguldījumiem remontdarbos valsts īpašumā Liepu ielā 33, Rēzeknē (izmaksu aprēķins – lokāla tāme).

Darbus paredzēts daļēji finansēt no līdzekļiem, kas iegūti no nekustamā īpašuma Daugavpilī, Šaurajā iela 18 pārdošanas. 

Ja finansējums būs pieejams, plānotie darbi tiks izpildīti un nomaksāti līdz 2023. gada beigām. Tiek noskaidrots kapitālieguldījumu darbu apjoms un prognozējamas izmaksas. Ir sagatavoti dokumenti publisko iepirkumu organizēšanai. Kapitālieguldījumi – remontdarbi – tiek organizēti atbilstoši normatīvo aktu prasībām, kā arī spēkā esošām būvniecības normām un noteikumiem. Izvēloties preču piegādātājus un pakalpojumu sniedzējus, nepieciešamo iepirkumu procesā netiks pieļautas krāpnieciskas un koruptīvas darbības un interešu konflikta situācijas, kā arī tiks ievērotas konkurenci regulējošo normatīvo aktu prasības.
 
Plānotie darbi atbilst likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 58. panta otrajā daļā minētajam, t.i., kapitālieguldījumi – remontdarbi – ar pozitīvu sociālekonomisku efektu. Pamatojoties uz Būvniecības likumu un ievērojot būvniecības principus, ar iepriekšminētajiem kapitālieguldījumiem – remontdarbiem – tiks ievērots gan ilgtspējīgas būvniecības princips, kad būvniecības procesā tiek radīta kvalitatīva dzīves vide pašreizējām un nākamajām paaudzēm, šai nolūkā arī palielinot atjaunojamo energoresursu un sekmējot citu dabas resursu efektīvu izmantošanu, gan vides pieejamības princips, būvniecības laikā veidojot vidi, kurā ikviena persona var ērti pārvietoties un izmantot būvi atbilstoši tās lietošanas veidam.
Minētie iekštelpu remontdarbi nodrošinās telpu tehnisko stāvokli, strādājošo speciālistu darba vides drošību, kā arī vizuālā stāvokļa uzlabojumus, iekļaujot energoefektivitātes pasākumus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi