Anotācija (ex-ante)

22-TA-943: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojumā Nr. 518 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Iekšlietu ministrijas iniciatīva

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojuma Nr. 518 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" 6. punktu, lai īstenotu Administratīvās rajona tiesas Rēzeknes tiesu nama nospriesto.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2021. gada 10. augusta rīkojuma Nr. 518 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" (turpmāk - Rīkojums) 6. punkts nosaka: "Valsts robežsardzes struktūrvienībās un citās iestādēs, kas izvietotas teritorijā, kurā ir izsludināta ārkārtējā situācija, netiek pieņemti personu iesniegumi par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Administratīvās rajona tiesas Rēzeknes tiesu nams 2022. gada 14. martā pasludināja spriedumu lietā Nr. A420290221, 2022. gada 18. martā pasludināja spriedumu lietā Nr. A420287621, 2022. gada 22. martā pasludināja spriedumu lietā Nr.A420291421, ar kuriem nosprieda, ka attiecībā uz pieteicējiem Rīkojuma 6. punkts atceļams. Minētais pamatots ar to, ka Rīkojuma 6. punkts, tiesas ieskatā, nesniedzot personām patiesu un efektīvi pieejamu iespēju vērsties robežšķērsošanas vietā vai robežšķērsošanas tranzīta zonā pirms ieceļošanas Latvijas Republikā ar iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.
Risinājuma apraksts
     Ievērojot minēto, kā arī apstākli, ka Administratīvās rajona tiesas Rēzeknes tiesu namā izskatīšanā atrodas arī vairākas citas pēc satura līdzīgas lietas, nepieciešams Rīkojuma 6. punkta grozījums, precizējot tā gramatisko izteiksmi. Līdz ar to Grozījuma projekts, vadoties no Patvēruma likuma 6. panta otrās daļas 1. punkta, paredz papildināt Rīkojuma 6. punktu ar teikumu, nosakot, ka attiecīgais nosacījums nav attiecināms uz rīkojuma 1. punktā ietilpstošajās teritorijās esošām robežšķērsošanas vietām, kā arī Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes Aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centru “Daugavpils”.”
     Tādējādi projekts skars Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 704 “Noteikumi par robežšķērsošanas vietām un tajās veicamajām pārbaudēm” noteiktās robežšķērsošanas vietas - 1) kas izveidotas uz autoceļiem - Silene, Pāternieki, Terehova, Grebņeva; 2) kas izveidotas uz dzelzceļiem - Indra, Zilupe, Kārsava; 3) lidostās un lidlaukos - Daugavpils.
     Vienlaikus projekts nemaina Patvēruma likumā noteikto patvēruma procedūru. Līdz ar to darbības pēc iesnieguma par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu iesniegšanas tiks īstenotas atbilstoši Patvēruma likumam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Vērtēta iespējami samērīgākie risinājumi tiesas nospriestā īstenošanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Vērtēta iespējami samērīgākie risinājumi tiesas nospriestā īstenošanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Konceptuāli alternatīvi līdzekļi nesasniegtu mērķi vienlīdzīgā kvalitātē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas vēlas šķērsot Latvijas Republikas valsts robežu Rīkojuma 1. punktā noteiktajās teritorijās un vēlās tajās iesniegt pieteikumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu; personas, kas sakarā ar aizturēšanu ievietotas Valsts robežsardzes Daugavpils pārvaldes Aizturēto ārzemnieku izmitināšanas centrā “Daugavpils”.”
Ietekmes apraksts
Administratīvais slogs pašlaik nav nosakāms.
Juridiskās personas
  • Valsts robežsardze, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
Ietekmes apraksts
Administratīvais slogs pašlaik nav nosakāms.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Apvienoto Nāciju Organizācijas 1951. gada 28.jūlija Konvencija par bēgļa statusu un tās 1967. gada 31. janvāra Protokols par bēgļa statusu, Eiropas Padomes 1950. gada 4. novembra Eiropas Cilvēktiesību un Pamatbrīvību aizsardzības konvencija, Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26.jūnija Direktīva 2013/32/ES par kopējām procedūrām starptautiskās aizsardzības statusa piešķiršanai un atņemšanai.
Skaidrojums
Ministru prezidenta uzdevumi Nr. 22-UZ-217, 22-UZ-218

6.4. Cita informācija

Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 120., 121. punkts.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts robežsardze
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Projekts paredz teritorijas, kurās Rīkojuma darbības ietvaros Valsts robežsardzei būs tiesības pieņemt iesniegumus par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Projekts tiks īstenots esošo cilvēkresursu ietvaros.

7.5. Cita informācija

Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā paredzēto pasākumu izpildi nodrošinās tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
     Minētais veicinās NAP2027 mērķa indikatora [386] "Prioritāte “Vienota, droša un atvērta sabiedrība - pieaug iedzīvotāju īpatsvars, kas izjūt piederību un uzticas Latvijas sabiedrībai un tiesiskai valstij. Tāpēc cilvēki sniedz ieguldījumu savā, savu līdzcilvēku un valsts drošībā, labklājībā un attīstībā, mazinās negodīga rīcība. Cilvēki apzinās Latvijas un ikviena iedzīvotāja lomu globālajos procesos un ir atvērti sadarbībai kopēju izaicinājumu risināšanā. Latvija ir droša un tiesiska valsts. Droša valsts vide kalpo par pamatu labklājībai un attīstībai"" un mērķa indikatora [431] "Cilvēki paļaujas uz valsts dienestiem, kas aizsargā tiesības un drošību, pieaug to cilvēku skaits, kas zina, kā novērst riskus un rīkoties apdraudējuma situācijās, sadarbojoties ar atbildīgajiem valsts dienestiem un palīdzot cits citam. Valsts uztur drošu vidi, tostarp informatīvo vidi, un veido izpratni par apdraudējuma riskiem, to novēršanas un mazināšanas iespējām, stiprinot iedzīvotāju pārliecību un zināšanas. Sabiedrisko drošību nodrošina un tiesībaizsardzību īsteno profesionāls un mūsdienu sabiedrības prasībām atbilstošs personāls. Valsts aizsardzība ir visaptveroša un balstās uz iedzīvotāju un valsts institūciju savstarpējo uzticēšanos un partnerību, kā arī visas sabiedrības gatavību pārvarēt jebkādu apdraudējumu. Latvijā ir radīta droša iekšējā vide iedzīvotājiem un uzņēmējiem" sasniegšanu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās skaidru tiesisko regulējumu

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts precizē teritorijas, kurās Rīkojuma darbības ietvaros Valsts robežsardzei būs iespēja pieņemt personu iesniegumus par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi