22-TA-3213: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par Latvijas dalību Eiropas aizsardzības aģentūras A kategorijas projektā, ar kuru izveido Eiropas Savienības Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas komandu operacionālo tīklu (MICNET)" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas par Latvijas dalību Eiropas aizsardzības aģentūras A kategorijas projektā, ar kuru izveido Eiropas Savienības Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas komandu operacionālo tīklu (MICNET)" (turpmāk - MK rīkojuma projekts) izstrādāts, pamatojoties uz 2021. gada 22. decembrī saņemto Eiropas aizsardzības aģentūras (turpmāk – EDA) izpilddirektora vēstuli par Eiropas Savienības Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas komandu operacionālā tīkla (turpmāk – MICNET) izveidi, kurā dalībvalstis tiek aicinātas atbalstīt MICNET projekta priekšlikumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK rīkojuma mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību MICNET projektā, kā arī piešķirt finansējumu dalībai šajā projektā 15 tūkstošu euro apmērā 2023. gadā un ne vairāk kā 18 tūkstošu euro apmērā katru turpmāko gadu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd vairākās ES dalībvalstīs ir izveidotas militārās informācijas tehnoloģiju incidentu novēršanas vienības, bet nepastāv vienota tīkla, kurā dalībvalstu militārās incidentu novēršanas vienības varētu savstarpēji laikus apmainīties ar informāciju. Nepieciešamība pēc MICNET projekta un Militāro informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas komandu (turpmāk – MilCERT) tīkla izveides Eiropas Savienības (turpmāk – ES) līmenī tika identificēta jau 2014. gadā, kad tas tika minēts Kiberaizsardzības politikas pamatnostādnēs (Cyber Defence Policy Framework). EDA ietvaros 2021. gadā tika organizēta MilCERT konference, kuras laikā papildus tika identificēta vajadzība uzlabot savstarpējās informācijas dalīšanās prasmes un mehānismus MilCERT līmenī ES ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka MilCERT jomā šobrīd nav vienota tīkla, netiek nodrošināta informācijas apmaiņa, kā arī sadarbības veicināšana ES dalībvalstu mērogā. MICNET izveides mērķis ir nodrošināt un sekmēt informācijas apmaiņu, kā arī uzlabot reaģēšanas spējas uz kiberdraudiem, kas tādējādi uzlabotu ES aizsardzības vispārējo noturību. Šis projekts palīdzētu stiprināt kopējo izturību ES aizsardzības kopienā. Ar MICNET izveidi tiks veicināta ES dalībvalstu MilCERT sadarbība, kā arī nodrošināta uzticama un savlaicīga informācijas apmaiņa par notiekošajiem kibedrincidentiem.
Kā līdzīgu piemēru var minēt Datordrošības incidentu novēršanas komandu (CSIRT/ Cyber Security Incident Response Team) (turpmāk – CSIRT tīkls), kas ir izveidota ar mērķi, lai palīdzētu attīstīt paļāvību un uzticēšanos dalībvalstu starpā, kā arī, lai veicinātu ātru un efektīvu dalībvalstu Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūciju (Latvijā CERT.LV) operatīvo sadarbību. CSIRT tīkls sastāv no dalībvalstu CSIRT komandām un CERT-EU pārstāvjiem.
Kā līdzīgu piemēru var minēt Datordrošības incidentu novēršanas komandu (CSIRT/ Cyber Security Incident Response Team) (turpmāk – CSIRT tīkls), kas ir izveidota ar mērķi, lai palīdzētu attīstīt paļāvību un uzticēšanos dalībvalstu starpā, kā arī, lai veicinātu ātru un efektīvu dalībvalstu Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūciju (Latvijā CERT.LV) operatīvo sadarbību. CSIRT tīkls sastāv no dalībvalstu CSIRT komandām un CERT-EU pārstāvjiem.
Risinājuma apraksts
2021. gada novembrī EDA ziņoja par sākotnējo konceptu MICNET izveidei. 2022. gada janvārī tika saskaņots Aizsardzības ministrijas iekšējais ziņojums par EDA A kategorijas projekta izstrādi, ar kuru paredzēts izveidot MICNET. 2022. gada 10. februārī no Latvijas puses, Aizsardzības ministrija parakstīja nodomu vēstuli atbalstot projekta izveidi. 2022. gada 19. jūlijā notika projekta vienošanās (Project Agreement) trešā sanāksme, 22. jūlijā ceturtās projekta vienošanās versijas izplatīšana dalībvalstīm, 28. jūlijā pēdējā sanāksme par ceturto versiju un 29. jūlijs bija pēdējais izstāšanās (opt-out) datums dalībvalstīm.
Lai gan projekta vienošanās teksts tika pakļauts izmaiņām, trešās sapulces laikā tika noteikts, ka projekta izmaksas būs 1 miljons euro un projekta ilgums būs četri gadi. Kopējās projekta izmaksas vienai dalībvalstij tiek rēķinātas pēc iesaistīto dalībvalstu skaita un sadalītas četru gadu garumā, atbilstoši projekta norises laikam. Dalības maksa ir atkarīga no dalībvalstu skaita. Izmaksas par dalību projektā Latvijas gadījumā ir 15 tūkstoši euro 2023. gadā un līdz 18 tūkstošiem euro gadā katru turpmāko gadu. Ņemot vērā norādīto, nepieciešams rast finansējumu, lai tiktu nodrošināta Latvijas dalība šajā projektā.
Kopumā dalība EDA A kategorijas projektā MICNET ir atbalstāma, ņemot vērā iespēju piedalīties un apmainīties ar informāciju MilCERT līmenī ES ietvaros, kā arī, lai uzlabotu savstarpējās informācijas dalīšanās prasmes un mehānismus MilCERT līmenī ES ietvaros.
MK rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību MICNET projektā un piešķirt finansējumu Latvijas dalībai šajā projektā.
Lai gan projekta vienošanās teksts tika pakļauts izmaiņām, trešās sapulces laikā tika noteikts, ka projekta izmaksas būs 1 miljons euro un projekta ilgums būs četri gadi. Kopējās projekta izmaksas vienai dalībvalstij tiek rēķinātas pēc iesaistīto dalībvalstu skaita un sadalītas četru gadu garumā, atbilstoši projekta norises laikam. Dalības maksa ir atkarīga no dalībvalstu skaita. Izmaksas par dalību projektā Latvijas gadījumā ir 15 tūkstoši euro 2023. gadā un līdz 18 tūkstošiem euro gadā katru turpmāko gadu. Ņemot vērā norādīto, nepieciešams rast finansējumu, lai tiktu nodrošināta Latvijas dalība šajā projektā.
Kopumā dalība EDA A kategorijas projektā MICNET ir atbalstāma, ņemot vērā iespēju piedalīties un apmainīties ar informāciju MilCERT līmenī ES ietvaros, kā arī, lai uzlabotu savstarpējās informācijas dalīšanās prasmes un mehānismus MilCERT līmenī ES ietvaros.
MK rīkojuma projekta mērķis ir atbalstīt Latvijas dalību MICNET projektā un piešķirt finansējumu Latvijas dalībai šajā projektā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
15 000
0
18 000
18 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
15 000
0
18 000
18 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-15 000
0
-18 000
-18 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-15 000
0
-18 000
-18 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
15 000
0
18 000
18 000
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Tā kā EDA ir starptautiska organizācija, tad veicamā iemaksa būs iemaksa starptautiskajās organizācijās no budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija”.
Tiek plānots, ka 2023.gadā veicamā iemaksa sastādīs 15 000 euro un turpmāk katru gadu iemaksa tiek plānota ne vairāk kā 18 000 euro.
Aizsardzības ministrija projektā paredzēto saistību izpildi 2023. gadā un turpmākajos gados īstenos Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai.
Finansējumu MK rīkojuma projekta izmaksu segšanai iespējams novirzīt no Apvienoto Nāciju Organizācijas iemaksām plānotā finansējuma, jo ir samazinājušās atsevišķas iemaksu sadaļas gan ekonomisko un ģeopolitisko procesu, gan atsevišķu finansējamo sadaļu izmaiņu dēļ.
Papildu saistības Latvijas Republikai šis projekts neuzliek.
Tiek plānots, ka 2023.gadā veicamā iemaksa sastādīs 15 000 euro un turpmāk katru gadu iemaksa tiek plānota ne vairāk kā 18 000 euro.
Aizsardzības ministrija projektā paredzēto saistību izpildi 2023. gadā un turpmākajos gados īstenos Aizsardzības ministrijai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai.
Finansējumu MK rīkojuma projekta izmaksu segšanai iespējams novirzīt no Apvienoto Nāciju Organizācijas iemaksām plānotā finansējuma, jo ir samazinājušās atsevišķas iemaksu sadaļas gan ekonomisko un ģeopolitisko procesu, gan atsevišķu finansējamo sadaļu izmaiņu dēļ.
Papildu saistības Latvijas Republikai šis projekts neuzliek.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 30.00.00. “Valsts aizsardzības politikas realizācija” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
AM nodrošinās MK rīkojuma projekta izpildi.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Nav
Pielikumi