Anotācija (ex-ante)

22-TA-3164: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par iemaksām ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijas, ANO Miera veidošanas komisijas fonda, UNESCO Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai, ANO Bērnu fonda budžetos" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma mērķis ir veikt iemaksas Latvijai nozīmīgās starptautiskajās organizācijās un fondos, kurās tiek izskatīti Latvijai svarīgi jautājumi, lai nodrošinātu tās interešu pārstāvību un nostiprinātu Latvijas kā uzticamas sabiedrotās tēlu, kas ne tikai vārdos, bet arī darbos pierāda savus nodomus. Projektā minēto starptautisko institūciju sekmīga darbība galvenokārt ir tieši atkarīga no valstu un citu donoru brīvprātīgām iemaksām.

Ar šo rīkojumu Ārlietu ministrija tiek pilnvarota veikt Latvijas iemaksas ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijas, ANO Miera veidošanas komisijas fonda, UNESCO Starptautiskās programmas komunikācijas attīstībai un ANO Bērnu fonda budžetos, lai īstenotu prioritāro pasākumu “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025.g. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026-2028.g.”.

Līdzekļi prioritārā pasākuma īstenošanai ir atbalstīti 2021. gada 23. novembrī pieņemtajā likumā Par valsts budžetu 2022. gadam. 

Iemaksas sekmēs ārlietu ministra ikgadējā ziņojumā par paveikto un iecerēto darbību valsts ārpolitikā un Eiropas Savienības jautājumos 2022. gadā minēto Latvijai aktuālo ārpolitikas virzienu un Latvijas uzdevumu starptautiskajās organizācijās īstenošanu. Ar šīm iemaksām apliecinām arī Latvijas mērķtiecīgu gatavošanos Latvijas izvirzītajai kandidatūrai ANO Drošības padomē 2025. gada vēlēšanās (2011. gada 24. augustā Ministru kabinets pieņēma lēmumu par Latvijas kandidatūras pieteikumu Apvienoto Nāciju Organizācijas Drošības Padomes 2025. gada vēlēšanām uz 2026. - 2027. gada termiņu).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma mērķis ir noteikt, ka Ārlietu ministrija 2022. gadā veic iemaksas četru starptautisko organizāciju un fondu budžetos 100 000 euro apmērā prioritārā pasākuma “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025.g. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026-2028.g.” īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.   ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcija (UN WOMEN)
Sieviešu tiesību un dzimumu līdztiesības veicināšana ir Latvijas ārpolitikā prioritāri cilvēktiesību jautājumi. Latvija ir ievēlēta ANO Sieviešu statusa komisijā no 2021. līdz 2025. gadam, un no 2023.gada uzsāks darbu UN WOMEN valdē. Šī iemaksa apliecinātu mūsu apņemšanos veicināt dzimumu līdztiesību globāli. Rosinām novirzīt iemaksu UN WOMEN atbalstam sievietēm Ukrainā.  
 
2.      ANO Miera veidošanas komisijas fonds (PBC/PBF)
Latvija ir ievēlēta ANO Miera veidošanas komisijā 2022. gadā. Tas ir papildinoši Latvijas iesaistei ANO miera uzturēšanā. Miera veidošanas komisijas darbības fokuss primāri ir atbalsts Āfrikas kontinentam. Kā horizontālās prioritātes Latvija šajā komisijā izceļ noturības stiprināšanu pēckonfliktu situācijās, t.sk., veicinot labu pārvaldību, medijpratību un dezinformācijas apkarošanu, izglītību un digitālās prasmes, sieviešu un jauniešu iekļaujošu līdzdalību, daloties ar Latvijas labas prakses piemēriem. Latvija sniedz ieguldījumu komisijas darbā, balstoties uz savu pieredzi tiesiskuma, efektīvas pārvaldības veidošanā un stiprināšanā. Ar dalību Miera veidošanas komisijā Latvijas diplomāti paplašina ekspertīzi par darbakārtības jautājumiem, kas ir aktuāli Drošības padomē, tādējādi gatavojoties Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026.-2027. gadā.
 
3.      UNESCO Starptautiskā programma komunikācijas attīstībai (IPDC)
Latvija ir ievēlēta UNESCO IPDC Starpvaldību padomē līdz 2023.g. beigām un tiek aicināta sniegt ekspertīzi mediju brīvības, medijpratības un žurnālistu aizsardzības un apmācības jomās – tas ir viens no galvenajiem Latvijas atpazīstamības zīmoliem UNESCO. Veicot iemaksu, saglabāsim Latvijas kā donorvalsts statusu un piedalīsimies lēmumu pieņemšanā par atbalstu konkrētiem projektiem. Ekspertu līmenī IPDC padomē Latviju šobrīd pārstāv Rita Ruduša. Iemaksa IPDC Latvijai nodrošinātu iespēju sniegt palīdzību attīstības valstīm, iesaistoties projektos brīvu mediju attīstības veicināšanā. Rosinām novirzīt naudu IPDC projektiem mazo salu valstīs, tā veicinot iespējas lobēt šo valstu atbalstu Latvijas kandidatūrai ANO Drošības padomē.

4.     ANO Bērnu fonds (UNICEF)
UNICEF ir ANO aģentūra, kas ir atbildīga par humānās un attīstības palīdzības sniegšanu bērniem visā pasaulē. Aģentūra ir viena no visizplatītākajām un atpazīstamākajām sociālās labklājības organizācijām pasaulē ar pārstāvību daudzās valstīs.
UNICEF pilnībā balstās uz valdību un privāto ziedotāju brīvprātīgām iemaksām. Iemaksas UNICEF ir viens no veidiem, kā Latvija var globāli apliecināt savu atbalstu un apņemšanos bērnu tiesību aizsardzības jomā, kam ANO ietvaros ir augsta prioritāte. Bērnu drošības un attīstības jautājumi būs aktuāli arī ANO Drošības padomes kontekstā. Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomē kontekstā nepieciešams palielināt uzmanību UNICEF aktivitātēm un veicināt iespējas piesaistīt Latvijas ekspertu līdzdalību UNICEF projektos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildu finanisiālā atbalsta nepieciešamība, lai realizētu uzskaitīto institūciju un fondu Latvijai svarīgos prioritāros uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Veikt sekojošas iemaksas organizācijās un fondos:
1. ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcija (UN WOMEN) – 20 000 euro;
2. ANO Miera veidošanas komisijas fonds (PBC/PBF) – 30 000 euro;
3. UNESCO Starptautiskā programma komunikācijas attīstībai (IPDC) – 20 000 euro;
4. ANO Bērnu fonds (UNICEF) – 30 000 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
100 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
100 000
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
100 000
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Saskaņā ar 2021. gada 4. decembrī izsludināto likumu Par valsts budžetu 2022.gadam Ārlietu ministrijai 2022.gada budžetā jau ir piešķirts finansējums 100 000 euro apmērā prioritārā pasākuma “Latvijas kandidatūras ANO Drošības padomes vēlēšanās 2025.g. lobija kampaņas nodrošināšana Latvijas dalībai ANO Drošības padomē 2026-2028.g." īstenošanai.  
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sieviešu tiesību un dzimumu līdztiesības veicināšana ir Latvijas ārpolitikā prioritāri cilvēktiesību jautājumi. Ar iemaksu ANO Dzimumu līdztiesības un sieviešu iespēju veicināšanas institūcijā (UN WOMEN) tiks sniegts atbalsts sievietēm Ukrainā. 

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Šīs ir pamatvērtības, uz kurām balstītas organizācijas un fondi, kuros tiek veiktas iemaksas.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Starp iemaksām ir ANO bērnu fonds.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi