Anotācija (ex-ante)

24-TA-1015: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ievērojot Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīvas (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP (turpmāk - ETD Direktīva) 19. panta 1. punktā noteikto, minētās direktīvas normas transponējamas nacionālajos normatīvajos aktos līdz 2024. gada 9. decembrim, bet jāpiemēro no 2025. gada 9. decembra.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Transponēt ETD Direktīvas normas, vienlaikus nosakot, ka turpmāk atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu vietā tiks izsniegts vienots viena veida dokuments - pagaidu ceļošanas dokuments.
Spēkā stāšanās termiņš
09.12.2025.
Pamatojums
Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīvas (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP 19. panta 1. punkts nosaka, ka tās normas jāpiemēro no 2025. gada 9. decembra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Personu apliecinošu dokumentu likums (turpmāk - Likums) nosaka, ka ir divu veidu personu apliecinošu dokumentu aizvietojoši dokumenti:
- atgriešanās apliecība, ko var saņemt Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka statuss un kurai ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bēgļa statuss, vai persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ja minētā persona uzturas ārvalstīs un tās rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta, un
pagaidu ceļošanas dokuments, ko var saņemt Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis (izņemot Latvijas pilsoni), kura uzturēšanās vietā ārvalstī nav viņa pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības un kura rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta.
Ievērojot to, ka nepieciešams transponēt ETD Direktīvas normas, ar tās ieviešanu tiek noteikts, ka visām iepriekš minētajām personām tiks izsniegts vienots viena veida personu apliecinošu dokumentu aizvietojošs dokuments, ievērojot ETD Direktīvas 7. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteikto, ka dalībvalsts pagaidu ceļošanas dokumentu var izdot arī tās valstspiederīgajiem. Atbilstoši ETD Direktīvas prasībām, pagaidu ceļošanas dokuments sastāv no vienotas veidlapas un vienotas uzlīmes un atbilst noteiktām specifikācijām, kas noteiktas ETD Direktīvas pielikumos. Arī turpmāk pagaidu ceļošanas dokuments tiks izsniegts ar mērķi, lai tā turētājs dokumenta derīguma termiņa laikā varētu, vienu reizi šķērsojot galamērķa valsts robežu, atgriezties savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai - izņēmuma gadījumā - citā valstī (piemēram, pilsonības valsts nodrošina personai personu apliecinoša dokumenta izsniegšanu savā diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā kādā citā valstī). Pēc atgriešanās savā galamērķa valstī personai pagaidu ceļošanas dokuments jānodod savas valsts kompetentajai iestādei, ja šāds nosacījums noteikts valsts normatīvajos aktos.
Tāpat šobrīd Likumā nav precizēts, ka pagaidu ceļošanas dokuments tiek izsniegts personai, kura ārvalstīs uzturas īslaicīgi, tas ir, tā atrodas ārvalstī, piemēram, tūrismā, apciemo draugus vai radiniekus, ar tālāku mērķi atgriezties savā pilsonības vai dzīvesvietas valstī. Ja persona ārvalstī uzturas pastāvīgi, tad personu apliecinoša dokumenta zuduma, bojājumu, iznīcināšanas vai kāda cita iemesla dēļ, kad tas kļuvis lietošanai nederīgs, nepieciešams noformēt jaunu personu apliecinošu dokumentu. Attiecīgi Likumā tiek precizēts, ka pagaidu ceļošanas dokuments Latvijas pilsonim, Latvijas nepilsonim, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka statuss un kurai ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, personai, kurai Latvijas Republikā piešķirts bēgļa statuss, vai personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ja minētā persona uzturas ārvalstīs un tās rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta, tiks izsniegts gadījumos, ja minētās personas ārvalstīs uzturas īslaicīgi, tas ir, persona attiecīgajā ārvalstī nedzīvo pastāvīgi un tā nav personas pastāvīgā dzīvesvietas valsts. Savukārt Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonim (izņemot Latvijas pilsoni) pagaidu ceļošanas dokuments tiks izsniegts, ja viņš vērsīsies Latvijas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstīs un tiks saņemta viņa pilsonības valsts kompetentās iestādes apliecinājums par personas valstspiederību un citiem personas datiem un piekrišana šāda dokumenta izsniegšanai. Vienlaikus ETD nosaka, ka pagaidu ceļošana dokuments var tikt izsniegts arī gadījumos, piemēram, ja personas valstspiederības valsts nesniedz atbildi uz pieprasījumu vai ir iestājušies citi ārkārtas apstākļi. 
Ievērojot to, ka turpmāk divu veidu personu apliecinošu dokumentus aizvietojošus dokumentus (atgriešanās apliecība un pagaidu ceļošanas dokuments) tiks aizvietots ar viena veida dokumentu - pagaidu ceļošanas dokumentu, Likuma 1. panta otro daļu, tās skaidrībai, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā. Tāpat visa Likuma tekstā nepieciešams veikt tehnisku precizējumu vārdus "pagaidu dokuments" (ar to šobrīd tiek saprasta atgriešanās apliecība un pagaidu ceļošanas dokuments) aizstājot ar vārdiem "pagaidu ceļošanas dokuments" attiecīgajos locījumos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Likums nosaka divu veidu personu apliecinošu dokumentu aizvietojošus dokumentus (atgriešanās apliecība un pagaidu ceļošanas dokuments). Atgriešanās apliecību izsniegšanas kārtību un nosacījumus nosaka Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 221 "Noteikumi par atgriešanās apliecību", bet pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanas kārtību un nosacījumus nosaka Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 222 "Noteikumi par pagaidu ceļošanas dokumentu". 
Risinājuma apraksts
ETD Direktīva nosaka vienotu pagaidu ceļošanas dokumenta formu, tāpēc, lai nebūtu jāizsniedz divi dažādi vienādas nozīmes un vienāda izsniegšanas mērķa pagaidu dokumenti, kā arī ievērojot ETD Direktīvas 7. panta 1. punkta a) apakšpunktā noteikto, ar šo grozījumu spēkā stāšanos, Ārlietu ministrija, tai skaitā Latvijas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs un Latvijas goda konsulāti, kur tas būs iespējams, izsniegs visiem viena veida pagaidu ceļošanas dokumentu, kas atbilst ETD Direktīvā norādītajai formai un specifikācijai. Jaunā parauga pagaidu ceļošanas dokumenta veidlapai būs trīsdaļīgs dizains, saturēs uzlīmi, kurā būs iekļauts personas sejas attēls, dažādi drošības elementi, dati par galamērķa valsti un tranzītvalsīm, izdošanas datums, derīguma termiņš, personas vārds (-i), uzvārds, valstspiederība, dzimšanas datums, dzimums u.c. informācija. Tāpat jaunais pagaidu ceļošanas dokuments saturēs vairākus pretviltošanas elementus, uzlabojot dokumenta drošību.
Ievērojot minēto, visā Likuma tekstā nepieciešams veikt tehnisku precizējumu vārdus "pagaidu dokuments" aizstājot ar vārdiem "pagaidu ceļošanas dokuments" attiecīgajos locījumos, Likuma 1. panta pirmajā daļā vārdus, kas lietoti daudzskaitlī "aizvietojošus dokumentus" nepieciešams aizvietot ar vārdiem vienskaitlī "aizvietojošu dokumentu", kā arī Likuma 1. panta otrās daļas skaidrībai, to nepieciešams izteikt jaunā redakcijā, atsevišķi nosakot personu apliecinošu dokumentu veidus, lietošanas, nodošanas un izņemšanas kārtību, kā arī personu apliecinoša dokumenta turētāja tiesības un pienākumus un pagaidu ceļošanas dokumenta lietošanas, nodošanas un izņemšanas kārtību, kā arī pagaidu ceļošanas dokumenta turētāja tiesības un pienākumus. 
No Likuma tiek izslēgts 3. pants "Pagaidu dokuments" un tā normas iekļautas jaunā redakcijā izteiktajā 7. pantā "Pagaidu ceļošanas dokuments". Likuma 7. pantā tiek noteikts, ka pagaidu ceļošanas dokuments ir tiesību aktos pilnvarotas valsts pārvaldes iestādes izsniegts dokuments, kas tā turētājam uz laiku aizstāj ceļošanas dokumentu, personu apliecinošu dokumentu. Tāpat tiek noteikts kas izsniedz pagaidu ceļošanas dokumentus, kas var to saņemt, kādam mērķim tas tiek izsniegts. Tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt pagaidu ceļošanas dokumenta paraugu un saturu, izsniegšanas kārtību, nosacījumus, derīguma termiņus, kā arī valsts nodevas apmēru, samaksas kārtību, atvieglojumus un atbrīvojumus no valsts nodevas samaksas.
Vienlaikus tehniski precizējumi tiek veikti Likuma 12. panta trešajā daļā, kas nosaka personu rīcību dokumenta zuduma gadījumā, 13. panta septītajā daļā, kas nosaka pagaidu ceļošanas dokumenta nodošanas pienākumu pēc atriešanās galamērķa valstī (ja persona atgriežas Latvijā, pagaidu ceļošanas dokuments jānodod Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē, bet, ja persona atgriežas savā dzīvesvietā ārvalstī, tad pagaidu ceļošanas dokuments jānodod tuvākajai Latvijas diplomātiskajai vai konsulārajai pārstāvniecībai ārvalstī, kas to nosūtīs Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) un 16. panta pirmās daļas 6. punktā, kas skar nosacījumu, ka pagaidu ceļošanas dokuments kļūst lietošanai nederīgs, ja persona ziņojusi par tā zudumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kurām būs nepieciešams saņemt pagaidu ceļošanas dokumentu.
Ietekmes apraksts
Gadījumos, kad persona būs pazaudējusi personu apliecinošu dokumentu vai tas kļūs lietošanai nederīgs, kā līdz šim, persona vērsīsies Ārlietu ministrijas Konsulārajā departamentā, Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstī, vai Latvijas goda konsulātā, kur tas būs iespējams, lai saņemtu pagaidu ceļošanas dokumentu un atgrieztos savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai - izņēmuma gadījumā - citā valstī.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 221 "Noteikumi par atgriešanās apliecību".

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 222 "Noteikumi par pagaidu ceļošanas dokumentu".

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu".

Pamatojums un apraksts
Zaudēs spēku, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija

4.1.4. Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumi Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru".

Pamatojums un apraksts
Grozījumus Personu apliecinošu dokumentu likumā būs nepieciešams salāgot ar Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumiem Nr. 708 "Noteikumi par nederīgo dokumentu reģistru".
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0997
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīva (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP
Apraksts
Eiropas Savienības tiesību akts nosaka pagaidu ceļošanas dokumenta vienotu formu (sastāv no veidlapas un uzlīmes), saņēmēju loku, izdošanas nosacījumus

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2019. gada 18. jūnija direktīva (ES) 2019/997 ar ko izveido ES pagaidu ceļošanas dokumentu un atceļ Lēmumu 96/409/KĀDP
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
3. panta 1. punkts
4. panta ceturtās daļas 1. punkts un piektā daļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. panta 2. punkts
7. panta ceturtās daļas 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Saskaņā ar ETD Direktīvas 7 panta 1. punkta a) apakšpunktu, ar šiem grozījumiem tiek noteikts, ka pagaidu ceļošanas dokuments tiek izsniegts arī Latvijas pilsoņiem, Latvijas nepilsoņiem, personām, kurām Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka statuss un kurām ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, personām, kurām Latvijas Republikā piešķirts bēgļa statuss, vai personām, kurām piešķirts alternatīvais statuss, ja minētās personas īslaicīgi uzturas ārvalstīs un to rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta. Šobrīd šo personu kategorijai tiek izsniegta atgriešanās apliecība. Stājoties spēkā likumprojektam, visām personām tiks izsniegts vienots dokuments - pagaidu ceļošanas dokuments, lai tā turētājs dokumenta derīguma termiņa laikā varētu, vienu reizi šķērsojot galamērķa valsts robežu, atgriezties savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai - izņēmuma gadījumā - citā valstī.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās ETD Direktīvas normas tiks transponētas Ministru kabineta noteikumos, kuros noteiks pagaidu ceļošanas dokumenta paraugu un saturu, izsniegšanas kārtību un nosacījumus.
Skaidrojums
Kā līdz šim, personām tiks izsniegts viena veida pagaidu ceļošanas dokuments, aizstājot šobrīd esošo atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija
  • Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs
  • Latvijas goda konsulāti

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi