25-TA-2753: Rīkojuma projekts (Apstiprināšana, iecelšana amatā, speciālās dienesta pakāpes piešķiršana)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Māru Sprūdžu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Arhīvu likuma 20. panta pirmo daļu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts paredz atbilstoši Arhīvu likuma 20. panta pirmajai daļai iecelt Māru Sprūdžu Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā atbilstoši Valsts kancelejas izsludinātā atklātā konkursa uz Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatu rezultātiem un kultūras ministra ieteikumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Arhīvu likuma 20. panta pirmā daļa nosaka, ka Latvijas Nacionālais arhīvs ir kultūras ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras struktūra veidota tā, lai šī iestāde darbotos pēc funkcionālā un teritoriālā principa un nodrošinātu savu administratīvo darbu. Latvijas Nacionālā arhīva direktoru uz pieciem gadiem ieceļ Ministru kabinets pēc kultūras ministra ierosinājuma.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 30. decembra rīkojumu Nr. 769 "Par M. Sprūdžu", pamatojoties uz Arhīvu likuma 20. panta pirmo daļu, Māra Sprūdža ar 2011. gada 1. janvāri iecelta Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2015. gada 24. septembra rīkojumu Nr. 5.2.-1-386 "Par M. Sprūdžu", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 11. panta otro daļu (likuma redakcijā, kas bija spēkā rīkojuma pieņemšanas brīdī), M. Sprūdžai pagarināts pilnvaru termiņš līdz 2020. gada 31. decembrim. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2020. gada 3. jūlija rīkojumu Nr. 2.3-2-41 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu M. Sprūdžai", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 11. panta otro daļu (likuma redakcijā, kas bija spēkā rīkojuma pieņemšanas brīdī), M. Sprūdžai atkārtoti pagarināts pilnvaru termiņš līdz 2025. gada 31. decembrim.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 10. jūnija rīkojumu Nr. 338 "Par Māru Sprūdžu" M. Sprūdžas pilnvaras Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā izbeidzas 2025. gada 31. decembrī.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 30. decembra rīkojumu Nr. 769 "Par M. Sprūdžu", pamatojoties uz Arhīvu likuma 20. panta pirmo daļu, Māra Sprūdža ar 2011. gada 1. janvāri iecelta Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2015. gada 24. septembra rīkojumu Nr. 5.2.-1-386 "Par M. Sprūdžu", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 11. panta otro daļu (likuma redakcijā, kas bija spēkā rīkojuma pieņemšanas brīdī), M. Sprūdžai pagarināts pilnvaru termiņš līdz 2020. gada 31. decembrim. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2020. gada 3. jūlija rīkojumu Nr. 2.3-2-41 "Par valsts civildienesta termiņa pagarināšanu M. Sprūdžai", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 11. panta otro daļu (likuma redakcijā, kas bija spēkā rīkojuma pieņemšanas brīdī), M. Sprūdžai atkārtoti pagarināts pilnvaru termiņš līdz 2025. gada 31. decembrim.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 10. jūnija rīkojumu Nr. 338 "Par Māru Sprūdžu" M. Sprūdžas pilnvaras Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā izbeidzas 2025. gada 31. decembrī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 28. decembra noteikumu Nr. 1234 "Latvijas Nacionālā arhīva nolikums" 1. punktu Latvijas Nacionālais arhīvs īsteno valsts politiku dokumentu un arhīvu pārvaldības jomā. Lai nodrošinātu nepārtrauktu iestādes stratēģisko mērķu un funkciju efektīvu izpildi, ir nepieciešams iecelt amatā Latvijas Nacionālā arhīva direktoru.
Risinājuma apraksts
Valsts kanceleja 2025. gada 29. jūlijā oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" izsludināja atklātu konkursu uz Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatu. Konkursa sludinājums publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", 29.07.2025., Nr. 143, https://www.vestnesis.lv/op/2025/143.AKK1.
Saskaņā ar kultūras ministra 2025. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 2.3-26-185 "Par Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata pretendentu vērtēšanas komisiju", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 9. panta pirmās daļas 1. punktu un Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 293 "Valsts tiešās pārvaldes iestāžu vadītāju, Konkurences padomes priekšsēdētāja un padomes locekļu amata pretendentu atlases kārtība" 6. punktu, tika izveidota pretendentu vērtēšanas komisija, lai izvērtētu pretendentu atbilstību Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata prasībām. Valsts kancelejas organizētais atklātais konkurss noslēdzās 2025. gada 9. oktobrī.
Konkursa noslēgumā Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata pretendentu vērtēšanas komisija ieteica kultūras ministrei atbilstošāko amata pretendentu. Kultūras ministre, ievērojot M. Sprūdžas darba pieredzi, kvalifikāciju un kompetences, kā arī stratēģisko redzējumu par Latvijas Nacionālā arhīva attīstību, pieņēma lēmumu ieteikt Ministru kabinetam iecelt M. Sprūdžu Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā.
Saskaņā ar kultūras ministra 2025. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 2.3-26-185 "Par Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata pretendentu vērtēšanas komisiju", pamatojoties uz Valsts civildienesta likuma 9. panta pirmās daļas 1. punktu un Ministru kabineta 2015. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 293 "Valsts tiešās pārvaldes iestāžu vadītāju, Konkurences padomes priekšsēdētāja un padomes locekļu amata pretendentu atlases kārtība" 6. punktu, tika izveidota pretendentu vērtēšanas komisija, lai izvērtētu pretendentu atbilstību Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata prasībām. Valsts kancelejas organizētais atklātais konkurss noslēdzās 2025. gada 9. oktobrī.
Konkursa noslēgumā Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata pretendentu vērtēšanas komisija ieteica kultūras ministrei atbilstošāko amata pretendentu. Kultūras ministre, ievērojot M. Sprūdžas darba pieredzi, kvalifikāciju un kompetences, kā arī stratēģisko redzējumu par Latvijas Nacionālā arhīva attīstību, pieņēma lēmumu ieteikt Ministru kabinetam iecelt M. Sprūdžu Latvijas Nacionālā arhīva direktora amatā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Latvijas Nacionālā arhīva direktora amata pretendents.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts attiecas uz valsts civildienestu, kas tiešā veidā neskar sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Latvijas Nacionālais arhīvs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
