24-TA-645: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par zvērinātu revidentu pretendentu apmācībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (turpmāk – Direktīva 2022/2464).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts "Noteikumi par zvērinātu revidentu pretendentu apmācībām" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts, lai normatīvajā regulējumā iekļautu tiesību normas, kas izriet no Direktīvas 2022/2464 un attiecas uz zvērinātu revidentu pretendentu apmācību procesu, minimālo saturu un apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā iekļaujamās ziņas, kā arī, lai izpildītu Revīzijas pakalpojumu likumā (23-TA-3278) 8.1 panta ceturtajā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam.
Spēkā stāšanās termiņš
06.07.2024.
Pamatojums
Saskaņā ar Direktīvas 2022/2464 5. panta 1. punktu dalībvalstīs stājas spēkā normatīvie un administratīvie akti, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas 1. līdz 3. panta prasības līdz 2024. gada 6. jūlijam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ņemot vērā, ka ar pretendentu apmācību kursu saistītie jautājumi nav atrunāti normatīvajā regulējumā, ir nepieciešams noteikt zvērinātu revidentu pretendentu apmācību procesu, minimālo saturu un apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā iekļaujamās ziņas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais normatīvais regulējums neuzliek zvērinātu revidentu pretendentiem pienākumu attiecībā uz pretendentu apmācības kursu apguvi pirms kvalifikācijas eksāmena kārtošanas un attiecīgi apmācības kursa organizatora apliecinājuma par pretendentu apmācības kursu apguvi izsniegšanu pretendentam.
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija (turpmāk – LZRA) organizē pretendentu apmācības un izstrādā apmācību programmas. Tomēr pretendentam nav pienākums apgūt LZRA vai cita apmācības kursa organizatora piedāvātās apmācības pirms kvalifikācijas eksāmenu kārtošanas. Attiecīgi arī nav pilnvarojuma Ministru kabinetam noteikt ar zvērinātu revidentu pretendentu apmācību procesu saistītus noteikumus.
Likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) 6. pants paredz papildināt Revīzijas pakalpojumu likumu ar 8.1 pantu, nosakot pienākumu pirms zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanas apgūt apmācības kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos un deleģējot Ministru kabinetu noteikt minēto apmācību procesu, minimālo saturu un apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā iekļaujamās ziņas.
Ar likumprojektu "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) tiek pārņemtas prasības, kas izriet no Direktīvas Nr. 2022/2464.
Direktīvas 2022/2464 6.panta 1.punkts noteic, ka viena no prasībām, kas ir jāizpilda, lai fizisko personu var apstiprināt obligātās revīzijas, tostarp ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma veikšanai, ir arī prasība, ka šī persona ir pabeigusi teorētisko nodarbību kursu.
Zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai pretendenti jau šobrīd brīvprātīgi apgūst zvērinātu revidentu pretendentu teorētisko nodarbību kursu, tomēr Revīzijas pakalpojumu likumā nav atrunāts, kurš ir tiesīgs organizēt šādas zvērinātu revidentu pretendentu apmācības un izsniegt apmācību pabeigšanu apliecinošu dokumentu.
Lai izvairītos no neatbilstībām apmācību kvalitātē, veicinātu pretendenta izpratni par eksāmenu jomu (teoriju) un praktiskiem uzdevumiem, kā arī nodrošinātu, ka zvērinātu revidentu profesijā strādā augsti kvalificēti profesionāļi ar amatam atbilstošām zināšanām un prasmēm, ar grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā (23-TA-3278) tika paredzēts priekšnosacījums zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai – pretendentam ir nepieciešams iziet apmācības LZRA vai pie cita apmācību organizatora, par ko tiek izsniegts apmācību pabeigšanu apliecinošs dokuments.
Tomēr LZRA vai cita apmācību organizatora organizēto pretendentu apmācību apgūšana kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos negarantē zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nokārtošanu. Tas ir priekšnosacījums, lai pretendentu pielaistu zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai.
Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) 8.1 panta ceturtajā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam.
Latvijas Zvērinātu revidentu asociācija (turpmāk – LZRA) organizē pretendentu apmācības un izstrādā apmācību programmas. Tomēr pretendentam nav pienākums apgūt LZRA vai cita apmācības kursa organizatora piedāvātās apmācības pirms kvalifikācijas eksāmenu kārtošanas. Attiecīgi arī nav pilnvarojuma Ministru kabinetam noteikt ar zvērinātu revidentu pretendentu apmācību procesu saistītus noteikumus.
Likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) 6. pants paredz papildināt Revīzijas pakalpojumu likumu ar 8.1 pantu, nosakot pienākumu pirms zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanas apgūt apmācības kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos un deleģējot Ministru kabinetu noteikt minēto apmācību procesu, minimālo saturu un apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā iekļaujamās ziņas.
Ar likumprojektu "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) tiek pārņemtas prasības, kas izriet no Direktīvas Nr. 2022/2464.
Direktīvas 2022/2464 6.panta 1.punkts noteic, ka viena no prasībām, kas ir jāizpilda, lai fizisko personu var apstiprināt obligātās revīzijas, tostarp ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma veikšanai, ir arī prasība, ka šī persona ir pabeigusi teorētisko nodarbību kursu.
Zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai pretendenti jau šobrīd brīvprātīgi apgūst zvērinātu revidentu pretendentu teorētisko nodarbību kursu, tomēr Revīzijas pakalpojumu likumā nav atrunāts, kurš ir tiesīgs organizēt šādas zvērinātu revidentu pretendentu apmācības un izsniegt apmācību pabeigšanu apliecinošu dokumentu.
Lai izvairītos no neatbilstībām apmācību kvalitātē, veicinātu pretendenta izpratni par eksāmenu jomu (teoriju) un praktiskiem uzdevumiem, kā arī nodrošinātu, ka zvērinātu revidentu profesijā strādā augsti kvalificēti profesionāļi ar amatam atbilstošām zināšanām un prasmēm, ar grozījumiem Revīzijas pakalpojumu likumā (23-TA-3278) tika paredzēts priekšnosacījums zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai – pretendentam ir nepieciešams iziet apmācības LZRA vai pie cita apmācību organizatora, par ko tiek izsniegts apmācību pabeigšanu apliecinošs dokuments.
Tomēr LZRA vai cita apmācību organizatora organizēto pretendentu apmācību apgūšana kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos negarantē zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nokārtošanu. Tas ir priekšnosacījums, lai pretendentu pielaistu zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai.
Noteikumu projekts ir izstrādāts, ņemot vērā likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) 8.1 panta ceturtajā daļā noteikto deleģējumu Ministru kabinetam.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir nepieciešams paredzēt noteikumus par pretendentu apmācības procesu, apmācības procesa minimālo saturu, kā arī apmācību pabeigšanas nosacījumiem un noteikumus par apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta izsniegšanu.
Noteikumu projekta 2. punktā ir aprakstīts, kas ir pretendentu apmācības process. Pretendents var apgūt apmācības pie jebkura apmācību organizatora, kas nodrošina zināšanu apgūšanu noteikumu projektā noteiktajās jomās.
Noteikumu projekts nosaka elastīgus nosacījums attiecībā uz apmācības formu, ņemot vērā pretendentu individuālās vajadzības un iespējas. Pretendentu apmācības notiek klātienē, līdz ar to apmācību organizators var piedāvāt apgūt apmācības attālināti, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju rīkus.
Galvenais nosacījums ir apgūt apmācības pie apmācību organizatora, kas nodrošina zināšanu apgūšanu noteikumu projektā noteiktajos zvērināta revidenta kvalifikācijas eksāmena priekšmetos atbilstoši LZRA apstiprinātajai apmācību programmai.
Noteikumu projekta 4. un 5. punkts nosaka, kādos mācību priekšmetos un kādā apmērā (apgūstamo akadēmisko stundu skaits) pretendents apgūst apmācības, lai varētu kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu revīzijas un ilgtspējas jomā. Pretendents apgūst apmācības ilgtspējas jomā tikai gadījumā, ja savā iesniegumā ir norādījis, ka vēlas saņemt zvērināta revidenta sertifikātu arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanai.
Apgūstamais apmācību saturs un to minimālais apjoms ir salāgots atbilstoši veicamajiem zvērināta revidenta amata pienākumiem. Noteikumu projektā noteiktais mācību priekšmetu apjoms (akadēmiskās stundas) ir minimums, ko LZRA kā viena no apmācību organizatoriem, kas nosaka apmācību programmu un organizē zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu, ir noteikusi, lai pretendents sagatavotos attiecīgajam kvalifikācijas eksāmenam.
Apmācību procesa minimālā satura noteikšana nodrošina, ka zvērinātu revidentu pretendentu apmācības ir pilnīgas un aptverošas, lai sagatavotu kompetentus un profesionālus zvērinātus revidentus, kuri spēj sniegt revīzijas pakalpojumus un arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un starptautiskajiem standartiem, kas ir saistoši attiecīgo pakalpojumu sniegšanā.
Noteikumu projekta 6. – 10. punktā ir paredzēti apmācību pabeigšanas un apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta izsniegšanas nosacījumi. Apmācību pabeigšanu apliecina apmācību organizatora izsniegts apmācību pabeigšanu apliecinošs dokuments. Atbilstoši noteikumu projekta 7. punktam, lai pretendents saņemtu apmācību pabeigšanu apliecinošs dokumentu, ir nepieciešams apmeklēt vismaz 80 % no apmācību programmas apjoma. Šīs nosacījums ir attiecināms uz katru apmācību jomu, kuru apgūst pretendents (atsevišķi uz revīzijas un ilgtspējas jomu).
Ja pretendents ir veiksmīgi izpildījis noteikumu projektā noteiktus nosacījumus apmācību pabeigšanai, apmācību organizators izsniedz pretendentam apmācību pabeigšanu apliecinošu dokumentu, kurā ir uzskaitītas noteikumu projekta 8. punktā minētās ziņas. Pēc apmācību pabeigšanu apliecinoša dokumenta saņemšanas pretendents var kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu revīzijas un attiecīgi ilgtspējas jomā, ja pretendents ir apguvis apmācības arī ilgtspējas jomā un plāno sniegt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
Saskaņā ar spēkā esošā Revīzijas pakalpojumu likuma 12. panta otrajā daļā noteikto zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nolikumu apstiprina LZRA. Zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nolikumā paredzēts, ka nokārtotais eksāmens zvērināta revidenta sertifikāta saņemšanai tiek atzīts piecus gadus no dienas, kad pretendentam paziņots par eksāmena rezultātiem. Noteikumu projekta 9. punktā ir noteikts, ka apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta derīguma termiņš ir pieci gadi. Minētais termiņš ir līdzvērtīgs termiņam, kurā tiek atzīts nokārtotais eksāmens zvērināta revidenta sertifikāta saņemšanai.
Lai LZRA varētu pārliecināties par pretendenta atbilstību prasībām attiecībā uz zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmena kārtošanu, Noteikumu projekta 10. punktā ir iekļauta prasība pretendentam - iesniegumam par katra zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmena kārtošanu pievienot apmācību pabeigšanu apliecinošo dokumentu. Minētā prasībā ir attiecināma uz gadījumiem, kad pretendents ir apguvis apmācības pie cita apmācību organizatora, kas nav LZRA, līdz ar ko LZRA rīcībā nav informācijas par to, vai pretendents ir izpildījis Revīzijas pakalpojumu likuma (23-TA-3278) 8.1 panta pirmās daļas prasības, t.i. pretendents ir apguvis apmācības kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos.
Noteikumu projekta 11. punktā ir noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2024.gada 6.jūlijā, tomēr minētais punkts tiks piemērots, sākot no 2025. gada. 1. janvāra. Normas piemērošanas regulējums izriet no likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) pārejas noteikumu 25. punkta, kas paredz, ka zvērinātu revidentu pretendentiem, kas 2024. gadā kārtos zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus, netiek piemērotas Revīzijas pakalpojumu likuma 8.1 panta pirmās daļas prasības attiecībā uz obligātajām apmācībām kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos. Minētais nozīmē, ka 2024. gadā pretendenti var kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus pirms tām neapgūstot obligātā kārtā zvērinātu revidentu pretendentu apmācības konkrētajā kvalifikācijas eksāmena priekšmetā.
Noteikumu projekta 2. punktā ir aprakstīts, kas ir pretendentu apmācības process. Pretendents var apgūt apmācības pie jebkura apmācību organizatora, kas nodrošina zināšanu apgūšanu noteikumu projektā noteiktajās jomās.
Noteikumu projekts nosaka elastīgus nosacījums attiecībā uz apmācības formu, ņemot vērā pretendentu individuālās vajadzības un iespējas. Pretendentu apmācības notiek klātienē, līdz ar to apmācību organizators var piedāvāt apgūt apmācības attālināti, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju rīkus.
Galvenais nosacījums ir apgūt apmācības pie apmācību organizatora, kas nodrošina zināšanu apgūšanu noteikumu projektā noteiktajos zvērināta revidenta kvalifikācijas eksāmena priekšmetos atbilstoši LZRA apstiprinātajai apmācību programmai.
Noteikumu projekta 4. un 5. punkts nosaka, kādos mācību priekšmetos un kādā apmērā (apgūstamo akadēmisko stundu skaits) pretendents apgūst apmācības, lai varētu kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu revīzijas un ilgtspējas jomā. Pretendents apgūst apmācības ilgtspējas jomā tikai gadījumā, ja savā iesniegumā ir norādījis, ka vēlas saņemt zvērināta revidenta sertifikātu arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojuma sniegšanai.
Apgūstamais apmācību saturs un to minimālais apjoms ir salāgots atbilstoši veicamajiem zvērināta revidenta amata pienākumiem. Noteikumu projektā noteiktais mācību priekšmetu apjoms (akadēmiskās stundas) ir minimums, ko LZRA kā viena no apmācību organizatoriem, kas nosaka apmācību programmu un organizē zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu, ir noteikusi, lai pretendents sagatavotos attiecīgajam kvalifikācijas eksāmenam.
Apmācību procesa minimālā satura noteikšana nodrošina, ka zvērinātu revidentu pretendentu apmācības ir pilnīgas un aptverošas, lai sagatavotu kompetentus un profesionālus zvērinātus revidentus, kuri spēj sniegt revīzijas pakalpojumus un arī ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un starptautiskajiem standartiem, kas ir saistoši attiecīgo pakalpojumu sniegšanā.
Noteikumu projekta 6. – 10. punktā ir paredzēti apmācību pabeigšanas un apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta izsniegšanas nosacījumi. Apmācību pabeigšanu apliecina apmācību organizatora izsniegts apmācību pabeigšanu apliecinošs dokuments. Atbilstoši noteikumu projekta 7. punktam, lai pretendents saņemtu apmācību pabeigšanu apliecinošs dokumentu, ir nepieciešams apmeklēt vismaz 80 % no apmācību programmas apjoma. Šīs nosacījums ir attiecināms uz katru apmācību jomu, kuru apgūst pretendents (atsevišķi uz revīzijas un ilgtspējas jomu).
Ja pretendents ir veiksmīgi izpildījis noteikumu projektā noteiktus nosacījumus apmācību pabeigšanai, apmācību organizators izsniedz pretendentam apmācību pabeigšanu apliecinošu dokumentu, kurā ir uzskaitītas noteikumu projekta 8. punktā minētās ziņas. Pēc apmācību pabeigšanu apliecinoša dokumenta saņemšanas pretendents var kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu revīzijas un attiecīgi ilgtspējas jomā, ja pretendents ir apguvis apmācības arī ilgtspējas jomā un plāno sniegt ilgtspējas ziņojuma apliecinājuma pakalpojumus.
Saskaņā ar spēkā esošā Revīzijas pakalpojumu likuma 12. panta otrajā daļā noteikto zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nolikumu apstiprina LZRA. Zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu nolikumā paredzēts, ka nokārtotais eksāmens zvērināta revidenta sertifikāta saņemšanai tiek atzīts piecus gadus no dienas, kad pretendentam paziņots par eksāmena rezultātiem. Noteikumu projekta 9. punktā ir noteikts, ka apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta derīguma termiņš ir pieci gadi. Minētais termiņš ir līdzvērtīgs termiņam, kurā tiek atzīts nokārtotais eksāmens zvērināta revidenta sertifikāta saņemšanai.
Lai LZRA varētu pārliecināties par pretendenta atbilstību prasībām attiecībā uz zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmena kārtošanu, Noteikumu projekta 10. punktā ir iekļauta prasība pretendentam - iesniegumam par katra zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmena kārtošanu pievienot apmācību pabeigšanu apliecinošo dokumentu. Minētā prasībā ir attiecināma uz gadījumiem, kad pretendents ir apguvis apmācības pie cita apmācību organizatora, kas nav LZRA, līdz ar ko LZRA rīcībā nav informācijas par to, vai pretendents ir izpildījis Revīzijas pakalpojumu likuma (23-TA-3278) 8.1 panta pirmās daļas prasības, t.i. pretendents ir apguvis apmācības kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos.
Noteikumu projekta 11. punktā ir noteikts, ka noteikumi stājas spēkā 2024.gada 6.jūlijā, tomēr minētais punkts tiks piemērots, sākot no 2025. gada. 1. janvāra. Normas piemērošanas regulējums izriet no likumprojekta "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278) pārejas noteikumu 25. punkta, kas paredz, ka zvērinātu revidentu pretendentiem, kas 2024. gadā kārtos zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus, netiek piemērotas Revīzijas pakalpojumu likuma 8.1 panta pirmās daļas prasības attiecībā uz obligātajām apmācībām kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos. Minētais nozīmē, ka 2024. gadā pretendenti var kārtot zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenus pirms tām neapgūstot obligātā kārtā zvērinātu revidentu pretendentu apmācības konkrētajā kvalifikācijas eksāmena priekšmetā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Zvērinātu revidentu pretendenti
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar LZRA 2024.gada 20.marta vēstulē “Par Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas ikgadējo pārskatu par tās darbību” Nr. 13 sniegto informāciju Finanšu ministrijai 2023. gadā zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu sesijā piedalījās 27 zvērinātu revidentu pretendenti, no tiem deviņi pretendenti eksāmenus kārtoja pirmo reizi. Minētā informācija ir pieejama publiski LZRA tīmekļa vietnē https://lzra.lv/informacija-par-latvijas-zverinatu-revidentu-asociacijas-darbibu-2023-gada/. Ņemot vērā, ka līdz šim pretendents varēja kārtot kvalifikācijas eksāmenu bez obligātām apmācībām eksāmena priekšmeta noteiktajās jomās un prasības par šādu apmācību pabeigšanu apliecinoša dokumenta iesniegšanas, šobrīd nav iespējams noteikt konkrētu pretendentu skaitu, kuri pirms nākamās eksāmenu sesijas, kas sāksies 2025.gadā vasarā, izies šajā noteikumu projektā paredzētajās apmācībās un kuros tieši apmācību priekšmetos.
Juridiskās personas
- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LZRA IZGLĪTĪBAS CENTRS"
- cits apmācību organizators
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā to, ka šobrīd Revīzijas pakalpojumu likums neparedz normatīvo regulējumu attiecībā uz pretendentu apmācības kursu apguvi un attiecīgi apmācības kursa organizatora apmācību pabeigšanu apliecinošā dokumenta par pretendentu apmācības kursu apguvi izsniegšanu pretendentam, nav iespējams noteikt apmācību organizatoru skaitu, kuri vēlētos nodrošināt pretendentu apmācības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
Zvērinātu revidentu pretendenti
Zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai pretendentam ir nepieciešams iziet apmācības LZRA vai pie cita apmācību organizatora, par ko tiek izsniegts apmācību pabeigšanu apliecinošs dokuments, kas ir derīgs piecus gadus. Saskaņā ar LZRA sniegto informāciju šobrīd pretendentu brīvprātīgu apmācību kursu pirms zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanas par noteikumu projekta 6. un 7. punktā noteiktajiem priekšmetiem nodrošina sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LZRA IZGLĪTĪBAS CENTRS". Minētais apmācību kurss aptver 120 akadēmiskās stundas un tā cena ir 1680,00 euro.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LZRA IZGLĪTĪBAS CENTRS"
Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LZRA IZGLĪTĪBAS CENTRS" jau šobrīd nodrošina teorētisko nodarbību kursus pretendentiem, kuri brīvprātīgi vēlas apgūt apmācības zvērinātu revidentu kvalifikācijas eksāmenu kārtošanai.
Finansiālo resursu ieguldījums katram apmācību organizatoram ir atšķirīgs, ņemot vērā tā darbības apjomu, apmācamo (pretendentu) skaitu u.c. rādītājus. Tādējādi netiek norādīts administratīvo izmaksu monetārais novērtējums.
cits apmācību organizators
Saskaņā ar likumprojektā "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (22-TA-3278) noteikto, apmācību organizators nodrošina teorētisko nodarbību kursus pretendentiem kvalifikācijas eksāmenu priekšmetos atbilstoši LZRA apstiprinātajai apmācību programmai. Finansiālo resursu ieguldījums katram apmācību organizatoram ir atšķirīgs, ņemot vērā tā darbības apjomu, apmācamo (pretendentu) skaitu u.c. rādītājus. Tādējādi netiek norādīts administratīvo izmaksu monetārais novērtējums.
Kopā
0,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278)
Pamatojums un apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2022/2464 prasības, tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Revīzijas pakalpojumu likumā" (23-TA-3278).
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022L2464
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
Apraksts
Šī direktīva paredz noteikumus attiecībā uz ilgtspējas ziņojuma un konsolidēto ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) sagatavošanu un ilgtspējas ziņojuma un konsolidētā ilgtspējas ziņojuma (ja ir pienākums tādu sagatavot) apliecinājuma veikšanu un to veicēju kompetenci un uzraudzību.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra Direktīva (ES) 2022/2464, ar ko attiecībā uz korporatīvo ilgtspējas ziņu sniegšanu groza Regulu (ES) Nr. 537/2014, Direktīvu 2004/109/EK, Direktīvu 2006/43/EK un Direktīvu 2013/34/ES (publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 322/15, 16.12.2022.).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ar Direktīvas 2022/2464 3. panta 3. punkta grozītās Revīzijas direktīvas 6. panta 1. un 2. punkts
Ministru kabineta noteikumu 4., 5. un 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Ministru kabineta noteikumi neparedz stingrākas prasības, jo pirms eksāmenu teorētisko nodarbību kurss aptver profesionālās kompetences pārbaudījumā ietveramās jomas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
-Nevalstiskās organizācijas
LZRACits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- LZRA
- citi apmācību organizatori
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekta 8. punkts nosaka, ka apmācību organizatora izsniegtajā apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā norāda pretendenta vārdu, uzvārdu un personas kodu (ja nav personas koda, norāda dzimšanas datumu). Datu apstrādes pamats ir Revīzijas pakalpojumu likuma (23-TA-3278) 8.1 panta trešā un ceturtā daļa, kas nosaka, ka pretendents apmācības iziet LZRA vai pie cita apmācību organizatora. Par attiecīgo apmācību apguvi pretendentam izsniedz apmācību pabeigšanu apliecinošu dokumentu. Ministru kabinets nosaka apmācību procesu, minimālo saturu un apmācību pabeigšanu apliecinošajā dokumentā iekļaujamās ziņas.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi