Anotācija (ex-ante)

22-TA-955: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Alkoholisko dzērienu patstāvīgo sīkražotāju darbības noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par akcīzes nodokļa sertifikātu alkoholisko dzērienu patstāvīgajiem sīkražotājiem" ir izstrādāts pamatojoties uz 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - likums).
Saskaņā ar minētajiem grozījumiem ir nepieciešams noteikt:
1) kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz sertifikātu, kurš apliecina to patstāvīgo mazo alus ražotāju, patstāvīgo vidējo vīna ražotāju, patstāvīgo vidējo raudzēto dzērienu ražotāju un patstāvīgo vidējo starpproduktu ražotāju statusu, kas attiecīgi ražo alu, vīnu, raudzētos dzērienus un starpproduktus, kā arī kārtību, kādā atsaka piešķirt statusu un anulē sertifikātu;

2) kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz mazo alkoholisko dzērienu darītavu sertifikātu, atsaka izsniegt sertifikātu un anulē sertifikātu;

3) kārtību, kādā piemēro likuma “Par akcīzes nodokli” 12.panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā noteiktās samazinātās akcīzes nodokļa likmes;

4) nosacījumus, kādos gadījumos patstāvīgie mazie alus ražotāji, patstāvīgie vidējie vīna ražotāji, patstāvīgie vidējie raudzēto dzērienu ražotāji un patstāvīgie vidējie starpproduktu ražotāji un mazās alkoholisko dzērienu darītavas, kas ražo vīnu, raudzētos dzērienus, starpproduktus vai pārējos alkoholiskos dzērienus nav uzskatāmi par juridiski un saimnieciski neatkarīgiem no citiem attiecīgo alkoholisko dzērienu ražotājiem;

5) kārtību, kādā Latvijas Republikā pārvieto patstāvīgo mazo alus ražotāju, patstāvīgo vidējo vīna ražotāju, patstāvīgo vidējo raudzēto dzērienu ražotāju un patstāvīgo vidējo starpproduktu ražotāju un mazo alkoholisko dzērienu darītavu saražotos alkoholiskos dzērienus un citas dalībvalsts mazo alkoholisko dzērienu ražotāju saražotos alkoholiskos dzērienus, kas kalendāra gadā ievesti Latvijas Republikā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
2022.gada 1.jūlijā mainās likuma 1.panta otrās daļas 15.punktā noteiktā subjekta nosaukums uz "patstāvīgais mazais alus ražotājs" un stāsies spēkā 1.panta otrās daļas 15.1, 15.2, 15.3 punkts, kas nosaka jaunus subjektus - "patstāvīgais vidējais vīna ražotājs", "patstāvīgais vidējais raudzēto dzērienu ražotājs" un "patstāvīgais vidējais starpproduktu ražotājs". Spēkā stāsies arī grozījumi 12.pantā - 2., 3., 4., 5. daļas jaunā redakcija, kā arī jauna 6. - 12.daļa, kas nosaka samazinātās akcīzes nodokļa likmes un jauna 13.daļa, kas nosaka pilnvarojumu Ministru kabinetam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā spēkā ir Ministru kabineta 2018. gada 18. decembra noteikumi Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum". Noteikumi ir izdoti uz likuma "Par akcīzes nodokli" 12.panta trešo daļu, ar kuru, savukārt, ir pārņemts Padomes 1992.gada 19.oktobra direktīvas 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem (turpmāk - Direktīva 92/83/EEK) 4.pants par pazeminātās likmes piemērošanu alum, kas darīts patstāvīgās mazajās alus darītavās (šī ir izvēles norma). Ar Padomes 2020.gada 29.jūlija direktīvu (ES) 2020/1151 ar ko groza Direktīvu 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem (turpmāk - Direktīva 2020/1151), tika veikti grozījumi paredzot, ka papildus tam, ka dalībvalstis var piemērot pazeminātas likmes alum un etilspirtam, ko mazos apmēros ražo patstāvīgā mazā alus darītava un mazā spirta dedzinātava, dalībvalstīm vajadzētu būt pilnvarām piemērot pazeminātas likmes arī citiem alkoholiskajiem dzērieniem - vīnam, raudzētiem dzērieniem un starpproduktiem, ko mazos apmēros ražo patstāvīgi sīkražotāji. Arī šī ir izvēles norma un Latvijā tā ir ieviesta ar 2021.gada 21.oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli". 

2021.gada 17.decembrī ir pieņemta Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/2266, ar ko paredz noteikumus Padomes Direktīvas 92/83/EEK piemērošanai attiecībā uz alkoholisko dzērienu patstāvīgu sīkražotāju sertificēšanu un pašsertificēšanu akcīzes nodokļa vajadzībām (turpmāk - Regula 2021/2266). Ar šo regulu tika noteikts vienots sertifikāts, kas apstiprina patstāvīga sīkražotāja ražošanas apjomu gadā un tā atbilstību Direktīvā 92/83/EEK un Direktīvā 2020/1151 paredzētajiem kritērijiem. Regula 2021/2266 ir piemērojama no 2022.gada 1.janvāra.

Nepieciešams izstrādāt vienotu kārtību, kādā visiem patstāvīgajiem sīkražotājiem (ne tikai tiem, kas ražo alu) tiek izsniegts šis sertifikāts un, kā tas ir izmantojams samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanai.

Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumi Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" zaudēs spēku 2022.gada 1.jūlijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ministru kabineta noteikumos ir nepieciešams noteikt kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests izsniedz sertifikātu, kurš apliecina to patstāvīgo mazo alus ražotāju, patstāvīgo vidējo vīna ražotāju, patstāvīgo vidējo raudzēto dzērienu ražotāju un patstāvīgo vidējo starpproduktu ražotāju statusu, kas attiecīgi ražo alu, vīnu, raudzētos dzērienus un starpproduktus, kā arī kārtību, kādā atsaka piešķirt statusu un anulē sertifikātu.
Risinājuma apraksts
Lai nodokļu maksātājs saņemtu sertifikātu, tam ir jāizpilda šādas prasības (projekta 4. un 7.punkts):
1) nodokļu maksātājs ir saņēmis speciālo atļauju (licenci) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai, kurā deklarēta attiecīgā alkoholisko dzērienu veida ražošana;
2) nodokļu maksātājs ir juridiski un saimnieciski neatkarīgs no citiem attiecīgo alkoholisko dzērienu ražotājiem. Tā ir viena no Direktīvā 92/83/EEK un Direktīvā 2020/1151 noteiktām atbilstības prasībām, lai nodokļu maksātājs saņemtu minēto sertifikātu (skat. Direktīvas 92/83/EEK konsolidētās versijas 4.panta 2.punktu, 9.a panta 2.punktu, 13.a panta 4.punktu, 18.a panta 3.punktu un 22.panta 2.punktu). Projekta 4.punktā ir minēti nosacījumi, kad nodokļu maksātājs nav uzskatāms par juridiski un saimnieciski neatkarīgu no citiem alkoholisko dzērienu ražotājiem;
3) nodokļu maksātāja kalendāra gadā saražoto alkoholisko dzērienu apjoms nepārsniedz noteiktos apmērus. Lai nodokļu maksātājs Latvijā varētu izmantot sertifikātu samazinātās likmes piemērošanai, tā ražošanas apjomi nevarēs pārsniegt likumā "Par akcīzes nodokli" (turpmāk - likums) 1.panta otrās daļas 15., 15.1, 15.2, 15.3 punktā un Alkoholisko dzērienu aprites likuma 1.panta otrajā daļā minētos apjomus. Projekta 7.3.apakšpunktā ir noteikti alkoholisko dzērienu ražošanas apjomi atbilstoši Direktīvā 92/83/EEK un Direktīvā 2020/1151 noteiktajiem maksimālajiem apjomiem, lai gadījumā, ja nodokļu maksātājs realizēs alkoholiskos dzērienus citās dalībvalstīs, kur ir noteikts lielāks apjoms nekā Latvijā, nodokļu maksātājs varētu saņemt sertifikātu. Ņemot vērā, ka dažādās dalībvalstīs šie ražošanas apjomi var būt dažādi un var mainīties, noteikumu projektā ir paredzēti Direktīvā 92/83/EEK un Direktīvā 2020/1151 noteiktie maksimālie apjomi. Nodokļu maksātājam, kas kā alkoholisko dzērienu sīkražotājs plāno realizēt alkoholiskos dzērienus citās dalībvalstīs, būs jāievēro attiecīgajās dalībvalstīs noteiktos ražošanas apjomus.

Lai saņemtu sertifikātu, nodokļu maksātājs iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā iesniegumu. Iesnieguma paraugs ir pievienots noteikumu pielikumā. Iesniegums ir iesniedzams elektroniski, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu (projekta 5. un 12.punkts).

Sertifikātu izsniedz uz kalendāro gadu. Direktīvas 92/83/EEK konsolidētās versijas 23.a panta 1. punkts (iekļauts ar Direktīvas 2020/1151 1.pantu) nosaka, ka dalībvalstīm patstāvīgiem sīkražotājiem, kuri veic uzņēmējdarbību to teritorijā, pēc pieprasījuma ir jāizsniedz ikgadējs sertifikāts, kas apstiprina ražotāju kopējo ražošanas apjomu gadā, kā arī apliecina viņu atbilstību Direktīvā 92/83/EEK noteiktajiem kritērijiem. Sertifikāta paraugs ir noteikts Regulā 2021/2266 (projekta 6.punkts).

Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt sertifikātu, ja nav izpildītas noteikumu projekta 7. punktā minētās prasības.

Valsts ieņēmumu dienests anulē sertifikātu vai izslēdz sertifikātā norādītā alkoholiskā dzēriena veidu (projekta 11. punkts), ja:
1) nodokļu maksātājs neatbilst noteikumos minētajām prasībām:
2) iesniegumā sertifikāta saņemšanai ir sniegtas nepatiesas ziņas, kam ir bijusi nozīme, pieņemot lēmumu izsniegt sertifikātu;
3) saņemts nodokļu maksātāja iesniegums par sertifikāta anulēšanu;
4) nodokļu maksātājam nav spēkā esošas speciālās atļaujas (licences) attiecīgā alkoholisko dzēriena veida un apjoma ražošanai;
5) nodokļu maksātājs ir izslēgts no Uzņēmumu reģistra vai komercreģistra.
Jāatzīmē, ka 2018.gada 18.decembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" ir noteikts, ka sertifikāts tiek anulēts, ja kalendāra gada laikā saražotais alus daudzums pārsniedz noteikto apjomu. Noteikumu projektā šāds kritērijs sertifikāta anulēšanai nav iekļauts, ņemot vērā Eiropas Komisijas vadlīnijās par regulas 2021/2266 piemērošanu sniegtos skaidrojumus Explanatory Notes - annual threshold independent small producers.pdf (europa.eu). Šādos gadījumos pārsniegtajam apjomam nebūs piemērojama samazinātā akcīzes nodokļa likme un nākošajā kalendārajā gadā nodokļu maksātājs nevarēs saņemt patstāvīgā sīkražotāja sertifikātu.
Problēmas apraksts
2. Nacionālajos normatīvajos aktos ir jānosaka samazinātās akcīzes nodokļa likmes piemērošanas kārtību un uzskaites prasības patstāvīgo sīkražotāju saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem.
Risinājuma apraksts
Patstāvīgā sīkražotāja saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem atkarībā no alkoholisko dzērienu veida piemēro likuma 12. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā vai sestajā daļā noteikto samazināto akcīzes nodokļa likmi, nododot tos patēriņam Latvijas Republikā vai, nosūtot citam nodokļu maksātājam Latvijas Republikā, piemērojot atlikto akcīzes nodokļa maksāšanu (projekta 13.punkts). Šāda kārtība ir noteikta arī Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumos Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" (4.punkts).

Nodokļa piemērošanas un uzskaites prasības gadījumos, kad nodokļu maksātājs rīkojas ar cita nodokļu maksātāja - patstāvīgā sīkražotāja saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem ir noteiktas projekta 15., 16. un 17.punktā un ir tādas pašas kā Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumos Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" (V nodaļa).

Gadījumā, ja patstāvīgā sīkražotāja kalendārajā gadā saražoto alkoholisko dzērienu apjoms pārsniedz likumā noteiktos apjomus, tad pārsniegtajam daudzumam ir jāpiemēro akcīzes nodokļa pamatlikme. Tāpat arī, ja no citām dalībvalstīm tiek ievests lielāks alkoholisko dzērienu apjoms, pārsniegtajam daudzumam ir jāpiemēro akcīzes nodokļa pamatlikme (projekta 18., 19. un 20.punkts).
Problēmas apraksts
3. Nacionālajos normatīvajos aktos ir jānosaka dokumentu noformēšanas prasības patstāvīgo sīkražotāju saražoto alkoholisko dzērienu pārvietošanai Latvijas Republikā.
Risinājuma apraksts
Projekta 14.punkts nosaka kādai informācijai ir jābūt norādītai pārvietošanas pavaddokumentā (elektroniskais administratīvais dokuments vai vienkāršotais akcīzes preču pavaddokuments) un kādiem dokumentiem ir jābūt pievienotiem akcīzes nodokļu deklarācijai, lai citas dalībvalsts patstāvīgā sīkražotāja saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem piemērotu samazināto akcīzes nodokļa likmi. Viens no šiem pievienojamajiem dokumentiem ir citas dalībvalsts kompetentās iestādes izsniegtais sertifikāts. Gadījumā, ja citas dalībvalsts patstāvīgais sīkražotājs būs pašsertificējies (ja to pieļauj attiecīgā dalībvalsts), tad dokuments jāpievieno nav, bet informācija par pašsertifikācijas faktu jānorāda elektroniskajā administratīvajā dokumentā par preču pārvietošanu kā to nosaka Regulas 2021/2266 4., 5. un 6.pants).
Alus ievešanas gadījumā vēl papildus ir jāpievieno patstāvīgā sīkražotāja izsniegtu (tulkotu latviešu valodā) dokumentu ar apliecinājumu, ka ievestais alus apjoms nepārsniedz 10 tūkstošus hektolitru un informāciju par ražotāju. Šāds apliecinājums ir nepieciešams, jo maksimālais kopējais ražošanas apjoms gadā, lai citās dalībvalstīs kļūtu par patstāvīgo alus sīkražotāju var sasniegt 200 tūkstošus hektolitru (katra dalībvalsts pati var noteikt apjomu, nepārsniedzot 200 tūkstošus hektolitru). Latvijā kopējais ražošanas apjoms ir 50 tūkstoši hektolitru (likuma 1.panta otrās daļas 15.punkts), savukārt apjoms, kam var piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi ir 10 tūkstoši hektolitru (likuma 12.panta otrā daļa).
Projekta IV nodaļā (21. un 22.punktā) ir noteiktas dokumentu noformēšanas prasības alkoholisko dzērienu pārvietošanas gadījumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • mazie uzņēmumi
  • vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Juridiskās personas, kas ražo alkoholiskos dzērienus un atbilst likuma 1. panta otrās daļas 15., 15.1, 15.2, 15.3 punktā minētajām definīcijām un Alkoholisko dzērienu aprites likuma 1. panta otrajā daļā noteiktajām prasībām, varēs pieteikties saņemt sertifikātu un saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi saskaņā ar likuma 12. panta otro, trešo, ceturto, piekto vai sesto daļu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts attiecās uz alkoholisko dzērienu ražotājiem, kam būs iespēja saņemt patstāvīga sīkražotāja sertifikātu, lai saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem, piemērotu samazināto akcīzes nodokļa likmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Sakārto uzņēmējdarbības vidi - ir skaidra kārtība sertifikātu saņemšanai un piemērošanai.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Uzņēmumiem, kuri būs saņēmuši sertifikātu, būs tiesības piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi. 

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Valsts ieņēmumu dienestam ir nepieciešams veikt izmaiņas Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, izstrādājot strukturētu iesnieguma formu un sertifikāta formu. Izmaiņas tiks veiktas Valsts ieņēmumu dienestam piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumi Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" zaudēs spēku 2022.gada 1.jūlijā.

Pamatojums un apraksts
Sertifikāti, kuri ir izsniegti saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 18.decembra noteikumiem Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum" būs izmantojami līdz 2022. gada 31. decembrim bez atsevišķas pārreģistrācijas.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2266
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/2266 (2021. gada 17. decembris), ar ko paredz noteikumus Padomes Direktīvas 92/83/EEK piemērošanai attiecībā uz alkoholisko dzērienu patstāvīgu sīkražotāju sertificēšanu un pašsertificēšanu akcīzes nodokļa vajadzībām
Apraksts
Regula nosaka sertifikāta paraugu un administratīvajā dokumentā par preču pārvietošanu  iekļaujamo informāciju. Regula ir piemērojama no 2022.gada 1.janvāra.
ES tiesību akta CELEX numurs
31992L0083
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva 92/83/EEK (1992. gada 19. oktobris) par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem
Apraksts
Direktīva nosaka mazās alus darītavas un mazās spirta dedzinātavas kritērijus.
ES tiesību akta CELEX numurs
32020L1151
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2020/1151 (2020. gada 29. jūlijs), ar ko groza Direktīvu 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem
Apraksts
Direktīva papildina Direktīvu 92/83/EEK ar patstāvīgā vīna sīkražotāja, patstāvīgā raudzēto dzērienu sīkražotāja un patstāvīgā starpproduktu sīkražotāja kritērijiem.
Nosaka, ka visu patstāvīgo sīkražotāju sertifikāts tiek izsniegts uz gadu.
ES tiesību akta CELEX numurs
31992R3649
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (EEK) Nr. 3649/92 (1992. gada 17. decembris) par vienkāršotiem pavaddokumentiem, Kopienas iekšienē pārvadājot akcīzes ražojumus, kas ir nodoti patēriņam nosūtītājā dalībvalstī
Apraksts
Regula nosaka aizpildīšanas prasības vienkāršotajam pavaddokumentam, kas tiek izmantots Eiropas Savienības iekšienē pārvadājot akcīzes ražojumus, kas ir nodoti patēriņam nosūtītāja dalībvalstī.
ES tiesību akta CELEX numurs
32009R0684
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (EK) Nr. 684/2009 (2009. gada 24. jūlijs ), ar ko īsteno Padomes Direktīvu 2008/118/EK attiecībā uz datorizētām procedūrām akcīzes preču pārvietošanai atliktās nodokļa maksāšanas režīmā
Apraksts
Regula nosaka akcīzes preču pārvietošanai atliktās nodokļa maksāšanas režīmā izmantojamā elektroniskā administratīvā dokumenta struktūru un saturu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/2266 (2021. gada 17. decembris), ar ko paredz noteikumus Padomes Direktīvas 92/83/EEK piemērošanai attiecībā uz alkoholisko dzērienu patstāvīgu sīkražotāju sertificēšanu un pašsertificēšanu akcīzes nodokļa vajadzībām
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
5.punkts
Pārņemtas pilnībā
2. pants
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
3.pants
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
5.pants
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
6.pants
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav pārņemtas 4.pantā minētās tiesības dalībvalstīm atļaut patstāvīgiem sīkražotājiem, kas veic uzņēmējdarbību to attiecīgajā teritorijā, veikt pašsertificēšanu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav nepieciešams.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva 92/83/EEK (1992. gada 19. oktobris) par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
4.2.
7.3.1.
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar 2005. gada 14.aprīlī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" ir izmantota iespēja dalībvalstīm piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi patstāvīgās mazās alus darītavas saražotajam alum, nosakot samazinātās likmes apmēru un apjomu, uz kuru var attiecināt šo likmi. 
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
29.pants nosaka, ka dalībvalstis informē Komisiju par normatīvjajiem un administratīvajiem aktiem, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. 
Informācija ir sniegta saistībā ar 2005. gada 14.aprīlī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli".
Cita informācija
Piemērošanas kārtība attiecībā uz alu, kuru ir saražojusi patstāvīgā mazā alus darītava jau ir noteikta 2018. gada 18. decembra noteikumos Nr. 801 "Kārtība, kādā piešķirams patstāvīgas mazās alus darītavas statuss un piemērojama akcīzes nodokļa likme patstāvīgo mazo alus darītavu saražotajam alum". 
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2020/1151 (2020. gada 29. jūlijs), ar ko groza Direktīvu 92/83/EEK par to, kā saskaņojams akcīzes nodoklis spirtam un alkoholiskajiem dzērieniem
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants (attiecībā uz grozījumiem Direktīvas 92/83/EEK 9.a 2. pantā)
7.3.2.; 7.3.3.; 7.3.4.; 7.3.5.
Pārņemtas pilnībā
-
1.pants (attiecībā uz grozījumiem Direktīvas 92/83/EEK 13.a 4. pantā)
7.3.3.
-
-
1.pants (attiecībā uz grozījumiem Direktīvas 92/83/EEK 18.a 3. pantā)
7.3.4.
-
-
1.pants (attiecībā uz grozījumiem Direktīvas 92/83/EEK 22.2. pantā)
7.3.5.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ar 2021. gada 21. oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli" ir izmantota iespēja dalībvalstīm piemērot samazināto akcīzes nodokļa likmi patstāvīgo sīkražotāju (vīna, raudzēto dzērienu un starpproduktu ražotāju) saražotajiem alkoholiskajiem dzērieniem, nosakot samazinātās likmes apmēru un apjomu, uz kuru var attiecināt šo likmi.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
9.pants nosaka, ka dalībvalstis informē Komisiju līdz 2021. gada 31. decembrim pieņem un publicē normatīvos un administratīvos aktus, kas vajadzīgi, lai izpildītu šīs direktīvas prasības. Dalībvalstis nekavējoties dara Komisijai zināmu minēto noteikumu tekstu. 
Informācija ir sniegta saistībā ar 2021. gada 21. oktobrī pieņemtajiem grozījumiem likumā "Par akcīzes nodokli".
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (EEK) Nr. 3649/92 (1992. gada 17. decembris) par vienkāršotiem pavaddokumentiem, Kopienas iekšienē pārvadājot akcīzes ražojumus, kas ir nodoti patēriņam nosūtītājā dalībvalstī
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pielikums
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota, jo regula ir tieši piemērojama un izvēles brīvība nav paredzēta.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula (EK) Nr. 684/2009 (2009. gada 24. jūlijs ), ar ko īsteno Padomes Direktīvu 2008/118/EK attiecībā uz datorizētām procedūrām akcīzes preču pārvietošanai atliktās nodokļa maksāšanas režīmā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikums, 1.pabula
21.punkts
Pārņemtas pilnībā
nav
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav izmantota, jo regula ir tieši piemērojama un izvēles brīvība nav paredzēta.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
Nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera", Latvijas Alkohola nozares asociācija, Latvijas Alus Darītāju Savienība, Latvijas Darba devēju konfederācija, Latvijas Vīnkopju un vīndaru biedrība
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts apraksta valsts pārvaldes pakalpojumu “Akcīzes nodokļa sertifikāts alkoholisko dzērienu patstāvīgajiem sīkražotājiem”. Šobrīd valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.lv ir izvietota pakalpojuma kartīte "Patstāvīgās mazās alus darītavas statusa sertifikāts", kas attiecīgi tiks precizēta pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās. Šis pakalpojums tiks sniegts elektroniskā kanālā Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi