24-TA-3006: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr. 931 "Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra iniciatīvas, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta pirmo daļu, kas nosaka, ka tiešās pārvaldes iestādes darbību reglamentē Ministru kabineta apstiprināts nolikums.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumos Nr.931 "Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr.931), lai ar 2025.gada 1.janvāri precizētu uzdevumu sadalījumu starp Latvijas Nacionālo kultūras centru un Kultūras ministriju kultūras un radošo industriju izglītības jomā, kā arī veiktu tehniskus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Projektā noteikto precizēto uzdevumu sadalījumu starp Latvijas Nacionālo kultūras centru un Kultūras ministriju kultūras un radošo industriju izglītības jomā paredzēts ieviest ar 2025.gada 1.janvāri, izņemot Projekta 1.12.apakšpunktu, kas stāsies spēkā ar 2025./2026.mācību gadu 2025.gada 1.septembrī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Kultūras un radošo industriju izglītības (kultūrizglītības) politika tiek plānota, īstenota un uzraudzīta, sadarbojoties Kultūras ministrijai un Latvijas Nacionālajam kultūras centram atbilstoši abu iestāžu nolikumos noteiktajām funkcijām, uzdevumiem un kompetencēm. MK noteikumu Nr.931 2.punkts nosaka, ka Latvijas Nacionālā kultūras centra darbības mērķis ir īstenot valsts politiku tostarp kultūras un radošo industriju izglītības jomā. MK noteikumu Nr.931 3.1.apakšpunkts nosaka, ka Latvijas Nacionālā kultūras centra funkcija ir īstenot kultūras un radošās industrijas izglītības politiku, sekmējot kultūras un radošo industriju izglītības attīstību. Lai nodrošinātu minētās funkcijas izpildi, Latvijas Nacionālais kultūras centrs veic MK noteikumu Nr.931 4.10.-4.19.1 apakšpunktā noteiktos uzdevumus. Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumu Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr.241) 4.1. un 4.2.apakšpunkts nosaka, ka Kultūras ministrijas funkcijas ir izstrādāt kultūras politiku un organizēt un koordinēt kultūras politikas īstenošanu, savukārt MK noteikumu Nr.241 1.punkts paredz, ka kultūras nozare tostarp ietver arī kultūras un radošo industriju izglītības apakšnozari.
Kultūrpolitikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam "Kultūrvalsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta rīkojumu Nr.143) 5.prioritāte "Talantu ataudze un kultūras darbinieku profesionālā izaugsme" ir saistīta ar kultūras un izglītības jautājumiem, proti, kultūras un radošo industriju izglītības politiku, un tostarp nosaka, ka ir jāattīsta "spēcīga kultūrizglītības sistēma, kas garantē kultūras un radošo nozaru ilgtspējīgu attīstību. Šīs prioritātes īstenošanā jāstiprina izglītības kvalitāte un pēctecība visās izglītības pakāpēs, izglītības sasaiste ar kultūras un radošo industriju darba tirgus vajadzībām un izglītības piedāvājuma starptautiskā konkurētspēja, jāatbalsta jauno talantu izaugsme un jāstimulē mākslinieciskā jaunrade un pētniecība." Savukārt Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanu (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 20.janvāra rīkojumu Nr.55) ir iekļauts 9.4.pasākums, kas paredz, ka tiek: "stiprināta Latvijas kultūrizglītības sistēma, mērķtiecīgi veidojot valsts pasūtījumu profesionālās ievirzes un profesionālajai vidējai kultūrizglītībai un sekmējot bērnu un jauniešu zināšanu papildināšanu mākslas un kultūras jomās, veicinot talantu ataudzi, izcilības un inovāciju attīstību, radošumu un personības daudzpusīgu attīstību."
Lai nodrošinātu attīstības plānošanas dokumentos noteikto, tostarp veicinātu pēctecību izglītības līmeņos – profesionālajā ievirzes izglītībā, profesionālajā vidējā izglītībā un augstākajā izglītībā, nepieciešams efektivizēt kultūrizglītības sistēmas pārvaldību un kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību. Lai sasniegtu minēto mērķi, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.931 4.punktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kas saistīti ar kultūras politikas funkciju izpildes nodrošināšanu kultūras un radošo industriju izglītības jomā.
Vienlaikus MK noteikumos Nr.931 nepieciešams aktualizēt un veikt tehniskus precizējumus, kas saistīti ar Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumos Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" un Kultūras centru likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā lietoto terminoloģiju, Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumos Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība", Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumos Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība", Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības", Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piektajā daļā, Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktā, Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktā un Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumos Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" attiecībā uz Latvijas Nacionālo kultūras centru noteikto.
Kultūrpolitikas pamatnostādņu 2022.-2027.gadam "Kultūrvalsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta rīkojumu Nr.143) 5.prioritāte "Talantu ataudze un kultūras darbinieku profesionālā izaugsme" ir saistīta ar kultūras un izglītības jautājumiem, proti, kultūras un radošo industriju izglītības politiku, un tostarp nosaka, ka ir jāattīsta "spēcīga kultūrizglītības sistēma, kas garantē kultūras un radošo nozaru ilgtspējīgu attīstību. Šīs prioritātes īstenošanā jāstiprina izglītības kvalitāte un pēctecība visās izglītības pakāpēs, izglītības sasaiste ar kultūras un radošo industriju darba tirgus vajadzībām un izglītības piedāvājuma starptautiskā konkurētspēja, jāatbalsta jauno talantu izaugsme un jāstimulē mākslinieciskā jaunrade un pētniecība." Savukārt Valdības rīcības plānā Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanu (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024.gada 20.janvāra rīkojumu Nr.55) ir iekļauts 9.4.pasākums, kas paredz, ka tiek: "stiprināta Latvijas kultūrizglītības sistēma, mērķtiecīgi veidojot valsts pasūtījumu profesionālās ievirzes un profesionālajai vidējai kultūrizglītībai un sekmējot bērnu un jauniešu zināšanu papildināšanu mākslas un kultūras jomās, veicinot talantu ataudzi, izcilības un inovāciju attīstību, radošumu un personības daudzpusīgu attīstību."
Lai nodrošinātu attīstības plānošanas dokumentos noteikto, tostarp veicinātu pēctecību izglītības līmeņos – profesionālajā ievirzes izglītībā, profesionālajā vidējā izglītībā un augstākajā izglītībā, nepieciešams efektivizēt kultūrizglītības sistēmas pārvaldību un kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību. Lai sasniegtu minēto mērķi, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr.931 4.punktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kas saistīti ar kultūras politikas funkciju izpildes nodrošināšanu kultūras un radošo industriju izglītības jomā.
Vienlaikus MK noteikumos Nr.931 nepieciešams aktualizēt un veikt tehniskus precizējumus, kas saistīti ar Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumos Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" un Kultūras centru likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā lietoto terminoloģiju, Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumos Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība", Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumos Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība", Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības", Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piektajā daļā, Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktā, Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktā un Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumos Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" attiecībā uz Latvijas Nacionālo kultūras centru noteikto.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai efektivizētu kultūrizglītības sistēmas pārvaldību un kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību un precizētu uzdevumu sadalījumu starp Latvijas Nacionālo kultūras centru un Kultūras ministriju, MK noteikumos Nr.931 nepieciešams precizēt Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kas ir saistīti ar kultūras un radošo industriju izglītības politikas īstenošanu. Lai īstenotu Kultūrpolitikas pamatnostādnēs 2022.-2027.gadam "Kultūrvalsts" (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022.gada 1.marta rīkojumu Nr.143) noteikto, nepieciešams Kultūras ministrijas līmenī veidot vienotu kultūrizglītības politiku, stiprinot saikni starp politikas plānošanu, īstenošanu un uzraudzību, vienlaikus Latvijas Nacionālajam kultūras centram turpinot īstenot kultūras un radošo industriju izglītības politiku, sekmējot kultūras un radošo industriju izglītības attīstību.
MK noteikumu Nr.931 4.17.apakšpunkts nosaka, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sniedz priekšlikumus Kultūras ministrijai par valsts finansēto vietu skaitu valsts, pašvaldību un privāto profesionālās izglītības iestāžu licencētajām mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmām. Atbilstoši MK noteikumu Nr.931 4.18.apakšpunktā noteiktajam Latvijas Nacionālais kultūras centrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošina piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli. MK noteikumu Nr.931 4.19.apakšpunkts paredz, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs nodrošina Kultūras ministrijā saskaņošanai iesniegto pedagogu darba samaksas tarifikāciju pārbaudi. Savukārt Kultūras ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas" 7.punktā noteiktajam apstiprina finansējuma sadalījumu pašvaldību un privāto dibinātāju izglītības iestādēm profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Kultūras ministrija ir secinājusi, ka valsts dotācijas pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, aprēķināšanu, sadali un apstiprināšanu, kā arī valsts dotācijas izlietojuma kontroli nepieciešams nodrošināt vienas institūcijas ietvaros. Nolūkā efektivizēt kultūrizglītības sistēmas pārvaldību un kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.931, svītrojot MK noteikumu Nr.931 4.17.-1.19.apakšpunktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kurus atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums"" (24-TA-2996) noteiktajam nodrošinās Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā izveidotā nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos. Tomēr, ņemot vērā to, ka 2024./2025.mācību gads noslēgsies 2025.gada 31.augustā, bet saistībā ar valsts dotācijas aprēķināšanu un sadalīšanu pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, nepieciešams nodrošināt minētā procesa nepārtrauktību vienas valsts iestādes ietvaros, MK noteikumu Nr.931 4.18.apakšpunktā noteikto uzdevumu Kultūras ministrija pārņems ar 2025.gada 1.septembri.
Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024.gada 5.septembra sanāksmē (prot. Nr.2 3.§) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) tika nolemts, ka iestāžu nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams norādi "Kultūras ministrs pakļautību īsteno ar Kultūras ministrijas starpniecību" svītrot no MK noteikumu Nr.931 1.punkta.
Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumi Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības" nosaka kārtību, kādā Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši kritērijiem aprēķina valsts budžeta mērķdotācijas apmēru to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības un veic tās pārskaitīšanu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši precizēt MK noteikumu Nr.931 4.9.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Saskaņā ar normatīvo regulējumu par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizēšanas un satura izstrādes kārtību profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās izglītības pakāpē (Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumi Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību") Latvijas Nacionālajam kultūras centram noteikts uzdevums saskaņot profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu dokumentāciju profesionālās kvalifikācijas eksāmenos profesionālās izglītības programmās, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju ietilpst izglītības tematiskajā jomā "Mākslas". Ņemot vērā aktuālajā normatīvajā regulējumā ietverto plašāko tvērumu, t.i., atsauci uz Latvijas izglītības klasifikāciju, ir jāprecizē MK noteikumu Nr.931 4.13. un 4.14.apakšpunkts.
Saskaņā ar Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piekto daļu Dziesmu un deju svētku padomes darbību organizatoriski un materiāltehniski nodrošina Latvijas Nacionālais kultūras centrs. Atbilstoši Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktam Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevums ir īstenot valsts politiku nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanā, tostarp organizatoriski un materiāltehniski nodrošināt Nemateriālā kultūras mantojuma padomes darbību. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktu Kultūrizglītības padomes darba koordināciju un komunikāciju veic Latvijas Nacionālais kultūras centrs saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 15.jūlija noteikumiem Nr.485 "Nozaru ekspertu padomju izveidošanas, darbības un darbības koordinācijas kārtība". Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši savai kompetencei organizē arī Latvijas Nacionālā kultūras centra nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošina to sekretariāta funkcijas. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši precizēt un papildināt MK noteikumu Nr.931 4.19.2 apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumi Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" nosaka kārtību, kādā Latvijas Nacionālais kultūras centrs aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" norisei, kā arī nodrošina piešķirtā valsts budžeta finansējuma izlietojuma kontroli. Līdz ar to nepieciešams atbilstoši papildināt MK noteikumu Nr.931 4.punktu ar minēto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumi Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība" nosaka kārtību, kādā notiek profesionālās izglītības iestāžu akreditācija, un Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumi Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība" nosaka kārtību, kādā notiek profesionālās izglītības programmu licencēšana. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši aktualizēt un precizēt MK noteikumu Nr.931 4.15.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
MK noteikumu Nr.931 4.17.apakšpunkts nosaka, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sniedz priekšlikumus Kultūras ministrijai par valsts finansēto vietu skaitu valsts, pašvaldību un privāto profesionālās izglītības iestāžu licencētajām mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmām. Atbilstoši MK noteikumu Nr.931 4.18.apakšpunktā noteiktajam Latvijas Nacionālais kultūras centrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošina piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli. MK noteikumu Nr.931 4.19.apakšpunkts paredz, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs nodrošina Kultūras ministrijā saskaņošanai iesniegto pedagogu darba samaksas tarifikāciju pārbaudi. Savukārt Kultūras ministrija atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumu Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas" 7.punktā noteiktajam apstiprina finansējuma sadalījumu pašvaldību un privāto dibinātāju izglītības iestādēm profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. Kultūras ministrija ir secinājusi, ka valsts dotācijas pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, aprēķināšanu, sadali un apstiprināšanu, kā arī valsts dotācijas izlietojuma kontroli nepieciešams nodrošināt vienas institūcijas ietvaros. Nolūkā efektivizēt kultūrizglītības sistēmas pārvaldību un kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.931, svītrojot MK noteikumu Nr.931 4.17.-1.19.apakšpunktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kurus atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums"" (24-TA-2996) noteiktajam nodrošinās Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā izveidotā nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos. Tomēr, ņemot vērā to, ka 2024./2025.mācību gads noslēgsies 2025.gada 31.augustā, bet saistībā ar valsts dotācijas aprēķināšanu un sadalīšanu pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, nepieciešams nodrošināt minētā procesa nepārtrauktību vienas valsts iestādes ietvaros, MK noteikumu Nr.931 4.18.apakšpunktā noteikto uzdevumu Kultūras ministrija pārņems ar 2025.gada 1.septembri.
Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024.gada 5.septembra sanāksmē (prot. Nr.2 3.§) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) tika nolemts, ka iestāžu nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā. Ņemot vērā minēto, nepieciešams norādi "Kultūras ministrs pakļautību īsteno ar Kultūras ministrijas starpniecību" svītrot no MK noteikumu Nr.931 1.punkta.
Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumi Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības" nosaka kārtību, kādā Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši kritērijiem aprēķina valsts budžeta mērķdotācijas apmēru to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības un veic tās pārskaitīšanu. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši precizēt MK noteikumu Nr.931 4.9.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Saskaņā ar normatīvo regulējumu par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizēšanas un satura izstrādes kārtību profesionālās pamatizglītības un profesionālās vidējās izglītības pakāpē (Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumi Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību") Latvijas Nacionālajam kultūras centram noteikts uzdevums saskaņot profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu dokumentāciju profesionālās kvalifikācijas eksāmenos profesionālās izglītības programmās, kuras saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Latvijas izglītības klasifikāciju ietilpst izglītības tematiskajā jomā "Mākslas". Ņemot vērā aktuālajā normatīvajā regulējumā ietverto plašāko tvērumu, t.i., atsauci uz Latvijas izglītības klasifikāciju, ir jāprecizē MK noteikumu Nr.931 4.13. un 4.14.apakšpunkts.
Saskaņā ar Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piekto daļu Dziesmu un deju svētku padomes darbību organizatoriski un materiāltehniski nodrošina Latvijas Nacionālais kultūras centrs. Atbilstoši Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktam Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevums ir īstenot valsts politiku nemateriālā kultūras mantojuma saglabāšanā, tostarp organizatoriski un materiāltehniski nodrošināt Nemateriālā kultūras mantojuma padomes darbību. Saskaņā ar Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktu Kultūrizglītības padomes darba koordināciju un komunikāciju veic Latvijas Nacionālais kultūras centrs saskaņā ar Ministru kabineta 2016.gada 15.jūlija noteikumiem Nr.485 "Nozaru ekspertu padomju izveidošanas, darbības un darbības koordinācijas kārtība". Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši savai kompetencei organizē arī Latvijas Nacionālā kultūras centra nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošina to sekretariāta funkcijas. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši precizēt un papildināt MK noteikumu Nr.931 4.19.2 apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumi Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" nosaka kārtību, kādā Latvijas Nacionālais kultūras centrs aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" norisei, kā arī nodrošina piešķirtā valsts budžeta finansējuma izlietojuma kontroli. Līdz ar to nepieciešams atbilstoši papildināt MK noteikumu Nr.931 4.punktu ar minēto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumi Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība" nosaka kārtību, kādā notiek profesionālās izglītības iestāžu akreditācija, un Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumi Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība" nosaka kārtību, kādā notiek profesionālās izglītības programmu licencēšana. Ņemot vērā minēto, nepieciešams atbilstoši aktualizēt un precizēt MK noteikumu Nr.931 4.15.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt uzdevumu sadalījumu starp Latvijas Nacionālo kultūras centru un Kultūras ministriju, proti, Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, kas saistīti ar kultūras un radošo industriju izglītības politikas īstenošanu. Piedāvātais risinājums dos iespēju efektivizēt kultūras un radošo industriju izglītības pārvaldību, kultūras un radošo industriju izglītības politikas plānošanu, ieviešanu un uzraudzību, to pilnveidojot atbilstoši nozares vajadzībām un darba tirgus prasībām, nodrošinot cilvēkresursu kapacitātes un starpresoru sadarbības stiprināšanu, un pēctecību kultūrizglītībā – profesionālajā ievirzes izglītībā, profesionālajā vidējā izglītībā un augstākajā izglītībā, veicinot kultūras un radošo industriju izglītības kvalitāti un pieejamību visos izglītības līmeņos. Projekta 1.11., 1.12. un 1.13.apakšpunkts paredz veikt grozījumus MK noteikumu Nr.931 4.punktā, svītrojot 4.17., 4.18. un 4.19.apakšpunktu. Minētos uzdevumus atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums"" (24-TA-2996) noteiktajam nodrošinās Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā izveidotā nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos. Ņemot vērā to, ka 2024./2025.mācību gads noslēgsies 2025.gada 31.augustā, bet saistībā ar valsts dotācijas aprēķināšanu un sadalīšanu pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, nepieciešams nodrošināt minētā procesa nepārtrauktību vienas valsts iestādes ietvaros, Projekta 3.punkts paredz, ka Projekta 1.12.apakšpunkts par MK noteikumu Nr.931 4.18.apakšpunkta svītrošanu stāsies spēkā 2025.gada 1.septembrī.
Projekta 1.1.apakšpunkts paredz svītrot no MK noteikumu Nr.931 1.punkta norādi "Kultūras ministrs pakļautību īsteno ar Kultūras ministrijas starpniecību" atbilstoši Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024.gada 5.septembra sanāksmē (prot. Nr.2 3.§) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) nolemtajam, ka iestāžu nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā.
Projekta 1.4.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.9.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības" noteiktajiem Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem aprēķina valsts mērķdotācijas apmēru konkrētai pašvaldībai un citiem dibinātājiem māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, veic tā pārskaitīšanu, kā arī nodrošina piešķirtās mērķdotācijas izlietojuma kontroli.
Projekta 1.5.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.10.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu atbilstoši Kultūras centru likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā lietotajai terminoloģijai, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs koordinē un organizē tālākizglītības, mūžizglītības un profesionālās pilnveides pasākumus.
Projekta 1.7.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.12.apakšpunktā, kas saistīti ar Profesionālās izglītības likuma 22.pantā noteikto par profesionālās izglītības saturu reglamentējošiem pamatdokumentiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un nozares profesionālajām organizācijām nodrošina nozares profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību projektu izstrādi un ekspertīzi.
Projekta 1.8. un 1.9.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.13. un 4.14.apakspunktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumos Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" lietotajai terminoloģijai, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs izstrādā profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmas profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" un saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu dokumentāciju profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem izglītības tematiskajā jomā "Mākslas".
Projekta 1.10.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.15.apakšpunktā, kas saistīti ar Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumos Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība" noteikto par izglītības iestāžu akreditāciju un Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumos Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība" noteikto par izglītības programmu licencēšanu, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sagatavo, aktualizē un iesniedz Izglītības kvalitātes valsts dienestā ekspertu sarakstu mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmu licencēšanai un izglītības iestāžu akreditācijai.
Projekta 1.14.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.19.2 apakšpunktā, papildinot un nosakot tajā Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus atbilstoši Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piektajā daļā, Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktā un Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktā noteiktajam par Dziesmu un deju svētku padomes, Kultūrizglītības padomes un Nemateriālā kultūras mantojuma padomes darbības organizēšanu un to sekretariāta funkciju nodrošināšanu, tostarp paredzot Latvijas Nacionālā kultūras centra pienākumu atbilstoši savai kompetencei organizēt nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošināt to sekretariāta funkcijas, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs organizē Dziesmu un deju svētku padomes, Kultūrizglītības padomes, Latviešu vēsturisko zemju attīstības padomes, Nemateriālā kultūras mantojuma padomes un Nacionālā kultūras centra nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošina to sekretariāta funkcijas.
Projekta 1.15.apakšpunkts paredz papildināt MK noteikumus Nr.931 4.19.3 apakšpunktu atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumos Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" noteiktajiem Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" norisei, kā arī nodrošina piešķirtā valsts budžeta finansējuma izlietojuma kontroli.
Projekta 1.2., 1.3. un 1.6.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.1., 4.8. un 4.11.apakšpunktā, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs izstrādā Latvijas Nacionālā kultūras centra kompetencē esošo jomu attīstības plānošanas dokumentus atbilstoši valsts kultūrpolitikai un organizē to ieviešanu, atbilstoši kompetencei sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, biedrībām un nodibinājumiem un privātpersonām un atbilstoši kompetencei organizē zinātniskās, mācību un metodiskās literatūras, izglītojošo un informatīvo materiālu izstrādi, izdošanu un izplatīšanu.
Projekta 1.1.apakšpunkts paredz svītrot no MK noteikumu Nr.931 1.punkta norādi "Kultūras ministrs pakļautību īsteno ar Kultūras ministrijas starpniecību" atbilstoši Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2024.gada 5.septembra sanāksmē (prot. Nr.2 3.§) (protokols pieejams: https://tai.mk.gov.lv/protokoli) nolemtajam, ka iestāžu nolikumā turpmāk nenorāda, kādā veidā ministrs īsteno iestādes padotību, proti, tieši vai ar iestādes starpniecību, atstājot to ministra ziņā.
Projekta 1.4.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.9.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.440 "Kārtība, kādā tiek sadalīta valsts budžeta mērķdotācija to māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, kuru dibinātāji nav pašvaldības" noteiktajiem Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem aprēķina valsts mērķdotācijas apmēru konkrētai pašvaldībai un citiem dibinātājiem māksliniecisko kolektīvu vadītāju darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, veic tā pārskaitīšanu, kā arī nodrošina piešķirtās mērķdotācijas izlietojuma kontroli.
Projekta 1.5.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.10.apakšpunktā noteikto Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumu atbilstoši Kultūras centru likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā lietotajai terminoloģijai, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs koordinē un organizē tālākizglītības, mūžizglītības un profesionālās pilnveides pasākumus.
Projekta 1.7.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.12.apakšpunktā, kas saistīti ar Profesionālās izglītības likuma 22.pantā noteikto par profesionālās izglītības saturu reglamentējošiem pamatdokumentiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un nozares profesionālajām organizācijām nodrošina nozares profesiju standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību projektu izstrādi un ekspertīzi.
Projekta 1.8. un 1.9.apakšpunkts paredz precizēt MK noteikumu Nr.931 4.13. un 4.14.apakspunktā noteiktos Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 29.novembra noteikumos Nr.752 "Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas eksāmenu saturu un norises kārtību" lietotajai terminoloģijai, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs izstrādā profesionālās kvalifikācijas eksāmena programmas profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" un saskaņo profesionālās kvalifikācijas eksāmena komisijas sastāvu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu dokumentāciju profesionālās kvalifikācijas eksāmeniem izglītības tematiskajā jomā "Mākslas".
Projekta 1.10.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.15.apakšpunktā, kas saistīti ar Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija noteikumos Nr.325 "Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība" noteikto par izglītības iestāžu akreditāciju un Ministru kabineta 2023.gada 23.maija noteikumos Nr.253 "Vispārējās un profesionālās izglītības programmu licencēšanas kārtība" noteikto par izglītības programmu licencēšanu, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs sagatavo, aktualizē un iesniedz Izglītības kvalitātes valsts dienestā ekspertu sarakstu mākslas, mūzikas un dejas profesionālās vidējās izglītības un profesionālās ievirzes izglītības programmu licencēšanai un izglītības iestāžu akreditācijai.
Projekta 1.14.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.19.2 apakšpunktā, papildinot un nosakot tajā Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus atbilstoši Dziesmu un deju svētku likuma 8.panta piektajā daļā, Nemateriālā kultūras mantojuma likuma 12.panta pirmās daļas 6.punktā un Kultūras ministrijas 2022.gada 20.jūnija iekšējo noteikumu Nr.2.5-4-15 "Kultūrizglītības padomes nolikums" 7.punktā noteiktajam par Dziesmu un deju svētku padomes, Kultūrizglītības padomes un Nemateriālā kultūras mantojuma padomes darbības organizēšanu un to sekretariāta funkciju nodrošināšanu, tostarp paredzot Latvijas Nacionālā kultūras centra pienākumu atbilstoši savai kompetencei organizēt nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošināt to sekretariāta funkcijas, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs organizē Dziesmu un deju svētku padomes, Kultūrizglītības padomes, Latviešu vēsturisko zemju attīstības padomes, Nemateriālā kultūras mantojuma padomes un Nacionālā kultūras centra nozaru konsultatīvo padomju darbību un nodrošina to sekretariāta funkcijas.
Projekta 1.15.apakšpunkts paredz papildināt MK noteikumus Nr.931 4.19.3 apakšpunktu atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 19.decembra noteikumos Nr.817 "Kārtība, kādā aprēķina un piešķir valsts budžeta finansējumu kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" īstenošanai" noteiktajiem Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumiem, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts budžeta finansējumu izglītības iestāžu dibinātājiem kultūrizglītības programmas "Latvijas skolas soma" norisei, kā arī nodrošina piešķirtā valsts budžeta finansējuma izlietojuma kontroli.
Projekta 1.2., 1.3. un 1.6.apakšpunkts paredz veikt tehniskus precizējumus MK noteikumu Nr.931 4.1., 4.8. un 4.11.apakšpunktā, nosakot, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs izstrādā Latvijas Nacionālā kultūras centra kompetencē esošo jomu attīstības plānošanas dokumentus atbilstoši valsts kultūrpolitikai un organizē to ieviešanu, atbilstoši kompetencei sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, biedrībām un nodibinājumiem un privātpersonām un atbilstoši kompetencei organizē zinātniskās, mācību un metodiskās literatūras, izglītojošo un informatīvo materiālu izstrādi, izdošanu un izplatīšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Latvijas Nacionālā kultūras centra darbinieki
- Kultūras ministrijas darbinieki
Ietekmes apraksts
Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā tiks izveidota nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos un tajā tiks iekļautas no Latvijas Nacionālā kultūras centra pārdalītās 4 (četras) amata vietas un 1 (viena) amata vieta tiks pārcelta no Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamenta.
Juridiskās personas
- pašvaldību un privātās profesionālās izglītības iestādes, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas
Ietekmes apraksts
Kultūras ministrija, no Latvijas Nacionālā kultūras centra pārņemot radošo industriju izglītības funkciju, ar 2025.gada 1.septembri normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķinās un sadalīs valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošinās piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 20.augusta sēdes protokollēmuma (Nr.32 61.§) "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028.gadam"" 75.punktam tika atbalstīts Kultūras ministrijas priekšlikums veikt budžeta programmā 21.00.00 "Kultūras mantojums" plānotā finansējuma 334 266 euro apmērā no 2025.gada un turpmāk ik gadu pārdali uz budžeta programmu 97.00.00 "Nozares vadība un politikas plānošana", lai Kultūras ministrija nodrošinātu no Latvijas Nacionālā kultūras centra pārņemto radošo industriju izglītības funkciju un īstenotu vienotu kultūrizglītības politiku. Minētā pārdale sākotnēji paredzēja visu 9 (deviņu) Latvijas Nacionālā kultūras centra Kultūrizglītības nodaļas amata vietu un nodarbināto pārcelšanu uz Kultūras ministriju.
Tomēr, ņemot vērā, ka funkciju un uzdevumu izvērtēšanas ietvaros tika pārskatīts sākotnēji plānotais funkciju un uzdevumu sadalījums starp Kultūras ministriju un Latvijas Nacionālo kultūras centru, likumprojekta "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" izskatīšanas gaitā Saeimā otrajā lasījumā Kultūras ministrija iesniedza precizētu pieprasījumu izdevumu pārdalei no budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" uz budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums", lai nodrošinātu kultūras un radošo industriju izglītības uzdevumu īstenošanu Kultūras ministrijā 2025., 2026., 2027.gadā un turpmāk, vienlaikus pārdalot atpakaļ uz Latvijas Nacionālo kultūras centru 5 (piecas) amata vietas un to uzturēšanas izdevumus, samazinot starp programmām pārdalāmo summu Kultūras ministrijai līdz 139 692 euro. Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā tiks izveidota nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos un tajā tiks iekļautas no Latvijas Nacionālā kultūras centra pārdalītās 4 (četras) amata vietas (direktora vietnieks kultūrizglītības jautājumos, Kultūrizglītības nodaļas vadītājs (36.saime, VII līmenis, 13.mēnešalgas grupa) – amats tiks pārklasificēts par Kultūras ministrijas Kultūrizglītības nodaļas vadītāja amatu (37.saime, IVA līmenis, 13.mēnešalgu grupa); izglītības sistēmas eksperts (36.saime, IV līmenis, 10.mēnešalgu grupa) – amats tiks pārklasificēts uz 37.saimes IIA līmeņa 11.mēnešalgas grupu, nemainot amata nosaukumu; eksperts (36.saime, IV līmenis, 10.mēnešalgu grupa) – amats tiks pārklasificēts uz 37.saimes IIA līmeņa 11.mēnešalgas grupu, nemainot amata nosaukumu; vecākais referents (36.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa) – amata klasifikācija netiks mainīta) un 1 (viena) amata vieta tiks pārcelta no Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamenta. Nodarbinātajiem, kas tiek pārcelti no Latvijas Nacionālā kultūras centra, tiks noteikts attiecīgās mēnešalgas grupas skalas intervāla minimums atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47 43.§) "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam"" 15.2. un 15.3.apakšpunktā noteiktajam.
Tā kā pārdale tiek veikta starp Kultūras ministrijas valsts budžeta programmām, tā neietekmēs kopējos Kultūras ministrijas budžetā plānotos izdevumus.
Tomēr, ņemot vērā, ka funkciju un uzdevumu izvērtēšanas ietvaros tika pārskatīts sākotnēji plānotais funkciju un uzdevumu sadalījums starp Kultūras ministriju un Latvijas Nacionālo kultūras centru, likumprojekta "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" izskatīšanas gaitā Saeimā otrajā lasījumā Kultūras ministrija iesniedza precizētu pieprasījumu izdevumu pārdalei no budžeta programmas 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" uz budžeta programmu 21.00.00 "Kultūras mantojums", lai nodrošinātu kultūras un radošo industriju izglītības uzdevumu īstenošanu Kultūras ministrijā 2025., 2026., 2027.gadā un turpmāk, vienlaikus pārdalot atpakaļ uz Latvijas Nacionālo kultūras centru 5 (piecas) amata vietas un to uzturēšanas izdevumus, samazinot starp programmām pārdalāmo summu Kultūras ministrijai līdz 139 692 euro. Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā tiks izveidota nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos un tajā tiks iekļautas no Latvijas Nacionālā kultūras centra pārdalītās 4 (četras) amata vietas (direktora vietnieks kultūrizglītības jautājumos, Kultūrizglītības nodaļas vadītājs (36.saime, VII līmenis, 13.mēnešalgas grupa) – amats tiks pārklasificēts par Kultūras ministrijas Kultūrizglītības nodaļas vadītāja amatu (37.saime, IVA līmenis, 13.mēnešalgu grupa); izglītības sistēmas eksperts (36.saime, IV līmenis, 10.mēnešalgu grupa) – amats tiks pārklasificēts uz 37.saimes IIA līmeņa 11.mēnešalgas grupu, nemainot amata nosaukumu; eksperts (36.saime, IV līmenis, 10.mēnešalgu grupa) – amats tiks pārklasificēts uz 37.saimes IIA līmeņa 11.mēnešalgas grupu, nemainot amata nosaukumu; vecākais referents (36.saime, III līmenis, 9.mēnešalgu grupa) – amata klasifikācija netiks mainīta) un 1 (viena) amata vieta tiks pārcelta no Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamenta. Nodarbinātajiem, kas tiek pārcelti no Latvijas Nacionālā kultūras centra, tiks noteikts attiecīgās mēnešalgas grupas skalas intervāla minimums atbilstoši Ministru kabineta 2023.gada 26.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.47 43.§) "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam"" 15.2. un 15.3.apakšpunktā noteiktajam.
Tā kā pārdale tiek veikta starp Kultūras ministrijas valsts budžeta programmām, tā neietekmēs kopējos Kultūras ministrijas budžetā plānotos izdevumus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums""
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr.241 un papildināt MK noteikumu Nr.241 5.punktu ar 5.1.14 apakšpunktu, ņemot vērā, ka šo uzdevumu no 2025.gada 1.janvāra veiks Kultūras ministrija, kā arī papildināt MK noteikumu Nr.241 5.punktu ar 5.1.15 apakšpunktu, kurā paredzēto uzdevumu Kultūras ministrija veiks no 2025.gada 1.septembra.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas""
Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2011.gada 27.decembra noteikumos Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas", lai salāgotu tos ar Projekta 1.12.apakšpunktā paredzēto, ka ar 2025.gada 1.septembri Kultūras ministrijas uzdevums būs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķināt un sadalīt valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošināt piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli.
Atbildīgā institūcija
Kultūras ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Projekta mērķis ir veikt grozījumus MK noteikumos Nr.931, lai precizētu uzdevumu sadalījumu starp Latvijas Nacionālo kultūras centru un Kultūras ministriju kultūras un radošo industriju izglītības jomā, kā arī veiktu tehniskus precizējumus, kas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, publisko apspriedi nav nepieciešams nodrošināt.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Kultūras ministrija
- Latvijas Nacionālais kultūras centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Projekta 1.11., 1.12. un 1.13.apakšpunkts paredz sašaurināt Latvijas Nacionālā kultūras centra uzdevumus, no MK noteikumiem Nr.931 svītrojot 4.17. un 4.19.apakšpunktu (stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī) un 4.18.apakšpunktu (stājas spēkā 2025.gada 1.septembrī), kas nosaka, ka Latvijas Nacionālais kultūras centrs:
1) sniedz priekšlikumus Kultūras ministrijai par valsts finansēto vietu skaitu valsts, pašvaldību un privāto profesionālās izglītības iestāžu licencētajām mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmām (4.17.apakšpunkts);
2) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošina piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli (4.18.apakšpunkts);
3) nodrošina Kultūras ministrijā saskaņošanai iesniegto pedagogu darba samaksas tarifikāciju pārbaudi (4.19.apakšpunkts).
Minētos uzdevumus atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums"" (24-TA-2996) noteiktajam nodrošinās Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā izveidotā nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos.
1) sniedz priekšlikumus Kultūras ministrijai par valsts finansēto vietu skaitu valsts, pašvaldību un privāto profesionālās izglītības iestāžu licencētajām mākslas, mūzikas un dejas profesionālās izglītības programmām (4.17.apakšpunkts);
2) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā aprēķina un sadala valsts dotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību un privātām profesionālās izglītības iestādēm, kas īsteno mākslas, mūzikas un dejas profesionālās ievirzes izglītības programmas, kā arī nodrošina piešķirtās valsts dotācijas izlietojuma kontroli (4.18.apakšpunkts);
3) nodrošina Kultūras ministrijā saskaņošanai iesniegto pedagogu darba samaksas tarifikāciju pārbaudi (4.19.apakšpunkts).
Minētos uzdevumus atbilstoši ar Projektu saistītajā Ministru kabineta noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumos Nr.241 "Kultūras ministrijas nolikums"" (24-TA-2996) noteiktajam nodrošinās Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departamentā izveidotā nodaļa kultūras un radošo industriju izglītības jautājumos.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi