24-TA-3153: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Pilskalna ceļš" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa, likuma "Par autoceļiem" 4. pants un Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmums Nr. 6 (prot. Nr. 24) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Pilskalna ceļš", kadastra numurs 8056 001 0366, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Pilskalna ceļš" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk - Rīkojuma projekts) paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma “Pilskalna ceļš” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0366) Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļa – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0722) 0,44 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0723) 0,15 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0724) 0,43 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Zemes vienības).
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai, kā arī atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmumu Nr. 6 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Pilskalna ceļš”, kadastra numurs 8056 001 0366, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstama Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma “Pilskalna ceļš” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0366) Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļa – zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0722) 0,44 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0723) 0,15 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0724) 0,43 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Zemes vienības).
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai, kā arī atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmumu Nr. 6 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Pilskalna ceļš”, kadastra numurs 8056 001 0366, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Daugmales pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000480912. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas Ķekavas novada pašvaldībai. Saskaņā ar zemesgrāmatas ierakstiem Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas sekojošas zemes vienības – zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0525, 8056 001 0526, 8056 001 0721, 8056 001 0722, 8056 001 0723, 8056 001 0724, 8056 001 0725. Savukārt saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrēta vēl viena zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0678, pamatojoties uz 2024. gada 22. janvāra Ķekavas novada pašvaldības iesniegumu un 2023. gada 6. decembra Ķekavas novada pašvaldības lēmumu Nr. 9 (protokols Nr. 26) “Par rezerves zemes fondā ieskaitītās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0678, Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, piekritību pašvaldībai”.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Ar Rail Baltica projekta risinājumiem tiek ietekmētas 3 zemes vienības: zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0722, 8056 001 0723, 8056 001 0724.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem (dati skatīti 2025. gada 10. jūnijā) valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajām Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0722:
- līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0,0366 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,4397 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,4397 ha;
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723:
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,1489 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,1489 ha;
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0724:
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,43 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,43 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0722 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,44 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,15 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0724 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,43 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tās turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienības ir apgrūtinātas ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībām noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Saskaņā ar Rail Baltica projekta risinājumiem zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722 un 8056 001 0724 nepieciešamas pašvaldības nozīmes autoceļa posmu izbūvei un to turpmākajai ekspluatācijai.
Uz pārņemamām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722, 8056 001 0723 un 8056 001 0724 esošā Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošā transporta objekta “Pilskalna ceļš” posmi Rail Baltica projekta ietvaros tiks demontēti, vienlaikus nodrošinot paliekošo transporta objekta posmu funkcionalitāti.
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722 un 8056 001 0724, kurās plānota valstij piederošu pašvaldības nozīmes autoceļa posmu izbūve, kopā ar autoceļa posmiem pēc būvdarbu pabeigšanas plānots nodot atpakaļ bez atlīdzības pašvaldībai tās valstij nodoto nekustamā īpašuma daļu. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantu un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Pārņemot Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par uz pārņemamām Zemes vienībām esošo transporta objekta “Pilskalna ceļš” posmu uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties Nekustamā īpašuma daļas nodošanas – pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai Zemes vienību lietošanas līgumu.
Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu bez atsevišķas Ķekavas novada pašvaldības piekrišanas. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums par aizlieguma atsavināt ierakstīšanu ir nepieciešams, tādējādi efektivizējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas tai nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tā vairs netiek izmantota valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašuma daļu izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanai, tās atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu ar sastāvu: zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722, 8056 001 0723 un 8056 001 0724, uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tai tiks izveidots jauns nekustamais īpašums un aktualizēti kadastra dati par Nekustamo īpašumu .
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Ar Rail Baltica projekta risinājumiem tiek ietekmētas 3 zemes vienības: zemes vienību kadastra apzīmējumi 8056 001 0722, 8056 001 0723, 8056 001 0724.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem (dati skatīti 2025. gada 10. jūnijā) valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā pārņemamajām Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0722:
- līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos - 0,0366 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,4397 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,4397 ha;
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723:
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,1489 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,1489 ha;
-Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0724:
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam - 0,43 ha;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,43 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0722 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,44 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,15 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0724 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – zeme zem ceļiem – 0,43 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tās turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienības ir apgrūtinātas ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, kā arī ekspluatācijas aizsargjoslām gar elektriskajiem tīkliem saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībām noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Saskaņā ar Rail Baltica projekta risinājumiem zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0723 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722 un 8056 001 0724 nepieciešamas pašvaldības nozīmes autoceļa posmu izbūvei un to turpmākajai ekspluatācijai.
Uz pārņemamām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722, 8056 001 0723 un 8056 001 0724 esošā Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošā transporta objekta “Pilskalna ceļš” posmi Rail Baltica projekta ietvaros tiks demontēti, vienlaikus nodrošinot paliekošo transporta objekta posmu funkcionalitāti.
Zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722 un 8056 001 0724, kurās plānota valstij piederošu pašvaldības nozīmes autoceļa posmu izbūve, kopā ar autoceļa posmiem pēc būvdarbu pabeigšanas plānots nodot atpakaļ bez atlīdzības pašvaldībai tās valstij nodoto nekustamā īpašuma daļu. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantu un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Pārņemot Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par uz pārņemamām Zemes vienībām esošo transporta objekta “Pilskalna ceļš” posmu uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties Nekustamā īpašuma daļas nodošanas – pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai Zemes vienību lietošanas līgumu.
Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu bez atsevišķas Ķekavas novada pašvaldības piekrišanas. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums par aizlieguma atsavināt ierakstīšanu ir nepieciešams, tādējādi efektivizējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas tai nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tā vairs netiek izmantota valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamā īpašuma daļu izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanai, tās atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu ar sastāvu: zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0722, 8056 001 0723 un 8056 001 0724, uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tai tiks izveidots jauns nekustamais īpašums un aktualizēti kadastra dati par Nekustamo īpašumu .
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piederošā Nekustamā īpašuma daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2023. gada 9. oktobrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2023. gada 9. oktobrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” un Ķekavas novada pašvaldība.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS” un Ķekavas novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Ķekavas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
