Anotācija (ex-ante)

24-TA-670: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" (turpmāk - Likumprojekts) paredzēts papildināt Finanšu instrumentu tirgus likumā noteiktos regulētā tirgus organizētāja un centrālā vērtspapīru depozitārija sniegtos finanšu pakalpojumus ar kriptoaktīvu pakalpojumiem, kas nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regulas (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937 (turpmāk - Regula Nr. 2023/1114) tiešo piemērošanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir papildināt regulētā tirgus organizētāja un Centrālā vērtspapīru depozitārija sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu ar kriptoaktīvu pakalpojumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
30.12.2024.
Pamatojums
Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datums

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Savienībā 2023. gada 29. jūnijā spēkā stājās Regula Nr.2023/1114, kuras subjektu tvērumā iekļaujas fiziskas un juridiskas personas, kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus Eiropas Savienībā, iekļaujot subjektu vidū arī regulētā tirgus organizētājus un centrālos vērtspapīru depozitārijus.
Regulētā tirgus organizētājs, kas ir saņēmis atļauju sniegt finanšu pakalpojumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Direktīvu 2014/65/ES par finanšu instrumentu tirgiem un ar ko groza Direktīvu 2002/92/ES un Direktīvu 2011/61/ES (turpmāk – Direktīva Nr. 2014/65/ES), saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. panta 6. punktu ir tiesīgs uzturēt kriptoaktīvu tirdzniecības platformu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 18. punkta izpratnē. Direktīvas Nr. 2014/65/ES normas attiecībā par licences izsniegšanu regulētā tirgus organizētājam finanšu pakalpojumu sniegšanai ir transponētas Finanšu instrumentu tirgus likumā, līdz ar to ir nepieciešams izdarīt grozījumu Finanšu instrumentu tirgus likumā. Centrālais vērtspapīru depozitārijs, kas ir saņēmis atļauju sniegt finanšu pakalpojumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūliju Regulu (ES) Nr. 909/2014 par vērtspapīru norēķinu uzlabošanu Eiropas Savienībā, centrālajiem vērtspapīru depozitārijiem un grozījumiem Direktīvās 98/26/EK un 2014/65/ES un Regulā (ES) Nr. 236/2012, saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 60. panta 2. punktu ir tiesīgs sniegt Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 17. apakšpunktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu.
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams izdarīt grozījumus Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu regulētā tirgus organizētāja tiesības uzturēt kriptoaktīvu tirdzniecības platformu Regulas Nr. 2023/1114) 3. panta 1. punkta 18. punkta izpratnē un centrālā vērtspapīru depozitārija tiesības sniegt Regulas Nr. 2023/1114  3. panta 1. punkta 17. apakšpunktā noteikto kriptoaktīvu pakalpojumu un noteiktu kārtību, kādā minētie subjekti iesniedz pieteikumu atļaujas saņemšanai kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām, nepieciešams izdarīt grozījumus Finanšu instrumentu tirgus likumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Finanšu instrumentu tirgus likuma 25. pantu ar regulētā tirgus organizētāja tiesībām uzturēt kriptoaktīvu tirdzniecības platformu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 18. punkta izpratnē, pirms tam saņemot atļauju Regulas Nr. 2023/1114 noteiktajā kārtībā.
Likumprojekta 2. pants paredz papildināt Finanšu instrumentu tirgus likuma 92. pantu ar centrālā vērtspapīru depozitārija tiesībām sniegt kriptoaktīvu glabāšanu un pārvaldīšanu klientu vārdā Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 17. apakšpunkta izpratnē, kas ir līdzvērtīga Regulas Nr. 909/2014 pielikuma B iedaļas 3. punktā minētajam pakalpojumam, pirms tam saņemot atļauju Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajā kārtībā.
Lai regulētā tirgus organizētājs un centrālais vērtspapīru depozitārijs saņemtu atļauju sniegt iepriekš norādītos kriptoaktīvu pakalpojumus (regulētā tirgus organizētājs - uzturēt kriptoaktīvu tirdzniecības platformu Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 18. punkta izpratnē un centrālais vērtspapīru depozitārijs - sniegt kriptoaktīvu glabāšanu un pārvaldīšanu klientu vārdā Regulas Nr. 2023/1114 3. panta 1. punkta 17. apakšpunkta izpratnē), tie iesniedz paziņojumu Latvijas Bankā, kura izskata šādu paziņojumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. panta 8 punktā noteiktajai kārtībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Regulētā tirgus organizētājs, kas ir saņēmis Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus. Centrālais vērtspapīru depozitārijs, kas ir saņēmis Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus.
Ietekmes apraksts
Likumprojekts nosaka:
1) regulētā tirgus organizētāja, kas ir saņēmis Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, tiesības sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām;
2) centrālā vērtspapīru depozitārija, kas ir saņēmis Latvijas Bankas licenci (atļauju) finanšu pakalpojumu sniegšanai Latvijā, tiesības sniegt kriptoaktīvu pakalpojumus saskaņā ar Regulas Nr. 2023/1114 prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Kriptoaktīvu pakalpojumu likums

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Kriptoaktīvu pakalpojumu likums” (23-TA-3112), kas noteiks tiesisku ietvaru kriptoaktīvu tirgus darbībai Latvijā attiecībā uz personām, kas iesaistītas kriptoaktīvu emitēšanā, publiskā piedāvāšanā un pielaidē tirdzniecībai, vai kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, veicinot kriptoaktīvu jomas attīstību Latvijā.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā” (23-TA-3261) ar mērķi noteikt pārejas posma režīmu kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, kurus atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likuma 45. panta otrās daļas 6. punkta "e" apakšpunktam uzrauga Valsts ieņēmumu dienests, darbībai un minēto subjektu uzraudzības un kontroles institūciju maiņu pēc Regulas Nr. 2023/1114 piemērošanas datuma. Likumprojekts arī paredz noteikt kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja iekļaušanu finanšu iestāžu kategorijā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes  2023.gada 31.maija Regulas (ES) 2023/1113 par līdzekļu un konkrētu kriptoaktīvu pārvedumiem pievienoto informāciju un ar ko groza Direktīvu (ES) 2015/849 prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.3. Grozījumi Kredītiestāžu likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījumi Kredītiestāžu likumā” (24-TA-40) ar mērķi papildināt kredītiestādes sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 146. panta noteikumiem, kas nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Likumprojekts arī nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā kredītiestāde piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par elektroniskās naudas žetonu emisiju, aktīviem piesaistīto žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.4. Grozījums Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts “Grozījums Alternatīvo ieguldījumu fondu un to pārvaldnieku likumā” (24-TA-667) ar mērķi papildināt alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieka sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 noteikumiem, kas nodrošinātu Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts arī nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieks piesaka un uzraudzības iestāde izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.5. Grozījums Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījums Ieguldījumu brokeru sabiedrību likumā" (24-TA-668) ar mērķi papildināt ieguldījumu brokeru sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu brokeru sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.6. Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā" (24-TA-669) ar mērķi, papildināt elektroniskās naudas iestādes, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā elektroniskās naudas iestāde piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par e-naudas žetonu emisiju un kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.7. Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus ar Likumprojektu ir sagatavots likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" (24-TA-671) ar mērķi papildināt ieguldījumu pārvaldes sabiedrības, kas ir ietverta Regulas Nr. 2023/1114 subjektu tvērumā, sniedzamo finanšu pakalpojumu uzskaitījumu atbilstoši Regulas Nr. 2023/1114 60. pantam, nodrošinot Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu. Minētais likumprojekts nodrošinās juridisko noteiktību, precizējot kārtību, kādā ieguldījumu pārvaldes sabiedrība piesaka un Latvijas Banka izskata tās pieteikumu par kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanu, kas īstenojama saskaņā ar Regulā Nr. 2023/1114 noteiktajām prasībām.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1114
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
Apraksts
Skat. 5.4.1. tabulu

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 31. maija Regula (ES) 2023/1114 par kriptoaktīvu tirgiem un ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010 un (ES) Nr. 1095/2010 un Direktīvas 2013/36/ES un (ES) 2019/1937
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
60. panta 2. punkts
Likumprojekta 1. pants (Finanšu instrumentu tirgus likuma 92. panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
60. panta 6. punkts
Likumprojekta 2. pants (Finanšu instrumentu tirgus likuma 25. panta sestā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Likumprojekts ir izstrādāts kā saistītais likumprojekts likumprojektam "Kriptoaktīvu pakalpojumu likums" (23-TA-3112), kas nodrošina Regulas Nr. 2023/1114 prasību tiešo piemērošanu Latvijā, kam tika nodrošināta sabiedrības līdzdalība.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Latvijas Banka no 2024. gada 30. decembra paplašina regulētā tirgus organizētāja un centrālā vērtspapīru depozitārija uzraudzību attiecībā uz to darbību kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanas jomā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi