24-TA-1019: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Vēja elektrostaciju maksājumu kārtība vietējās kopienas attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā elektroenerģijas ražotājs, kura vēja elektrostacija atrodas Latvijas Republikas teritorijā, iekšējos jūras ūdeņos, teritoriālajā jūrā vai ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā un kuras uzstādītā jauda ir vienāda ar vienu megavatu vai lielāka par to, veic vēja elektrostacijas maksājumus vietējās kopienas attīstībai, paredzēto maksājumu apmēru, to maksāšanas un uzraudzības kārtību, termiņus, kā arī maksājumu izmantošanas mērķus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt reģionālo attīstību, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interesi atjaunojamo energoresursu attīstībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašvaldībām un reģionu iedzīvotājiem ir skeptiska nostāja vēja elektrostaciju ieviešanā. Publiskajās apspriešanās, kas tiek īstenotas ietekmes uz vidi novērtējuma procesā, sabiedrība pauž neizpratni, kāds ir tās ieguvums no vēja elektrostaciju ieviešanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašvaldības un reģionu iedzīvotāji ir noskaņoti skeptiski attiecībā uz vēja elektrostaciju novietojumu netālu no viņiem piederošajiem īpašumiem.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiks sekmēta atjaunīgo energoresursu izmantošana un vietējās elektroenerģijas ražošanas attīstība, kas mazinās atkarību no fosilo energoresursu importa un sekmēs pāreju aprites ekonomikas elementu ieviešanai un klimatneitralitātes sasniegšanai. Tomēr, ņemot vērā, ka sabiedrības nostāja attiecībā uz vēja elektrostaciju klātbūtni savu īpašumu tuvumā ir visnotaļ negatīva, šāda maksājuma ieviešana varētu pozitīvi ietekmēt vēja elektrostaciju ieviešanas procesu, mazinot negatīvo nostāju. Ar šo noteikumu projektu pašvaldības un reģionu iedzīvotāji gūs tiešo finansiālo labumu, kas sekmēs to dzīves kvalitātes un maksātspējas kāpumu, tādējādi veicinot vietējā patēriņa pieaugumu, kas uzlabos uzņēmējdarbības lokālo vidi nišu pieprasījuma pieauguma veidā.
Problēmas apraksts
Vēja elektrostacijas attālums jūrā
Risinājuma apraksts
Vēja elektrostacijas no krasta tiek noteikts no taisnajām izejas līnijām (taisnās izejas līnijas ir krasta konfigurācijai atbilstošas līnijas, no kurām mēra teritoriālo jūru, kā arī kontinentālo šelfu un ekskluzīvo ekonomisko zonu).
25 km attālums no krasta noteikumu projektā ir ietverts, ievērojot elektroenerģijas ražotāja intereses un kopienas vēlmi atstāt iespējami nemainīgu jūras skatu. Pēc šī attāluma vēja elektrostacija nerada ietekmi (vizuālu, audiālu, u.c.) uz kopienu.
Attāluma sauszemē noteikšanai un vēja elektrostacijas robežas noteikšanai izmantota Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumos Nr.240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" apstiprinātā koncepcija.
25 km attālums no krasta noteikumu projektā ir ietverts, ievērojot elektroenerģijas ražotāja intereses un kopienas vēlmi atstāt iespējami nemainīgu jūras skatu. Pēc šī attāluma vēja elektrostacija nerada ietekmi (vizuālu, audiālu, u.c.) uz kopienu.
Attāluma sauszemē noteikšanai un vēja elektrostacijas robežas noteikšanai izmantota Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumos Nr.240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" apstiprinātā koncepcija.
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā paredzētais maksājuma apmērs
Risinājuma apraksts
Maksājuma apjoms ir pielīdzināms 1,5% no iekārtas iepriekšējā gadā saražotās un pārvades vai sadales tīklos nodotās elektroenerģijas apjoma, kas izteikta attiecīgā periodā Nord Pool elektroenerģijas biržas Latvijas tirdzniecības apgabala 12 mēnešu aritmētiskās vidējās vairumcenas izteiksmē.
Maksājuma kopienai apmēru (2500 euro) iecerēts pārskatīt reizi piecos gados atkarībā no ekonomiskās situācijas valstī, un jauno maksājuma apmēru pēc pārskatīšanas piemēros elektroenerģijas ražotājiem no nākamā gada 1. janvāra.
Maksājuma kopienai apmēru (2500 euro) iecerēts pārskatīt reizi piecos gados atkarībā no ekonomiskās situācijas valstī, un jauno maksājuma apmēru pēc pārskatīšanas piemēros elektroenerģijas ražotājiem no nākamā gada 1. janvāra.
Problēmas apraksts
Mājsaimniecībai piederošais nekustamais īpašums
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā par maksājuma kopienai saņēmēju norādītā mājsaimniecība var saņemt šo maksājumu tikai pat tādu nekustamo īpašumu - dzīvokļa īpašumu, dzīvojamo māju vai tās daļu saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumiem Nr. 326 "Būvju klasifikācijas noteikumi" – kas ir nodots ekspluatācijā pirms 2023. gada 31. decembra un nav pilnīgi vai daļēji sagruvusi, bīstama vai ainavu bojājoša būve.
Neatkarīgi no fakta, ka nekustamā īpašuma nodokli kopīpašnieki maksā atkarībā no domājamās daļas lieluma, vēja elektrostacijas tuvums nekustamajam īpašumam atstāj vienādu ietekmi uz nekustamā īpašnieka kopīpašniekiem (ainaviskā vai diskomforta ziņā), līdz ar to ar noteikumu projektu noteikts, ka maksājums sadalāms vienādās daļās starp kopīpašniekiem, kas atvieglos arī administrējošās pašvaldības administratīvo slogu. Sasaiste ar nekustamā īpašuma nodokļu maksātājiem ir veidota tikai lai atvieglotu kopienas iedzīvotāju iespēju saņemt maksājumu, neapgrūtinot tos ar birokrātisko slogu (iesnieguma nepieciešamību).
Par pašvaldību attīstību un pārraudzību atbildīgā ministrija kontroles funkciju veic kompetences un deleģēto funkciju ietvaros.
Neatkarīgi no fakta, ka nekustamā īpašuma nodokli kopīpašnieki maksā atkarībā no domājamās daļas lieluma, vēja elektrostacijas tuvums nekustamajam īpašumam atstāj vienādu ietekmi uz nekustamā īpašnieka kopīpašniekiem (ainaviskā vai diskomforta ziņā), līdz ar to ar noteikumu projektu noteikts, ka maksājums sadalāms vienādās daļās starp kopīpašniekiem, kas atvieglos arī administrējošās pašvaldības administratīvo slogu. Sasaiste ar nekustamā īpašuma nodokļu maksātājiem ir veidota tikai lai atvieglotu kopienas iedzīvotāju iespēju saņemt maksājumu, neapgrūtinot tos ar birokrātisko slogu (iesnieguma nepieciešamību).
Par pašvaldību attīstību un pārraudzību atbildīgā ministrija kontroles funkciju veic kompetences un deleģēto funkciju ietvaros.
Problēmas apraksts
Palielinot elektrostacijas jaudas apjomu, var tikt paaugstināts vēja elektrostacijas augstums vai vēja parkā palielināts vēja elektrostaciju skaits, līdz ar to rodas maksājuma kopienai pienākums palielinātā jaudas apjoma apmērā.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts maksājums par jaudas palielināšanu jau esošajām vēja elektrostacijām, ja jaudas palielināšana tiek veikta elektrostacijai virs 100 m, jaudas palielināšanai ir paaugstināts vēja elektrostacijas augstums virs 100 m vai vēja parkā palielināts vēja elektrostaciju skaits un jauno elektrostaciju augstums ir virs 100 m.
Augstums elektrostacijā ar horizontālu rotācijas asi nozīmē attālumu no zemes virsmas līdz rotora asij.
Augstums elektrostacijā ar horizontālu rotācijas asi nozīmē attālumu no zemes virsmas līdz rotora asij.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- visi iedzīvotāji, kas atrodas noteikumu projekta paredzētajā attālumā no vēja elektrostacijām
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir veicināt reģionālo attīstību, pašvaldību un vietējo iedzīvotāju interesi atjaunojamo energoresursu attīstībā.
Juridiskās personas
- vēja elektrostacijas ieviesēji
Ietekmes apraksts
Lai veicinātu atjaunīgās elektroenerģijas ieviešanu reģionos, vēja elektrostacijas ieviesēji maksās skarto personu lokam maksājumu vietējās kopienas attīstībai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Administrējošās pašvaldības budžeta ieņēmumus nav iespējams noteikt, izstrādājot noteikumu projektu, jo nav zināms ieviestās jaudas apjoms un nav precīzi paredzams elektrostacijas nodošanas ekspluatācijā laiks. Vienlaikus, ņemot vērā, ka vēja elektroenerģijas ražošanai ir rezervēti 1080 MW jaudas, iespējamie pašvaldību budžeta ieņēmumi paredzami 2 700 250 euro, kas sagaidāmi ne ātrāk par 2027. gadu.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ir notikušas tikšanās ar vēja elektrostaciju ieviesējiem un pašvaldību pārstāvjiem, diskutējot par tiesīibu akta projekta tvērumu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Pašvaldības, kuru teritorijās atradīsies vēja elektrostacijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
neietekmē
Ministrija veic kontroles funkciju esošo resursu ietvaros
Pašvaldības, kuru teritorijās atradīsies vēja elektrostacijas
palielinās
Vērtības nozīme:
8,00
8
16,00
16
2
2
1
1
256,00
Laika patēriņš un iesaistīto subjektu skaits var mainīties, atkarībā no vēja elektrostaciju skaita un ietekmēto mājsaimniecību skaita pašvaldībā
Kopā
256,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Pašvaldībai tiek pievienota maksājuma kopienai administrēšanas funkcija.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pašvaldība līdzekļus no kopienas maksājuma par vēja elektroenerģijas iekārtas darbību var izmantot noteikumu projekta noteiktā kārtībā
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks mazināta fosilo energoresursu izmantošana
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Mazinot atkarību no fosilo energoresursu importa un sekmējot pāreju aprites ekonomikas elementu ieviešanai, tiks sekmēta klimatneitralitātes sasniegšana.
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
