Anotācija (ex-ante)

23-TA-749: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Integrētās riska informācijas sistēmas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Integrētās riska informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk - projekts) izstrādāts saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta piekto daļu par vienu no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk - arī VID) valsts informācijas sistēmām, kas minēta likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta pirmās daļas 8.punktā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts ar mērķi nostiprināt ārējos normatīvajos aktos vienu no VID valsts informācijas sistēmām - Integrēto riska informācijas sistēmu (turpmāk - sistēma).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Valsts informācijas sistēmas tiek veidotas un uzturētas, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildei nepieciešamās informācijas apriti.
Sistēma ir viena no Valsts ieņēmumu dienesta valsts nozīmes informācijas sistēmām, kas nepieciešama VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes tiešo darba pienākumu, kā arī muitas kontroles uzdevumu izpildei. Tāpat šobrīd norit intensīvs darbs sistēmas pielāgošanai Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalstam un savstarpējai datu apmaiņai ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru un Valsts policiju.
Patreiz sistēma darbojas pamatojoties uz VID noteiktajiem uzdevumiem, kas noteikti likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 14.panta pirmajā daļā, Kriminālprocesa likuma 386.panta 7.punktā, 387.panta septītajā daļā, Operatīvās darbības likuma 27.panta 1.punktā, Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regulas (ES) Nr. 952/2013 ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu (turpmāk - regula Nr.952/2013) 3. un 46.pantā.
Apstrādājot fizisko personu datus, jāņem vērā Eiropas Parlamenta 2016. gada 27. aprīļa direktīva (ES) Nr.2016/680 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi, ko veic kompetentās iestādes, lai novērstu, izmeklētu, atklātu noziedzīgus nodarījumus vai sauktu pie atbildības par tiem vai izpildītu kriminālsodus, un par šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Padomes Pamatlēmumu 2008/977/TI, un likums “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”. Apstrādājot personas datus, tiek skaidri nošķirtas dažādu datu subjektu kategorijas personas dati, kā arī personas dati, kas balstīti uz faktiem, no personas datiem, kas balstīti uz personiskiem vērtējumiem. Turklāt sistēmas funkcionalitāte nosaka nepieciešamību vērtēt informācijas un informācijas avota ticamību pirms apstrādes, kā arī tai ir noteikti informācijas piekļuves līmeņi. Sistēmai netiek nodrošināta piekļuve ārējiem lietotājiem. Lietotāju loks ir stingri ierobežots un iekļauj tikai tās amatpersonas, kas nodrošina likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” nodokļu un muitas policijai noteikto uzdevumu izpildi, kā arī iekļauj Muitas pārvaldes amatpersonas, kas īsteno regulas Nr.952/2013 46. panta “Riska pārvaldība un muitas kontroles” saistību izpildi. Datu iekļaušana sistēmā notiek arī ar datu apmaiņu ar citām valsts informācijas sistēmām starpniecību. Sistēmā iekļauj informāciju par fiziskām un juridiskām personām, objektiem un to saistību ar noziedzīgiem nodarījumiem, kriminālprocesiem, muitas procedūrām, riska informāciju. Sistēmā uzkrāj un apstrādā Nodokļu un muitas policijas iegūto informāciju, citu VID struktūrvienību uzkrāto informāciju un Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēmas ietvaros – citu iestāžu uzkrāto informāciju tādā apjomā, kā tas ir nepieciešams noziedzīgu nodarījumu atklāšanā vai novēršanā. Sistēmā iekļaujamie fizisko personu dati atbilst likuma par "Valsts ieņēmumu dienestu" 4.3 panta trešās daļas 8.punktā noteiktajām kategorijām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022.gada 1.jūnijā stājās spēkā grozījumi Valsts informācijas sistēmu likumā. Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma  5. panta pirmo daļu turpmāk valsts informācijas sistēmu izstrādā, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, politikas plānošanas dokumentiem vai informatīvo ziņojumu un saskaņā ar šā panta 1.1 daļu valsts informācijas sistēmu izmanto, pamatojoties uz ārējiem normatīvajiem aktiem, kuros norāda vismaz:
1) noteiktās funkcijas, uzdevumus un mērķus, kuru izpildei nepieciešamās informācijas apriti nodrošina valsts informācijas sistēma;
2) valsts informācijas sistēmā iekļaujamo informāciju funkciju, uzdevumu un mērķu sasniegšanai;
3) valsts informācijas sistēmas pārzini;
4) valsts informācijas sistēmā iekļaujamās informācijas apjomu;
5) kārtību, kādā informāciju apstrādā valsts informācijas sistēmā;
6) nosacījumus piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
Valsts informācijas sistēmu likuma pārejas noteikumu 9. punkts noteic, ka attiecībā uz valsts informācijas sistēmām, kuras izveidotas līdz 2022. gada 31. maijam, nepiemēro šā likuma 5. panta 1.1 daļu līdz 2023. gada 31. jūlijam.
Tādējādi saskaņā ar grozījumiem Valsts informācijas sistēmu likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 1.jūnijā, valsts informācijas sistēmu, kuras izveidotas līdz 2022. gada 31.maijam, izmantošanu jānosaka ārējos normatīvajos aktos līdz 2023. gada 31.jūlijam.
Lai nodrošinātu tiesisko ietvaru Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS) reģistrētajām VID valsts informācijas sistēmām, tai skaitā šajā anotācijā aprakstītajai sistēmai, ir veikti grozījumi likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, nosakot daļu no Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta 1.1 daļā noteiktajām minimālajām prasībām attiecībā uz VID valsts informācijas sistēmām, kā arī paredzot pienākumu Ministru kabinetam līdz 2023. gada 31. jūlijam noteikt Valsts ieņēmumu dienesta valsts informācijas sistēmās iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu uzglabāšanas, atklāšanas un izsniegšanas nosacījumus un kārtību.
Tādējādi ir izstrādāts projekts, kas nosaka sistēmā iekļaujamo informāciju, tās apjomu, apstrādes noteikumus, glabāšanas termiņus un piekļuves noteikumus, kā arī informācijas sistēmu auditācijas pierakstu uzglabāšanas, atklāšanas un izsniegšanas nosacījumus un kārtību. Papildus jāņem vērā, ka projekts apraksta jau esošu sistēmu, papildus paredzot arī tuvākajā nākotnē paredzamos uzlabojumus. Projektā iekļauta informācija par informācijas apjomu, kas tiek apstrādāts sistēmā saskaņā uz likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 14.panta pirmo daļu, Kriminālprocesa likuma 386.panta 7.punktu, 387.panta septīto daļu, Operatīvās darbības likuma 27.panta 1.punktu, regulas Nr. 952/2013 3. un 46.pantā noteikto. Kā arī atrunāta šī brīža datu apmaiņas ar Kriminālprocesa informācijas sistēmu pāreja uz jauno risinājumu, proti, jau šobrīd sistēma saņem datus no Kriminālprocesa informācijas sistēmas par Nodokļu un muitas policijas pārvaldes kriminālprocesiem (kriminālprocesa pamatdatus, lēmumus, epizodes, saistītās personas), tādējādi nodrošinot pilnvērtīgu informācijas pieejamību sistēmas ietvaros par pārvaldē notiekošajiem procesiem un to saistību ar pārvaldes rīcībā esošo informāciju kopumā. Tādēļ ir paredzēts sasaisti nodrošināt arī ar E-lietas Kriminālprocesu informācijas sistēmu, kas nomainīs esošo risinājumu, ne mazākā apjomā kā līdz šim.
Datu apmaiņu risinājumu izstrādē liela nozīme ir sistēmu iespējām un finanšu resursu pieejamībai. Jaunas datu apmaiņas tiks veidotas balstoties uz labo praksi un izmantojot mūsdienīgas tehnoloģijas.
Sistēmā tiek apstrādāta informācija, tajā skaitā fizisko personu dati, kas ir nonākusi VID rīcībā un saistīta ar konstatētiem un iespējamiem pārkāpumiem un/vai noziedzīgiem nodarījumiem valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā, kas nepieciešama riska analīzei un operatīvās darbības veikšanai atbilstoši Operatīvās darbības likuma 23.panta 1.daļai vai būtiskai muitas kontroles veikšanai.
Sensitīvos datus sistēmā paredzēts iekļaut tikai operatīvās uzskaites lietas vai kriminālprocesa ietvaros, kas ļauj novērtēt lietā iesaistītās personas pieredzi un noziedzīga nodarījuma izdarīšanas regularitāti, ļauj piemērot objektīvu drošības līdzekli, ļauj identificēt pārrobežu noziedzību un organizētās noziedzības grupējumus pēc nacionālās piederības.
Valsts ieņēmumu dienesta nodokļu un muitas policijas pārvaldes kompetence skar smagu un sevišķi smagu noziedzīgu nodarījumu, tajā skaitā izvairīšanās no nodokļu nomaksas, skaidras naudas nedeklarēšanas vai nepatiesas deklarēšanas, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, kontrabandas akcīzes preču un narkotisko vielu aprites jomas. Saskaņā ar statistikas datiem līdz 73 procenti kriminālvajāšanai nodotie procesi ir smagi un sevišķi smagi noziegumi ar noilgumu 10 un 15 gadi. Atlikušie - mazāk smagi noziegumi ar noilgumu 5 gadi. Tādēļ sistēmā uzkrāto informāciju dzēš pēc pieciem gadiem no informācijas iekļaušanas brīža, pie nosacījuma, ka informācija nav papildināta vai nav piesaistīta jauniem dokumentiem vai objektiem. Ja informācija ir atjaunota vai papildināta, dzēšanas termiņš tiek pagarināts. Informācija par administratīvo pārkāpumu un resoriskajām pārbaudēm tiek dzēsta pēc diviem gadiem no iekļaušanas brīža.
Tā informācija, kas ir attiecināma uz noziedzīgiem nodarījumiem, tiek glabāta ilglaicīgi, nepārsniedzot noziedzīga nodarījuma noilguma termiņus, kas noteikti citos ārējos normatīvajos aktos. 
Savukārt, izvērtējot auditācijas datu izmantošanu nodrošinot sistēmas atbilstību minimālajām drošības prasībām, lietotāju veikto darbību un sistēmas kļūdu identificēšanu, informācijas sniegšanu, izmeklējot incidentus, informācijas sniegšanu kompetentajām iestādēm, ja saņemts oficiāls pieprasījums, secināts, ka pietiekams periods datu glabāšanai ir līdz 72 mēnešiem. 
Šobrīd VID īsteno  Eiropas ekonomikas zonas finanšu instrumenta 2014.-2021. gada perioda programmas “Starptautiskā policijas sadarbība un noziedzības apkarošana” projektu “Tiesībsargājošo iestāžu sadarbības veicināšana ekonomisko noziegumu novēršanā un apkarošanā Latvijā”. Tā ietvaros tiek veikti darbi sistēmas pielāgošanai modeļa atbalstam, kā arī datu apmaiņai ar Valsts policijas Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēmu un Iekšlietu ministrijas Informācijas centra sistēmām. Sadarbības veicināšanas ietvaros informācijas apmaiņu paredzēts automatizēt, tādējādi panākot lietotājam draudzīgu darbu vienotā izlūkdatu vidē, mazinot izgūstamās informācijas lokālas uzglabāšanas riskus, manuālo darbu un paaugstinot analītiku, tādējādi tiešā veidā uzlabojot izmeklēšanas un operatīvā darba kvalitāti. Atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 24.janvāra instrukcijas Nr.1 “Tiesībaizsardzības iestāžu sadarbības kārtība noziedzības novēršanā un apkarošanā” 3.punktam, paredzētās datu apmaiņas ir viens no noteiktu darbību un procesu kopuma, kriminālizlūkošanas nodrošināšanai. Valsts ieņēmumu dienests, kā Integrētās riska informācijas sistēmas pārzinis, datu apmaiņās iegūto informācija apstrādās noziedzīgu nodarījumu atklāšanas un novēršanas valsts ieņēmumu un muitas lietu jomā uzdevumu izpildei saskaņā ar Operatīvās darbības likuma 23.panta 1.daļu un tā nebūs pieejama muitas kontroles funkciju veicējiem (fiziski nodalīta). Ministru kabineta noteikumos jau ir definēts informācijas apjoms, kas tiek apstrādāts sistēmā. Tāpat informācijas apmaiņa ar sistēmām ir regulēta likumā  “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta ceturtajā daļā, kurā noteikts, ka iestādes atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam no Valsts ieņēmumu dienesta valsts informācijas sistēmas saņem un apstrādā personas datus valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai, kā arī valsts institūciju funkciju izpildes nodrošināšanai — informāciju, kura ir vienīgi nodokļu administrācijas rīcībā vai kuru nodokļu administrācijai atbilstoši tās kompetencei minēto, minētajā likumā.
Tādējādi saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto, lai nodrošinātu iestādei noteikto uzdevumu izpildi integrētās riska informācijas sistēmā tiek apstrādāta un iekļauta informācija, kas ir saņemta no citām informācijas sistēmām saskaņā ar noslēgtiem sadarbības līgumiem par informācijas apmaiņu. Noteikumos ir uzskaitītas informācijas sistēmas no kurām tiek saņemta integrētās riska informācijas sistēmā iekļautā informācija, savukārt no katras sistēmās saņemtais datu apjoms izriet no noslēgtajiem sadarbības līgumiem vai vienošanām. Piemēram, no Iekšlietu ministrijas informācijas sistēmām saņem šādu informāciju -  
Ieroču reģistra - personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valsts piederība, adrese, adreses veids, pazīme vai ir reģistrēts ierocis. Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas Vienotā notikumu reģistra -  notikuma pamatdatus, notikuma adresi, GPS koordinātes, personas kods, vārds, uzvārds dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, statuss, tālruņa numurs/e-pasts, transportlīdzekļa reģistrācijas numurs, valsts, īpašnieks/turētājs. Ceļu policijas reģistra - personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, personas statuss, darba vieta, adrese pēc protokola, notikuma vieta, transportlīdzekļa dati, īpašnieka adrese pēc protokola. Noziedzīgos nodarījumus izdarījušās personas - personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, adrese, adreses veids, krimināllietas numurs, ierosināšanas datums, panti. Personas apraksts - personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, adrese, adreses veids, personu saistību veidi. Personu meklēšana - personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, adrese, adreses veids, lietas veids, numurs, mērķis, datumi. Administratīvo pārkāpumu procesa atbalsta sistēma - lietas pamatdati, pie atbildības saucamās personas kods, vārds, uzvārds, dzimšanas datums, dzimums, valstspiederība, paziņošana, adrese, izņemtā manta vai dokuments, transportlīdzekļa dati, norādītie īpašnieki, turētāji, vadītāji. Saņemamo/nododamo datu apjoms, apmaiņas veids un tehniskā specifikācija šobrīd un turpmāk tiek definēts starpresoru vienošanās.
Pēc oficiāla rakstiska pieprasījuma informācija no sistēmas var tikt nodota kompetentajām iestādēm, kā piemēram, pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm, operatīvās darbības subjektiem, valsts drošības iestādēm pieprasījumā norādītajā apjomā, lai nodrošinātu noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu. Vai datu apmaiņu veidā, atsevišķi vienojoties par datu apjomu, kas atbilst ārējā normatīvajā aktā noteiktajai kompetencei un ir nepieciešama noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanā, kā piemēram plānotā datu apmaiņa ar Valsts policijas Kriminālizlūkošanas informācijas sistēmu.
Tādējādi būtiski ir nostiprināt ārējā normatīvajā aktā sistēmā apstrādājamos datus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts noteiks sistēmas darbības tiesisko ietvaru atbilstoši ārējo normatīvo aktu prasībām un  likumā “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3panta piektajā daļā noteiktajam pilnvarojumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts nostiprina normatīvajos aktos tiesisko ietvaru pašlaik jau funkcionējošai sistēmai, nepalielinot un nesašaurinot apstrādājamās informācijas veidu un apjomu. Sistēmā apstrādājamo datu apjoms ir nemainīgs, sabiedriskā līdzdalība nav nepieciešama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts noteiks sistēmas tiesisko ietvaru.
Projekts attiecas uz VID valsts informācijas sistēmu, kurā tiek apstrādāti personas dati.
Personas datu apstrādes apjoms ir atkarīgs no likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 4.3 panta pirmās daļas 8.punktā noteiktā personas datu apstrādes nolūka, kādam dati minētajā sistēmā tiek apstrādāti un atbilstoši regulas Nr. 952/2013 46.pantā noteiktajam. Datu apstrāde notiek saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6. panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktiem un likuma "Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā" 5. un 8.pantu. Sistēmas uzturēšana un darbības nodrošināšana norit atbilstoši Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumiem Nr.442 “Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām”, kā arī VID iekšējā normatīvā regulējuma prasībām.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi