Anotācija (ex-ante)

22-TA-458: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regula (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula Nr.2021/1060) 39. pantam. 
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk – vadības likums) 15. panta otro daļu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu” (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts  ar mērķi, lai apstiprinātu Eiropas Savienības fondu 2021.-2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas (turpmāk – UK) sastāvu un tā varētu pildīt Regulā Nr. 2021/1060 un vadības likumā noteiktās funkcijas un uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Sākot ar 2021. gada 1. janvāri Latvijas Republikā un pārējās ES dalībvalstīs ir sācies jaunais Eiropas Savienības fondu[1] (turpmāk – ES fondi) 2021.-2027. gada plānošanas periods, kuru regulēs jaunas regulas, tai skaitā, Regula Nr. 2021/1060, un nacionālie normatīvie akti, tai skaitā, vadības likums. Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 38. pantam, lai izvērtētu paveikto un virzību uz  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - programma) mērķu sasniegšanu, dalībvalstij sadarbībā ar vadošo iestādi trīs mēnešu laikā no paziņojuma par programmas apstiprināšanu Eiropas Komisijā (turpmāk  - EK) saņemšanas ir jāizveido UK, kuras sastāvs un funkcijas ir definētas Regulas Nr. 2021/1060 39. un 40. pantā.


[1] Eiropas Reģionālās attīstības fonds, Eiropas Sociālais fonds Plus, Kohēzijas fonds un Taisnīgās pārkārtošanās fonds.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
     UK ir koleģiāla ES fondu vadībā iesaistīta institūcija, kura izveidota normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kuras pienākums ir pārraudzīt ES fondu ieviešanas gaitu un veikt Regulas Nr. 2021/1060 40. pantā  un vadības likuma 15. un 16. pantā noteiktos pienākumus.
     Ievērojot vadības likuma 15. panta otrajā daļā noteikto, UK ir šādas Regulā Nr. 2021/1060 noteiktās funkcijas:
 1. apstiprināt projektu iesniegumu atlases metodiku un tās grozījumus (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 2. punkta a) apakšpunktu);
 2. apstiprināt projektu iesniegumu vērtēšanas  kritērijus un to grozījumus (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 2. punkta a) apakšpunktu);
 3. apstiprināt noslēguma ziņojumu par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam īstenošanu (turpmāk - programma) (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 2. punkta b) apakšpunktu);
 4. apstiprināt izvērtēšanas plānu un tā grozījumus (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 2. punkta c) apakšpunktu);
 5. apstiprināt programmas grozījumus (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 2. punkta d) apakšpunktu). Pēc šī dokumenta apstiprināšanas Ministru kabinetā (turpmāk – MK), UK dalībniekiem tiek nosūtīta dokumenta MK apstiprinātā versija, ja tā atšķiras no UK apstiprinātās;
 6. apstiprināt UK reglamentu un apakškomiteju reglamentu (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 38. panta 2. punktu);
 7. izskatīt progresu programmas īstenošanā un programmā ietverto rādītāju sasniegšanā (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta a) apakšpunktu);
 8. izskatīt jebkurus jautājumus, kas ietekmē programmas ieviešanu, un minēto jautājumu risināšanas nolūkā veiktos pasākumus (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta b) apakšpunktu);
 9. izskatīt programmas ieguldījumu to problēmu risināšanā, kas apzinātas attiecīgajos konkrētai valstij adresētajos ieteikumos, kas saistīti ar programmas īstenošanu (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060  40. panta 1. punkta c) apakšpunktu);
 10. izskatīt finanšu instrumentu ex ante novērtējumu un finanšu instrumentu ieguldījumu stratēģiju (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta d) apakšpunktu);
 11. izskatīt progresu, kas panākts, veicot izvērtējumus, izvērtējumu kopsavilkumus un ieteikumu ieviešanu (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta e) apakšpunktu);
 12. izskatīt komunikācijas un redzamības pasākumu īstenošanu (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta f) apakšpunktu);
 13. izskatīt progresu, īstenojot stratēģiskas nozīmes projektus, ja attiecināms (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta g) apakšpunktu);
 14. izskatīt ieguldījumu priekšnosacījumu izpildi un to piemērošanu visā plānošanas periodā (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta h) apakšpunktu);
 15. izskatīt Valsts kancelejas sniegto informāciju par progresu administratīvās ceļa kartes pasākumu ieviešanā  (Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 1. punkta i) apakšpunktu);
 17. izskatīt informāciju par programmas ieguldījumu atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 14. pantam (Invest EU) vai par resursiem, kas pārskaitīti saskaņā ar  Regulas Nr. 2021/1060 26. pantu, ja attiecināms (saskaņā ar Regulas Nr.2021/1060 40. panta 1. punkta j) apakšpunktu);
 18. nepieciešamības gadījumā sniegt rekomendācijas ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām, t.sk. par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai finansējuma saņēmējiem (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 40. panta 3. punktu), t.sk. var lemt par vienkāršoto izmaksu obligātās prasības nepiemērošanu pētniecības un inovāciju jomās (saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 53. panta 2. punktu);
 19. izskatīt informāciju par horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” un “Ilgtspējīga attīstība”[2], t.sk. arī par ES Pamattiesību hartas pamatprincipu ievērošanu programmas ieviešanā[3];
 20.Izskatīt Partnerības līguma Eiropas Savienības investīciju fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodam (turpmāk – Partnerības līgums) grozījumus;
 21. atbilstoši kompetencei izskatīt citus jautājumus un veikt uzdevumus, kas izriet no ES fondu vadību regulējošajiem tiesību aktiem un saistīti ar UK funkcijām.
 Lai varētu nodrošināt augstāk minēto uzdevumi izpildi, pamatojoties uz Regulas Nr. 2021/1060 39.pantu un vadības likuma 15. panta otro daļu, nepieciešams izveidot UK un apstiprināt to institucionālo sastāvu.    
Lai nodrošinātu UK pieņemto lēmumu caurspīdīgumu, kā arī sēžu un izskatāmo dokumentu atklātību, UK sastāvā tiek iesaistītas tādas institūcijas kā ES fondu atbildīgās iestādes (Ekonomikas ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Iekšlietu ministrija, Finanšu ministrija un Valsts kanceleja), Zemkopības ministrija kā nozares ministrija, ņemot vērā, ka tā ES fondu 2021.-2027.  gada plānošanas periodā nepilda atbildīgās iestādes funkcijas,  sadarbības iestāde (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra), sadarbības partneri, nodibinājumi un biedrības, un citas institūcijas, kas tieši vai pastarpināti ir saistītas ar ES fondu ieviešanu (t.sk. no nevalstiskā sektora).
     Galvenokārt, UK sastāvs balstās uz ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda UK sastāvu, pielāgojot to ES fondu 2021.-2027. gada  plānošanas perioda specifikai (attiecībā uz atbildīgajām iestādēm), kā arī uz  iepriekšējā plānošanas perioda UK dalībnieku aktuālo interesi turpināt līdzšinējo sadarbību arī ES fondu 2021-2027. gada plānošanas perioda UK, vienlaikus ir iekļautas biedrības, kuras izteikušas interesi piedalīties UK darbā (piemēram, Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienība “Rīgas metropole”), kā arī rīkojuma projekta izstrādes gaitā tika uzrunāta un saņemts apstiprinājums no Invalīdu un viņu draugu apvienības “APEIRONS” cilvēku ar īpašām vajadzībām interešu pārstāvībai UK. Panākta vienošanās par Tautsaimniecības padomes aizstāšanu ar biedrību “Latvijas Mazo, vidējo un amatniecības darba devēju konfederācija” ņemot vērā, ka Tautsaimniecības padome kā konsultatīva institūcija pārstāv jau UK sastāvā esošās institūcijas. Lai panāktu efektīvāko nevalstisko organizāciju (turpmāk – NVO) sektora pārstāvību rīkojuma projekta izstrādes procesā tika uzrunāta Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome, kura, balstoties uz tās nolikumu[4], apvieno 483 NVO no dažādām nozarēm, lūdzot sniegt priekšlikumus NVO sektora dalībai UK.  
     Turklāt, šī rīkojuma projekta saskaņošanas procesā arī citām institūcijām bija iespēja pieteikt dalību UK sastāvā.
      MK rīkojumā Nr.661[5], kas paredz ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.2020. gada plānošanas perioda UK sastāva izveidošanu,  ir noteikti uzraudzības komitejas locekļi ar balsstiesībām un padomdevēji. ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodā Regulas Nr.2021/1060 39. pants nosaka, ka padomdevēji (bez balsstiesībām) netiek iekļauti UK sastāvā. Tādējādi institūciju, kam ir padomdevēju statuss, dalība UK tiek noteikta ārpus šī MK rīkojuma tvēruma, t.i., UK reglamentā, kuru atbilstoši regulas Nr. 2021/1060 38. panta 2. punktam apstiprina UK. Līdzīgi kā iepriekšējos plānošanas periodos, UK darbībā padomdevēju statusā  (bez balsstiesībām) UK  tiks aicināti piedalīties pārstāvji no grāmatvedības un revīzijas iestādes, Iepirkumu uzraudzības biroja, EK,  Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja, kā arī pārstāvji no Konkurences padomes, Eiropas Investīciju bankas, lai sekotu līdzi ES fondu investīciju aktualitātēm, nepieciešamības gadījumā atbilstoši kompetencei sniedzot rekomendācijas ES fondu vadībā iesaistītajām institūcijām.
     Tāpat  kā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020. plānošanas periodā lēmumus  pieņem tikai UK balsstiesīgie  locekļi. Saskaņā ar likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta otro divi prim daļu balsstiesīgie UK pārstāvji pēc to apstiprināšanas UK sastāvā kļūst par valsts amatpersonām.


[1] Eiropas Reģionālās attīstības fonds, Eiropas Sociālais fonds Plus, Kohēzijas fonds vai Taisnīgās pārkārtošanās fonds.

[2] Aptverot tādas jomas kā principus “Klimatdrošināšana”,“Energoefektivitāte vispirms” un horizontālo principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”.

[3] Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 9. pantam.

[4] MK 2014. gada 7. janvāra noteikumi Nr. 14 “Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums”

[5] MK  2014. gada 21. novembra rīkojums Nr. 661 “Par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas sastāvu”
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Saskaņā ar vadības likuma 15. panta  sesto daļu UK iekšējās kārtības un darbības jautājumus nosaka UK reglamentā.  
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt ES fondu atbildīgās iestādes (ministrijas un Valsts kanceleja), sadarbības partnerus, nodibinājumus, biedrības un citas institūcijas, pašvaldības, plānošanas reģionus, grāmatvedības un revīzijas iestādes un citas. Ietekme izpaustos kā nepieciešamība piedalīties UK darbā, t.sk. sēdēs, kas tiek organizētas ne retāk kā vienu reizi gadā, vai dokumentu izskatīšanu rakstiskajās procedūrās, iepazīstoties un nepieciešamības gadījumā sniedzot viedokļus par UK darba materiāliem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Rīkojuma projekta izstrādes gaitā ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014. - 2020. gada plānošanas perioda UK sastāva dalībnieki, kā ari citi interesenti, kas pieteikušies UK sekretariātam informācijas saņemšanai par ES fondu 2021.-2027. gada plānošanas periodu, tika aicināti izteikt viedokļus par rīkojuma projektu, kuri tika ņemti vērā un attiecīgi veiktas izmaiņas ES fondu 2021.- 2027. gada plānošanas perioda UK sastāvā.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības līdzdalība tiks organizēta TAP ietvaros.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saite uz līdzdalības rezultātiem būs pieejama pēc sabiedrības pārstāvju iesaistes.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Līdzdalības rezultāti būs pieejami pēc sabiedrības pārstāvju iesaistes

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekts pirms izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē tika publicēts Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē https://www.fm.gov.lv/lv/es-publiskas-konsultacijas un Eiropas Savienības fondu tīmekļa vietnē https://www.esfondi.lv/sabiedribas-lidzdaliba. Tāpat vienlaicīgi ar rīkojuma  projekta publicēšanu Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē tas  elektroniski nosūtīts ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.plānošanas perioda UK un apakškomitejas locekļiem un citiem interesentiem, kas pieteikušies  uz UK un apakškomiteju materiālu saņemšanu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • UK locekļi

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpilde neietekmē pārvaldes funkcijas un institucionālo struktūru, kā arī rīkojuma projekts neietekmē pārvaldes cilvēkresursus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi