24-TA-2900: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2022. gada 20. septembra noteikumos Nr. 582 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virzienu "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 582) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – ministrija) iniciatīva un ir nepieciešami:
1) lai pārstrukturizētu atbalstu starp 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" (turpmāk – 3.1.2.1.investīcija) abām kārtām. Grozījumi 3.1.2.1.i. investīcijas abu kārtu MK noteikumos, t.i., MK noteikumos Nr. 582 un Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumu Nr. 512) tiesību aktu portālā tiek virzīti vienlaicīgi;
2) lai papildinātu Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcijas pirmā kārta) ēku sarakstu ar jaunu ēku.
1) lai pārstrukturizētu atbalstu starp 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" (turpmāk – 3.1.2.1.investīcija) abām kārtām. Grozījumi 3.1.2.1.i. investīcijas abu kārtu MK noteikumos, t.i., MK noteikumos Nr. 582 un Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 512 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" otrās kārtas "Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumu Nr. 512) tiesību aktu portālā tiek virzīti vienlaicīgi;
2) lai papildinātu Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) plāna 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcijas pirmā kārta) ēku sarakstu ar jaunu ēku.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt MK noteikumu Nr. 582 pielikumā esošo ēku sarakstu ar jaunu ēku un precizēt 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai pieejamo AF finansējumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākumā ir paredzēts palielināt sabiedrībai paredzēto labklājības nozares publisko pakalpojumu un publisko ēku skaitu, kurās tiek sniegti labklājības nozares valsts pakalpojumi vai pašvaldību sociālie pakalpojumi, veicot vides pielāgojumus 63 ēkās. Par minēto vides pielāgojumu veikšanu tika noslēgti līgumi par projektu īstenošanu ar 22 finansējuma saņēmējiem (pašvaldībām, valsts akciju sabiedrību "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk – VAS "Valsts nekustamie īpašumi") un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" (turpmāk – VSIA "Šampētera nams")).
2024. gada oktobra beigās ir noslēgusies viena projekta īstenošana par ēkas Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iestādes "Sociālais dienests" vides pielāgošanu, neizmantojot visu tam pieejamo AF finansējumu un veidojot atlikumu 53 836 euro apmērā. 2024. gada decembra sākumā noslēdzās VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekts, veidojot atlikumu 3 397 euro apmērā.
Papildus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas dati (turpmāk – KPVIS) liecina, ka vairāku 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmēju (Augšdaugavas novada pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības) pieprasījumi projekta noslēguma maksājumam ir apstiprināšanā no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras puses (turpmāk – CFLA) (t.i., maksājuma pieprasījuma pamatojošie dokumenti ir verificēti, bet vēl nav veikts noslēguma maksājums), un arī šie projekti nav izmantojuši visu pieejamo AF finansējumu. Tāpat no KPVIS pieejamiem datiem un CFLA sniegtās uzraudzības informācijas var secināt, ka vairāku finansējuma saņēmēju projektos pēc iepirkumu līgumu noslēgšanas un projekta budžeta izdevumu pārskatīšanas netiek aptverts viss projekta īstenošanai pieejamais AF finansējums. Ievērojot minēto un balstoties uz KPVIS un CFLA pieejamo informāciju (situācija uz 2024. gada 15. decembri), secināms, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā šobrīd veidojas AF finansējuma atlikums indikatīvi 283 000 euro apmērā, jo:
1) projektos kopējās līgumsaistības ir uzņemtas par mazāku summu atbilstoši MK noteikumos Nr. 582 noteiktajam (kopējais projekta AF finansējums veidojas, reizinot ēku skaitu ar maksimālajām AF finansējuma izmaksām vienai ēkai – 154 892 euro);
2) pabeigto projektu un noslēguma fāzē esošo projektu faktiskā finanšu ietilpība ir bijusi mazāka kā sākotnēji plānots.
Ar MK noteikumu Nr. 582 (tai skaitā ar pielikumā esošo ēku, kurās veic investīcijas ieguldījumus, saraksta) apstiprināšanu tika sasniegts 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 112. atskaites punkts par valsts un pašvaldību ēku izvēli, kurās jāveic 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā paredzētie vides pielāgojumi. Tāpēc ir noteiktas konkrētas 63 ēkas, kurās tiks veikti pasākumi vides piekļūstamības nodrošināšanai.
Attiecīgi ir būtiski nodrošināt arī secīgā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma 113. atskaites punkta, kas paredzēja līdz 2024. gada 30. jūnijam piešķirt līgumu slēgšanas tiesības, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās izpildi (turpmāk – 113. atskaites punkts), un 114. mērķrādītāja "līdz 2026. gada 30. jūnijam – būvniecības pabeigšana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās" (turpmāk – 114. mērķrādītājs) izpildi.
Šobrīd MK noteikumu Nr.582 20.3.1.apakšpunktā ir sniegta atsauce uz regulu Nr. 2018/1046, taču ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Komisijas regula 2024/2509), kuras 279. pants nosaka, ka tā atceļ Komisijas regulu Nr. 2018/1046. Tādējādi nav paredzēta atsauce uz aktuālajiem tiesību aktiem.
2024. gada oktobra beigās ir noslēgusies viena projekta īstenošana par ēkas Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iestādes "Sociālais dienests" vides pielāgošanu, neizmantojot visu tam pieejamo AF finansējumu un veidojot atlikumu 53 836 euro apmērā. 2024. gada decembra sākumā noslēdzās VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekts, veidojot atlikumu 3 397 euro apmērā.
Papildus Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas dati (turpmāk – KPVIS) liecina, ka vairāku 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējuma saņēmēju (Augšdaugavas novada pašvaldības, Limbažu novada pašvaldības, Jēkabpils novada pašvaldības) pieprasījumi projekta noslēguma maksājumam ir apstiprināšanā no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras puses (turpmāk – CFLA) (t.i., maksājuma pieprasījuma pamatojošie dokumenti ir verificēti, bet vēl nav veikts noslēguma maksājums), un arī šie projekti nav izmantojuši visu pieejamo AF finansējumu. Tāpat no KPVIS pieejamiem datiem un CFLA sniegtās uzraudzības informācijas var secināt, ka vairāku finansējuma saņēmēju projektos pēc iepirkumu līgumu noslēgšanas un projekta budžeta izdevumu pārskatīšanas netiek aptverts viss projekta īstenošanai pieejamais AF finansējums. Ievērojot minēto un balstoties uz KPVIS un CFLA pieejamo informāciju (situācija uz 2024. gada 15. decembri), secināms, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā šobrīd veidojas AF finansējuma atlikums indikatīvi 283 000 euro apmērā, jo:
1) projektos kopējās līgumsaistības ir uzņemtas par mazāku summu atbilstoši MK noteikumos Nr. 582 noteiktajam (kopējais projekta AF finansējums veidojas, reizinot ēku skaitu ar maksimālajām AF finansējuma izmaksām vienai ēkai – 154 892 euro);
2) pabeigto projektu un noslēguma fāzē esošo projektu faktiskā finanšu ietilpība ir bijusi mazāka kā sākotnēji plānots.
Ar MK noteikumu Nr. 582 (tai skaitā ar pielikumā esošo ēku, kurās veic investīcijas ieguldījumus, saraksta) apstiprināšanu tika sasniegts 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas 112. atskaites punkts par valsts un pašvaldību ēku izvēli, kurās jāveic 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā paredzētie vides pielāgojumi. Tāpēc ir noteiktas konkrētas 63 ēkas, kurās tiks veikti pasākumi vides piekļūstamības nodrošināšanai.
Attiecīgi ir būtiski nodrošināt arī secīgā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma 113. atskaites punkta, kas paredzēja līdz 2024. gada 30. jūnijam piešķirt līgumu slēgšanas tiesības, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās izpildi (turpmāk – 113. atskaites punkts), un 114. mērķrādītāja "līdz 2026. gada 30. jūnijam – būvniecības pabeigšana, lai nodrošinātu piekļuvi publiskām telpām valsts un pašvaldību ēkās" (turpmāk – 114. mērķrādītājs) izpildi.
Šobrīd MK noteikumu Nr.582 20.3.1.apakšpunktā ir sniegta atsauce uz regulu Nr. 2018/1046, taču ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – Komisijas regula 2024/2509), kuras 279. pants nosaka, ka tā atceļ Komisijas regulu Nr. 2018/1046. Tādējādi nav paredzēta atsauce uz aktuālajiem tiesību aktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā izveidojies indikatīvais finansējuma atlikums 283 000 euro apmērā vairs nav izmantojams projektos apstiprināto 63 ēku pielāgošanai, jo atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 12. punktam, vienas ēkas vides piekļūstamības nodrošināšanas izmaksas nevar pārsniegt 154 892 euro, neieskaitot pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksas. Tādējādi finansējuma saņēmēji, kuru izmaksas ir lielākas kā noteikts MK noteikumu Nr. 582 12. punktā, nevar pieprasīt papildu finansējumu izmaksu pieauguma segšanai (ja tāds veidosies).
Savukārt tās pašas 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas “Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai” (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcijas otrā kārta) īstenošanai ir nepieciešams papildu AF finansējums 73 196 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 512 2. punktu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas mērķis ir nodrošināt atbalstu mājokļu pielāgošanai 259 personām ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi (turpmāk – mērķa grupas personas), un uzlabot šīm personām nodarbinātības iespējas un pieejamību pakalpojumiem, tādējādi sekmējot viņu dzīves kvalitāti un cilvēktiesību ievērošanu.
MK noteikumos Nr. 512 ir paredzēta 259 mērķa grupas personu mājokļu pielāgošana. Attiecīgi, lai sasniegtu noteikto mērķa grupas skaitu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros, līdz 2024. gada 31. martam bija jābūt atlasītām 259 mērķa grupas personām mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai (115. atskaites punkts “Konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai” (turpmāk – 115. atskaites punkts)).
Noteiktā atskaites punkta sasniegšana kavējās, līdz ar to ministrija veica vairākas darbības 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finansējuma saņēmēju (turpmāk – pašvaldības) uzrunāšanai un 115. atskaites punkta sasniegšanai.
Iepriekšminēto darbību veikšanas rezultātā pašvaldības ir informējušas, ka papildus ir nepieciešama mājokļu vides pielāgošana četrām mērķa grupas personām virs MK noteikumos Nr. 512 noteiktā skaita – 259 mērķa grupas personas.
Atbilstoši MK 2024.gada 11. jūnija sēdē pieņemtajam lēmumam (protokols Nr.24/59.§, 5. punkts) ministrijai ir jāveic nepieciešamās darbības 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas mērķa grupas personu rezerves veidošanai, ja pēc pārskatītajiem mērķa grupas atbilstības kritērijiem atbalstāmā mērķa grupa pārsniegs 259 personu kopskaitu. No minētā izriet, ka ministrijai ir jāīsteno rīcības papildu finansējuma piesaistei 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam.
Attiecībā uz 3.1.2.1.i. investīcijas pirmo kārtu ministrija informatīvajā ziņojumā "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" atskaites punkta termiņa kavējumu” (izskatīts 13.08.2024. MK sēdē (protokols Nr. 31 77. §, pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/db6b3adc-31f0-4b41-9ecf-694605e9dda7) informēja par vairākiem iemesliem, kas kavē 113. atskaites punkta sasniegšanu, kā arī par risku 114. mērķrādītāja sasniegšanā. Proti, lai arī MK noteikumos Nr. 582 ir noteikts pienākums finansējuma saņēmējam atmaksāt AF finansējumu gadījumos, ja mainās ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis un ēkā vairs netiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums, nav izslēgts, ka arī pēc maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Eiropas Komisijai kāds finansējuma saņēmējs informēs ministriju par atteikšanos īstenot 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projektu (kā tas jau ir bijis iepriekš un kā rezultātā ministrija ir meklējusi alternatīvas sekmīgi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas īstenošanai, veicot ēku nomaiņu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā).
Attiecīgi ņemot vērā minēto, ir nepieciešams rast risinājumu preventīvām rīcībām sekmīgai 114. mērķrādītāja sasniegšanai.
Tehniski precizējama MK noteikumu Nr.582 20.3.1.apakšpunktā ietvertā atsauce uz Komisijas regulu Nr. 2024/2509.
Savukārt tās pašas 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas “Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai” (turpmāk – 3.1.2.1.i. investīcijas otrā kārta) īstenošanai ir nepieciešams papildu AF finansējums 73 196 euro apmērā.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 512 2. punktu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas mērķis ir nodrošināt atbalstu mājokļu pielāgošanai 259 personām ar invaliditāti, kurām ir kustību traucējumi (turpmāk – mērķa grupas personas), un uzlabot šīm personām nodarbinātības iespējas un pieejamību pakalpojumiem, tādējādi sekmējot viņu dzīves kvalitāti un cilvēktiesību ievērošanu.
MK noteikumos Nr. 512 ir paredzēta 259 mērķa grupas personu mājokļu pielāgošana. Attiecīgi, lai sasniegtu noteikto mērķa grupas skaitu 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas ietvaros, līdz 2024. gada 31. martam bija jābūt atlasītām 259 mērķa grupas personām mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai (115. atskaites punkts “Konkrētas mērķa grupas izvēle mājokļa fiziskās pieejamības uzlabošanai” (turpmāk – 115. atskaites punkts)).
Noteiktā atskaites punkta sasniegšana kavējās, līdz ar to ministrija veica vairākas darbības 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākuma finansējuma saņēmēju (turpmāk – pašvaldības) uzrunāšanai un 115. atskaites punkta sasniegšanai.
Iepriekšminēto darbību veikšanas rezultātā pašvaldības ir informējušas, ka papildus ir nepieciešama mājokļu vides pielāgošana četrām mērķa grupas personām virs MK noteikumos Nr. 512 noteiktā skaita – 259 mērķa grupas personas.
Atbilstoši MK 2024.gada 11. jūnija sēdē pieņemtajam lēmumam (protokols Nr.24/59.§, 5. punkts) ministrijai ir jāveic nepieciešamās darbības 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas mērķa grupas personu rezerves veidošanai, ja pēc pārskatītajiem mērķa grupas atbilstības kritērijiem atbalstāmā mērķa grupa pārsniegs 259 personu kopskaitu. No minētā izriet, ka ministrijai ir jāīsteno rīcības papildu finansējuma piesaistei 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pasākumam.
Attiecībā uz 3.1.2.1.i. investīcijas pirmo kārtu ministrija informatīvajā ziņojumā "Informatīvais ziņojums "Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.1.i. investīcijas "Publisko pakalpojumu un nodarbinātības pieejamības veicināšanas pasākumi cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem" pirmās kārtas "Valsts un pašvaldību ēku vides pieejamības nodrošināšanas pasākumi" atskaites punkta termiņa kavējumu” (izskatīts 13.08.2024. MK sēdē (protokols Nr. 31 77. §, pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/db6b3adc-31f0-4b41-9ecf-694605e9dda7) informēja par vairākiem iemesliem, kas kavē 113. atskaites punkta sasniegšanu, kā arī par risku 114. mērķrādītāja sasniegšanā. Proti, lai arī MK noteikumos Nr. 582 ir noteikts pienākums finansējuma saņēmējam atmaksāt AF finansējumu gadījumos, ja mainās ēkā veikto vides pieejamības pielāgojumu izmantošanas mērķis un ēkā vairs netiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums, nav izslēgts, ka arī pēc maksājuma pieprasījuma iesniegšanas Eiropas Komisijai kāds finansējuma saņēmējs informēs ministriju par atteikšanos īstenot 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projektu (kā tas jau ir bijis iepriekš un kā rezultātā ministrija ir meklējusi alternatīvas sekmīgi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas īstenošanai, veicot ēku nomaiņu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā).
Attiecīgi ņemot vērā minēto, ir nepieciešams rast risinājumu preventīvām rīcībām sekmīgai 114. mērķrādītāja sasniegšanai.
Tehniski precizējama MK noteikumu Nr.582 20.3.1.apakšpunktā ietvertā atsauce uz Komisijas regulu Nr. 2024/2509.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas indikatīvais finanšu atlikums 283 000 euro apmērā nav nepieciešams 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projektu īstenošanai, par 3.1.2.1.i. investīcijas otrajai kārtai papildu nepieciešamā AF finansējuma daļu 73 196 euro apmērā ir nepieciešams samazināt 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas finansējumu. Tādējādi būs iespējams atbalstīt papildu četru mērķa grupu personu mājokļu pielāgošanu 3.1.2.1.i. investīcijas otrajā kārtā. Minētais nepieciešamā AF finansējuma apmērs veidojas, ņemot vērā mērķa grupas personu skaitu, kam plānots papildu atbalsts mājokļa vides pielāgošanai (četras mērķa grupas personas), un MK noteikumu Nr. 512 11. punktā noteiktās viena mājokļa vides pieejamības nodrošināšanas vidējās izmaksas, kas nevar pārsniegt 18 299 euro, neieskaitot PVN izmaksas. Līdz ar to nepieciešamais AF finansējums papildu četru mērķa grupas personu mājokļu pielāgošanai veido 73 196, kā arī valsts budžeta finansējums PVN segšanai indikatīvi ~ 15 371 euro.
Attiecīgi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas AF finansējums tiek samazināts par 73 196 euro, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 582 11. punktā paredzētais AF finansējums veidos 9 685 000 euro un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai indikatīvi 357 800 euro.
Attiecīgi 3.1.2.1.i investīcijas otrās kārtas AF finansējums tiek palielināts par 73 196 euro, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 512 10. punktā paredzētais AF finansējums veidos 4 812 637 euro un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai – indikatīvi 1 010 654 euro.
Lai savlaicīgi un proaktīvi novērstu risku 114. mērķrādītāja sasniegšanai, būtu nepieciešams iekļaut papildu ēku MK noteikumu Nr. 582 pielikumā (kā 64. ēku). Ņemot vērā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas indikatīvo finansējuma atlikumu 209 804 euro (pēc 73 196 euro novirzīšanas uz 3.1.2.1.i. investīcijas otro kārtu), ir iespējams paredzēt atbalstu vēl vienas ēkas vides pielāgojumu nodrošināšanai. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanas izmaksas nepārsniedz 154 892 euro, neieskaitot PVN.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 grozījumu (MK 2023. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 361 – grozījumi MK noteikumos Nr. 582) anotācijā (pieejama šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/bdf59a5b-7eaf-4e73-a3f8-f52420aab589) minētajam, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā norādīto ēku īpašnieki, kuru ēkās kāda iemesla dēļ nevar tikt īstenots 3.1.2.1.i. investīcijas pasākums (t.sk. arī daļēji), var piedāvāt līdzvērtīgas un AF finansējuma saņemšanai atbilstošas papildu ēkas.
Ministrijā ir saņemta Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 5. decembra vēstule Nr. RNP/2024/4.2.1/1634 ar lūgumu iekļaut 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā jaunu ēku – Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611.
Ņemot vērā iepriekšminēto, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā ir iekļaujama ēka Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611. Lai minēto ēku iekļautu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta tās atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) tajā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums (sociālajam pakalpojumam jābūt reģistrētam sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā) – Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ar Nr. 633.
Papildus jāatzīmē, ka pašvaldības sociālais pakalpojums ir sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālais pakalpojums, ko sniedz pašvaldības izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai arī piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuru sniegtos pakalpojumus pilnībā vai daļēji finansē no pašvaldības budžeta;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība ”Valsts nekustamie īpašumi” vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta ēka Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611 ir pašvaldības īpašums (Latgales rajona tiesas, Audriņu pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000168131, kadastra numurs: 7842 004 0207);
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par "5,9". Vienlaikus, apzinoties, ka ēkā, kuru plānots papildus iekļaut MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, var nebūt veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tad būtu jāveic pašvērtējums izmantojot ministrijas tīmekļa vietnē pieejamo 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21) – Rēzeknes novada 2024. gada decembrī veiktajā ēkas pašnovērtējumā tika iegūts koeficients "1.497" (izmantojot 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu);
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.-2020. gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu ietvaros) – Rēzeknes novada vēstulē sniegts apliecinājums, ka ēkā, kurā sniedz Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta pakalpojumu, pēdējo piecu gadu laikā nav veikti vides pielāgojumi, kas plānoti AF plāna pasākuma ietvaros.
Ierosinātie grozījumi nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķus, atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē konkrēto pašvaldību kā finansējuma saņēmēju un mērķa grupu, jo gan lielākam personu lokam tiks sniegts atbalsts mājokļu vides pielāgošanai, gan pielāgotajā ēkā būs pieejami sociālie pakalpojumi pašvaldībā.
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķa, tam noteikto atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanai.
Precizēt 20.3.1. apakšpunktā atsauci uz Komisijas regulu 2024/2509.
Attiecīgi 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas AF finansējums tiek samazināts par 73 196 euro, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 582 11. punktā paredzētais AF finansējums veidos 9 685 000 euro un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai indikatīvi 357 800 euro.
Attiecīgi 3.1.2.1.i investīcijas otrās kārtas AF finansējums tiek palielināts par 73 196 euro, kā rezultātā MK noteikumu Nr. 512 10. punktā paredzētais AF finansējums veidos 4 812 637 euro un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai – indikatīvi 1 010 654 euro.
Lai savlaicīgi un proaktīvi novērstu risku 114. mērķrādītāja sasniegšanai, būtu nepieciešams iekļaut papildu ēku MK noteikumu Nr. 582 pielikumā (kā 64. ēku). Ņemot vērā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas indikatīvo finansējuma atlikumu 209 804 euro (pēc 73 196 euro novirzīšanas uz 3.1.2.1.i. investīcijas otro kārtu), ir iespējams paredzēt atbalstu vēl vienas ēkas vides pielāgojumu nodrošināšanai. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 vienas ēkas vides pieejamības nodrošināšanas izmaksas nepārsniedz 154 892 euro, neieskaitot PVN.
Atbilstoši MK noteikumu Nr. 582 grozījumu (MK 2023. gada 4. jūlija noteikumi Nr. 361 – grozījumi MK noteikumos Nr. 582) anotācijā (pieejama šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/bdf59a5b-7eaf-4e73-a3f8-f52420aab589) minētajam, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā norādīto ēku īpašnieki, kuru ēkās kāda iemesla dēļ nevar tikt īstenots 3.1.2.1.i. investīcijas pasākums (t.sk. arī daļēji), var piedāvāt līdzvērtīgas un AF finansējuma saņemšanai atbilstošas papildu ēkas.
Ministrijā ir saņemta Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 5. decembra vēstule Nr. RNP/2024/4.2.1/1634 ar lūgumu iekļaut 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajā kārtā jaunu ēku – Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611.
Ņemot vērā iepriekšminēto, MK noteikumu Nr. 582 pielikumā ir iekļaujama ēka Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611. Lai minēto ēku iekļautu MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, tika izvērtēta tās atbilstība MK noteikumu Nr. 582 nosacījumiem:
a) tajā tiek sniegts labklājības nozares valsts pakalpojums vai pašvaldības sociālais pakalpojums (sociālajam pakalpojumam jābūt reģistrētam sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā) – Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātais klientu apkalpošanas punkts ir reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā ar Nr. 633.
Papildus jāatzīmē, ka pašvaldības sociālais pakalpojums ir sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālais pakalpojums, ko sniedz pašvaldības izveidoti sociālo pakalpojumu sniedzēji vai arī piesaistīti sociālo pakalpojumu sniedzēji, kuru sniegtos pakalpojumus pilnībā vai daļēji finansē no pašvaldības budžeta;
b) ēkas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldītājs ir pašvaldība, pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrības, kas veic pašvaldības deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, vai arī valsts akciju sabiedrība ”Valsts nekustamie īpašumi” vai valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Šampētera nams" – Rēzeknes novada Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta ēka Liepu aleja 1, Audriņi, Audriņu pagasts, Rēzeknes novads, LV-4611 ir pašvaldības īpašums (Latgales rajona tiesas, Audriņu pagasta zemesgrāmatas nodalījums Nr. 100000168131, kadastra numurs: 7842 004 0207);
c) ēkā 2020. gadā ir veikts vides un informācijas pieejamības pašnovērtējums (turpmāk – pašnovērtējums) un tajā iegūtais koeficients ir zemāks par "5,9". Vienlaikus, apzinoties, ka ēkā, kuru plānots papildus iekļaut MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, var nebūt veikts pašnovērtējums 2020. gadā, tad būtu jāveic pašvērtējums izmantojot ministrijas tīmekļa vietnē pieejamo 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu (pieejams šeit: https://www.lm.gov.lv/lv/vides-un-informacijas-pieklustamibas-pasnovertejums-saskana-ar-lbn-200-21) – Rēzeknes novada 2024. gada decembrī veiktajā ēkas pašnovērtējumā tika iegūts koeficients "1.497" (izmantojot 2022. gada pašnovērtējuma veidlapu);
d) ēkā, kurā plānots veikt vides pielāgojumus, pēdējo piecu gadu laikā no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem nav finansētas un nav plānots finansēt tās pašas izmaksas (rekonstrukcijas, renovācijas vai cita veida būvdarbus) ēkas vides pieejamības nodrošināšanai (piemēram, 2014.-2020. gada plānošanas perioda Eiropas Savienības fondu ietvaros) – Rēzeknes novada vēstulē sniegts apliecinājums, ka ēkā, kurā sniedz Sociālā dienesta attālinātā klientu apkalpošanas punkta pakalpojumu, pēdējo piecu gadu laikā nav veikti vides pielāgojumi, kas plānoti AF plāna pasākuma ietvaros.
Ierosinātie grozījumi nemaina 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķus, atbalstāmās darbības un īstenošanas nosacījumus, bet pozitīvi ietekmē konkrēto pašvaldību kā finansējuma saņēmēju un mērķa grupu, jo gan lielākam personu lokam tiks sniegts atbalsts mājokļu vides pielāgošanai, gan pielāgotajā ēkā būs pieejami sociālie pakalpojumi pašvaldībā.
MK noteikumu Nr. 582 grozījumi ir būtiski un nepieciešami 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas mērķa, tam noteikto atskaites punktu un mērķrādītāja sasniegšanai.
Precizēt 20.3.1. apakšpunktā atsauci uz Komisijas regulu 2024/2509.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Pastāv iespēja veikt pārdali no citas AF pasākuma investīcijas, bet tad būtu nepieciešams veikt arī grozījumus AF plānā. Veicot finansējuma pārdali 3.1.2.1.i. investīcijas ietvaros, AF plāna grozījumi nav nepieciešami un šis ir arī laika ziņā ātrākais risinājums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Vides pielāgošanas pasākums veicinās sociālo pakalpojumu saņemšanu personām, kurām funkcionālo traucējumu dēļ iepriekš tas bija apgrūtinoši, kā arī citām sabiedrības grupām (jaunajiem vecākiem, veciem cilvēkiem utml.).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
3 903 278
1 283 366
1 951 639
-1 369 474
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
3 903 278
1 283 366
1 951 639
-1 369 474
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 722 966
2 656 854
2 361 483
-1 595 500
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 046 398
1 435 895
2 023 199
-1 410 786
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
676 568
1 220 959
338 284
-184 714
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-819 688
-1 373 488
-409 844
226 026
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-143 120
-152 529
-71 560
41 312
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
-676 568
-1 220 959
-338 284
184 714
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-1 373 488
226 026
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
-152 529
41 312
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-1 220 959
184 714
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākumā plānots AF plāna attiecināmais finansējums 9 685 000 euro apmērā. Papildu finansējumu veido valsts budžeta finansējums PVN izmaksu no segšanai – indikatīvi 357 800 euro.
Ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem ieņēmumos norādīts AF finansējums.
Ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem ieņēmumos norādīts AF finansējums.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas projektu īstenošanas izdevumu prognoze balstīta uz finansējuma saņēmēju KP VIS iesniegto projekta budžeta kopsavilkuma datiem, plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku informāciju, faktisko izdevumu izpildi un balstoties uz finansējuma samazinājumu.
Projektu attiecināmo izmaksu segšanai pieejams gan AF finansējums, gan valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai. Valsts budžeta finansējums ir izmantojams tikai noteiktu finansējuma saņēmēju – VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un VSIA "Šampētera nams" projektiem un MK noteikumos Nr. 582 ir noteikts, balstoties uz indikatīvajām minēto finansējumu saņēmēju projekta apliekamo darījumu summām. Pašvaldības PVN izmaksas sedz no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Ja projekta izmaksas pārsniedz tam pieejamo AF finansējumu un valsts budžeta finansējumu PVN segšanai, tad finansējuma saņēmējs projekta atbalstāmo darbību īstenošanai var izmantot pašvaldības finansējumu vai privāto finansējumu.
3.1.2.1.i. investīcijai tiek samazināts AF finansējums par 73 196 euro, pārdalot to uz 3.1.2.1.i. investīcijas otro kārtu, bet minētais samazinājums skar tikai pašvaldību projektiem pieejamo AF finansējumu, tāpēc noteikumu projekts neparedz valsts budžeta finansējuma PVN izmaksu segšanai izmaiņas.
Atbilstoši projektu plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku informācijai atbalstāmo darbību īstenošanai apgūts finansējums:
2023. gadā AF finansējums 680 018 euro, valsts budžeta finansējums 16 368 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 66 854 euro.
2024. gadā AF finansējums 3 236 173 euro, valsts budžeta finansējums 15 535 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 492 654 euro.
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta īstenošana ir noslēgusies līdz 31.12.2024., bet savukārt VSIA "Šampētera nams" projektā vēl nav paredzēta izdevumu veikšana. Ņemot vērā minēto, līdz šim periodam izmantotā valsts budžeta apmērs ir nosakāms konkrētā apmērā, proti, tas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta 31 903 euro.
Savukārt turpmākajam projektu īstenošanas periodam, ietverot AF finansējuma samazinājumu par 73 196 euro, plānots finansējums šādā apmērā:
2025. gadā AF finansējums 5 186 644 euro, valsts budžeta finansējums 295 649 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam), pašvaldību finansējums 1 897 527 euro.
2026. gadā AF finansējums 582 165 euro, valsts budžeta finansējums 30 248 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam)un pašvaldību finansējums 153 570 euro.
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 582 attiecināmajās izmaksās var iekļaut arī projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas nav ar PVN apliekamais darījums, faktiski izmantotais valsts budžets varētu būt mazāks nekā noteikts minētajos MK noteikumos. Lai arī otrs finansējuma saņēmējs (VSIA "Šampētera nams") ir noslēdzis līgumu par projekta īstenošanu par mazāku PVN izmaksu apmēru nekā būtu piemērojams, jo tiek paredzētas projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, noteikumu projektā 3.1.2.1.i. investīcijai pieejamais valsts budžeta finansējums netiek mainīts. Minētais ir veikts ar nolūku, jo projekta atbalstāmo darbību īstenošana ir uzsākta salīdzinoši nesen (vēl nav iesniegts neviens maksājuma pieprasījums izdevumu kompensācijai) un, ņemot vērā, ka paredzēta esošo ēku atjaunošana, ir iespējami neplānoti būvniecības izdevumi. Tā rezultātā projektā var tikt iniciētas izmaksu pozīciju izmaiņas starp atlīdzības izmaksām un tām izmaksām, kas ir ar PVN apliekamas. Līdzīga situācija ir bijusi pabeigtajam projektam, kur, lai nodrošinātu būvniecības izmaksu sadārdzinājuma izmaksu iekļaušanos projektam pieejamā AF finansējuma ietvaros, personāla izmaksas tika nodrošinātas finansējuma saņēmēja pamatdarbības budžeta ietvaros. Gadījumā, ja finansējums PVN izmaksu segšanai netiks izmantots visā pieejamajā apmērā, tas tiks atgriezts valsts budžetā.
Ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem izdevumos valsts pamatbudžeta sadaļā norādīts AF finansējums un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un VSIA "Šampētera nams", bet pašvaldību budžeta sadaļā projekta plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafikā norādītais pašvaldību finansējums PVN izmaksu segšanai vai izmaksu pārsniegumam.
Izmaksu aprēķins ir indikatīvs.
Projektu attiecināmo izmaksu segšanai pieejams gan AF finansējums, gan valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai. Valsts budžeta finansējums ir izmantojams tikai noteiktu finansējuma saņēmēju – VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un VSIA "Šampētera nams" projektiem un MK noteikumos Nr. 582 ir noteikts, balstoties uz indikatīvajām minēto finansējumu saņēmēju projekta apliekamo darījumu summām. Pašvaldības PVN izmaksas sedz no pašvaldības budžeta līdzekļiem.
Ja projekta izmaksas pārsniedz tam pieejamo AF finansējumu un valsts budžeta finansējumu PVN segšanai, tad finansējuma saņēmējs projekta atbalstāmo darbību īstenošanai var izmantot pašvaldības finansējumu vai privāto finansējumu.
3.1.2.1.i. investīcijai tiek samazināts AF finansējums par 73 196 euro, pārdalot to uz 3.1.2.1.i. investīcijas otro kārtu, bet minētais samazinājums skar tikai pašvaldību projektiem pieejamo AF finansējumu, tāpēc noteikumu projekts neparedz valsts budžeta finansējuma PVN izmaksu segšanai izmaiņas.
Atbilstoši projektu plānoto maksājuma pieprasījumu iesniegšanas grafiku informācijai atbalstāmo darbību īstenošanai apgūts finansējums:
2023. gadā AF finansējums 680 018 euro, valsts budžeta finansējums 16 368 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 66 854 euro.
2024. gadā AF finansējums 3 236 173 euro, valsts budžeta finansējums 15 535 euro (VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projektam), pašvaldību finansējums 492 654 euro.
VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta īstenošana ir noslēgusies līdz 31.12.2024., bet savukārt VSIA "Šampētera nams" projektā vēl nav paredzēta izdevumu veikšana. Ņemot vērā minēto, līdz šim periodam izmantotā valsts budžeta apmērs ir nosakāms konkrētā apmērā, proti, tas VAS "Valsts nekustamie īpašumi" projekta 31 903 euro.
Savukārt turpmākajam projektu īstenošanas periodam, ietverot AF finansējuma samazinājumu par 73 196 euro, plānots finansējums šādā apmērā:
2025. gadā AF finansējums 5 186 644 euro, valsts budžeta finansējums 295 649 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam), pašvaldību finansējums 1 897 527 euro.
2026. gadā AF finansējums 582 165 euro, valsts budžeta finansējums 30 248 euro (VSIA "Šampētera nams" projektam)un pašvaldību finansējums 153 570 euro.
Ņemot vērā, ka atbilstoši MK noteikumiem Nr. 582 attiecināmajās izmaksās var iekļaut arī projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas nav ar PVN apliekamais darījums, faktiski izmantotais valsts budžets varētu būt mazāks nekā noteikts minētajos MK noteikumos. Lai arī otrs finansējuma saņēmējs (VSIA "Šampētera nams") ir noslēdzis līgumu par projekta īstenošanu par mazāku PVN izmaksu apmēru nekā būtu piemērojams, jo tiek paredzētas projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, noteikumu projektā 3.1.2.1.i. investīcijai pieejamais valsts budžeta finansējums netiek mainīts. Minētais ir veikts ar nolūku, jo projekta atbalstāmo darbību īstenošana ir uzsākta salīdzinoši nesen (vēl nav iesniegts neviens maksājuma pieprasījums izdevumu kompensācijai) un, ņemot vērā, ka paredzēta esošo ēku atjaunošana, ir iespējami neplānoti būvniecības izdevumi. Tā rezultātā projektā var tikt iniciētas izmaksu pozīciju izmaiņas starp atlīdzības izmaksām un tām izmaksām, kas ir ar PVN apliekamas. Līdzīga situācija ir bijusi pabeigtajam projektam, kur, lai nodrošinātu būvniecības izmaksu sadārdzinājuma izmaksu iekļaušanos projektam pieejamā AF finansējuma ietvaros, personāla izmaksas tika nodrošinātas finansējuma saņēmēja pamatdarbības budžeta ietvaros. Gadījumā, ja finansējums PVN izmaksu segšanai netiks izmantots visā pieejamajā apmērā, tas tiks atgriezts valsts budžetā.
Ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetiem izdevumos valsts pamatbudžeta sadaļā norādīts AF finansējums un valsts budžeta finansējums PVN izmaksu segšanai VAS "Valsts nekustamie īpašumi" un VSIA "Šampētera nams", bet pašvaldību budžeta sadaļā projekta plānoto maksājumu pieprasījumu iesniegšanas grafikā norādītais pašvaldību finansējums PVN izmaksu segšanai vai izmaksu pārsniegumam.
Izmaksu aprēķins ir indikatīvs.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekts nosaka plānoto 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas pasākuma AF finansējumu 9 685 000 euro un papildus valsts budžeta finansējums pievienotās vērtības nodokļa segšanai indikatīvi 357 800 euro.
Pēc šo 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārtas īstenošanas MK noteikumu pieņemšanas CFLA lūgs pārdalīt finansējumu uz 3.1.2.1.i investīcijas otro kārtu no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Noteikumu projekta īstenošana tiek veikta no Finanšu ministrijas valsts budžeta apakšprogrammas 74.07.00 "Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotājiem".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. MK noteikumi Nr.512
Pamatojums un apraksts
Noteikumu projekta ietvaros tiek veikta AF finansējuma 73 196 euro apmērā pārdale, palielinot 3.1.2.1.i. investīcijas otrās kārtas pieejamo AF finansējumu (MK noteikumiem Nr. 512) un attiecīgi par minēto summu samazinot 3.1.2.1.i. investīcijas pirmajai kārtai pieejamo AF finansējumu (MK noteikumi Nr. 582).
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
Komisijas regula Nr. 2024/2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) kuras 279. pants nosaka, ka tā atceļ Komisijas regulu Nr. 2018/1046.
Apraksts
Tehniski precizējums, aizstājot regulas nosaukumu un numuru.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) kuras 279. pants nosaka, ka tā atceļ Komisijas regulu Nr. 2018/1046.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
2. punkts (MK noteikumu Nr. 582 20.3.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, ņemot vērā, ka grozījumi MK noteikumos Nr. 582 tieši neietekmē sabiedrības intereses.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- Rēzeknes novada pašvaldība.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
MK noteikumu Nr. 582 pielikuma precizējumi ietekmē Rēzeknes novada pašvaldību, jo tai kā 3.1.2.1.i. investīcijas pirmās kārats finansējuma saņēmējam ir saistoši šie MK noteikumu Nr. 582 grozījumi.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, Rēzeknes novada pašvaldības projektā būs jāveic grozījumi, palielinot AF finansējumu par vienu ēku.
Saskaņā ar precizējumiem MK noteikumu Nr. 582 pielikumā, Rēzeknes novada pašvaldības projektā būs jāveic grozījumi, palielinot AF finansējumu par vienu ēku.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Vides pieejamības nodrošināšana veicinās sociālo pakalpojumu saņemšanu personām, kurām kādu funkcionālo traucējumu dēļ iepriekš tas bija apgrūtinoši.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinot drošu vides piekļūstamību sociālo pakalpojumu sniegšanas vietai, iedzīvotājiem tiks nodrošināta iespēja vairāk apmeklēt sociālo pakalpojumu sniegšanas vietu un pieteikties pakalpojumiem, tādējādi sekmējot sociālās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks izveidota droša vides piekļūstamība personām ar invaliditāti, nodrošinot vienlīdzīgas iespējas un tiesības pakalpojumu saņemšanai
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi