Anotācija (ex-ante)

24-TA-197: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1250 "Noteikumi par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts, pamatojoties uz Satversmes tiesas 2021. gada 8. aprīļa spriedumu lietā Nr. 2020-34-03 "Par Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1250 "Noteikumi par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā" atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91., 105., un 110. pantam" (turpmāk – Satversmes tiesas spriedums lietā Nr. 2022-03-01). Kā arī ievērojot, ka Saeima 2023.gada 9.novembrī pieņēma likumu “Grozījumi Notariāta likumā”, kas paredz iespēju slēgt notariālo aktu par partnerību, un likumu "Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā", kas paredz Fizisko personu reģistrā iekļaut ziņas par partnerību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu Satversmes tiesas sprieduma lietā Nr. 2022-03-01 izpildi, noteikumu projekts paredz nodrošināt ekonomisko un sociālo aizsardzību personām, par kuru mantojuma atstājējam Fizisko personu reģistrā ir iekļautas Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 36. punktā noteiktās ziņas (turpmāk – partneris).
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Satversmes tiesa sprieduma lietā Nr. 2020-34-03 atzina Ministru kabineta noteikumu Nr. 1250 13. punktu ciktāl tas attiecas uz mantojuma atstājēja pārdzīvojušo partneri, kuram ar mantojuma atstājēju bija izveidota ģimene, par neatbilstošu Satversmes 110. panta pirmajam teikumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd spēkā esošais regulējums nenoteic no vispārējā regulējuma atšķirīgu valsts nodevas apmēru, kāds būtu maksājams mantojuma atstājēja partnerim. Satversmes tiesa spriedumā lietā Nr. 2020-34-03 atzina, ka valstij ir pienākums nodrošināt ekonomisku un sociālu aizsardzību un atbalstu arī mantojuma atstājēja partnerim. Satversmes tiesa 2021. gada 8. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2020-34-03 11.punktā ir norādījusi, ka likumdevējs likumdošanas procesā izlemj tos jautājumus, kuri ir visai sabiedrībai būtiski, un pilnvaro Ministru kabinetu vai citu valsts institūciju izdot tiesību normas, kas nepieciešamas likumu īstenošanai. Saeima, darbojoties kā likumdevējs, nav tiesīga nodot izpildvarai izlemšanai tādus jautājumus, kuri saskaņā ar Satversmi ir tikai pašas Saeimas ekskluzīvajā kompetencē. Par tādu svarīgu un nozīmīgu sabiedriskās dzīves jautājumu reglamentāciju, kuros nepieciešama konceptuāla izšķiršanās un politiska diskusija, jālemj likumdevējam pašam (sal. sk. Satversmes tiesas 2009. gada 20. janvāra lēmuma par tiesvedības izbeigšanu lietā Nr. 2008-08-0306 16.1. punktu un 2015. gada 14. oktobra sprieduma lietā Nr. 2015-05-03 10. punktu). Attiecīgi Ministru kabineta tiesības izdot ārējos normatīvos aktus sniedzas vien tiktāl, ciktāl tam šīs tiesības ir nodotas ar likumu. Ministru kabinetam var uzdot likuma ieviešanai dzīvē nepieciešamā regulējuma izstrādāšanu, lai tiktu detalizēta likumā ietvertā politiskā griba vai noteikta likuma īstenošanas kārtība. Šādos normatīvajos aktos nedrīkst ietvert tiesību normas, kas nav uzskatāmas par palīglīdzekļiem likuma normas īstenošanai (sk., piemēram, Satversmes  tiesas 2011. gada 11. janvāra sprieduma lietā Nr. 2010-40-03 10. punktu).

Saeima 2023. gada 9. novembrī pieņēma likumu "Grozījumi Notariāta likumā", nosakot tiesiskā regulējuma izveidi, kas paredz divu pilngadīgu personu ciešu personisku attiecību juridisku aizsardzību, slēdzot notariālu aktu par partnerību. Ievērojot, ka likumdevējs ar likumu ir noteicis partnerības juridisko statusu un šo attiecību tiesisko regulējumu, Ministru kabinetam ir pamats lemt par partnerībā esošo personu ekonomisko un sociālo aizsardzības instrumentu, konkrēti nosakot atbalsta pasākumu – samazinātu valsts nodevas likmi, kas izriet no Satversmes tiesa 2021.gada 8.aprīļa sprieduma lietā Nr. 2020-34-03 noteiktā.  Likuma "Grozījumi Fizisko personu reģistra likumā" pārejas noteikumu 8. punkts noteic, ka Fizisko personu reģistrā tiek iekļautas ziņas par tiesiskajām attiecībām, kas konstatētas ar tiesas nolēmumu par ģimenes tiesisko attiecību konstatēšanu, kurš pieņemts ar pieteikumu, kas iesniegts tiesā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Pēc šo ziņu iekļaušanas Fizisko personu reģistrā personām, kuru ģimenes tiesiskās attiecības konstatēs ar tiesas nolēmumu, ir visas tās tiesības un pienākumi, kas ir personām, kuras partnerību nodibinājušas, zvērinātam notāram taisot notariālu aktu par partnerību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt  samazinātu valsts nodevas apmēru  par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz mantojuma apliecības pamata lietās par pēdējās gribas rīkojuma akta vai mantojuma līguma stāšanos likumīgā spēkā personai par kuru mantojuma atstājējam Fizisko personu reģistrā ir iekļautas Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 36. punktā noteiktās ziņas, ja mantotā nekustamā īpašuma vērtība pārsniedz 10 minimālās mēnešalgas. Proti, ņemot vērā, ka Satversmes 110. panta pirmajā teikumā ietvertais likumdevēja pienākums aizsargāt un atbalstīt ģimeni aptver arī ģimenes aizsardzību un atbalstu ģimenes locekļa nāves gadījumā, ir jānodrošina ekonomiskā un sociālā aizsardzība arī mantojuma atstājēja partnerim, testamentārajiem vai līgumiskajiem mantiniekiem, kas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir tikuši atzīti par mantojuma atstājēja partneri.  Ņemot vērā minēto, mantojuma atstājēja partnerim lietās par pēdējās gribas rīkojuma akta vai mantojuma līguma stāšanos likumīgā spēkā nosakāma samazināta valsts nodeva 0,125 % apmērā no mantotā nekustamā īpašuma vērtības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personas, par kurām Fizisko personu reģistrā ir iekļautas Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 36. punktā noteiktās ziņas.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
49 012 495
-21 781
49 688 495
-43 561
49 688 495
-43 561
-43 561
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
49 012 495
-21 781
49 688 495
-43 561
49 688 495
-43 561
-43 561
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
49 012 495
-21 781
49 688 495
-43 561
49 688 495
-43 561
-43 561
3.1. valsts pamatbudžets
49 012 495
-21 781
49 688 495
-43 561
49 688 495
-43 561
-43 561
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-21 781
-43 561
-43 561
-43 561
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” valsts nodeva par īpašumtiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā plānota 2024. gadā 49 012 495 euro, 2025. gadā un 2026. gadā 49 688 495 euro.

Šobrīd pārējie mantinieki, kas iegūst nekustamo īpašumu uz testamenta vai mantojuma līguma pamata maksā valsts nodevu 7,5 % apmērā. 2023. gadā bija 302 šādas personas un kopējie ieņēmumi no iemaksātajām valsts nodevām bija 442 994 euro

Jaunais regulējums, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. jūlijā paredz, ka no šīs grupas tiek atsevišķi izdalīti partneri un tiem tiek noteikta valsts nodeva 0,125 % apmērā. Precīzu ietekmi uz valsts budžetu nav iespējams noteikt, jo nav paredzams ne mantinieku partneru skaits, ne arī mantojuma summa, tāpēc tiek pielietots  pieņēmums, ka šis regulējums varētu attiekties uz ~10 % no personām, kuras šobrīd maksā valsts nodevu 7,5 % apmērā, kas būtu 30 personas (302 personas x 10 %) . Pie 7,5 % likmes attiecībā uz partneriem valsts nodevas ieņēmumi ir 44 299 euro, bet pie 0,125% likmes valsts nodevas ieņēmumi būtu 738 euro (0,125 * 44 299 euro / 7,5).

Valsts nodevas samazinājums:  44 299 euro – 738 euro = 43 561 euro.
2024. gadā valsts nodevas ieņēmumu samazinājums 21 781 euro (50 % no 43 561 euro).
2025. gadā un turpmāk katru gadu valsts nodevas ieņēmumu samazinājums 43 561 euro.
Darījumu skaits un apmērs nav prognozējams, līdz ar to ietekme uz budžetu ir indikatīva.

 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbilstoši Satversmes tiesas spriedumam lietā Nr. 2020-34-03 šāda regulējuma ieviešana nodrošina Satversmes 110. panta pirmajā teikumā ietvertās personas tiesības. Valstij no Satversmes 110. panta izriet pienākums nodrošināt sociālajā realitātē pastāvošu attiecību juridisko aizsardzību, kā arī sociālo un ekonomisko aizsardzību un atbalstu. Valsts šo pienākumu var izpildīt normatīvajos aktos paredzot dažādus aizsardzības un atbalsta pasākumus personām, kuras nodibinājušas partnerību. Tika konstatēts, ka apstrīdētā norma, ciktāl tā neattiecas uz mantojuma atstājēja pārdzīvojušo partneri, neatbilst Satversmes 110. panta pirmajam teikumam. Noteikumu projekts novērš Satversmes tiesas konstatētos trūkumus.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi