Anotācija (ex-ante)

22-TA-616: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1239 "Valsts sociālās aprūpes centra "Rīga" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Valsts sociālās aprūpes centrs "Rīga" (turpmāk - VSAC "Rīga") nodrošina ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus (turpmāk – pakalpojumi) bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem vecumā līdz diviem gadiem, bērniem ar smagiem un ļoti smagiem garīgās attīstības traucējumiem un bērniem ar smagiem un ļoti smagiem fiziskās attīstības traucējumiem, kā arī bērniem ar kombinētiem smagiem un ļoti smagiem garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem, bērniem ar invaliditāti, kuriem ir smagi un ļoti smagi garīga rakstura traucējumi un kuri ir vecumā no četriem līdz 18 gadiem. Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 13. jūnija noteikumu Nr.338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr.338) 187. punktu bērnu aprūpes institūcijai, tai skaitā, VSAC "Rīga", līdz 2023. gada 1. janvārim ir jānodrošina ģimeniskai videi pietuvinātā sociālā pakalpojuma pilnīga ieviešana. Šādu pakalpojumu veido atsevišķās dzīvokļa tipa sociālā pakalpojuma sniegšanas vietās; aprūpē esošo bērnu skaits vienā grupā nav lielāks par astoņiem bērniem; veidojot vairākas bērnu grupas vienā ēkā, nodrošina, ka ēkā neatrodas vairāk par 24 aprūpē esošiem bērniem un tiem nav kopīgu sanitāro telpu, virtuves telpu un sadzīves telpu, kopīgas var būt nodarbību telpas, darbinieku kabineti un brīvā laika nodarbību telpas. VSAC "Rīga" jau 2018. gada beigās uzsāka īstenot izmēģinājuma projektu ar mērķi pilnveidot aprūpes pakalpojumu bērniem ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, izstrādājot un aprobējot ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma (ģimenes tipa bērnu aprūpes modeli) sniegšanu. Izmēģinājuma projekta aprobācija ir noslēgusies. Šobrīd, sniedzot aprūpes pakalpojumu bērniem, pakāpeniski jau tiek ieviesti ģimeniskai videi pietuvinātās aprūpes elementi.
Lai turpinātu uzsākto pāreju uz ģimeniskai videi pietuvināto aprūpi bērniem, VSAC "Rīga", efektivizējot un sinhronizējot arī VSAC "Rīga" filiāļu, kuras sniedz pakalpojumus tikai bērniem, pieeju pakalpojumu sniegšanā un nodalot šī procesa organizāciju no pilngadīgo personu1 aprūpes, ir nepieciešams izveidot  otru direktora vietnieka amatu, kas nodrošinās uzraudzību un vadību par pakalpojumu sniegšanas procesu VSAC "Rīga" filiālēs bērniem, vienlaikus saglabājot nosacījumu par šī amata savienošanu ar VSAC "Rīga" struktūrvienības vadītāja amatu. 

1 pilngadīgas neredzīgas personas un personas ar smagiem un ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem – ar pirmās un otrās grupas invaliditāti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt kvalitatīvu ģimeniskai videi pietuvinātu aprūpes pakalpojumu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem līdz divu gadu vecumam, bērniem ar smagiem un ļoti smagiem garīgās attīstības traucējumiem un bērniem ar smagiem un ļoti smagiem fiziskās attīstības traucējumiem, kā arī bērniem ar kombinētiem smagiem un ļoti smagiem garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem vecumā līdz četriem gadiem, bērniem ar smagiem un ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem vecumā no četriem līdz 18 gadiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.1 panta pirmā daļa nosaka personu loku, kurām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojumus finansē atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā piešķirtajiem līdzekļiem, ievērojot šā likuma 13.1 panta valsts finansēto sociālo pakalpojumu samaksas noteikumus.
 
Pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.1 panta otrās daļas 1. punktu, Ministru kabinets nosaka pakalpojumu sniegšanā iesaistītā personāla skaitu un kvalifikāciju. MK noteikumu Nr.338 2.2. apakšpunkts nosaka, ka sociālo pakalpojumu sniedzējs nodarbina personas ar atbilstošu izglītību, pamatojoties uz darba līgumu vai uzņēmuma līgumu. Nepieciešamo darbinieku skaitu nosaka sociālo pakalpojumu sniedzēja institūcijas vadītājs vai augstāka institūcija, pamatojoties uz sociālo pakalpojumu sniedzēja institūcijas vadītāja priekšlikumu. Savukārt attiecībā uz bērnu aprūpes institūciju  saskaņā ar MK noteikumu Nr.338 28. un 29. punktu pakalpojumu sniegšanā nodrošināma sociālā darbinieka, sociālā aprūpētāja vai sociālā rehabilitētāja, vai sociālā audzinātāja, kā arī, ja nepieciešams, aprūpētāja vai aukles iesaiste, var iesaistīt arī ārstniecības personas, bet Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumu Nr.138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu" 50. un 51. punkts nosaka klientu drošības un dzīves kvalitātes nodrošināšanai valsts finansētu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju pakalpojumu sniegšanās nepieciešamo  speciālistu skaitu un kvalifikāciju, kā arī to, ka valsts budžeta finansējums minētajiem speciālistiem ir aprēķināms, ņemot vērā institūcijā ievietoto klientu skaitu attiecīgajā aprūpes līmenī.

Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17. panta otrās daļas 1. un 2. punkts nosaka, ka, ja normatīvajā aktā nav noteikts citādi, iestādes vadītājs pārvalda iestādes finansu, personāla un citus resursus un nosaka iestādes pārvaldes amatpersonu un darbinieku pienākumus. Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr.1239 "Valsts sociālās aprūpes centra "Rīga" nolikums" (turpmāk - MK noteikumi Nr.1239) 8. punkts nosaka, ka centra direktoram ir vietnieks, kurš vienlaikus ir vienas centra struktūrvienības vadītājs. Tādējādi VSAC "Rīga" direktora vietnieka amats ir noteikts MK noteikumu Nr.1239 8. punktā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.1239 2. punktā minētās mērķgrupas neatbilst Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.1 panta pirmajā daļā noteiktajām personu grupām.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.1239 2. punktu saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 9.1 panta pirmajā daļā noteikto.
Problēmas apraksts
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 4. panta ceturtā daļa nosaka, ka bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem nodrošināma aprūpe ģimeniskā vidē, bet Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 4. panta sestā daļa nosaka, ka ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās darbs organizējams tā, lai institūcijas vidi tuvinātu ģimeniskai videi un nodrošinātu patstāvīgas dzīves iemaņu apgūšanu bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem.
MK noteikumu Nr.1239 8. punkts nosaka, ka centra direktoram ir vietnieks, kurš vienlaikus ir vienas centra struktūrvienības vadītājs. Ņemot vērā, ka tiek nodalīta bērnu un pilngadīgu personu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu organizēšana, un, lai nodrošinātu kvalitatīvu ģimeniskā vidē pietuvinātus pakalpojumus bērniem, nepieciešams atbilstošs personāls, tai skaitā, centra direktora vietnieks, kura amata pienākumi būtu nodrošināt šādu pakalpojumu organizēšanu un pārraudzību. Tādējādi nepieciešama vēl viena VSAC "Rīga" direktora vietnieka amata vietas izveide. Vienlaikus, lai nepalielinātu VSAC "Rīga" administratīvo personālu, nepieciešams noteikt, ka arī otrs direktora vietnieks vienlaikus pilda kādas VSAC "Rīga" struktūrvienības vadītāja amata pienākumus. Šāda amata izveide atbilst arī MK 2010. gada 14. decembra ieteikumos Nr.2 “Valsts pārvaldes iestādes struktūras izveidošanas kārtība” noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.1239 8. punktu un noteikt otru centra direktora vietnieka amatu, kas vienlaikus pildīs vienas centra struktūrvienības vadītāja amata pienākumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
14 990 298
0
14 438 521
0
14 438 521
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
14 990 298
0
14 438 521
0
14 438 521
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
14 990 298
14 831
14 438 521
29 662
14 438 521
29 662
29 662
2.1. valsts pamatbudžets
14 990 298
14 831
14 438 521
29 662
14 438 521
29 662
29 662
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-14 831
0
-29 662
0
-29 662
-29 662
3.1. valsts pamatbudžets
0
-14 831
0
-29 662
0
-29 662
-29 662
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
14 831
0
29 662
0
29 662
29 662
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Grozījumi MK noteikumu Nr.1239 2.punktā tiks nodrošināti VSAC “Rīga” piešķirtā budžeta ietvaros.
Grozījumi MK noteikumu Nr.1239 8.punktā tiks nodrošināti VSAC “Rīga” piešķirtā budžeta ietvaros, veicot izmaiņas iestādes struktūrā un amatu sarakstā.

Papildus izveidotā amata vieta:
Amatu nosaukums Amatu klasifikācija* Mēnešalga**,
euro
Amata vietu
skaits
Atlīdzības izdevumi gadā***,
euro
 MK 30.11.2010. Not. Nr. 1075 Kategorija
(MK 10.07.2012.
Not. Nr. 494)
saime,
apakšsaime
līmenis mēnešalgu grupa
1 2 3 4 5 6 7 8=6*7*12*1,2359
Direktora vietnieks 1 IVB 14 3 2000,00 1,0 29 661,60

Likvidētās amata vietas:
Amatu nosaukums Amatu klasifikācija* Mēnešalga,
euro
Amata vietu skaits Atlīdzības izdevumi gadā,
euro
MK 30.11.2010. Not. Nr. 1075 Kategorija
(MK 10.07.2012. Not. Nr. 494)
saime,
apakšsaime
līmenis mēnešalgu grupa
1 2 3 4 5 6 7 8=6*7*12*1,2359
Veļas mazgātājs **** 13 IIA 2 vakance 500,00 4,0 29 661,60
 
Starpība/ietekme - 3,0 0,00

* Atbilstoši MK 26.04.2022. noteikumu Nr.262 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs, amatu klasifikācijas un amatu apraksta izstrādāšanas kārtība” 126. punktam, amatu klasifikācijas pārskatīšanu nodrošina līdz 2022. gada 31. decembrim. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumiem Nr. 1075 "Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs" saskaņotie amatu klasificēšanas rezultāti ar attiecīgām amatu saimēm, līmeņiem un mēnešalgu grupām ir piemērojami līdz brīdim, kad ir pārskatīta amatu klasifikācija atbilstoši MK 26.04.2022. noteikumiem Nr.262  un Valsts kanceleja vai pašvaldība noteiktā kārtībā ir saskaņojusi amatu klasificēšanas rezultātu apkopojumu;
** Direktora vietnieka mēnešalga 2022. gadā un turpmāk ik gadu par pilnu slodzi plānota 2 000 euro apmērā;
*** 2022. gadā plānotās izmaiņas no 01.07.2022., ietekme 50% no gada summas, t.i. 50% no 29 662 euro;
****Ņemot vērā, ka VSAC “Rīga” filiāle “Teika” un “Pļavnieki”  pārgāja uz ģimeniskai videi pietuvinātu modeli, filiālēs tika likvidētas veļas mazgātāju 4,0 amata vietas.

VSAC “Rīga” finansējums 2022. gadā 14 990 298 euro apmērā, 2023. gadā un turpmāk ik gadu 14 438 521 euro apmērā  tiek plānots apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās”.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Papildus direktora 1,0 amata vieta tiek izveidota apakšprogrammas 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” amata vietu skaita 2 889,0 un EKK 1000 “Atlīdzība” plānotā finansējuma ietvaros.
Rezultatīvais rādītājs “amata vietu skaits” apakšprogrammā 05.03.00 “Aprūpe valsts sociālās aprūpes institūcijās” tiek samazināts pa 3,00 amata vietām, t.i. no 2889,0 uz 2886,0.
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās aprūpes centrs "Rīga"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Centra direktoram būs divi vietnieki, un katrs vienlaikus būs kādas centra struktūrvienības vadītājs.
 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ģimeniskai videi pietuvināto pakalpojumu bērniem varēs sniegt kvalitatīvāk.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi