Anotācija

22-TA-3331: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. janvāra noteikumos Nr. 18 "Noteikumi par 2006.gada Konvencijas par darbu jūrniecībā (MLC konvencija) piemērojamām prasībām attiecībā uz dzīvojamām telpām un atpūtai paredzēto aprīkojumu uz kuģa un šo prasību ievērošanas nosacījumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 14.janvāra noteikumos Nr.18 “Noteikumi par 2006.gada Konvencijas par darbu jūrniecībā (MLC konvencija) piemērojamām prasībām attiecībā uz dzīvojamām telpām un atpūtai paredzēto aprīkojumu uz kuģa un šo prasību ievērošanas nosacījumi”” (turpmāk – Projekts) precizē 2006.gada Konvencijā par darbu jūrniecībā (MLC konvencija) noteiktās prasības attiecībā uz dzīvojamām telpām un atpūtai paredzēto aprīkojumu piemērošanas kārtību uz kuģiem, uz kuriem attiecas MLC konvencija.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2014.gada 14.janvāra noteikumus Nr.18 “Noteikumi par 2006.gada Konvencijas par darbu jūrniecībā (MLC konvencija) piemērojamām prasībām attiecībā uz dzīvojamām telpām un atpūtai paredzēto aprīkojumu uz kuģa un šo prasību ievērošanas nosacījumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 18).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 18 ir izdoti, pamatojoties uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 30.panta trešo daļu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka piemērojamās MLC konvencijas prasības attiecībā uz dzīvojamām telpām un atpūtai paredzēto aprīkojumu uz kuģa un šo prasību ievērošanas nosacījumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 18 nosaka prasības visiem (izņemot Noteikumos Nr. 18 paredzētos izņēmumus) komercdarbībā iesaistītajiem kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts 2013.gada 20.augustā vai vēlāk. Savukārt, attiecībā uz kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta, MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2.punkts paredz to, ka paliek spēkā tās prasības par kuģu būvniecību un aprīkošanu, kuras izklāstītas 1949. gada pārskatītajā Konvencijā par apkalpes telpām (nr. 92) un 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133), tiktāl, cik tās bija spēkā pirms minētā datuma saskaņā ar attiecīgās dalībvalsts normatīvajiem aktiem vai praksi. Latvijā pirms MLC konvencijas stāšanās spēkā saistošas bija 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133) noteiktās prasības. Attiecīgi šīs konvencijas prasības ir tās, kuras saskaņā ar MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2.punktu līdz šim tiek piemērotas Latvijas kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta, un kuras jāturpina piemērot arī turpmāk.
Lai uzlabotu nacionālā normatīvā regulējuma uztveramību un skaidrību attiecībā uz MLC konvencijas 3.1. noteikuma piemērošanu uz visiem Latvijas kuģiem, kā arī ņemot vērā Starptautiskās darba organizācijas (turpmāk – SDO) Konvenciju un rekomendāciju ieviešanas ekspertu komitejas komentārus, Noteikumi Nr. 18 ir jāpapildina ar atsauci uz spēkā esošajām prasībām kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta. Šīs prasības šiem kuģiem jau tiek piemērotas kopš MLC konvencijas spēkā stāšanās (pamatojoties uz MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2.punktu), kā arī pirms tam tika piemērotas (pamatojoties uz to, ka Latvija bija 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133) dalībvalsts). Līdz ar to projekts pēc būtības nerada šiem kuģiem jaunas prasības. Projektā ir izceltas atsevišķi dažas  kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta, piemērojamās prasības, kuras SDO Konvenciju un rekomendāciju ieviešanas ekspertu komitejas ieskatā nav uzskatāmas par prasībām par kuģu būvniecību un aprīkošanu, un attiecīgi nav piemērojamas pamatojoties uz MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2.punktā noteikto par 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133) piemērošanu. Tāpēc šīs prasības, kas pēc būtības nav jaunas, ir noteiktas atsevišķā tiesību normā.
Pamatojoties uz Latvijas Republikas Uzņēmuma reģistra 2020. gada 23. decembra lēmumu “Par reorganizācijas ierakstīšanu komercreģistrā” Nr.6-12/128017, nepieciešams precizēt Noteikumos Nr.18 minēto nosaukumu no valsts akciju sabiedrība “Latvijas Jūras administrācija” uz valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija”.
Noteikumu Nr. 18 50.punkts ir redakcionāli jāprecizē, lai nodrošinātu pilnīgu atbilstību MLC konvencijā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka Noteikumi Nr. 18, ievērojot Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 30.panta trešajā daļā paredzēto pilnvarojumu un ņemot vērā tajā ietverto norādi un piemērojamām MLC konvencijas prasībām, turpmāk ietvers atsauci uz prasībām arī tiem Latvijas kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta, saskaņā ar MLC konvenciju ietverot atsauci uz šiem kuģiem piemērojamām prasībām, proti, 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133) noteiktajām prasībām, kā arī tādām prasībām, kurām saskaņā ar SDO Konvenciju un rekomendāciju ieviešanas ekspertu komitejas komentāriem nav saiknes ar kuģa būvniecību vai aprīkošanu. Proti, šīs prasības ir galvenokārt organizatoriska rakstura un līdz ar to pēc būtības nav saistītas ar kuģa būves gadu, par ko var pārliecināties izskatot informāciju anotācijas 5.sadaļas 2.tabulā. Prasības pēc būtības nemainās.
Projekts paredz precizēt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Jūras administrācija" nosaukumu, kā arī Noteikumu Nr. 18  50.punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Kuģu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz kuģu īpašniekiem, tomēr pēc būtības kuģu īpašniekiem netiek izvirzītas nekādas jaunas prasības.
Juridiskās personas
  • Kuģu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz kuģu īpašniekiem, tomēr pēc būtības kuģu īpašniekiem netiek izvirzītas nekādas jaunas prasības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
2006.gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencija)
Apraksts
Ar projektu tiek nodrošināta MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2. punktā un A3.1.standarta 13., 16., 17., 18. un 19.noteikumā noteiktā izpilde.

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
2006.gada Konvencija par darbu jūrniecībā (MLC konvencija)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
3.1.noteikuma 2.punkts.
2. Kodeksa prasības, ar ko īsteno šo noteikumu, kurš ir saistīts ar kuģu būvniecību un aprīkošanu, attiecas tikai uz kuģiem, kas uzbūvēti datumā, kurā šī konvencija stājas spēkā attiecīgajai dalībvalstij, vai pēc tā. Attiecībā uz kuģiem, kas būvēti pirms minētā datuma, paliek spēkā tās prasības par kuģu būvniecību un aprīkošanu, kuras izklāstītas 1949. gada pārskatītajā Konvencijā par apkalpes telpām (nr. 92) un 1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133), tiktāl, cik tās bija spēkā pirms minētā datuma saskaņā ar attiecīgās dalībvalsts normatīvajiem aktiem vai praksi. Kuģi uzskata par uzbūvētu tajā dienā, kad tiek ielikts ķīlis vai kad tas ir līdzīgā būvniecības posmā.
2. un 3.punkts
Pārņemtas pilnībā
A3.1. standarta 13.noteikums
13. Jābūt pieejamai pienācīgi aprīkotai veļas mazgātavai.
5.punkts
-
A3.1. standarta 16.noteikums
16. Kuģus, kas regulāri dodas uz ostām, kurās mitinās moskīti, aprīko ar ierīcēm, kā to pieprasījusi kompetentā iestāde.
 
3.punkts
-
A3.1. standarta 17.noteikums
17. Uz kuģa visiem jūrniekiem piedāvā atpūtai piemērotu aprīkojumu, ērtības un pakalpojumus, kas atbilst uz kuģiem dzīvojošo un strādājošo jūrnieku īpašajām vajadzībām, ņemot vērā 4.3. noteikumu un saistītos kodeksa noteikumus par veselības aizsardzību, drošību un nelaimes gadījumu novēršanu.
 
3.punkts
-
A3.1. standarta 18.noteikums
18. Kompetentā iestāde pieprasa, lai uz kuģiem ar kapteiņa atļauju vai viņa pavadībā tiktu veiktas regulāras pārbaudes, lai nodrošinātu, ka jūrnieku dzīvojamās telpas ir tīras, pieņemami apdzīvojamas un labā stāvoklī. Katras šādas pārbaudes rezultātus pieraksta un tiem jābūt pieejamiem pārskatīšanai.
3.punkts
-
A3.1. standarta 19.noteikums
19. Attiecībā uz kuģiem, uz kuriem ir vajadzība bez diskriminācijas ņemt vērā dažādas raksturīgas reliģiskās un sociālās ieražas, kompetentā iestāde pēc apspriešanās ar attiecīgajām kuģu īpašnieku un jūrnieku organizācijām var atļaut veikt nelielas izmaiņas saistībā ar šo standartu ar nosacījumu, ka šādu izmaiņu dēļ jūrniekiem pieejamais aprīkojums netiek padarīts mazāk labvēlīgs nekā tas, kas būtu pieejams, piemērojot šo standartu.
3.punkts
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
Attiecībā uz Latvijas kuģiem, kuriem līgums par kuģa būvi ir noslēgts pirms 2013.gada 20.augusta, pamatojoties uz MLC konvencijas 3.1. noteikuma 2. punktā noteikto, šajā tabulā minētās starptautiskās saistības (1970. gada Konvencijā par apkalpes telpām (papildus noteikumi) (nr. 133) noteiktās prasības) jau tiek izpildītas kopš MLC konvencijas spēkā stāšanās. Ar projektu Noteikumos Nr.18 tiks ietverta atsauce uz piemērojamām prasībām, nenosakot papildus jaunas prasības.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/7f0f1189-6c15-4eeb-843d-a3f144277436 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti. 

6.4. Cita informācija

MLC konvencijas izstrādē un pieņemšanā piedalījās konvencijas dalībvalstu valdības, kā arī kuģu īpašnieku un jūrnieku pārstāvji. Tāpat ar darba ņēmēju un darba devēju pārstāvjiem tiek skaņoti dalībvalsts ziņojumi par MLC konvencijas ieviešanu, kas regulāri jāsniedz SDO, līdz ar to šīm personām tika darīti zināmi arī SDO Konvenciju un rekomendāciju ieviešanas ekspertu komitejas komentāri.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekts neparedz izmaiņas institucionālajā struktūrā, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk