Anotācija (ex-ante)

22-TA-708: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Biedrību un nodibinājumu likuma 12.1 pantā dotais deleģējums Ministru kabinetam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi" (turpmāk - projekts) nosaka biedrību un nodibinājumu darbības jomas, kā arī šo jomu pieteikšanas un maiņas kārtību.
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2024.
Pamatojums
Biedrību un nodibinājumu likuma pārejas noteikumu 11. un 13. punkts, kas paredz, ka šā likuma 12.1 pants, kā arī grozījumi šā likuma 13. pantā un 15. panta 3. punktā attiecībā uz biedrību un nodibinājumu darbības jomas obligātu norādīšanu stājas spēkā 2024. gada 1. jūlijā. Ministru kabinets līdz 2024. gada 1. jūlijam izdod šā likuma 12.1 pantā minētos noteikumus.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Biedrību un nodibinājumu klasificēšanu atbilstoši to darbības jomai šobrīd nosaka Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 779 "Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 779), kuros ir ietvertas 15 darbības jomas ar apakšjomām (kopā 66 darbības jomas). Darbības jomas ir uzskaitītas atbilstoši Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskajai klasifikācijai (NACE). MK noteikumos Nr. 779 ir ietvertas šādas biedrību un nodibinājumu darbības jomas:
1) darba devēju organizācijas, arodbiedrības, profesionālās biedrības un nodibinājumi;
2) kultūra un atpūta;
3) plašsaziņas līdzekļi un komunikācija;
4) pētniecība un izglītība;
5) veselība;
6) sociālā atbalsta pasākumi personām;
7) vides un dzīvnieku aizsardzība;
8) attīstība un mājokļu apgāde;
9) tiesiskums un interešu aizstāvība;
10) filantropijas starpniecība un brīvprātīgā darba veicināšana;
11) jaunatnes biedrība vai nodibinājums;
12) brīvprātīgo ugunsdzēsēju organizācijas;
13) sporta biedrības un nodibinājumi;
14) starptautiskās aktivitātes;
15) citur neklasificēta biedrība vai nodibinājums.

Finanšu darījumu darba grupas (turpmāk – FATF) Starptautisko standartu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanai, kā arī terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 8. rekomendācija "Bezpeļņas organizācijas" (turpmāk – FATF 8. rekomendācija) paredz, ka valstīm ir jāidentificē tās nevalstiskās organizācijas (turpmāk - NVO), kuras atbilst FATF definīcijai, jo ne visas NVO ir pakļautas augstam terorisma finansēšanas riskam. Šīs rekomendācijas mērķim ir izstrādāta šāda NVO definīcija: NVO ir juridiskās personas, kuras galvenokārt nodarbojas ar līdzekļu piesaisti vai izmaksu tādiem mērķiem kā labdarība, reliģija, kultūra, izglītība, sociālam nolūkam, vai veicot cita veida "labus darbus". Valstīm ir jāizmanto visi attiecīgie informācijas avoti, lai atkarībā no NVO darbības veida, identificētu tās NVO, kuras ir pakļautas terorisma finansēšanas riskam. FATF 8. rekomendācija attiecas tikai uz tām NVO, kas atbilst FATF definīcijai, nevis uz visām NVO.  (skat. https://www.fatf-gafi.org/content/dam/fatf-gafi/recommendations/FATF%20Recommendations%202012.pdf.coredownload.inline.pdf)
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Biedrības un nodibinājumi aktīvi neizmanto iespēju norādīt savu darbības jomu. 2024. gada 31. janvārī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (turpmāk - UR) ierakstītas 24838 biedrības, arodbiedrības un nodibinājumi, no kuriem savu darbības jomu ir norādījuši tikai 3362 subjekti.
"Biedrības un nodibinājumi darbojas dažādās jomās un veic daudzveidīgas aktivitātes. NVO darbība tiek reģistrēta dažādiem nolūkiem, no kuriem trīs būtiskākie ir:
1) organizāciju saimnieciskās darbības reģistrēšana;
2) organizāciju reģistrs pēc to darbības jomas jeb NVO klasificēšanas noteikumi;
3) kā arī uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu.
Lai arī dažādi klasificēšanas noteikumi eksistē, tie nedod skaidru priekšstatu par NVO, jo nereti organizācijas nespēj identificēt ne savu saimniecisko darbību, ne reģistrē savu darbības jomu UR. Neskaidra kopēja NVO sektora aina rada negatīvas sekas. Bez visaptverošiem un pilnīgiem datiem nav iespējams no NVO sektora izdalīt, analizēt biedrības un nodibinājumus, to darbības jomas, saimnieciskās darbības aktivitātes, kā arī finanšu un citus rādītājus. Šī nenoteiktība rada paaugstinātu NVO riska novērtējumu organizāciju attiecībās ar finanšu sektoru. NVO sektora uzskaites neskaidrība liedz mērķēti sasniegt noteiktu jomu NVO, kad tas ir nepieciešams, piemēram, lai identificētu potenciālos valsts atbalsta saņēmējus Covid-19 pandēmijas seku mazināšanai" (skat. Pētījums par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi", 7.lp., pieejams: https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
 
Risinājuma apraksts
Biedrībām un nodibinājumiem būs pienākums obligāti norādīt savu darbības jomu atbilstoši projektā ietvertajam darbības jomu klasifikatoram. Projektā ir iekļautas 22 darbības jomas, kā arī darbības joma "citur neklasificēta darbības joma", un tās vairs nav saistītas ar Saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju Eiropas Kopienā (NACE). Šāda sasaiste apgrūtina biedrībām un nodibinājumiem piemeklēt sev atbilstošāko darbības jomu, jo bieži vien NACE nav tādas darbības jomas, kādu veic biedrība vai nodibinājums. Tomēr biedrībām un nodibinājumiem tāpat kā citām juridiskajām personām, kā viens no nodokļu maksātāju vispārīgajiem pienākumiem ir, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) elektroniskās deklarēšanas sistēmu (turpmāk - EDS), līdz 1. maijam iesniegt nodokļu administrācijai informāciju par iepriekšējā taksācijas gada pamatdarbības veidu, ja tas iepriekšējā taksācijas gadā ir mainījies un neatbilst nodokļu administrācijai sniegtajai informācijai. Nodokļu maksātāji, kas uzsāk saimniecisko darbību, informāciju iesniedz mēneša laikā pēc saimnieciskās darbības reģistrācijas UR vai VID (atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 15. panta pirmās daļas 15. punktam).
Darbības jomas ir izstrādātas, lai tās atbilstu arī FATF 8. rekomendācijā norādītajām bezpeļņas organizāciju darbības jomām, piemēram, izglītība, kultūra, sociālā aizsardzība un sociālā labklājība, labdarība un brīvprātīgā darba veicināšana, starptautiskā palīdzība. Tāpat biedrību un nodibinājumu klasifikatorā ir iekļautas darbības jomas, lai tās atbilstu sabiedriskā labuma darbības jomām. Atbilstoši Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2. panta pirmajai daļai sabiedriskā labuma darbība ir tāda darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu un slimību profilaksi, sporta, tajā skaitā augstu sasniegumu sporta, atbalstīšanu, vides aizsardzību, palīdzības sniegšanu katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanu. Tādējādi tās biedrības un nodibinājumi, kuriem ir piešķirts sabiedriskā labuma statuss, varēs izvēlēties sev atbilstošu darbības jomu, kas atbilst organizācijas veiktajai sabiedriskā labuma darbībai.

Projektā ietvertais biedrību un nodibinājumu darbības jomu klasifikators vairs neparedz šādas darbības jomas, kuras ir ietvertas MK noteikumos Nr. 779:
1) Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija. 
Plašsaziņas līdzekļi un komunikācija ir līdzeklis, lai sasniegtu mērķi, nevis darbības joma, līdz ar to šāda darbības joma vairs netiek izdalīta.

2) Jaunatnes biedrība vai nodibinājums. 
 Saskaņā ar Jaunatnes likuma 6. pantu jaunatnes organizācija ir biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta un jaunatnes organizāciju sarakstā ierakstīta biedrība. Biedrību ieraksta jaunatnes organizāciju sarakstā, ja tā atbilst visiem šādiem kritērijiem:
a) viens no biedrības statūtos noteiktajiem darbības mērķiem ir veicināt jauniešu iniciatīvas un līdzdalību lēmumu pieņemšanā un sabiedriskajā dzīvē;
b) biedrība veic darbu ar jaunatni, un biedrības statūtos noteiktie darbības uzdevumi atbilst vismaz trim šā likuma 2.1 panta trešajā daļā noteiktajiem pamatuzdevumiem;
c) biedrībā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši vai arī vairākas biedrības, kurās kopā vismaz divas trešdaļas biedru ir bērni un jaunieši;
d) biedrības valdē ir nodrošināta jauniešu līdzdalība, un šīs līdzdalības kārtība noteikta biedrības statūtos.
Jaunatnes organizāciju saraksta turētāja ir Izglītības un zinātnes ministrija. Tādējādi, ņemot vērā, ka Izglītības un zinātnes ministrijai ir jaunatnes organizāciju (kuras atbilst Jaunatnes likumā ietvertajiem kritērijiem un atbilstība šiem kritērijiem tiek izvērtēta) saraksts, tad šāda informācija ir pieejama un nav nepieciešamības izdalīt atsevišķi jaunatnes biedrības.
Tomēr ne visas biedrības un jo īpaši nodibinājumi, kas savā ikdienā veic darbu ar jaunatni, ir uzskatāmi par jaunatnes organizācijām, bet tikai tās biedrības, kuru atbilstību Jaunatnes likuma prasībām ir izvērtējusi speciāli šim mērķim izveidota komisija. 

Jaunatnes politika ir visās valsts politikas jomās īstenojamu mērķtiecīgu darbību kopums, kas veicina jauniešu pilnvērtīgu un vispusīgu attīstību, iekļaušanos sabiedrībā un dzīves kvalitātes uzlabošanos. Jaunatnes politika ir starpnozaru politika, ko īsteno dažādas valsts pārvaldes un pašvaldību iestādes atbilstoši savai kompetencei, kā arī jaunatnes organizācijas un citas fiziskas vai juridiskas personas. Plānojot jaunatnes politiku, tiek izvērtētas jauniešu problēmas, apzināti jauniešu aktivitāšu īstenošanas traucējošie faktori, un attiecīgi noteikti mērķi, uzdevumi un veikti pasākumi, lai tos novērstu un radītu labvēlīgus apstākļus jauniešu personības attīstībai un līdzdalībai sociālajā, politiskajā, ekonomiskajā un kultūras dzīvē. Ievērojot minēto, ir svarīgi, lai jaunatnes politikas izstrādātājiem un jaunatnes jomas pētniekiem būtu iespēja identificēt tās organizācijas, kuras ir iesaistītas darbā ar jaunatni, līdz ar to klasifikatorā ir iekļauta darbības joma - darbs ar jaunatni.  Šāda identificēšana ir nepieciešama, lai analizētu jomas dinamiku un identificētu potenciālo valsts budžeta finansējuma saņēmēju un sociālo partneru loku. Neskatoties uz to, ka darbs ar jaunatni izrietoši no nosaukuma ir vērsts uz šo iedzīvotāju sociālo grupu, tas skar arī nepilngadīgās personas, kas ir klasificējamas kā bērni, kā arī jaunatnes darbinieku intereses.
Darbs ar jaunatni ir uz jauniešiem vērsts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina jauniešu dzīves kvalitātes uzlabošanos. Darba ar jaunatni pamatuzdevumi ir šādi: atbalstīt un veicināt jauniešu iniciatīvas, radot labvēlīgus apstākļus viņu intelektuālajai un radošajai attīstībai; nodrošināt jauniešiem iespēju iegūt dzīvei nepieciešamās prasmes, zināšanas un kompetences neformālās izglītības ceļā; nodrošināt jauniešiem iespēju lietderīgi izmantot brīvo laiku; nodrošināt jauniešiem viņu attīstības vajadzībām atbilstošas informācijas pieejamību.

3) Brīvprātīgo ugunsdzēsēju organizācijas.
Brīvprātīgo ugunsdzēsēju organizācijas tiek klasificētas kā profesionālās organizācijas, līdz ar to atsevišķi vairs netiek izdalītas.

Biedrībām un nodibinājumiem būs iespēja izvēlēties un norādīt ne vairāk kā piecas darbības jomas. Šāds ierobežojums tiek noteikts, lai klasifikators sasniegtu savu mērķi - iegūt visaptverošu pārskatu par NVO sektoru kopumā, un tādēļ ir svarīgi, lai darbības jomu skaits, ko var norādīt katra organizācija, nebūtu pārāk liels. VID EDS tiks nodrošināts, ka biedrība un nodibinājums var norādīt tikai piecas darbības jomas, ne vairāk. Ja biedrība vai nodibinājums VID būs pieteicis piecas darbības jomas un vēlēsies pieteikt vēl vienu darbības jomu UR, UR pieņems lēmumu par atteikumu reģistrēt šo jomu, jo reģistrā jau būs pieteikts maksimālais darbības jomu skaits.


Lai vieglāk būtu izvēlēties savai organizācijai atbilstošāko darbības jomu, katrai organizācijai nepieciešams saprast, kura joma tās darbībā ir nozīmīgākā un visprecīzāk raksturo organizācijas kopējo mērķi. Tāpat darbības joma ir jānošķir no metodēm, kādā organizācija sasniedz savus mērķus, kā arī no mērķgrupas. Biedrības un nodibinājuma darbības jomai būtu jāsakrīt ar attiecīgās organizācijas statūtos norādīto mērķi. Ja biedrība vai nodibinājums būtiski maina savu darbības mērķi un statūtus, tādā gadījumā līdz ar pieteikumu par izmaiņu ierakstīšanu reģistrā nepieciešams pieteikt UR arī atbilstošu darbības jomu.

Darbības jomu "citur neklasificēta darbība joma", būtu jāizvēlas tikai tādos gadījumos, ja organizācija savu darbību nevar saistīt ar klasifikatorā ietvertajām darbības jomām un tā ir ļoti specifiska. Šo darbības jomu būtu jāizvēlas pēc iespējas retāk, lai sasniegtu biedrību un nodibinājumu klasificēšanas mērķi - radīt skaidru priekšstatu par NVO darbību un to caurskatāmību.

Jaundibināmās biedrības un nodibinājumi pirmreizēji darbības jomu ierakstīšanai reģistrā pieteiks, iesniedzot UR pieteikumu par biedrības ierakstīšanu reģistrā. Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 26. panta pirmajai daļai dibinātāji iesniedz reģistra iestādei pieteikumu par biedrības ierakstīšanu reģistrā. Pieteikumā norāda, cita starp, šā likuma 15. panta 3. punktā minētās ziņas - biedrības vai nodibinājuma mērķi, kā arī darbības jomu atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai klasifikācijai.
Savukārt biedrības un nodibinājumi, kuri jau ir reģistrēti UR, pirmreizēji darbības jomu norādīs, iesniedzot gada pārskatu Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - VID) elektroniskās elektroniskās deklarēšanas sistēmā (turpmāk - EDS) par 2024. gadu. Tas attieksies arī uz tām biedrībām un nodibinājumiem, kuri jau ir norādījuši savu darbības jomu atbilstoši MK noteikumiem Nr. 779,  un tā ir ierakstīta biedrību un nodibinājumu reģistrā. Aktualizēt savu darbības jomu būs iespējams katru gadu, iesniedzot gada pārskatu VID EDS. VID šo informāciju nodos UR ierakstīšanai vai aktualizācijai biedrību un nodibinājumu reģistrā. Tādējādi regulāri tiks aktualizēta informācija par darbības jomu. VID EDS būs nepieciešams integrēt biedrību un nodibinājumu darbības jomas atbilstoši Ministru kabineta noteikumos ietvertajām darbības jomām. Biedrībām un nodibinājumiem, iesniedzot gada pārskatus, būs iespēja no piedāvātā saraksta izvēlēties atbilstošu darbības jomu. Šāda informācijas iesniegšana neradīs biedrībām un nodibinājumiem papildu administratīvo slogu un izmaksas. VID saņemto informāciju nodos UR, kas nodrošinās to publisku pieejamību.

Ja biedrība vai nodibinājums precizē gada pārskatu, precizētajā gada pārskatā jānorāda tā darbības joma, kura tika uzrādīta pirmreizēji sniegtajā gada pārskatā pēc stāvokļa uz gada pārskata beigām, izņemot gadījumu, ja pirmreizēji iesniegtajā gada pārskatā norādīta nekorekta darbības joma. Ja VID iesniegtās darbības jomas pilnībā sakrīt ar iepriekš ierakstītajām jomām, reģistrā ieraksti par darbības jomām netiks mainīti, t.sk., ieraksta izdarīšanas datums. Ja būs kādas atšķirības no VID saņemtajām darbības jomām, viss esošais ieraksts kļūs par vēsturisko un tiks izdarīts jauns ieraksts par visām no jauna gada pārskatā norādītajām darbības jomām.


Ja biedrība vai nodibinājums vēlas ierakstu par biedrības darbības jomu aktualizēt citā laikā, kas atšķiras no gada pārskata iesniegšanas brīža, iesniedzams attiecīgs pieteikumus UR, un par ieraksta izdarīšanu maksājama valsts nodeva (valsts nodeva par izmaiņu reģistrēšanu ir 5,69 euro). 

Darbības jomas reģistrā tiks ierakstītas tikai pēc attiecīgu ziņu saņemšanas no VID vai ar pieteikumu, kas iesniegts tieši UR. Pēc savas iniciatīvas UR ierakstu par darbības jomu nemainīs, un reģistrā būs ierakstīta “vecā” joma vai arī ieraksta par jomu nebūs, ja tās ierakstīšana nebūs pieteikta vienā vai otrā veidā.

Ja biedrība vai nodibinājums maina darbības jomu, iesniedzot gada pārskatu, vadības ziņojumā būtu sniedzami papildu skaidrojumi par darbības jomas maiņas nepieciešamību, tādā veidā padarot caurskatāmu organizācijas darbību.

Reģistrējot darbības jomu, UR un VID neveiks pārbaudi, vai organizācija ir norādījusi patiesu informāciju. Biedrībām un nodibinājumiem būtu jānodrošina tas, ka norādītā darbības joma atbilst statūtos norādītajam darbības mērķim. Vienlaikus jānorāda, ka atbilstošas informācijas norādīšana ir svarīga, jo tai būtu jāsakrīt ar biedrības vai nodibinājuma veiktajām darbībām, līdz ar to arī finanšu institūcijām (piemēram, bankām) vai uzraugošajām institūcijām (piemēram, VID) nerastos šaubas par organizācijas veiktajiem finanšu darījumiem.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
Pētījums par pilsoniskās sabiedrības organizāciju sektoru sektoru Latvijā 2020-2024: Latvijas biedrību un nodibinājumu klasifikācijas problēmas un risinājumi (pieejams:https://nvo.lv/uploads/nvo_petijums_2021.pdf).
 
Apraksts
Pētījuma ietvaros tika analizēta NVO klasifikatora piemērošanas prakse, analizējot to, cik precīzi organizācijas spēj sevi klasificēt atbilstoši NVO darbības jomu klasifikatoram; vai organizācijām, kuras kā savu darbības jomu norādījušas “Citur neklasificēta biedrība vai nodibinājums”, ir grūtības sevi atrast pašreizējā NVO darbības jomu klasifikatorā; vai organizācijas, kuras uzrādījušas 10 vai vairāk darbības jomas, būtu iespējams identificēt mazāku jomu skaitu, proti, nozīmīgākās darbības jomas; vai jaundibinātās organizācijas izprot NVO darbības jomu klasifikatoru.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Biedrībām un nodibinājumiem būs obligāts pienākums norādīt biedrību un nodibinājumu darbības jomas atbilstoši projektā iekļautajai darbības jomu klasifikācijai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
53 506
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
53 506
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
53 506
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
53 506
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ar noteikumu projekta izpildei saistītos izdevumus Tieslietu ministrija nodrošinās  piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Ietekme uz budžetu tika norādīta likumprojekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" anotācijā (384/Lp14), kas tika pieņemts Saeimā 2024. gada 22. februārī.
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai VID IS 2024. gadam 53 506 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" piešķirto līdzekļu ietvaros.

 

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 439 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā"" (24-TA-280).

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams noteikt, ka biedrību un nodibinājumu gada pārskata vadības ziņojumā darbības joma/jomas ir norādamas obligāti.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pilsoniskā alianse, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/d65a39e4-9d07-4bcb-a05e-635cda5210d2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Noteikumu projekts ir papildināts ar Latvijas Pilsoniskās alianses ierosinājumu, izskaidrot klasificēšanas noteikumu sistēmu kopumā, tostarp iekļaujot norādīto informāciju, kas skaidro darbības jomas nošķiršanu no metodēm un mērķgrupām (skat. 3. punktu). 
Attiecībā uz klasifikatora papildināšanu ar "biedrībām un nodibinājumiem, kuri veic darbu ar jaunatni, neskarot jaunatnes organizācijas, kas klasificējas atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr.188 "Noteikumi par kārtību, kādā biedrības ierakstāmas jaunatnes organizāciju sarakstā, un sarakstā iekļaujamām ziņām"", norādām, ka šajā gadījumā tiek norādīta organizāciju mērķgrupa - jaunieši - un tā nav darbības joma, līdz ar to, šādas biedrības un nodibinājumi nebūtu atsevišķi iekļaujami klasifikatorā. Skaidrības labad ir pievienots noteikumu projekta 3.punkts.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pielāgots VID EDS biedrību un nodibinājumu darbības jomu norādīšanai.
Tiks pielāgota UR informācijas sistēma darbības jomu izgūšanai no VID saņemtajiem gada pārskatiem un automatizētai ierakstu izdarīšanai reģistrā.


 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skar NVO sektoru.
Labāka un sakārtotāka vide NVO darbībai. Informācija par biedrību un nodibinājumu darbības jomām dos iespēju mērķēti sasniegt tieši tās organizācijas, kad tas ir nepieciešams (piemēram, lai identificētu iespējamos valsts atbalsta saņēmējus), kā arī mazinās risku attiecībā ar finanšu sektoru.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi