Anotācija (ex-ante)

23-TA-2364: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumos Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu Ekonomikas ministrijai ir nepieciešams izstrādāt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena “Digitālās prasmes” 2.3.1.2.i. investīcijas “Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība” īstenošanas noteikumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus, kas nodrošinātu skaidrāku ieviešanu investīcijas pirmās kārtas klātienes un hibrīda apmācību kursiem un atrunātu apmācību procesu kā gala labuma guvēji tos varēs saņemt. Grozījumi Ministru kabineta noteikumos veicami, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību normatīvā regulējuma interpretācijai par apmācību programmu hibrīda un klātienes digitālo apmācību kursu nodrošināšanu pirmās kārtas ietvaros.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd investīcijas paredz, ka pirmās kārtas ietvaros Eiropas digitālās inovācijas centrs nodrošina  gala labuma guvējiem tiešsaistes apmācību kursus un digitālo prasmju apmācības. Otrās kārtas ietvaros biedrības nodrošina gala labuma guvējiem apmācību kursus apgūt klātienes, tiešsaistes un hibrīdformātā. Vienlaikus esošais regulējums pēc tā pieņemšanas demonstrējis, ka var radīt tiesiskā regulējuma risku attiecībā uz interpretācijas iespējām par digitālo prasmju apgūšanas iespējām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai arī ir pagājis ļoti īss laiks kopš regulējuma pieņemšanas, ir bijusi pietiekama atgriezeniskā saikne, lai identificētu problēmjautājumus un nepieciešamos risinājumus. Šobrīd MK Noteikumi Nr.592 paredz, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs pirmās kārtas ietvaros nodrošina tiešsaistes platformu apmācību kursus prasmju apguvei, vienlaikus paredzot iespēju sniegt digitālo prasmju apmācības. Pašreizējais noteikumu projekts precīzi neatrunā kā tiek sniegtas digitālo prasmju apmācības pirmās kārtas ietvaros papildus tiešsaistes platformās apmācību kursiem.  Lai sniegtu pilnvērtīgu un kvalitatīvu digitālo prasmju apmācību procesu noteikumu projekts paredz veikt tehniskus precizējumus nosakot, ka gala labuma guvējs pirmās kārtas ietvaros var apgūt digitālās prasmes kursus klātienes un hibrīda formātā analoģiski, kā otrās kārtas ietvaros, kur tiek nodrošināts apmācību process trijos veidos - klātienē, tiešsaistes platformā vai hibrīdformātā.
Risinājuma apraksts
Tā kā MK Noteikumu Nr.529 saturs ir ar tehniskas izpildes uzsvaru, šajā tiesību akta projektā ir paredzēti šādi grozījumi:

1.MK noteikumi Nr.529 paredz, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs pirmās kārtas ietvaros nodrošina arī digitālo prasmju apmācību procesu nekonkretizējot apmācību veidu. Grozījumi paredz tehniskus labojumus MK Noteikumu Nr. 529 6., 32., 33., 64. punktos un 47.2 apakšpunktā, nosakot, ka pirmajā kārtā gala labuma guvējiem tiek nodrošinātas klātienes, hibrīda un tiešsaistes apmācības.

2. MK Noteikumi Nr.529 paredz, ka gala labuma guvējs pirmās kārtas ietvaros atbalstu saņem granta veidā. Sniedzot gala labuma guvējam iespējas izvēlēties piemērotāko atbalsta veidus, grozījumi paredz, ka MK Noteikumu Nr. 529 14.punktā Eiropas digitālās inovācijas centrs gala labuma guvējiem investīcijas pirmās kārtas ietvaros digitālo prasmju apguvei atbalstu sniedz gan granta, gan nefinanšu atbalsta veidā.

3. MK Noteikumu Nr.529 29.punkts šobrīd paredz, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs kā finansējuma saņēmējs gala labuma guvējam sedz izmaksas granta veidā. Ņemot vērā, ka tiek nodrošināti labāki nosacījumi, gala labuma guvējam atbalsta veida  saņemšanai, grozījumi paredz papildināt, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs sedz attiecināmās izmaksas, kas saistītas uz klātienes un hibrīda formas nefinanšu atbalsta veidā.
 
4. Grozījumi MK Noteikumu Nr.529 29.1 apakšpunktā paredz, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs vai inovācijas kopas dalībnieks var  piedāvāt klātienes vai hibrīda formāta digitālo prasmju apguvi, ja ir noslēgts līgumus par šo noteikumu 30.punktā minēto apmācību jomu apguvi ar  kādu no 10 augstākās izglītības iestādēm, kas ir iekļautas pasaules universitāšu reitingā "Times Higher Education". Šāda pieeja nodrošina iespēju, ka ja uzņēmumam nav kapacitāte apgūt kursus kādā no pasaules reitinga vadošajām universitātēm, tas var izmantot iespēja apgūt līdzīgus kursus, ko piedāvā Eiropas digitālās inovācijas centrs vai to dalībnieki, iegūstot atbilstošu kursu apguves apliecinošu dokumentu.


5. Grozījumi MK Noteikumu Nr.529 38.punktā paredz papildināt ar jaunām attiecināmajām izmaksu pozīcijām, kas radušās ar pasniedzēju piesaisti nodrošinot digitālo prasmju apguvi klātienes un hibrīd formātā:

5.1. Eiropas digitālās inovācijas centru attiecināmās mācību projekta īstenošanas izmaksas papildinātas ar šādiem apakšpunktiem:
“38.1.4. apmācību kursu izmaksas, kas ir tieši saistītas ar apmācību projektu, atbilst Komisijas regulas Nr.651/2014 31. panta 3. punktam: 
38.1.4.1 kopējā pasniedzēju darba samaksa par darba stundām, kas nepārsniedz apmācību kursu ilgumu (tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);
38.1.4.2. pasniedzēju un nodarbināto ceļa (transporta) izmaksas;
38.1.4.3.pasniedzēju izmitināšanas izmaksas;
38.1.4.4. ar apmācībām saistīto konsultāciju pakalpojumu izmaksas;
38.1.4.5. finansējuma saņēmēja tiešsaistes platformu abonementu izmaksas.”

5.2. Gala labuma guvēja attiecināmās mācību projekta īstenošanas izmaksas papildinātas ar šādiem apakšpunktiem:
“38.2.4. apmācībām izmantojamo mācību materiālu izmaksas (drukāti vai audiovizuāli materiāli, kuri pēc apmācību beigām paliek projektā apmācīto nodarbināto īpašumā);
38.2.5. apmācībām izmantojamo telpu un iekārtu nomas izmaksas par mācību laiku;
38.2.6. mācību maksa gala labuma guvēju darbiniekiem, tai skaitā sertifikācijas vai eksaminācijas izmaksas;
38.2.7. tulkošanas  pakalpojumu izmaksas, tajā skaitā tulka komandējuma izmaksas, ja attiecināms;
38.2.8. gala labuma guvēja darbinieku izmitināšanas izmaksas, ja apmācības norisinās ārvalstīs.”

6. MK Noteikumu Nr.529 45.punktā minēts, ka finansējuma saņēmējam izmaksas attiecināmas no brīža, kad finansējuma saņēmējs iesniedzis projekta pieteikumu Kohēzijas sistēmā. Papildus noteikts, ka gala labuma guvējam izmaksas attiecināmas no brīža, kad gala labuma guvējs  iesniedzis iesniegumu finansējuma saņēmējam atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktam, izņemot aktivitātes, kas nav uzskatāmas par darbu sākumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 23. punktā minētajai definīcijai. Ja uz pieteikuma iesniegšanas brīdi tiek konstatēts Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkta pārkāpums, gala labuma guvēja projekta ietvaros radušās izmaksas ir neattiecināmas un tās jāsedz no privātajiem līdzekļiem.
Spēkā esošā norma konkrēti nenorāda ar kuru brīdi ir attiecināmas izmaksas gala labuma guvējiem, ja atbalsts tiek piešķirts ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013. Grozījumi paredz papildināt esošo normu ar nosacījumu, ja gala labuma guvējam atbalsts tiek piešķirts no Komisijas regulu Nr. 1407/2013, tad izmaksas tiek attiecināmas no brīža, kad pieņemts lēmums par komercdarbības atbalsta piešķiršanu.

 7. Ņemot vērā, ka MK Noteikumos Nr.529 66.5.apakšpunkts paredz finansējuma saņēmējam nepieciešams veikt digitālā brieduma testu, grozījumi paredz precizēt, ka digitālā brieduma testu pēc pieprasījuma ir jāiesniedz gala labuma guvējam, kas izstrādāts  ar Ministru kabineta 2022. gada 13. septembra noteikumiem Nr. 577 “Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanas noteikumiem”.

 8. MK Noteikumu Nr.529 77.5. apakšpunkts paredz, ka gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz mācību kursa apguvi apliecinošu dokumentu. Grozījumos iekļauti tehniski precizējumu, lai nerastos interpretācijas iespējas, nosakot, ka pirmās kārtas tiešsaistes mācību kursa apguves gala labuma guvējs iesniedz  Eiropas digitālās inovācijas centram mācību kursa apguvi apliecinošu dokumentu. Klātienes un hibrīda apmācību veidos finansējuma saņēmējam nav nepieciešami apmācību kurus apmeklējumu apliecinoši dokumenti par dalību apmācību kursos, jo par dalību iespējams sekot  atbilstoši MK Noteikumu 65.punktā noteiktajā kārtībā, kas nosaka, ka apmeklējumu nepieciešams reģistrēt un gala labuma guvējam jāapmeklē vismaz, 75%  no apmācību kursa.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ) )(turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (ES) Nr. 651/2014 ( 2014. gada 17. jūnijs ) )(turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 31.panta 3.punkts
MK Noteikumu projekta 13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 6.panta 2.punkts
MK Noteikumu projekta 19.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas Regulas Nr. 651/2014 2.panta 23.punkts
MK Noteikumu projekta 19.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
KOMISIJAS REGULA (ES) Nr. 1407/2013 (2013. gada 18. decembris) (turpmāk – Komisijas regula Nr.1407/2013) par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regulas Nr. 1407/2013 
MK Noteikumu projekta 19.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi