Anotācija

22-TA-1569: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Esošajos Ministru kabineta noteikumos nepieciešams veikt grozījumus, lai  mazinātu slogu uz Covid-19 vakcinācijas iestādēm. Grozījumi izstrādāti, izvērtējot  vakcinācijas iestāžu sniegto viedokli un iesniegto informāciju.
Atbilstoši aktuālajai epidemioloģiskajai situācijai  nepieciešams noteikt, ka ieslodzījuma vietu darbinieki (amatpersonas), citas personas, kuras ierodas ieslodzījuma vietā veikt profesionālos pienākumus, kā arī ieslodzījuma vietu apmeklētāji varēs atrasties ieslodzījuma vietas teritorijā arī bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1)Samazināt administratīvo slogu Covid-19 vakcinācijas iestādēm nosakot, ka vakcinācijas veidlapa jāglabā 5 gadus pēc pēdējā ieraksta;
2) Atcelt ierobežojumu, kas neļauj darbiniekiem un apmeklētājiem atrasties ieslodzījuma vietas teritorijā bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr.662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 662) 209.5 apakšpunkts šobrīd nosaka, ka "Personas veselības stāvokļa novērtēšanas veidlapa pirms vakcinācijas pret Covid-19"  aizvieto ambulatorā pacienta medicīnisko karti un tiek uzglabāta atbilstoši normatīvajos aktos par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību un ambulatorā pacienta medicīniskajai kartei noteiktajam termiņam. Atbilstoši  Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa  noteikumiem  Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība”  ambulatorā karte jāglabā 40 gadus pēc pēdējā ieraksta vai 15 gadus pēc pacienta nāves.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka pašlaik Covid-19 vakcinēto personu skaits ir pārsniedzis 100000 iedzīvotāju un atbilstoši regulējumam,"Personas veselības stāvokļa novērtēšanas veidlapa pirms vakcinācijas pret Covid-19" uzglabāšanas termiņš 40 gadus pēc pēdējā ieraksta vai 15 gadus pēc pacienta nāves, spēkā esošais regulējums rada būtisku papildus slogu Covid-19 vakcinācijas iestādēm un ir neatbilstoši ilgs, ņemot vērā arī, ka daļa informācija, kas iekļauta veidlapā ir ievadīta e-veselībā.


Papildus  modelējot gadījumus, kad vēl būtu nepieciešama vakcinācijas veidlapā iekļautā informācija, tika secināts, ka tas varētu būt gadījumos, kad piemēram, sniedzot vakcinācijas pakalpojumu pacienta  veselībai vai dzīvībai ir nodarīts kaitējums, t.sk. pēc radušās Covid-19 vakcīnas blakusparādības. Covid-19 izplatības pārvaldības likuma 497 panta trešā daļa nosaka, ka pacients kompensāciju par smago vai vidēji smago kaitējumu viņa veselībai vai dzīvībai, kas radies apstiprināto vakcīnas pret Covid-19 infekciju blakusparādību dēļ, pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no vakcinācijas dienas. Šajā pantā minēto kompensāciju neizmaksā, ja pacients kompensāciju par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu jau ir saņēmis civilprocesa ietvaros. Minētajā procesā varētu būt nepieciešama vakcinācijas veidlapā iekļautā informācija.

Ņemot vērā minētos apsvērumus un, lai nodrošinātu pacientu tiesību un interešu aizstāvību, kā arī neradītu papildus administratīvo slogu ārstniecības iestādēm, vakcinācijas veidlapas glabāšanas termiņš nosakāms 5 gadi.
Risinājuma apraksts
Daļa veidlapā iekļautā informācija, piemēram, par vakcinācijas faktu, ir  jau pieejama vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā (e-veselība). Līdz ar to, tas mazina vakcinācijas veidlapas ilgstošas glabāšanas nepieciešamību papīra dokumentu veidā.  Izvērtējot noteikto glabāšanas termiņu,  "Personas veselības stāvokļa novērtēšanas veidlapa pirms vakcinācijas pret Covid-19" uzglabāšanas termiņš  būtu saīsināms līdz 5 gadiem.

 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 28.septembra noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 662) 24.13. apakšpunktu un 78.punktu  ieslodzījuma vietu darbiniekiem (amatpersonām), citām personām, kas ieslodzījuma vietā veic profesionālos pienākumus, kā arī apmeklētājiem, joprojām ir jāuzrāda vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.  
Minētais regulējums tika pieņemts, jo ieslodzījuma vietās nodarbinātie pilda sabiedrībai kritiski svarīgus uzdevumus, kā arī atrodas saskarē ar epidemioloģiski īpaši jūtīgu sabiedrības grupu – ieslodzītajiem, kas veselības stāvokļa, ieslodzījuma vietu infrastruktūras un ieslodzījuma izpildes procesa īpatnību dēļ ir uzņēmīgāki pret vīrusu infekcijām, tāpēc šai sabiedrības grupai ir nepieciešama īpaša aizsardzība. Turklāt vakcinācija ir drošākais un efektīvākais veids, kā pasargāt sevi no smagām slimības formām un mazināt Covid-19 infekcijas izplatību sabiedrībā. Tāpat vakcinēto un balstvakcinēto cilvēku vidū saslimšana visbiežāk norit vieglākā formā un ar retāku stacionēšanas nepieciešamību[1].  

Tomēr neskatoties uz to, ka ieslodzījuma vietas ir slēgta tipa iestādes un šādā vidē dažādu vīrusu infekciju, tai skaitā Covid-19 infekcijas izplatības riski ir augstāki nekā pārējā sabiedrībā, ir nepieciešams pārskatīt MK noteikumu Nr. 662 24.13. apakšpunktā un 78.punktā noteiktā ierobežojuma samērīgumu atbilstoši šā brīža epidemioloģiskajai situācijai valstī. Atbilstoši jaunākajiem statistikas datiem, saslimstība ar Covid-19 infekciju kopš 2022.gada pavasara ir ievērojami samazinājusies[2], tādējādi epidemioloģiskās drošības riski ir mazinājušies arī ieslodzījuma vietās.

[1] Pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/jaunums/samazinoties-covid-19-gadijumu-skaitam-latvija-jaturpina-rupigi-ieverot-drosibas-pasakumi-0  
[2] Saslimstības ar Covid-19 infekciju dati. Pieejams: https://www.worldometers.info/coronavirus/  
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 662 78.punktu un 24.13. apakšpunktu, kā rezultātā ieslodzījuma vietu darbinieki (amatpersonas), citas personas, kuras ierodas ieslodzījuma vietā veikt profesionālos pienākumus, kā arī ieslodzījuma vietu apmeklētāji varēs atrasties ieslodzījuma vietas teritorijā arī bez vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi, kas skar sabiedrības veselību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk