Anotācija (ex-ante)

23-TA-3231: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" (turpmāk – noteikumu projekts).
Noteikumu projekts sagatavots pamatojoties uz likuma „Par piesārņojumu” 32.2 panta 46 daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz nosacījumus Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (turpmāk – EKII) finansēto projektu atklātā konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" (turpmāk – konkurss) otrās kārtas organizēšanai, grozot Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumos Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 333).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konkursa pirmās atlases kārtas ietvaros potenciālie projektu iesniedzēji projektu iesniegumus varēja iesniegt 2018.gadā. Konkursa mērķis ir ieviest un demonstrēt viedās pilsētvides tehnoloģijas, kas samazina siltumnīcefekta gāzu (turpmāk - SEG) emisijas.
Pēc projektu iesniegumu vērtēšanas un lēmumu pieņemšanas par finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu (pirmās projektu iesniegumu atlases kārtā) tika noslēgts 21 līgums par projekta īstenošanu. Konkursa ietvaros ir īstenoti 15 projekti par kopējo EKII finansējumu 5,9 milj. euro, 6 līgumi par projektu īstenošanu ir izbeigti (lauzti).
Apstiprinātos projektus īstenoja pašvaldības, to iestādes un pašvaldību kapitālsabiedrības. Apstiprināto projektu ietvaros, galvenokārt, plānota energoefektivitātes pasākumu īstenošana publisko ielu apgaismojuma infrastruktūrā. Konkursa ietvaros plānotais oglekļa dioksīda (turpmāk - CO2) emisiju samazinājums atbilstoši noslēgtajiem projektu īstenošanas līgumiem ir plānots vairāk kā 500 tCO2 gadā apmērā.
Noteikumu projektā ietvertie nosacījumi neietekmēs projektus, kas ir īstenoti konkursa pirmās kārtas ietvaros, jo to īstenošana ir noslēgusies.
Noteikumu projekts paredz demarkāciju ar MK 2023.gada 27.jūnija noteikumiem Nr.350 Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.4. pasākuma "Viedās pašvaldības" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.350) un citiem finanšu avotiem. Dubultās finansēšanas risku novēršana tiks nodrošināta projektu konkursu vai projektu līmenī, tai skaitā pārbaudot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu un pārliecinoties, ka vienas un tās pašas atbalstāmās aktivitātes un attiecināmās izmaksas par vieniem un tiem pašiem viedajiem risinājumiem netiks finansētas dubultā. Vienlaikus MK noteikumi Nr.350 nosaka, ka viedā pašvaldība šo noteikumu izpratnē ir Latvijas Republikas pašvaldība, kas īsteno stratēģisku pasākumu kopumu savu autonomo funkciju veikšanai un tajos paredzēto pakalpojumu efektivitātes palielināšanai, ilgtspējas uzlabošanai un ekonomiskās attīstības veicināšanai, uzlabojot sabiedrības informētību un veicinot pašvaldības teritorijā dzīvojošo un strādājošo personu labklājību, izmantojot viedos risinājumus, tai skaitā informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. Viedais risinājums šo noteikumu izpratnē ir inovatīvs risinājums vai tehnoloģija jeb procesa, pakalpojuma vai produkta inovācija, kas uzlabo pašvaldības sniegto pakalpojumu efektivitāti un par kuru ir saņemts Latvijas Zinātnes padomes zinātniskās ekspertīzes atzinums, ka projektā paredzētais risinājums ir vērtējams kā Latvijas mēroga inovācija.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2020. gadā nāca klajā ar paziņojumu par Eiropas 2030. gada klimata politikas ieceru kāpināšanu, nosakot jaunu SEG emisiju samazināšanas mērķi 55% apmērā līdz 2030. gadam, salīdzinot ar 1990. gada līmeni. Eiropas Savienība (turpmāk – ES) Eiropas Zaļā kursa īstenošanai 2021. gada 14. jūlijā nāca klajā ar tiesību aktu pakotni “Fit for 55”, kurā iekļauti vairāku direktīvu un regulu grozījumi, lai sasniegtu jauno paaugstināto SEG emisiju samazināšanas mērķi, t.sk., nosakot paaugstinātus mērķus atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER) izmatošanai un energoefektivitātei. Lai turpinātu Latvijas virzību uz klimata mērķu sasniegšanu 2030. gadam, kā arī klimatneitralitātes sasniegšanu līdz 2050. gadam, ir nepieciešams vairāk īstenot aktivitātes saistībā ar SEG emisiju samazināšanu, piemēram, energoefektivitātes pasākumu īstenošana, AER iekārtu uzstādīšana un tml. Pasākumu īstenošana ilgtspējīgas enerģētikas un visaptverošas energoefektivitātes nodrošināšanai ir būtiska SEG emisiju samazināšanai enerģētikas sektorā. Enerģētika ir lielākais SEG emisiju avots, kas radīja 37 % no kopējām 2019. gada SEG emisijām. Saskaņā ar aprēķiniem ēku sektors Latvijā 2018. gadā radīja 1180,2 kt COemisiju, kas veido ap 12,9% no visām Latvijas emisiju tirdzniecības sistēmā neietverto darbību (ne-ETS) SEG emisijām 2018. gadā.
Lai ieviestu un demonstrētu viedās pilsētvides tehnoloģijas, kas samazina SEG emisijas, veicina atjaunīgās enerģijas izmantošanu un energoefektivitātes paaugstināšanu ir nepieciešams izstrādāt un īstenot atbalsta programmas reģionālā un pašvaldību līmenī, kas vienlaikus sniedz tūlītējus ekonomiskos un sociālos ieguvumus iedzīvotājiem un uzņēmumiem, piemēram, pašvaldību komunālo pakalpojumu nodrošināšanā attiecībā uz publisko komunālo notekūdeņu attīrīšanu, publisko apgaismojumu un tml.  Piemēram, priekšlikumā Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par komunālo notekūdeņu attīrīšanu izvirzītās prasības paredz notekūdeņu attīrīšanas iekārtu energoefektivitātes paaugstināšanu un atjaunīgo energoresursu izmantošanas palielināšanu (līdz pat 100% no pašpatēriņa). Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - SPRK) datiem, 2021. gadā Latvijā vidējais elektroenerģijas patēriņš kanalizācijas pakalpojumiem bija 1,20 kWh/m3 notekūdeņu, bet vidējās elektroenerģijas izmaksas – 0,26 EUR/ m3 notekūdeņu. Pēc SPRK datiem, 2021. gadā regulētajiem komersantiem aglomerācijās ar cilvēkekvivalentu > 10 000 elektronenerģijas, kurināmā, siltumenerģijas un gāzes izmaksas veidoja 5%-24 % no kanalizācijas pakalpojumu izmaksām. Saskaņā ar SPRK sniegto informāciju 2022.gadā un 2023.gada sākumā apstiprinātajos kanalizācijas pakalpojumu tarifos elektroenerģijas, kurināmā, siltumenerģijas un gāzes izmaksas veidoja jau 12-55% no kopējam kanalizācijas pakalpojumu izmaksām (bez rentabilitātes).
Neskatoties uz to, ka Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un EKII ietvaros ir īstenoti vairāki projektu iesniegumu konkursi attiecībā uz pašvaldību publisko ielu un teritoriju apgaismojumu, joprojām ir pietiekami augsta pašvaldību interese īstenot pasākumus, lai aizvietotu esošus neefektīvus ielu apgaismojuma gaismekļus ar energoefektīviem LED gaismekļiem. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai EKII ietvaros varētu tikt organizēta konkursa projektu iesniegumu atlases otrā kārta. 
Konkursa ietvaros projekta iesniedzējs var būt pašvaldība, pašvaldības dibināta iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība.
Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. panta pirmajai daļai KEM deleģē Vides investīciju fondam veikt uzdevumus, kas minēti MK noteikumu Nr.333 3. punktā. Atbilstoši ikgadēji noslēgtajam Atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumam starp KEM un Vides investīciju fondu, Vides investīciju fondam tiek deleģēti vairāki uzdevumi, gan attiecībā uz projektu konkursu organizēšanu, gan projektu iesniegumu vērtēšanu un lēmumu pieņemšanu, gan projektu ieviešanas uzraudzību, gan monitoringa uzraudzības veikšanu. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 43.panta ceturtajā daļā noteikto padotības formu izvēlas ņemot vērā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu saturu. Konkrētā gadījumā Vides investīciju fondam tiek deleģēta gan projektu iesniegumu vērtēšana (ko veic koleģiāli), gan lēmuma pieņemšana par projekta apstiprināšanu/noraidīšanu, gan patstāvīga līgumu slēgšana un to izpildes kontrole,  kas nosaka  Vides investīciju fondam kā  līgumslēdzējam lielāku autonomijas pakāpi un arī atbildību par pieņemtajiem lēmumiem, lai nodrošinātu konkursa tiesisku norisi kopumā. Līdz ar to pakļautības forma (KEM tiesības dot rīkojumu par viena vai otra Vides investīciju fonda lēmuma pieņemšanu), šajā gadījumā  nav piemērojama, bet ar pārraudzību tiks nodrošināta kontrole par Vides investīciju fonds pieņemto lēmumu  tiesiskumu.
Izvērtējot Vides investīciju fonda līdzšinējo pieredzi Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un EKII un to ietvaros īstenoto projektu konkursu ieviešanā, kā arī ņemot vērā to, ka KEM nav resursu šādu finanšu instrumentu darbības organizēšanā, 2024. gadā starp KEM un Vides investīciju fondu tika noslēgts atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgums.

Problēmu risināšanai, t.i. otrās kārtas organizēšanai, noteikumu projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr.333:
1.punktā precizēti nosacījumi atbilstoši likuma deleģējumam, novēršot interpretācijas iespējas;
3.punktā precizētas Vides investīciju fonda funkcijas konkursa ietvaros, jo spēkā esošā redakcija tās pilnvērtīgi neaptvēra un varēja radīt interpretācijas iespējas. Vienlaikus ņemot vērā Vides aizsardzības ministrijas reorganizāciju ir precizēta atbildīgā iestāde attiecībā uz konkursa organizēšanu, t.i. "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" ir aizstāta ar "Klimata un enerģētikas ministrija";
4.punktā precizēts nosacījums attiecībā uz projekta iesniedzēju - pašvaldības kapitālsabiedrību, t.i. pašvaldību kapitālsabiedrības veic ne tikai pašvaldību deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildi, bet var arī noslēgt līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Ņemot vērā, ka projekta ietvaros var tikt īstenotas aktivitātes, kas saistītas ar komunālo pakalpojumu nodrošināšanu, tad nepieciešams papildināt MK noteikumus Nr.333 ar nosacījumu, ka uz atbalstu var pretendēt arī pašvaldības kapitālsabiedrība, kas noslēgusi līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu;
6.punkts paredz finansējuma apjomu konkursa otrās kārtas organizēšanai, jo līdz šim konkurss neparedzēja konkursa otrās kārtas organizēšanu. Finansējuma apjoms noteikts ņemot vērā iepriekšējo pieredzi Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta un EKII ietvaros (t.sk. pirmās kārtas ietvaros pieprasīto un izmantoto finansējuma apjomu);
9. un 11.punktā veikti redakcionāli pilnveidojumi attiecībā uz konsekventu oglekļa dioksīda saīsinājuma - CO2 - piemērošanu;
10. punktā sniegts precīzāks skaidrojums, kas konkursa ietvaros tiek saprasts ar terminu "noslēguma pārskats";
12.punkts precizēts, paredzot, ka projektus var īstenot visā Latvijas Republikas teritorijā, tādējādi neierobežojot projektu iesniedzēju loku un projektu īstenošanas vietas, t.i. konkursa pirmās kārtas ietvaros projektus īstenot varēja apdzīvotās vietās, kurām piešķirts pilsētas statuss;
12.1 paredz informatīvu nosacījumu, par to, ka konkursa ietvaros finansējums tiek piešķirts granta veidā. Papildinājums nepieciešams, lai skaidri norādītu finansējuma piešķiršanas veidu konkursa ietvaros;
14.punkts papildināts ar jaunu apakšpunktu (14.1.3.apakšpunkts), paredzot, ka, ja projektā plānotās aktivitātes ir saistītas ar publisko ielu un teritoriju apgaismojumu, tad minētajām iekārtām ir jābūt projekta iesniedzēja bilancē. Precizēti 14.2. un 14.5.apakšpunkti attiecībā uz īpašumtiesībām un Pašvaldību likuma normām. Precizējumi veikti, lai novērstu šķēršļus aktivitātes ieviešanai attiecīgā uz publisko ielu un teritoriju apgaismojumu, kas tika identificēti līdzīga veida konkursos EKII ietvaros;
15. (15.4., 15.5., 15.5. un 15.6.apakšpunkts) punkts precizēts un MK noteikumi Nr.333 tiek papildināti ar  16.1 punktu, sniedzot papildus atsauci attiecībā uz Informācijas atklātības likumu, kā arī apvienojot nosacījumus vienā punktā par prasībām, kas jāņem vērā projektu iesniedzējiem, lai varētu pretendēt uz finansējuma saņemšanu. Vienlaikus tiek paredzēts, ka šo prasību pārbaudi veic Vides investīciju fonds izmantojot valsts informācijas sistēmu. Precizējumi veikti, lai novērstu neskaidrības, kas tika identificētas konkursa pirmās kārtas ietvaros un ņemot vērā līdzšinējo pieredzi;
16. punkts svītrots, jo prasības ietvertas 15.6. un 15.7.apakšpunktos, lai novērstu tiesību normu dublēšanos;
20. punkts precizēts un MK noteikumi Nr.333 papildināti ar 20.1 un 20.2 punktiem, lai nodrošinātu, ka finansējums konkursa ietvaros tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas 2011.gada 20.decembra Lēmumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, tiem projektu iesniedzējiem, kuri ir noslēguši līgumu par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Minētā projektu iesniedzēju grupa konkursa ietvaros ir jauna, tādēļ nepieciešams attiecīgi ietvert attiecīgos valsts atbalsta nosacījumus; 
MK noteikumi Nr.333 papildināti ar jaunu 21.1 punktu, lai nodrošinātu, ka atbalstu drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu, kas sniegts saskaņā ar Komisijas lēmumu citas atbalsta programmas vai ad-hoc atbalsta projekta ietvaros par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām. Minētais nosacījums var veicināt finansiāli ietilpīgāku projektu īstenošanu, kas līdz šim netika atbalstīti;
22.2. apakšpunkts precizēts, papildinot ar atsauci;
22.5. apakšpunkts precizēts, izslēdzot no tā atsauci uz 65.punktu, jo minētais punkts no MK noteikumiem Nr.333 tiek izslēgts; 
24.1. un 24.1 apakšpunktā precizēti nosacījumi viedo pilsētvides tehnoloģiju izmantošanai un valsts atbalsta nosacījumu piemērošana attiecībā uz siltumenerģijas ražošanu, ja plānotās aktivitātes īsteno pašvaldības kapitālsabiedrība, kurai ar pašvaldību ir noslēgts līgums par sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu. Minētā norma ir jauna. Projekta dzīves cikla ilgumu (amortizācijas periodu) nosaka atbilstoši piemērojamiem normatīvajiem aktiem, piemēram, grāmatvedību jomā. Vienlaikus skaidrojam, ka atbilstoši nacionālajiem normatīvajiem aktiem grāmatvedībā minimālais termiņš kādu var noteikt amortizācijas periodam ir 5 gadi. Vēršam uzmanību, ka minētais nosacījums attiecībā uz saražotās enerģijas izmantošanu pašpatēriņam ir attiecināms uz komercdarbības atbalsta izslēgšanu un ir noteikts ar ES regulējumu, savukārt veids vai procedūra kādā dalībvalsts vai atbalsta programmas autors izvēlas konkrētā nosacījuma pārbaudi nav regulēts un ir katras dalībvalsts nacionāla izvēle. Ņemot vērā to, ka finansējuma saņēmējiem, kuriem atbalsts kvalificējas kā komercdarbības atbalsts un tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011.gada 20.decembra lēmumu par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi (2012/21/ES), atjaunojamos energoresursus izmantojošas viedās pilsētvides tehnoloģiju izmaksas var tikt attiecinātas šiem finansējuma saņēmējiem pie nosacījuma, ja tie 100% apmērā šo iekārtu radīto elektroenerģiju izmanto pašpatēriņam. Savukārt, ja projekta iesniedzējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks, tad ir jānodrošina, ka saražotā elektroenerģija vismaz 80 % tiek izmantoti pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos projekta iesniedzēja objektos kopā un objektos netiek veikta saimnieciskā darbība;
25.5. apakšpunktā precizēti nosacījumi attiecībā uz darbībām, kas netiek atbalstītas konkursa ietvaros. Ar minēto precizējumu tiek paplašināts neatbalstāmo aktivitāšu loks, t.i. finansējums netiek sniegts t.sk. centralizētās vadības sistēmas jaunai izveidei, nodrošinot esošo sistēmu sinhronizāciju;
25.6.apakšpunkts precizēts ņemot vērā, ka kūdra ir vietējais resurss, tādējādi novēršot interpretācijas riskus;
26.4.5.apakšpunkts precizēts redakcionāli (abreviatūras noteikšana), tādējādi to precizējot visā tekstā vienoti;
26.7. apakšpunkts precizēts, izslēdzot no tā atsauci uz 65.punktu, jo minētais punkts no MK noteikumiem Nr.333 tiek izslēgts;
30.3. apakšpunkts un 30.1 punktā paredzēti nosacījumi par attiecināmo izmaksu atbilstību konkursa projektu iesniegumu atlases otrās kārtas ietvaros;
30.5. apakšpunktā veikti tehniski precizējumi, jo minētais nosacījums ir ietverts MK noteikumu projekta 10.punktā;
32. punkts precizēts, paredzot, ka projektu iesniegumu konkursa atlases otrās kārtas izsludināšanu Vides investīciju fonds veic 10 darba dienu laikā, tādējādi pēc iespējas ātrāk nodrošinot iespēju iesniegt projektu iesniegumus un attiecīgi uzsākt projektu ieviešanu;
33. punktā veikti tehniski precizējumi attiecībā uz projektu konkursa izsludināšanas sludinājuma publicēšanu;
35. un 38.punktā svītrots nosacījums, ka projekta iesniegumu var iesniegt personīgi Vides investīciju fondā, ņemot vērā mūsdienu informācijas tehnoloģiju attīstību, pieredzi, pieejamību un ieteikumus projektu iesniegumu sagatavošanā, iesniegšanā, vērtēšanā un komunikācijā izmantot elektroniskos rīkus un sistēmas;
36.(36.2.1., 36.2.2., 36.2.2.1), 37. (37.3. un 37.5.apakšpunkts), 74., 76. un 81. punkts precizēts, paredzot, ka projektu iesniegumus drīkst iesniegt Vides investīciju fondā gan elektroniskā, gan papīra formātā;
36.2.3.apakšpunkts precizēts redakcionāli (abreviatūras noteikšana), tādējādi to precizējot visā tekstā vienoti;
36.2.8.apakšpunkts precizēts, ņemot vērā iestāžu atbildības jomas;
36.2.9. un 36.2.10. apakšpunkts papildināts ar iesniedzamajiem dokumentiem, kas nepieciešami projekta ietvaros plānoto aktivitāšu vērtēšanai un ieviešanai, tādējādi mazinot riskus attiecībā uz finansējuma neattiecināmību;
40. punktā veikti redakcionāli labojumi;
41.punkts paredz noteikt precīzu laika termiņu projektu iesniegumu vērtēšanai, kas līdz šim nebija ietverts un radīja neskaidrības projektu iesniedzējiem;
43.punkts paredz, ka vērtēšanas komisijā no KEM puses ir nepieciešama un ir pamatota viena pārstāvja dalība, kā arī vērtēšanas komisijas sastāvā ir jāiekļauj Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvis kā par pašvaldību jomu atbildīgās minsitrijas pārstāvis. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrijas un Satiksmes ministrijas pārstāvju dalība nav nepieciešama, ņemot vērā konkursa pirmās kārtas ietvaros iesniegto projektu tvērumu;
44.2.apakšpunktā un 63.punktā veikts redakcionāls precizējums;
48.punktā veikti precizējumi attiecībā uz apakšpunktu atsaucēm, lai tiesību norma būtu skaidri saprotama;
50.punkts, 58.5. un 58.6.apakšpunkts, 60.punkts, 64.1., 65.1. un 65.2.apakšpunkts, 68.punkts precizēts redakcionāli (abreviatūras noteikšana), tādējādi to precizējot visā tekstā vienoti;
63.punktā veikts redakcionāls labojums;
65.punkts svītrots un 22.5. un 26.7.apakšpunkts precizēts, integrējot nosacījumus 64.punktā. Precizējums veikts ņemot vērā projektu īstenotāju sniegto pieredzi no pirmās projektu konkursa kārtas, tādējādi neradot papildu slogu projektu īstenotājiem;
73.punkts precizēts ņemot vērā līdzšinējo pieredzi;
74.punkts precizēts, paredzot, ka finansējuma saņēmējs visus pārskatus iesniedz tikai elektroniskā formātā, tādējādi mazinot nepieciešamību pēc dokumentu iesniegšanas un uzglabāšanas papīra formātā;
80.punkts precizēts, lai būtu precīzāks nosacījums attiecībā uz projektu rezultātu monitoringu;
82.1., 83., 84., 85., 87.punkts precizēts redakcionāli (abreviatūras noteikšana), tādējādi to precizējot visā tekstā vienoti;
86.punktā veikti redakcionāli labojumi, kā arī papildināts ar nosacījumi par EIB likmes piemērošanas brīdi, kas līdz šim nebija noteikts, tādējādi novēršot interpretācijas iespējas attiecībā uz atgūstamo līdzekļu apjoma aprēķinu;
90.punkts precizēts ņemot vērā līdzšinējo pieredzi un praksi;
90.1 punkts papildināts ar nosacījumu attiecībā uz to, ja projekta īstenošanas vai uzraudzības laikā tiek konstatēta neatbilstība attiecībā uz valsts atbalsta piemērošanu, tad projekta iesniedzējam ir jāveic finansējuma atmaksa; 
94.1 punkts precizēts, nosakot dokumentu uzglabāšanas termiņu, ja tiek piemērotas Komisijas lēmuma prasības;
XII1 nodaļa izveidota, lai noteiktu konkursa īstenošanas uzraudzības un novērtēšanas prasības, lai nodrošinātu finansējuma piešķiršanas un izmantošanas atbilstību normatīvo aktu prasībām;
1.pielikumā veikti redakcionāli labojumi;
2.pielikumā precizēta 5.sadaļa mazinot administratīvo slogu (projekta iesniedzējam nav nepieciešams iesniegt informāciju, kura netiek izmantota projekta ieviešanas laikā un neietekmē projektu iesniegumu vērtēšanu) gan projektu iesniedzējiem, gan Vides investīciju fondam, kā arī veikti tehniski precizējumi, nomainīts ministrijas nosaukums;
3.pielikumā veikti precizējumi izslēdzot kritērijus attiecībā uz projektu vērtēšanu, ja tie iesniegti papīra formātā;
4.pielikumā veikti redakcionāli labojumi, t.sk. precizējot iestāžu nosaukumus.

Noteikumu projekta 14.punkts nosaka, ka noteikumu projekta 15.6. un 15.7.apakšpunktā minēto izslēgšanas nosacījumu kontrole tiek veikta, tostarp pārbaudot attiecīgās personas sodāmību Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs” (saņemot informāciju izziņas veidā) saskaņā ar zemāk norādītajām normām. Vienlaikus 15.7.apakšpunktā minēto nosacījumu izpildei (ja informācija nav iekļauta Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”) Vides investīciju fonds var lūgt pieprasījumu citām kompetentajām iestādēm (piemēram, Valsts darba inspekcijai, Valsts ieņēmumu dienestam).
 
Personas dalības veids Tiesību akts Tiesību akta norma
Pārbaudāmā persona, pārbaudāmās personas valdes vai padomes loceklis, prokūrists vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt pārbaudāmo personu darbībās, kas saistītas ar filiāli Krimināllikums 79.1 pants. Terorisms
79.2 pants. Terorisma finansēšana
79.4 pants. Personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam
79.6 pants. Terorisma attaisnošana, aicinājums uz terorismu un terorisma draudi
177. pants. Krāpšana
179. pants. Piesavināšanās
184.pants trešā daļa. Izspiešana organizētā grupā
195. pants. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana
198. pants. Neatļauta labumu pieņemšana
199. pants. Komerciālā uzpirkšana
218. pants. Izvairīšanās no nodokļiem un tiem pielīdzināto maksājumu nomaksas
320. pants. Kukuļņemšana
321. pants. Kukuļa piesavināšanās
322. pants Starpniecība kukuļošanā (ja kriminālprocess ierosināts līdz Krimināllikuma grozījumu stāšanās spēkā, t.i. 2022. gada 4. maijam)
323. pants. Kukuļdošana
326.pants. Neatļauta piedalīšanās mantiskos darījumos
326.pants. Tirgošanās ar ietekmi
326.2 pants. Prettiesiska labumu pieprasīšana un pieņemšana
326.3 pants. Prettiesiska labumu došana
Par nodokļiem un nodevām 142.panta otrā daļa. Informatīvo deklarāciju iesniegšanas termiņu neievērošanu
Imigrācijas likums 68.4 pants. Vienas vai vairāku personu (līdz piecām personām) nodarbināšana, ja attiecīgā persona ir tiesīga uzturēties Latvijas Republikā, bet tai nav piešķirtas tiesības uz nodarbinātību
Darba likums 158. pants. Darba līguma nenoslēgšana rakstveida formā

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
2 857 143
0
2 857 143
0
2 857 143
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2 000 000
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
857 143
0
857 143
0
857 143
0
3. Finansiālā ietekme
0
-857 143
0
-857 143
0
-857 143
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-857 143
0
-857 143
0
-857 143
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-857 143
-857 143
-857 143
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-857 143
-857 143
-857 143
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
MK noteikumu projekta ietvaros konkursā pieejamais finansējums tiek palielināts par 6 000 000 euro, līdz ar to konkursā pieejamais finansējums ir 14 000 000 euro. Sadalījumā pa gadiem tiek pieņemts, ka projektu īstenošanai 33,3% EKII finansējuma tiks izmantots 2024.gadā, savukārt 33,3% - 2025.gadā un 33,3% - 2026.gadā.
Konkursa I. kārtas ietvaros projektu īstenošanai laika periodā no 2019. gada līdz 2022. gadam tika apgūts finansējums 5 879 906 euro apmērā, tā ietvaros tika īstenoti 15 projekti.  Līdz ar to likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” KEM  pamatbudžeta apakšprogrammā 33.02 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” šim projektu konkursam papildus finansējums netika ieplānots.

2024. gadam apakšprogrammā 33.02 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti"  ieplānots finansējums  EKII konkursu "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana valsts nozīmes aizsargājamos arhitektūras pieminekļos (II. kārta)" , "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei", "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana mājsaimniecībās – atbalsts atjaunojamo energoresursu izmantošanai" un "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana pašvaldību publisko teritoriju apgaismojuma infrastruktūrā" īstenošanai.  Laika periodā no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 18. martam apakšprogrammas 33.02 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti" ietvaros apgūts finansējums 4 696 434 euro apmērā. 

Ņemot vērā, ka konkursa ietvaros projekta iesniedzējs var būt arī pašvaldība vai tās iestāde, tad novērtējot ietekmi uz pašvaldību budžetu ir pieņemta maksimālā iespējamā ietekme jeb 30% no kopējā pieejamā ikgadējā finansējuma, kas attiecīgi ir 857 143 euro
EKII finansējums projektu īstenošanai tiks ieplānots KEM programmas „Emisijas kvotu izsolīšanas instruments” (33.00.00) apakšprogrammā „Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” (33.02.00).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Konkursa ietvaros projektu īstenošanai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta (EKII) finansējuma daļa tiks pieprasīta no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32012D0021
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 20.decembra Lēmums Nr.2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2011.gada 20.decembra Lēmums Nr.2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Eiropas Komisijas lēmuma 4., 5. un 6.pants
19., 20., 21., 22., 24. un 68.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Eiropas Komisijas lēmuma 8.pants
69.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Klimata un enerģētikas ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/5f822a6c-47bf-4a70-8e1d-3c2ada7d4269

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta, publicējot noteikumu projektu Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, nodrošinot iespēju sabiedrībai sniegt par to viedokli.
Noteikumu projekts tika publicēts  publiskai apspriešanai no 2024. gada 19. janvāra līdz 3. februārim. Iebildumi vai priekšlikumi par noteikumu projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • SIA "Vides investīciju fonds"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
SIA "Vides investīciju fonds"
Uzdevumus, kas saistīti ar projektu iesniegumu pieņemšanu, vērtēšanu, apstiprināšanu un finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī par līgumu par projekta īstenošanu sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un laušanu, projektu pārskatu pārbaudi un projektu īstenošanas kontroli, veiks Vides investīciju fonds. Finansējuma apjoms tiks aprēķināts atbilstoši iesniegto projektu iesniegumu skaitam un paredzēts ikgadējā Atsevišķu pārvaldes uzdevumu deleģēšanas līgumā. Izmaksas tiks segtas no apakšprogrammas 33.01.00 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta administrācija".
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Paplašināsies uzdevumu veikšana SIA "Vides investīciju fonds"
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Īstenojot noteikumu projektā plānotās aktivitātes tiks veicināta Nacionālajā attīstības plānā 2027.gadam šādu progresa indikatoru sasniegšana: [271] SEG emisiju intensitāte un [309] No AER saražotās enerģijas īpatsvars kopējā enerģijas galapatēriņā.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās viedo klimata tehnoloģiju iegādi, uzstādīšanu un izmantošanu, kas sekmēs gaisa kvalitātes uzlabošanos.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta apstiprināšanas gadījumā tiks īstenoti projekti, kas nodrošinās viedo klimata tehnoloģiju iegādi, uzstādīšanu un izmantošanu, kas sekmēs SEG emisiju samazināšanos.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi