24-TA-2065: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij dividendēs izmaksājamo valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris" peļņas daļu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var noteikt sadalīt peļņu par 2023. gadu saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 25.janvāra noteikumu Nr.72 „Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Noteikumi Nr.72) 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, un, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, 8 335 euro novirzīt valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību „Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris” (turpmāk – kapitālsabiedrība) 2023.gadā gūtās peļņas novirzīšana kapitālsabiedrības materiāli tehniskās bāzes uzlabošanai, lai nodrošinātu valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kapitālsabiedrība ir valsts kapitālsabiedrība, kurā 100% kapitāla daļu turētāja ir Kultūras ministrija.
Kapitālsabiedrība ir vienīgais profesionālais teātris Latvijā, kas nodrošina daudzveidīgas teātra mākslas pieejamību dažādām sabiedrības mērķgrupām, iestudējot izrādes krievu valodā un nodrošinot to tulkojumu latviešu valodā, lai veicinātu sabiedrības integrāciju un rosinātu starpkultūru dialogu, runājot par dažādām, tostarp, asi politiskām un sabiedrībā neērtām tēmām. Kapitālsabiedrības darbība, īstenojot tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus, ir vērsta uz repertuāra paplašināšanu, teātra tradīciju saglabāšanu un attīstību, kultūrizglītības iespēju nodrošināšanu bērnu un jauniešu auditorijai, uzņemoties atbildību par repertuāra saturu, kā arī veicinot starptautisku pieredzi un izcilību.
Tā kā kapitālsabiedrības darbības primārais mērķis ir deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšana atbilstoši Kultūras institūciju likuma 23.panta otrajai daļai, kapitālsabiedrības 2024.gadā dividendēs izmaksājamo peļņas daļu nepieciešams novirzīt kapitālsabiedrības materiāli tehniskās bāzes uzlabošanai – jaunas skaņas miksēšanas pults iegādei teātra Lielās zāles jaunas skaņas miksēšanas sistēmas un paplašinājuma moduļu ierīkošanas ietvaros.
Kapitālsabiedrības 2023. un 2024.gada pirmā pusgada darbību raksturojošie finanšu rādītāji:
Saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa valsts kapitālsabiedrībām, publiski privātajām kapitālsabiedrībām un publiskas personas kontrolētām kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši Noteikumu Nr.72 II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi. Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var noteikt sadalīt peļņu par 2023. gadu saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, un, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, 8 335 euro novirzīt valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
Ar kapitālsabiedrību, pamatojoties uz Kultūras institūciju likuma 23.panta otro daļu, 2024.gada 2.janvārī noslēgts līdzdarbības līgums Nr.2.5-8-3 „Par atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu kultūras jomā”, saskaņā ar kuru kapitālsabiedrība veic valsts deleģētus pārvaldes uzdevumus kultūras jomā, kuru ietvaros kapitālsabiedrības tiešie uzdevumi ietver iestudēt daudzveidīgas un kvalitatīvas teātra izrādes krievu valodā ar tulkojumu valsts valodā, nodrošinot repertuāra plašumu un teātra tradīciju saglabāšanu un attīstību, nodrošināt teātra mākslas pieejamību plašai Latvijas sabiedrībai, veicinot sabiedrības integrāciju un rosinot starpkultūru dialogu, ar teātra izrāžu starpniecību nodrošināt kultūrizglītības iespējas bērnu un jauniešu auditorijai, apgūt starptautisko pieredzi teātra mākslas jomā, veicinot izcilību un nodrošināt kapitālsabiedrības finanšu, tehniskās un tehnoloģiskās darbības efektivitāti un ilgtspēju. Lai kapitālsabiedrība varētu sekmīgi attīstīties un izpildīt tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu – nodrošināt kapitālsabiedrības finanšu, tehniskās un tehnoloģiskās darbības efektivitāti un ilgtspēju, kapitālsabiedrība ik gadu šī mērķa izpildei iegulda daļu no pašu ieņēmumiem, bet tai ir nepieciešams arī papildu finansējums šī mērķa izpildei, tai skaitā, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, novirzīt tās valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
Attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalstu tiesībām veikt intervences kultūras pakalpojumu tirgū dažādu atbalsta pasākumu veidā (granti, dotācijas, projektu finansējums, nodokļu atvieglojumi), kultūras pakalpojumi ir izņēmums, kas paredzēts gan Līgumā par Eiropas Savienības darbību, gan tiek plaši piemērots Eiropas Savienības dalībvalstu praksē. Līguma par Eiropas Savienības darbību 167.pants paredz, ka „Savienība veicina dalībvalstu kultūru uzplaukumu, respektējot to nacionālās un reģionālās atšķirības un vienlaikus pievēršot uzmanību kopīgajam kultūras mantojumam. (..) Rīkojoties saskaņā ar citiem Līguma noteikumiem, Savienība ņem vērā kultūras aspektus, jo īpaši, lai respektētu un veicinātu kultūru daudzveidību”. Savukārt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 3.punkta d) apakšpunkts nosaka, ka „atbalstu, kas veicina kultūru un kultūras mantojuma saglabāšanu, ja tāds atbalsts neiespaido tirdzniecības nosacījumus un konkurenci Savienībā tiktāl, ka tas ir pretrunā kopīgām interesēm, var uzskatīt par saderīgu ar iekšējo tirgu”. Papildus 2016.gada 19.jūlijā tika pieņemts Eiropas Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/c 262/01) (turpmāk – Paziņojums par valsts atbalsta jēdzienu), tostarp skaidrojot valsts atbalsta nosacījumu piemērošanu atsevišķu nozaru ietvaros, piemēram, kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, dabas aizsardzībai. Saskaņā ar Paziņojuma par valsts atbalsta jēdzienu 33. un 34.punktā noteikto kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks, tostarp muzeji, arhīvi, bibliotēkas, mākslas un kultūras centri vai telpas, teātri, operas nami, koncertzāles, arheoloģiskie objekti, pieminekļi, vēsturiskie objekti un celtnes, tradicionālās paražas un amatniecība, festivāli un izstādes, kā arī kultūras un mākslas izglītības pasākumi. Eiropas Komisija ir norādījusi, ka atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistības darbības var būt organizētas nekomerciāli un tādējādi tās ir tādas, kurām nav saimnieciska rakstura, līdz ar to publiskais finansējums, kas tām piešķirts, var nebūt valsts atbalsts.
Arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras vai kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Eiropas Komisijas skaidrojumā „daļa no faktiskajām izmaksām” ir ne vairāk kā 50% no kopējiem kultūras iestādes izdevumiem (biļešu ieņēmumi, maksas pakalpojumu u.c. pašu ieņēmumi).
Saskaņā ar 2023.gada darbības rādītājiem kapitālsabiedrības pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, bija 2 275 662 euro, kas veidoja 47,12% no kopējiem kapitālsabiedrības izdevumiem (4 829 738 euro) kultūras pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā. Savukārt saskaņā ar 2024.gada pirmā pusgada darbības rādītājiem kapitālsabiedrības pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2024.gada pirmā pusgadā bija 1 437 221 euro, kas veidoja 51,63% no kopējiem kapitālsabiedrības izdevumiem (2 783 672 euro) kultūras pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā. Ieņēmumu apmērs pirmajā pusgadā kapitālsabiedrībai vienmēr ir lielāks salīdzinājumā ar otro pusgadu saistībā ar intensīvu repertuāru un ieņēmumiem no biļešu tirdzniecības, un konkrēti, repertuārs 2024.gadā tika nodrošināts no 2.janvāra līdz 15.jūnijam, savukārt jaunā sezona ar intensīvu repertuāru tiek atklāta tikai 1.septembrī ar jauniestudējumu bērniem un jauniešiem, vasaras sezonā spēlējot vien dažas izrādes (2024.gada jūlijā un augustā kopā repertuārā bija deviņas lielas un 11 mazas formas izrādes), kas stipri samazina ieņēmumus no biļešu realizācijas otrajā pusgadā, kamēr saimnieciskie izdevumi ir īpaši palielināti sakarā ar skatuves iekaru sistēmas, skaņu un gaismu tehnikas u.c. apkopes un remontdarbiem, kā arī jaunas materiāltehniskās bāzes iepirkumiem, gatavojoties jaunajai sezonai. Ņemot vērā to, ka pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2023.gadā nepārsniedza 50% no izdevumiem un ieņēmumu dinamika 2024.gadā liecina, ka ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2024.gadā arī nepārsniegs 50% no izdevumiem, secināms, ka pasākumam nav saimnieciska rakstura.
Turklāt teātra repertuāru veido izrādes krievu valodā, lielākajai daļai no tām nodrošinot virstitru tulkojumu latviešu valodā, daļai arī angļu valodā, tomēr tās netiek reklamētas ārvalstīs, un valodas barjeras dēļ izrādes nepiesaista pietiekamu skaitu skatītāju no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, līdz ar to, piešķirtais valsts budžeta finansējums kapitālsabiedrībai nevar ietekmēt tirdzniecību un konkurenci starp dalībvalstīm, un šim atbalsta pasākumam (t.i., dotācijai no valsts pamatbudžeta) ir vienīgi vietēja mēroga ietekme. Ņemot vērā iepriekš minēto, ka ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2023.gadā nepārsniedza 50% no izdevumiem un 2024.gadā arī to nepārsniegs, kā arī to, ka nepastāv ietekme uz tirdzniecību un konkurenci starp citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Kapitālsabiedrība ir vienīgais profesionālais teātris Latvijā, kas nodrošina daudzveidīgas teātra mākslas pieejamību dažādām sabiedrības mērķgrupām, iestudējot izrādes krievu valodā un nodrošinot to tulkojumu latviešu valodā, lai veicinātu sabiedrības integrāciju un rosinātu starpkultūru dialogu, runājot par dažādām, tostarp, asi politiskām un sabiedrībā neērtām tēmām. Kapitālsabiedrības darbība, īstenojot tai deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus, ir vērsta uz repertuāra paplašināšanu, teātra tradīciju saglabāšanu un attīstību, kultūrizglītības iespēju nodrošināšanu bērnu un jauniešu auditorijai, uzņemoties atbildību par repertuāra saturu, kā arī veicinot starptautisku pieredzi un izcilību.
Tā kā kapitālsabiedrības darbības primārais mērķis ir deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu veikšana atbilstoši Kultūras institūciju likuma 23.panta otrajai daļai, kapitālsabiedrības 2024.gadā dividendēs izmaksājamo peļņas daļu nepieciešams novirzīt kapitālsabiedrības materiāli tehniskās bāzes uzlabošanai – jaunas skaņas miksēšanas pults iegādei teātra Lielās zāles jaunas skaņas miksēšanas sistēmas un paplašinājuma moduļu ierīkošanas ietvaros.
Kapitālsabiedrības 2023. un 2024.gada pirmā pusgada darbību raksturojošie finanšu rādītāji:
Rādītāji | Fakts 2023.pārskata gadā | Fakts 2024.gada pirmajā pusgadā |
Neto apgrozījums, euro | 2 275 662 | 1 437 221 |
Bilances kopsumma, euro | 1 448 882 | 1 117 163 |
Pašu kapitāls, euro, tai skaitā | 373 408 | 427 502 |
Pamatkapitāls, euro | 139 060 | 139 060 |
Iepriekšējos gadu nesadalītā peļņa vai nesegtie zaudējumi, euro | 95 918 | 108 941 |
Peļņa, euro | 13 023 | 68 577 |
Pašu kapitāla atdeve (ROE), % | 3.49 | 16.04 |
Kopējās likviditātes rādītājs | 0.91 | 0.89 |
Saistības pret pašu kapitālu | 2.88 | 1.61 |
Neto naudas plūsma, euro | -6 485 | -240 643 |
Valsts budžeta dotācija, euro | 2 516 167 | 1 400 000 |
Saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa valsts kapitālsabiedrībām, publiski privātajām kapitālsabiedrībām un publiskas personas kontrolētām kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), ir 64% no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, ja atbilstoši Noteikumu Nr.72 II nodaļai kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā nav noteikts citādi. Ministru kabinets pēc valsts kapitāla daļu turētāja pamatota priekšlikuma ar Ministru kabineta rīkojumu var noteikt sadalīt peļņu par 2023. gadu saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, un, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, 8 335 euro novirzīt valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
Ar kapitālsabiedrību, pamatojoties uz Kultūras institūciju likuma 23.panta otro daļu, 2024.gada 2.janvārī noslēgts līdzdarbības līgums Nr.2.5-8-3 „Par atsevišķu valsts pārvaldes uzdevumu deleģēšanu kultūras jomā”, saskaņā ar kuru kapitālsabiedrība veic valsts deleģētus pārvaldes uzdevumus kultūras jomā, kuru ietvaros kapitālsabiedrības tiešie uzdevumi ietver iestudēt daudzveidīgas un kvalitatīvas teātra izrādes krievu valodā ar tulkojumu valsts valodā, nodrošinot repertuāra plašumu un teātra tradīciju saglabāšanu un attīstību, nodrošināt teātra mākslas pieejamību plašai Latvijas sabiedrībai, veicinot sabiedrības integrāciju un rosinot starpkultūru dialogu, ar teātra izrāžu starpniecību nodrošināt kultūrizglītības iespējas bērnu un jauniešu auditorijai, apgūt starptautisko pieredzi teātra mākslas jomā, veicinot izcilību un nodrošināt kapitālsabiedrības finanšu, tehniskās un tehnoloģiskās darbības efektivitāti un ilgtspēju. Lai kapitālsabiedrība varētu sekmīgi attīstīties un izpildīt tai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu – nodrošināt kapitālsabiedrības finanšu, tehniskās un tehnoloģiskās darbības efektivitāti un ilgtspēju, kapitālsabiedrība ik gadu šī mērķa izpildei iegulda daļu no pašu ieņēmumiem, bet tai ir nepieciešams arī papildu finansējums šī mērķa izpildei, tai skaitā, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, novirzīt tās valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
Attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalstu tiesībām veikt intervences kultūras pakalpojumu tirgū dažādu atbalsta pasākumu veidā (granti, dotācijas, projektu finansējums, nodokļu atvieglojumi), kultūras pakalpojumi ir izņēmums, kas paredzēts gan Līgumā par Eiropas Savienības darbību, gan tiek plaši piemērots Eiropas Savienības dalībvalstu praksē. Līguma par Eiropas Savienības darbību 167.pants paredz, ka „Savienība veicina dalībvalstu kultūru uzplaukumu, respektējot to nacionālās un reģionālās atšķirības un vienlaikus pievēršot uzmanību kopīgajam kultūras mantojumam. (..) Rīkojoties saskaņā ar citiem Līguma noteikumiem, Savienība ņem vērā kultūras aspektus, jo īpaši, lai respektētu un veicinātu kultūru daudzveidību”. Savukārt Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 3.punkta d) apakšpunkts nosaka, ka „atbalstu, kas veicina kultūru un kultūras mantojuma saglabāšanu, ja tāds atbalsts neiespaido tirdzniecības nosacījumus un konkurenci Savienībā tiktāl, ka tas ir pretrunā kopīgām interesēm, var uzskatīt par saderīgu ar iekšējo tirgu”. Papildus 2016.gada 19.jūlijā tika pieņemts Eiropas Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/c 262/01) (turpmāk – Paziņojums par valsts atbalsta jēdzienu), tostarp skaidrojot valsts atbalsta nosacījumu piemērošanu atsevišķu nozaru ietvaros, piemēram, kultūrai un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanai, dabas aizsardzībai. Saskaņā ar Paziņojuma par valsts atbalsta jēdzienu 33. un 34.punktā noteikto kultūras un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks, tostarp muzeji, arhīvi, bibliotēkas, mākslas un kultūras centri vai telpas, teātri, operas nami, koncertzāles, arheoloģiskie objekti, pieminekļi, vēsturiskie objekti un celtnes, tradicionālās paražas un amatniecība, festivāli un izstādes, kā arī kultūras un mākslas izglītības pasākumi. Eiropas Komisija ir norādījusi, ka atsevišķas ar kultūru, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un dabas aizsardzību saistības darbības var būt organizētas nekomerciāli un tādējādi tās ir tādas, kurām nav saimnieciska rakstura, līdz ar to publiskais finansējums, kas tām piešķirts, var nebūt valsts atbalsts.
Arī tad, ja no kultūras iestādes apmeklētājiem vai sabiedrībai pieejama kultūras vai kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākuma dalībniekiem tiek prasīta samaksa, kas sedz tikai daļu no faktiskajām izmaksām, šim pasākumam tik un tā nav saimnieciska rakstura, jo šādu samaksu nevar uzskatīt par reālu atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Eiropas Komisijas skaidrojumā „daļa no faktiskajām izmaksām” ir ne vairāk kā 50% no kopējiem kultūras iestādes izdevumiem (biļešu ieņēmumi, maksas pakalpojumu u.c. pašu ieņēmumi).
Saskaņā ar 2023.gada darbības rādītājiem kapitālsabiedrības pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, bija 2 275 662 euro, kas veidoja 47,12% no kopējiem kapitālsabiedrības izdevumiem (4 829 738 euro) kultūras pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā. Savukārt saskaņā ar 2024.gada pirmā pusgada darbības rādītājiem kapitālsabiedrības pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2024.gada pirmā pusgadā bija 1 437 221 euro, kas veidoja 51,63% no kopējiem kapitālsabiedrības izdevumiem (2 783 672 euro) kultūras pakalpojumu pieejamības nodrošināšanā. Ieņēmumu apmērs pirmajā pusgadā kapitālsabiedrībai vienmēr ir lielāks salīdzinājumā ar otro pusgadu saistībā ar intensīvu repertuāru un ieņēmumiem no biļešu tirdzniecības, un konkrēti, repertuārs 2024.gadā tika nodrošināts no 2.janvāra līdz 15.jūnijam, savukārt jaunā sezona ar intensīvu repertuāru tiek atklāta tikai 1.septembrī ar jauniestudējumu bērniem un jauniešiem, vasaras sezonā spēlējot vien dažas izrādes (2024.gada jūlijā un augustā kopā repertuārā bija deviņas lielas un 11 mazas formas izrādes), kas stipri samazina ieņēmumus no biļešu realizācijas otrajā pusgadā, kamēr saimnieciskie izdevumi ir īpaši palielināti sakarā ar skatuves iekaru sistēmas, skaņu un gaismu tehnikas u.c. apkopes un remontdarbiem, kā arī jaunas materiāltehniskās bāzes iepirkumiem, gatavojoties jaunajai sezonai. Ņemot vērā to, ka pašu ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2023.gadā nepārsniedza 50% no izdevumiem un ieņēmumu dinamika 2024.gadā liecina, ka ieņēmumi no saimnieciskās darbības, tai skaitā no biļešu tirdzniecības, 2024.gadā arī nepārsniegs 50% no izdevumiem, secināms, ka pasākumam nav saimnieciska rakstura.
Turklāt teātra repertuāru veido izrādes krievu valodā, lielākajai daļai no tām nodrošinot virstitru tulkojumu latviešu valodā, daļai arī angļu valodā, tomēr tās netiek reklamētas ārvalstīs, un valodas barjeras dēļ izrādes nepiesaista pietiekamu skaitu skatītāju no citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, līdz ar to, piešķirtais valsts budžeta finansējums kapitālsabiedrībai nevar ietekmēt tirdzniecību un konkurenci starp dalībvalstīm, un šim atbalsta pasākumam (t.i., dotācijai no valsts pamatbudžeta) ir vienīgi vietēja mēroga ietekme. Ņemot vērā iepriekš minēto, ka ieņēmumi no saimnieciskās darbības 2023.gadā nepārsniedza 50% no izdevumiem un 2024.gadā arī to nepārsniegs, kā arī to, ka nepastāv ietekme uz tirdzniecību un konkurenci starp citām Eiropas Savienības dalībvalstīm, pasākums nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts un komercdarbības atbalstu regulējošās tiesību normas nav jāpiemēro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kopš kapitālsabiedrības pastāvīgās ēkas rekonstrukcijas 2008.-2010.gadā pagājuši jau teju 15 gadi, un tolaik ierīkotā materiāltehniskā bāze ir jau tehniski un morāli novecojusi un neatbilst mūsdienu prasībām. Kapitālsabiedrība kopš iepriekšējos gados uzkrāto zaudējumu pilnīgas segšanas 2020.gadā, pārdomāti un patstāvīgi veic materiāltehniskās bāzes uzlabošanu un atjaunošanu, 2024.gadā iesākot apjomīgu teātra Lielās zāles jaunas skaņas miksēšanas sistēmas un paplašinājuma moduļu ierīkošanu, kas nav īstenojama bez jaunas skaņas miksēšanas pults iegādes, lai būtiski uzlabotu izrāžu skaņas kvalitāti un nodrošinātu mūsdienu tehnoloģijas iespējas mākslinieciskās augstvērtības un izcilības veicināšanā. Plānojot materiāltehniskās bāzes iepirkumus 2020.gadā, nebija iespējams paredzēt strauji pieaugošo inflāciju, un šobrīd nepieciešamās jaunas skaņas miksēšanas pults vērtība ir 29 463,50 euro. Skaņas miksēšanas pults iegādes izdevumu palielinājuma segšanai nepieciešams dividendēs izmaksājamās peļņas daļu 8 335 euro apmērā novirzīt kapitālsabiedrībai. Atlikušo pirkuma vērtību kapitālsabiedrība plāno segt no tās pašu ieņēmumiem.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta pirmajā daļā un arī Noteikumu Nr.72 4.punktā noteikts, ka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu nosaka atbilstoši kapitālsabiedrības stratēģijai, lai nodrošinātu to, ka tiek veiktas ilgtspējīgas un kapitālsabiedrības stratēģiskajiem mērķiem atbilstošas investīcijas. Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 57.panta ceturtās daļas 8.apakšpunkts nosaka, ka stratēģijā tiek iekļauts arī kapitālsabiedrības attīstībai atbilstošs naudas plūsmas plāns. Ar valsts kapitāla daļu turētāja 2024.gada 8.oktobra lēmumu Nr.2.5-3-87 „Par valsts kapitāla daļu turētāja gaidu vēstules apstiprināšanu“ (turpmāk – lēmums) ir apstiprināta gaidu vēstule, kurā norādīts, ko valsts kā īpašnieks vēlas sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā 2024.-2028.gadā. Atbilstoši lēmuma 2.punktā noteiktajam kapitālsabiedrības valdei, pamatojoties uz gaidu vēstulē norādīto, jāizstrādā un līdz 2024.gada 4.novembrim jāiesniedz valsts kapitāla daļu turētājam kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģija 2024.‑2028.gadam.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta pirmajā daļā un arī Noteikumu Nr.72 4.punktā noteikts, ka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu nosaka atbilstoši kapitālsabiedrības stratēģijai, lai nodrošinātu to, ka tiek veiktas ilgtspējīgas un kapitālsabiedrības stratēģiskajiem mērķiem atbilstošas investīcijas. Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 57.panta ceturtās daļas 8.apakšpunkts nosaka, ka stratēģijā tiek iekļauts arī kapitālsabiedrības attīstībai atbilstošs naudas plūsmas plāns. Ar valsts kapitāla daļu turētāja 2024.gada 8.oktobra lēmumu Nr.2.5-3-87 „Par valsts kapitāla daļu turētāja gaidu vēstules apstiprināšanu“ (turpmāk – lēmums) ir apstiprināta gaidu vēstule, kurā norādīts, ko valsts kā īpašnieks vēlas sasniegt ar līdzdalību kapitālsabiedrībā 2024.-2028.gadā. Atbilstoši lēmuma 2.punktā noteiktajam kapitālsabiedrības valdei, pamatojoties uz gaidu vēstulē norādīto, jāizstrādā un līdz 2024.gada 4.novembrim jāiesniedz valsts kapitāla daļu turētājam kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģija 2024.‑2028.gadam.
Risinājuma apraksts
Lai kapitālsabiedrība spētu īstenot valsts deleģētos pārvaldes uzdevumus un nodrošinātu tās tehniskās un tehnoloģiskās darbības efektivitāti un ilgtspēju, kā arī augstvērtīgu māksliniecisko darbību, nepieciešams papildu atbalsts Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātra Lielās zāles jaunas skaņu miksēšanas pults iegādei, līdz ar to Kultūras ministrija ierosina Ministru kabinetam noteikt sadalīt peļņu par 2023. gadu saskaņā ar Noteikumu Nr.72 3.1.apakšpunktu, nosakot dividendes 64% apmērā no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas, un, neiemaksājot dividendes valsts budžeta ieņēmumos, 8 335 euro novirzīt deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu īstenošanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
382 942 220
-8 335
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
382 942 220
-8 335
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
382 942 220
-8 335
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
382 942 220
-8 335
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-8 335
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-8 335
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumā „Par valsts budžetu 2024.gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026.gadam” 2024.gadā ir ieplānoti ieņēmumi no dividendēm (ieņēmumi no valsts (pašvaldību) kapitāla izmantošanas) 382 942 220 euro. Projekta pieņemšanas gadījumā 2024.gadā valsts budžets negūs ieņēmumus no dividendēm 8 335 euro apmērā. Uzņēmuma ienākuma nodoklis no dividendēs sadalītās peļņas daļas un valsts deleģētajiem pārvaldes uzdevumiem novirzāmās summas tiks aprēķināts un nomaksāts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projekts attiecas uz dividenžu izlietošanas kārtību, kas tiešā veidā neskar sabiedrības intereses.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātris”
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Pieņemot lēmumu par dividendēs izmaksājamās peļņas daļas novirzīšanu valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu izmaksu segšanai, 8 335 euro tiks novirzīti kapitālsabiedrībai jaunas skaņas miksēšanas pults iegādes daļējai finansēšanai, kā arī uzņēmumu ienākuma nodoklis tiks aprēķināts un nomaksāts uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Minētā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa tiek novirzīta kapitālsabiedrībai, lai nodrošinātu valsts deleģēto pārvaldes uzdevumu veikšanu, atbilstoši palielinot Kultūras ministrijas un kapitālsabiedrības 2024.gada 15.janvārī noslēgtā līguma Nr.2.5-11-4 „Par valsts budžeta finansējuma izlietošanu” (turpmāk – finansēšanas līgums) 1.punktā minēto finansējumu un norādot konkrētu finansējuma izlietošanas mērķi, kā arī palielinot minētā līguma 2.5.4.apakšpunktā noteiktā rezultatīvā rādītāja „Ieguldījumi tehniskās un tehnoloģiskās darbības ilgtspējas nodrošināšanā, tai skaitā mākslinieciskai darbībai nepieciešamās infrastruktūras uzturēšanā un attīstīšanā un mākslinieciski tehniskās bāzes pilnveidošanā (skaņu tehnikas, gaismu tehnikas, video tehnikas, skatuves tehnoloģiju u.c. atjaunošanā)” summu, norādot, ka 8 335 euro tiks izlietoti jaunas skaņas miksēšanas pults iegādes daļējai finansēšanai. Kapitālsabiedrības valdei finansēšanas līgumā tiks noteikts pienākums līdz 2025.gada 15.janvārim sniegt atskaiti par 8 335 euro izlietojumu atbilstoši finansēšanas līgumā noteiktajam mērķim.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi