Anotācija

25-TA-440: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ceļu satiksmes likuma (turpmāk – CSL) 10. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD) reģistrē arī speciālo militāro tehniku un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi Aizsardzības ministrijas (turpmāk - AiM) izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā.
CSL pārejas noteikumu 72. punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 28. februārim nodrošina šā likuma 10. panta 1.4 daļā minētā regulējuma atbilstību šā likuma 10. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajam attiecībā uz speciālās militārās tehnikas un tās piekabju reģistrēšanas un noņemšanas no uzskaites kārtību.
No Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma (turpmāk - OCTA likums) izslēgta prasība par transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmju nodošanu uz laiku pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Speciālā militārā tehnika un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi AiM izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā reģistrēs CSDD, lai tā varētu piedalīties ceļu satiksmē izmēģinājuma braucienos ar izmēģinājuma numura zīmēm.
No OCTA likuma izslēgta prasība par transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmju nodošanu uz laiku pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju, līdz ar to, ir paredzēts svītrot prasību par numura zīmju nodošanas nepieciešamību, sākot ar 2025. gada 1. novembri.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Grozījumi CSL stājās spēkā 2024.gada 7.novembrī, kas paredz CSDD reģistrēt arī speciālo militāro tehniku un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi AiM izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā.
Grozījumi OCTA likumā paredz, ka apdrošināšanas līgums zaudē spēku pirms termiņa, ja normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajā kārtībā uz laiku ir pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir stājušies spēkā grozījumi CSL, kas paredz CSDD reģistrēt arī speciālo militāro tehniku un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi AiM izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā.
Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” nav regulēta izmēģinājuma numura zīmju piešķiršana speciālai militārai tehnikai izmēģinājuma braucieniem pirms tās nodošanas ekspluatācijā.
OCTA likumā ir izdarīti grozījumi, kas paredz, ka apdrošināšanas līgums zaudē spēku pirms termiņa, ja normatīvajos aktos par transportlīdzekļu reģistrāciju noteiktajā kārtībā uz laiku ir pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija valsts vai pašvaldību transportlīdzekļu reģistrā. Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr. 1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” paredz valsts reģistrācijas numura zīmju nodošanu glabāšanā CSDD, ja transportlīdzeklim uz laiku tiek pārtraukta reģistrācija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā noteikts, ka CSDD reģistrē arī speciālo militāro tehniku un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi AiM izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā, un ir paredzēts, ka šādos gadījumos šai tehnikai CSDD izsniegs transportlīdzekļa izmēģinājuma numura zīmes. Numura zīmes saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma X. nodaļu tiks izsniegtas pamatojoties uz noslēgto administratīvo līgumu, kurā tiek atrunāti izmēģinājuma numura zīmes lietošanas nosacījumi.
Ir paredzēts svītrot prasību par numura zīmju nodošanas nepieciešamību sākot ar 2025. gada 1. novembri.
Atteikšanās no numura zīmju nodošanas CSDD, lai pārtrauktu transportlīdzekļa reģistrāciju, mērķis ir veicināt resursu efektīvāku izmantošanu un samazināt administratīvo slogu.
Lai samazinātu administratīvo slogu, kas izriet no nepieciešamības transportlīdzeklim veikt numurēto agregātu numuru salīdzināšanu, ir noteikti tie gadījumi, kad to var neveikt, ja reģistrācijas brīdī ir derīga atļauja vai pagaidu atļauja piedalīties ar transportlīdzekli ceļu satiksmē.
Transportlīdzekļu reģistrācijas apliecības veidlapā ir zaudējis savu nozīmi pretviltošanas elements – dzirkstes efekts, līdz ar to, ir paredzēts svītrot šo prasību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā, taču tiesiskā regulējuma maiņai attiecībā uz nepieciešamību nodot numura zīmes, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju, spēkā stāšanās ir noteikta 2025. gada 1. novembrī.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atteikšanās no numura zīmju nodošanas glabāšanā CSDD, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, samazinās administratīvo slogu transportlīdzekļu īpašniekiem.
Atteikšanās no numurēto agregātu salīdzināšanas samazinās transportlīdzekļu īpašnieku izmaksas, kas saistītas ar valsts noteikto pienākumu izpildi attiecībā uz transportlīdzekļa uzrādīšanu numurēto agregātu salīdzināšanai.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Atteikšanās no tehniskās apskates derīguma termiņa uzlīmes samazinās transportlīdzekļu īpašnieku izmaksas, kas saistītas ar valsts noteikto pienākumu izpildi attiecībā uz transportlīdzekļa dalību ceļu satiksmē.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Lai arī precīza fiskālā ietekme šobrīd nav nosakāma, noteikumu projekts radīs negatīvu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem, jo šādu kārtību varētu izmantot ievērojami lielāks transportlīdzekļu īpašnieku vai turētāju skaits. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība noteikumu projekta izstrādē netika piemērota.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija".

6.4. Cita informācija

CSL 10. panta pirmās daļas 3. punkts nosaka CSDD reģistrēt arī speciālo militāro tehniku un tās piekabes, ko ražo komercsabiedrība, kura ir saņēmusi AiM izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, pirms to nodošanas ekspluatācijā.
CSL pārejas noteikumu 72. punktā noteikts, ka Ministru kabinets līdz 2025. gada 28. februārim nodrošina šā likuma 10. panta 1.4 daļā minētā regulējuma atbilstību šā likuma 10. panta pirmās daļas 3. punktā noteiktajam attiecībā uz speciālās militārās tehnikas un tās piekabju reģistrēšanas un noņemšanas no uzskaites kārtību.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuru nodošanas atcelšana, pārtraucot to reģistrāciju, ļaus CSDD efektīvāk izmantot cilvēkresursus un materiālus.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuru nodošanas atcelšana, pārtraucot to reģistrāciju, ļaus CSDD efektīvāk izmantot cilvēkresursus un materiālus.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs vidi, jo atteikšanās no numuru zīmju nodošanas glabāšanā, izslēgs nepieciešamību izgatavot jaunas numura zīmes pēc to glabāšanas termiņa beigām, veicinot resursu ilgtspējīgu izmantošanu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk