Anotācija (ex-ante)

24-TA-355: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma "Šlokenbekas ielejas" Smārdes pagastā, Tukuma novadā, pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 4.panta pirmā daļa, 5.panta pirmā daļa, 9.panta pirmā daļa, 37. panta pirmās daļas 4.punkts, 44.panta astotās daļas 1. punkts, Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 7.punkts un piektā daļa.
Ņemot vērā Ministru kabineta rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt tā atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz, ievērojot Atsavināšanas likumā un Meža likumā ietverto tiesisko regulējumu, atļaut VNĪ pārdot par brīvu cenu valsts nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.9082 004 0111) “Šlokenbekas ielejas” – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0111 ) 0.9200 ha platībā Smārdes pagastā, Tukuma novadā, kas nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts ieņēmumu dienests ar 08.02.2023. Valstij piekritīgās mantas aprakstes un novērtējuma aktu Nr.1978R/22, ievērojot Ministru kabineta 26.11.2013. noteikumu Nr.1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” 32.3. apakšpunktā noteikto un Uzņēmuma reģistra 13.02.2019. lēmumu Nr.6-12/19802 , saskaņā ar kuru SIA “MOGOL INVEST” (reģ.Nr. 40003942080) ir izslēgta no komercreģistra, nodeva nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr.9082 004 0111) “Šlokenbekas ielejas” – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0111) 0.9200 ha platībā Smārdes pagastā, Tukuma novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Civillikuma 417.pants noteic, ka manta, kas paliek pēc juridisku personu izbeigšanās, izņemot peļņas sabiedrības, pielīdzināma bezmantinieku mantai un piekrīt valstij, ja likums, viņu dibināšanas akts vai statūti nenosaka citādi.
Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā nostiprinātas īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000188577 Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 09.03.2023.
 Saskaņā ar zemesgrāmatas datiem un Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem Nekustamā īpašuma sastāvā ietilpst zemes vienība 0.9200 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums  9082 004 0111), lietošanas mērķis: 0101 – zeme, uz kuras galvenā saimnieciskā darbība ir lauksaimniecība – 0.2100 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: ganības - 0.2900 ha, mežs - 0.3700 ha, zeme zem ūdeņiem - 0.0900 ha, pārējās zemes - 0.1700 ha.
Atbilstoši informācijai no NĪVKIS, Nekustamā īpašuma novērtējums kadastrā uz 01.01.2024. noteikts 378 euro. Saskaņā ar Meža valsts reģistra datiem Nekustamā īpašuma sastāvā esošās mežaudzes vērtība 2024.gadā ir 5 euro.
Nekustamajam īpašumam NĪVKIS reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) no 25 līdz 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos, platība 0.9200 ha;
2) tauvas joslas teritorija gar upi, platība 0.0600 ha;
3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar dzelzceļu lauku apvidos, platība 0.1200 ha.
Nekustamais īpašums nav iznomāts.
Tukuma novada pašvaldība ar 27.03.2023. vēstuli Nr. TND/6-2.2/23/1421 informē, ka Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības sadalīšana divās reālās daļās, atdalot meža platību aptuveni 0,37 ha platībā, nav iespējama, jo uz to neattiecas neviens no Ministru kabineta 30.04.2013. noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi”  65.punktā minētajiem izņēmuma gadījumiem.
Tukuma novada pašvaldība ar 08.05.2023. vēstuli Nr. TND/4-9.2.2/23/2176 informē, ka Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība:
1) neatrodas degradētā teritorijā;
2) atbilst likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” 29. panta otrās daļas 5. punktam, jo zemes vienība nav paredzēta apbūvei atbilstoši pašvaldības teritorijas plānojumam;
3) saskaņā ar Engures novada domes 20.11.2012. saistošajiem noteikumiem Nr.19 „Par Engures novada teritorijas plānojuma grafiskās daļas un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu” apstiprināto teritorijas plānojumu zemes vienībai ir noteikts funkcionālais zonējums Lauku zemes (L);
4) zemes vienībai ir iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai/ceļam, noslēdzot ceļa servitūta līgumu ar attiecīgajiem zemesgabalu īpašniekiem. Vēsturiski Nekustamais īpašums ir izveidots sadalot īpašumu “Šlokenbeka 20”, Smārdes pagastā, Tukuma novadā (“Dižpļavas” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 9082 004 0339), “Magnolijas” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 9082 004 0338) un Nekustamais īpašums). Zemes reformas laikā par labu īpašumam “Šlokenbeka 20” bija noteikts ceļa servitūts nekustamajos īpašumos “Sēravoti”, Smārdes pagastā, (pēc sadalīšanas “Sēravoti”, “Aivas” un “Fortūnas”) un “Jumji”, Smārdes pagastā, Tukuma novadā. Šobrīd Nekustamā īpašuma īpašnieks nav noslēdzis un reģistrējis zemesgrāmatā servitūta līgumus, lai pa servitūta ceļu nodrošinātu piekļuvi koplietošanas ceļam. Nekustamā īpašuma īpašniekam ir jāslēdz ceļa servitūta līgumi vai attiecīgi jāvērtē zemes vienības atbilstība Atsavināšanas likuma 1. panta 11. punktam.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 1.panta 11.punkta b) apakšpunktā sniegto jēdziena “starpgabals” skaidrojumu zemes starpgabals ir publiskai personai piederošs zemesgabals, kura platība - lauku apvidos ir mazāka par pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto minimālo zemesgabala platību vai kura konfigurācija nepieļauj attiecīgā zemesgabala izmantošanu atbilstoši apstiprinātajam teritorijas plānojumam, vai kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam).
Atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 7.panta pirmajai daļai, visiem jaunveidojamiem zemes gabaliem, izņemot starpgabalus, nodrošina piekļuvi no pašvaldības ceļa vai ielas vai šā likuma 8.1 panta kārtībā noteikta pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas vai arī nodrošina piekļuvi no valsts autoceļa atbilstoši normatīvajiem aktiem par ceļu pievienošanu valsts autoceļiem. Ja tas nav iespējams, piekļuvi nodrošina pa servitūta ceļu vai pa projektētu servitūta ceļu pēc servitūta nodibināšanas. Privātīpašumā esošs ceļš vai iela nav uzskatāms par koplietošanas ceļu vai ielu spēkā esošā normatīvā regulējuma ietvaros.
Senāta judikatūrā ir atzīts, ka atzīmes veidā zemesgrāmatā izdarīts ieraksts neapliecina ceļa servitūta nodibināšanu (sk. Senāta Civillietu departamenta 09.10.2013. sprieduma lietā Nr. SKC-458/2013 (C12204010) 10.3. punktu). Minētā tiesas atziņa atbilst Civillikuma 1235. pantā noteiktajam, ka no servitūta izrietošā lietu tiesība ir nodibināta un spēkā abām pusēm, t.i. valdošā un kalpojošā nekustamā īpašuma īpašniekiem, tikai pēc servitūta ierakstīšanas zemesgrāmatās.
VNĪ ar 25.04.2023. vēstulēm Nr. 2/9-3/3665, Nr. 2/9-3/36654 un Nr.2/9-3/3649 aicināja nekustamo īpašumu “Sēravoti” (kadastra numurs 9082 004 0106), “Fortūnas” (kadastra numurs 9082 004 0365), “Aivas” (kadastra numurs 9082 004 0364) un  “Jumji” (kadastra numurs 9082 004 0178) Smārdes pagastā, Tukumā novadā, īpašniekus noslēgt ceļa servitūta līgumus, lai nodrošinātu piekļuvi Nekustamajam īpašumam. Atbildi sniedza un līgumu slēgt ir piekritusi vienīgi nekustamā īpašuma “Sēravoti”, Smārdes pagastā, Tukuma novadā, īpašniece (03.05.2023. vēstule). Lai Nekustamajam īpašumam nodibinātu ceļas servitūtu un nodrošinātu piekļuvi koplietošanas ielai (ceļam), nepieciešams saņemt arī pārējo minēto nekustamo īpašumu īpašnieku piekrišanu. 
Ņemot vērā, ka vienošanās ceļā nodibināt ceļa servitūtus nav izdevies, VNĪ ir izvērtējusi ceļa servitūtu nodibināšanu tiesvedības ceļā. Tiesvedības izdevumi prasības pieteikuma iesniegšanai tiesā ir 70 euro, turklāt šāda veida tiesvedības parasti ilgst vismaz 3 gadus. Kā arī papildus valstij rastos katra servitūta dibināšanas izdevumi, ierakstot tos zemesgrāmatā kā apgrūtinājumus, tai skaitā plāna izgatavošana, uzmērīšana (200-300 euro par katru servitūtu), zemesgrāmatas kancelejas nodeva par servitūtu ierakstīšanu gan kalpojošo, gan valdošā nekustamā īpašuma zemesgrāmatas nodalījumā (kopā 27 euro par katru servitūtu), kalpojošo zemes vienību īpašnieku izdevumi par notāra pakalpojumiem (aptuveni 50 euro par katru servitūtu).
Vienlaikus valstij tiesvedības procesa laikā būtu jāturpina uzturēt Nekustamo īpašumu (2023.gadā minētā īpašuma uzturēšanas izmaksas bija 175,5 euro).
Ņemot vērā minēto, konkrētajā gadījumā vēršanās tiesā par ceļa servitūtu nodibināšanu gan laika, gan administratīvo resursu dēļ nav uzskatāma par lietderīgāko rīcību, ņemot vērā Nekustamā īpašuma novērtējumu kadastrā (378 euro), kas ir ievērojami zemāks par kopējiem potenciālajiem izdevumiem, kas valstij rastos, dibinot servitūtu tiesvedības ceļā (kopā 3 gadu periodā 1904,5 euro). Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pantā noteikts publiskas personas pienākums lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu, tai skaitā rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, kā arī manta atsavināma un nododama īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu. Līdz ar to Nekustamā īpašuma pārdošana par brīvu cenu (kas nav zemāka par nosacīto cenu) konkrētajā gadījumā ir uzskatāma par lietderīgāko un finansiāli izdevīgāko rīcību, savukārt tiesvedības uzsākšana servitūta dibināšanai, būtu pretrunā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikto.  
Ņemot vērā minēto, tā kā konkrētajā gadījumā Nekustamā īpašuma un tam kalpojošo nekustamo īpašumu zemesgrāmatās nav nodibināti ceļa servitūti, ierakstot tos zemesgrāmatā kā apgrūtinājumus, un, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā valstij noteikto pienākumu rīkoties lietderīgi ar finanšu līdzekļiem un mantu, secināms, ka Nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam) un tādējādi izpildās viens no Atsavināšanas likuma 1.panta 11. punkta “b” apakšpunktā minētajiem kritērijiem un Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu, kas virzāma pārdošanai par brīvu cenu.
Saskaņā ar Meža likuma 44.panta pirmo daļu valsts meža zeme ir meža zeme, kura pieder vai piekrīt valstij, tajā skaitā meža zeme, kura atbilstoši Civillikuma 416.pantam atzīta par bezmantinieku mantu.
Zemkopības ministrija 09.08.2022. vēstulē Nr. 8.7-6e/1275/2022 konstatējusi, ka tā kā spēkā esošais pašvaldības teritoriālais plānojums neparedz Nekustamā īpašuma sadalīšanu, kā arī tam nav nodrošināta piekļuve no valsts vai pašvaldības autoceļa, tuvākā akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā esošā valsts zemes vienība atrodas ~1,6 km attālumā, līdz ar to Nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkcijas veikšanai Zemkopības ministrijas valdījumā un akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” pārvaldīšanā nav lietderīga.
Ievērojot minēto, Zemkopības ministrijas ieskatā lietderīgākais risinājums ir Nekustamo īpašumu nodot atsavināšanai VNĪ atbilstoši Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 7. punkta noteikumiem.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī to, ka Nekustamais īpašums nav nepieciešams valsts pārvaldes funkciju īstenošanai, optimālākais risinājums ir tā virzīšana atsavināšanai.
Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 7.punkts noteic, ka zemesgrāmatā ierakstītās valsts meža zemes atsavināšanu vai privatizāciju var atļaut ar ikreizēju Ministru kabineta rīkojumu, atsavinot valsts meža zemi, kas atzīta par bezmantinieku, bezīpašnieka, konfiscētu vai atmestu mantu un veido domājamās daļas vai nerobežojas ar valsts īpašumu, vai atrodas pilsētu vai ciemu teritorijā, vai pie tās nav piekļuves, vai ja valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vai ja pēc nodalīšanas veidojas tāds starpgabals Atsavināšanas likuma izpratnē, kuru nav lietderīgi izmantot valsts vai pašvaldības funkciju veikšanai.
Tā kā Nekustamais īpašums ir uzskatāms par valsts meža zemi, kas atzīta par bezmantinieka mantu, tas atrodas ciema teritorijā, pie tā nav piekļuves un valsts meža zemes nodalīšana nav pieļaujama atbilstoši teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, ievērojot Meža likuma 44.panta ceturtās daļas 7.punktu, tā atsavināšanu var atļaut ar Ministru kabineta rīkojumu.
Meža likuma 44.panta piektā daļa paredz, ka šā panta ceturtās daļas 7.punktā minētā zeme atsavināma Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44.panta astotās daļas 1.punktu zemes starpgabalu, kuram nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), vai zemes starpgabalu, kurš ir nepieciešams, lai nodrošinātu pieslēgumu koplietošanas ielai (ceļam), šajā likumā noteiktajā kārtībā drīkst atsavināt tam zemes īpašniekam vai visiem kopīpašniekiem, kuru zemei piegul attiecīgais zemes starpgabals.
Atbilstoši NĪVKIS datiem, zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0111) 0.9200 ha platībā Smārdes pagastā, Tukuma novadā, piegul šādas zemes vienības:
1) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0373), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Bērzlejas 6” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.9082 004 0029) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000459452 nostiprinātas fiziskai personai;
2) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0278), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Bērzlejas 7” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9082 004 0278) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000138601 nostiprinātas kopīpašumā fiziskām personām;
3) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0397), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Šlokenbeka 35” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9082 004 0401) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000537221 nostiprinātas fiziskai personai;
4) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0432), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Milzkalne” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 908 2004 0195) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000520201 nostiprinātas Tukuma novada pašvaldībai;
5) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0338), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Magnolijas” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9082 004 0338) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000358619 nostiprinātas valstij Finanšu ministrijas personā;
6) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 9082 004 0280), kas ietilpst nekustamā īpašuma “Līdumnieki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9082 004 0280) Smārdes pagastā, Tukuma novadā, sastāvā, uz kuru īpašuma tiesības Smārdes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000138614 nostiprinātas fiziskai personai.
Nekustamā īpašuma atsavināšanā ir jāpiemēro Atsavināšanas likuma 44.panta astotā daļa, kā ar Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts (mantas pārdošana par brīvu cenu, kas ir vienāda ar nosacīto cenu, ja nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētā persona). 
Ņemot vērā minēto, Nekustamais īpašums ir atsavināms pirmpirkuma tiesīgajām personām - piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem Atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā Nekustamā īpašuma sastāvā esošajai zemes vienībai NĪVKIS noteiktos apgrūtinājumus, Nekustamā īpašuma ieguvējam, izmantojot minēto nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam, kā arī citos normatīvajos aktos noteiktā kārtība rīcībai ar Nekustamo īpašumu atbilstoši konkrētajam apgrūtinājumam.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 44.panta pirmo daļu publiskas personas zemi var iegūt īpašumā personas, kas saskaņā ar likumu var būt zemes īpašuma tiesību subjekti. Ievērojot minēto, atsavinot rīkojuma projektā minēto Nekustamo īpašumu, jāņem vērā likumā “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem.
Pirmpirkuma tiesīgo personu atbilstība likuma “Par zemes privatizāciju lauku apvidos” noteiktajiem ierobežojumiem darījumos ar zemes īpašumiem tiks vērtēta brīdī, kad pretendenti ir iesnieguši pieteikumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skatīt sadaļā “Pašreizējā situācija”
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem. Attiecīgi, ņemot vērā  Nekustamā īpašuma tirgus situāciju, izmantošanas iespējas un to, ka nav zināmas valsts pārvaldes funkcijas, kuru nodrošināšanai būtu lietderīgi to saglabāt valsts īpašumā, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts ierosināt Nekustamā īpašuma atsavināšanu un attiecīga Ministru kabineta lēmuma sagatavošanu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 5.panta pirmo daļu atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 9.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu atsavināšanu organizē VNĪ.
Nekustamo īpašumu atsavināšanā ir jāpiemēro Atsavināšanas likuma 44.panta astotā daļa, kā arī Atsavināšanas likuma 37.panta pirmās daļas 4.punkts (mantas pārdošana par brīvu cenu, kas ir vienāda ar nosacīto cenu, ja nekustamo īpašumu iegūst šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētā persona). 
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 37.panta piektajai daļai, ja nekustamo īpašumu pārdod par brīvu cenu šā likuma 4.panta ceturtajā daļā minētajām personām, institūcija, kas organizē nekustamā īpašuma atsavināšanu (9.pants), nosūta tām atsavināšanas paziņojumu.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 37.panta sesto daļu, ja pēc šā panta piektajā daļā minētā atsavināšanas paziņojuma saņemšanas tajā noteiktajā termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par vienu mēnesi no atsavināšanas paziņojuma nosūtīšanas dienas, pirkt nekustamo mantu piesakās vairākas personas, kurām ir pirmpirkuma tiesības, rīkojama izsole starp šīm personām.
Rīkojuma projekts paredz Nekustamā īpašuma valdītājam  – Finanšu ministrijai uzdevumu nodot pircējam valsts nekustamo īpašumu 30 (trīsdesmit) dienu laikā no pirkuma līguma noslēgšanas dienas, sastādot attiecīgu pieņemšanas un nodošanas aktu. Trīsdesmit dienu termiņš dokumentu nodošanai nekustamo īpašumu pircējiem noteikts, izvērtējot nekustamo īpašumu pircēju pienākumu veikt noteiktas darbības noteiktos termiņos, samērīgi ar nekustamo īpašumu pārdevēja pienākumiem. Tādēļ VNĪ nekustamo īpašumu pirkumu līgumos paredz nosacījumu, ka dokumentus, kas nepieciešami pircēja īpašuma tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā, pārdevējs (vai valdītājs) izsniedz pircējam 30 (trīsdesmit) dienu laikā pēc visu saistību izpildes pret pārdevēju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Atbilstoši Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma piegulošo zemes vienību īpašnieki, kuriem piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kuri vēlas iegādāties valsts nekustamo īpašumu.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma piegulošo zemes vienību īpašnieki, kuriem piemīt tiesībspēja un rīcībspēja, un kuri vēlas iegādāties valsts nekustamo īpašumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Projekta īstenošanai nav nepieciešami papildus līdzekļi no valsts vai pašvaldību budžeta. VNĪ saskaņā ar Atsavināšanas likuma 47.pantu un Ministru kabineta 01.02.2011. noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta” 37.punktu valsts nekustamās mantas atsavināšanā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīs valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā mēneša laikā pēc to saņemšanas.
Ja Nekustamais īpašums tiks atsavināts 2024.gadā, tad atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 55.pantu izlietojami VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētie līdzekļi, kas 2024. gadā netiks izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 31.12.2024. tiks ieskaitīti valsts budžetā.
Šobrīd nav iespējams noteikt summu, kas tiks ieskaitīta valsts budžetā, jo pašlaik nav iespējams noteikt Nekustama īpašuma pārdošanas vērtību, jo tā atsavināšana (nosacītās cenas noteikšana) tiks organizēta pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas un tā būs atkarīga no Nekustamā īpašuma tirgus vērtības vērtēšanas dienā. Atsavināšanas izdevumu apmēru nosaka Ministru kabineta paredzētajā kārtībā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 25.08.2009. noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Tiesību aktu projektu publiskajā portālā Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti. 

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē: www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un VNĪ.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personu datu apstrādes mērķis ir nodrošināt projekta atbilstību faktiskajai un tiesiskajai situācijai, nodrošinot rīkojuma izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Personas datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu Atsavināšanas likumā VNĪ deleģēto uzdevumu – organizēt valsts mantas atsavināšanas procesu. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic  projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi