Anotācija (ex-ante)

22-TA-1373: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz: 1) atceltas izglītības nozarei noteiktās specifiskās prasības par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību ar 2022.gada 1.jūliju;
2) dot tiesības personām, kuras iegūst izglītību vispārējās, tostarp speciālās, vai profesionālās izglītības iestādēs, ar 2022.gada 1.jūniju tikt nodarbinātām izglītības procesā vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā vasaras brīvdienās bez vakcinācijas un pārslimošanas sertifikāta.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt, ka prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību izglītības procesa īstenošanā un nodrošināšanā un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā nodarbinātajiem tiek piemērota līdz 2022.gada 30.jūnijam, bet personas, kuras iegūst izglītību vispārējās, tostarp speciālās, vai profesionālās izglītības iestādēs, varētu tikt nodarbinātas izglītības procesā vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā vasaras brīvdienās netiek izvirzīta prasība par vakcinācijas un pārslimošanas sertifikāta esību ar 2022.gada 1.jūniju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd noteikumu Nr. 662 ir noteikta prasība, ka bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējam, pedagoga privātprakses pakalpojumu sniedzējam, pirmsskolas izglītības, pamatizglītības, vidējās izglītības (tai skaitā interešu izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides programmās) un augstākās izglītības (izņemot akadēmisko personālu, kas neierodas Latvijas Republikas teritorijā) pakāpē nodarbinātajiem, kā arī neformālās izglītības (tai skaitā interešu izglītības) un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmās nodarbinātajiem izglītības procesā un tā nodrošināšanā ir nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts. Vienlaikus ir noteiktas tiesības darba devējam, pamatojoties uz noteikumu Nr.662 12.13.apakšpunktu, izvērtēt katra darbinieka inficēšanās risku un iespējamo risku citu cilvēku veselībai un noteikt darbus, kuru veikšanai vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts ir nepieciešams. Arī tālmācības izglītības ieguves formā īstenotajās vispārējās izglītības programmās nodarbinātajiem, kuri nonāk saskarē ar izglītojamiem, ir nepieciešams vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.
Papildus vēršama uzmanība, ka saskaņā ar Darba likumā noteikto ir atļauta personu no 15 g.v. nodarbināšana. Nodarbinātības valsts aģentūra īsteno pasākumu „Nodarbinātības pasākumi vasaras brīvlaikā personām, kuras iegūst izglītību vispārējās, speciālās vai profesionālās izglītības iestādēs”, kura ietvaros skolēni vecumā no 15 līdz 20 gadiem (ieskaitot), kuri iegūst izglītību vispārējās, speciālās vai profesionālās izglītības iestādēs, var tikt nodarbināti vasaras brīvdienu laikā, tostarp izglītības iestādēs un citās darba vietās, kurās notiek saskare ar izglītojamiem un bērniem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.662 nav noteikts termiņš prasībai par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību izglītības procesā. Vienlaikus noteikumu Nr.662 352.punktā noteikts, ka izglītības procesa īstenošanā un nodrošināšanā un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā nodarbinātās personas, kurām uz 2022.gada 31.martu bija spēkā esošs pārslimošanas sertifikāts, ir tiesīgas veikt darba pienākumus līdz 2022.gada 30.jūnijam arī pēc pārslimošanas sertifikāta derīguma termiņa beigām.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams noteikt termiņu prasībai par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību izglītības procesa īstenošanā un nodrošināšanā un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā nodarbinātajiem, tostarp ņemot vērā, ka Covid-19 infekcijas izplatības apmērs valstī mazinās, kā arī vasaras mēnešos izglītojamo skaits, kuri apmeklē izglītības iestādes, ir ievērojami mazāks (jūlijā un augustā, kā arī lielākajai daļai klašu jūnijā ir vasaras brīvdienas).
Attiecībā uz skolēnu nodarbinātību vēršam uzmanību, ka izglītojamiem līdz šim nav bijusi noteikta prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību, tādējādi attiecīgie sertifikāti ir tikai daļai izglītojamo. Līdz ar to nav efektīvi noteikt prasību par sertifikāta nepieciešamību izglītojamiem, kuri vasaras brīvdienu laikā tiek nodarbināti izglītības procesā vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā, jo tādējādi daļai šādu izglītojamo nebūs tiesību veikt attiecīgo darbu.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.662 papildināti ar pārejas regulējuma normu, nosakot, ka prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību izglītības procesa īstenošanā un nodrošināšanā un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā nodarbinātajiem tiek piemērota līdz 2022.gada 30.jūnijam.
Lai personas, kuras iegūst izglītību vispārējās, tostarp speciālās, vai profesionālās izglītības iestādēs, varētu tikt nodarbinātas izglītības procesā vai bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā vasaras brīvdienās, neizvirzot prasību par vakcinācijas un pārslimošanas sertifikāta esību, tādējādi veicinot skolēnu (vecumā no 15 līdz 20 gadiem (ieskaitot)) īslaicīgu nodarbinātību vasaras brīvdienās un nodrošinot skolēniem iespēju iegūt darba prasmes, iemaņas un pieredzi, noteikumi Nr.662 tiek papildināti ar pārejas normu, nosakot, ka noteikumu Nr.662 103., 103.1, 104. un 104.3 punktā noteiktā prasība par vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nepieciešamību no 2022.gada 1.jūnija netiek piemērota personām, kuras līdz vasaras brīvdienām ieguva vai iegūst izglītību vispārējās, tostarp speciālās, vai profesionālās izglītības iestādēs un tiek nodarbinātas vasaras brīvdienās.
Vienlaikus tiek saglabātas noteikumu Nr.662 12.13.apakšpunktā noteiktās tiesības darba devējam izvērtēt katra darbinieka inficēšanās risku un iespējamo risku citu cilvēku veselībai un noteikt darbus, kuru veikšanai vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts ir nepieciešams. Minētās darba devēja tiesības nav attiecināmas uz izglītojamiem, kuri tiek nodarbināti vasaras brīvdienās.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 11.marta noteikumu Nr.157 „Noteikumi par 2021./2022. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” 6.2.apakšpunktu 1.-8.klasēm un 10.-11.klasēm 2021./2022.mācību gada otrais semestris ilgst līdz 2022.gada 31.maijam, 9.klasēm līdz 14.jūnijam, 12.klasēm – līdz 21.jūnijam. Savukārt profesionālajā izglītībā mācību gada sākums un beigas, tostarp vasaras brīvdienas, nav noteiktas ar ārējo normatīvo aktu, to nosaka izglītības iestādes mācību plānos atbilstoši profesionālās izglītības programmai. Parasti profesionālajā izglītībā vasaras brīvdienas ilgst no 1.jūlija līdz 31. augustam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts saskaņots 25.04.22. Operatīvās vadības grupā rakstveida procedūrā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • izglītojamie, jaunieši, izglītības procesa īstenošanā un nodrošināšanā, kā arī bērnu uzraudzības pakalpojuma sniegšanā nodarbinātie (pedagogi)
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi