23-TA-306: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Aizkraukles novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Galdupes ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants un Meža likuma 4. panta otrā daļa un Aizkraukles novada domes 19.01.2023. lēmums Nr.44 (prot. Nr. 1 44. p.) "Par nekustamā īpašuma "Galdupes ceļš" Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Aizkraukles novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Galdupes ceļš" Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Galdupes ceļš" Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3260 002 0053) sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 3260 002 0054) 0,18 ha platībā un būve "Galdupes ceļš" (būves kadastra apzīmējums 3260 002 0054 001) (turpmāk ‒ nekustamais īpašums) pieder Aizkraukles novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums ierakstīts zemesgrāmatā Zemgales rajona tiesas Kokneses pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000629611 uz Aizkraukles novada pašvaldības vārda.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) 0,02 ha platībā, līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) 0,02 ha platībā un ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) 0,02 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Aizkraukles novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Kokneses novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 02.12.2020. vēstuli Nr. 4.1-2_09jx_260_20_1224 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību" 2020. gada 21. decembrī pieņēma lēmumu Nr. 16 "Par zemes gabala ierakstīšanu zemesgrāmatā, nosaukuma piešķiršanu un nodošanu bez atlīdzības valstij", ar kuru zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0054 0,1 ha platībā noteica statusu "pašvaldībai piekritīga zeme" un nolēma to nodot (vairāk vai mazāk, cik izrādīsies, zemes kadastrālajā uzmērīšanā) bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā, kā arī noslēgt vienošanos ar Sabiedrību par minētās zemes vienības kadastrālo uzmērīšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda par Sabiedrības līdzekļiem.
Pēc kadastrālās uzmērīšanas, par kuru saskaņā ar vienošanos ar pašvaldību Sabiedrība samaksāja no saviem līdzekļiem, nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 3260 002 0054) 0,18 ha platībā un inženierbūves "Galdupes ceļš" ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0054 001.
2021. gadā, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, Kokneses novads tika iekļauts Aizkraukles novadā. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma (spēkā no 23.06.2020.) pārejas noteikumu 6. punktam Aizkraukles novada pašvaldība ir novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.
Aizkraukles novada dome 19.01.2023. pieņēma lēmumu Nr.44 (prot. Nr. 1 44. p.) "Par nekustamā īpašuma "Galdupes ceļš" Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk – Pašvaldības lēmums), ar kuru tika nolemts nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai. Vienlaikus tika noteikts aizliegums Zemkopības ministrijai atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām un pienākums Zemkopības ministrijai bez atlīdzības to nodot Aizkraukles novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, attiecīgi par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam reģistrēti šādi apgrūtinājumi: tauvas joslas teritorija gar upi (7311050200) 0,02 ha platībā, līdz 10 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos (7311020104) 0,02 ha platībā un ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs (7311040900) 0,02 ha platībā. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Valstij, pārņemot rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu no Aizkraukles novada pašvaldības, NĪVK IS reģistrētie apgrūtinājumi nerada papildu ietekmi uz tā iespējamo izmantošanu. Zemkopības ministrijai, izmantojot nekustamo īpašumu, ir saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Kokneses novada dome, ievērojot akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība) 02.12.2020. vēstuli Nr. 4.1-2_09jx_260_20_1224 "Par rīcību ar rezerves zemes fondā ieskaitītu zemes vienību" 2020. gada 21. decembrī pieņēma lēmumu Nr. 16 "Par zemes gabala ierakstīšanu zemesgrāmatā, nosaukuma piešķiršanu un nodošanu bez atlīdzības valstij", ar kuru zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0054 0,1 ha platībā noteica statusu "pašvaldībai piekritīga zeme" un nolēma to nodot (vairāk vai mazāk, cik izrādīsies, zemes kadastrālajā uzmērīšanā) bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā, kā arī noslēgt vienošanos ar Sabiedrību par minētās zemes vienības kadastrālo uzmērīšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz pašvaldības vārda par Sabiedrības līdzekļiem.
Pēc kadastrālās uzmērīšanas, par kuru saskaņā ar vienošanos ar pašvaldību Sabiedrība samaksāja no saviem līdzekļiem, nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 3260 002 0054) 0,18 ha platībā un inženierbūves "Galdupes ceļš" ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0054 001.
2021. gadā, īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, Kokneses novads tika iekļauts Aizkraukles novadā. Atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma (spēkā no 23.06.2020.) pārejas noteikumu 6. punktam Aizkraukles novada pašvaldība ir novadā iekļauto pašvaldību institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.
Aizkraukles novada dome 19.01.2023. pieņēma lēmumu Nr.44 (prot. Nr. 1 44. p.) "Par nekustamā īpašuma "Galdupes ceļš" Kokneses pagastā, Aizkraukles novadā, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā" (turpmāk – Pašvaldības lēmums), ar kuru tika nolemts nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Zemkopības ministrijas personā Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai. Vienlaikus tika noteikts aizliegums Zemkopības ministrijai atsavināt un apgrūtināt nekustamo īpašumu ar lietu tiesībām un pienākums Zemkopības ministrijai bez atlīdzības to nodot Aizkraukles novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības nodrošināšanai, attiecīgi par to izdarot atzīmi zemesgrāmatā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību – un lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0027 340,90 ha kopplatībā.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantotas kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc tie uzturami atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijās valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3260 002 0027 340,90 ha kopplatībā.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS tiks nodots Aizkraukles novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Aizkraukles novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Aizkraukles novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij, un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.
Ja iestāsies rīkojuma projektā 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas pēc datu aktualizācijas NĪVK IS tiks nodots Aizkraukles novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Aizkraukles novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Aizkraukles novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
- ceļa lietotāji
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras ierīkošanu uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- AS "Latvijas valsts meži"
- Aizkraukles novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi