Anotācija (ex-ante)

22-TA-3394: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2023.–2025. gadam izstrādi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Budžeta un nodokļu apakšpadomes (turpmāk – NTSP apakšpadome) 2022. gada 27. jūlija sēdē panākta vienošanās uzsākt darbu pie Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna nākamajam periodam izstrādes, iesaistot darba procesā nevalstisko sektoru, Latvijas Darba devēju konfederāciju, biedrību “Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera” un tautsaimniecības nozaru ministriju pārstāvjus. Tāpat, ievērojot Ārvalstu investoru padomes Latvijā izstrādātas rekomendācijas[1], attiecībā uz ēnu ekonomikas jomu tika uzsvērta nepieciešamība ieviest vienotu ēnu ekonomikas mazināšanas pārvaldību, sadarboties ar privāto sektoru un uzlabot Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) darbu. Papildus tam NTSP apakšpadomes 2023. gada 12. janvāra sēdē notika diskusija ar sociālajiem partneriem par prioritārajām nozarēm, kuras būtu iekļaujamas Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānā nākamajam periodam.

Vienlaikus jāmin, ka no 2020. gada Finanšu ministrija īsteno valsts pētījumu programmas “Ēnu ekonomikas mazināšana valsts ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanai” projektu, kura mērķis ir ēnu ekonomikas mazināšanas pasākumu izvērtēšana, piesaistot zinātniekus un izmantojot zinātnisko pētījumu rezultātā sniegtos secinājumus un priekšlikumus turpmākai rīcībai.
Lai nodrošinātu efektīvu pieeju ēnu ekonomikas ierobežošanai, nepieciešams sekmēt ciešu sadarbību starp nevalstisko sektoru un nozaru ministriju pārstāvjiem, īstenojot mērķtiecīgus pasākumus uzņēmējdarbības vides sakārtošanai un labprātīgas nodokļu saistību izpildes veicināšanai, meklējot jaunus un kompleksus risinājumus nereģistrētas un neuzskaitītas ekonomikas daļas mazināšanai. Tādējādi paredzot ne tikai VID kontroles un uzraudzības pasākumus ēnu ekonomikas mazināšanai, bet arī mainot uzņēmējdarbības vides nosacījumus.

Tādēļ, lai izstrādātu Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2023.–2025. gadam (turpmāk – plāns) projektu, tika konceptuāli nolemts noteikt, ka topošā plāna prioritāte būs ēnu ekonomikas mazināšana, īstenojot pasākumus gan horizontālā virziena, gan konkrētās tautsaimniecības nozarēs, kā arī tiks turpināta sadarbība ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem ēnu ekonomikas risku mazinošu pasākumu identificēšanā.


[1] https://www.ficil.lv/wp-content/uploads/2022/09/FICIL_PP_Shadow_Economy_LV_2022.pdf

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2023.–2025.gadam izstrādi” ir sagatavots ar mērķi, lai apstiprinātu ēnu ekonomikas mazināšanai prioritārās tautsaimniecības nozares turpmākajiem trim gadiem, noteiktu sasniedzamos rezultatīvos rādītājus un nostiprinātu plāna pārvaldības modeli, ka par plāna pasākumu īstenošanu konkrētā nozarē būs atbildīga attiecīgas nozares ministrija, kura vadīs atbilstošu institūciju ekspertu darba grupu, tādējādi nodrošinot darba grupas organizāciju un plāna projekta izstrādi noteiktā termiņā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Austrijas profesora F. Šneidera aktuāliem pētījuma datiem par ēnu ekonomikas īpatsvaru 31 Eiropas valstī 2020. gadā Covid-19 krīze izraisīja straujāko ēnu ekonomikas īpatsvara palielinājumu ne tikai Latvijā, bet arī visās Eiropas valstīs. Latvijā ēnu ekonomikas kāpums bija salīdzinoši zemāks nekā vidēji citās valstīs. 2020. gadā ēnu ekonomika veidoja 20,9 % no IKP, kas ir par 1,1 procentpunktu vairāk nekā 2019. gadā, to sekmēja IKP sarukums un straujš bezdarba palielinājums, jo iedzīvotāji savu ienākumu samazinājumu centās kompensēt ar aktivitātēm ēnu ekonomikas sektorā. 2021. gadā ekonomikas izaugsme bija straujāka nekā prognozēts, ko nodrošināja labvēlīgā situācija ārējos tirgos un apjomīgie ekonomikas atbalsta pasākumi, ļaujot saglabāt uzņēmējdarbību un darba vietas krīzes tieši skartajās nozarēs, kā arī sniedzot atbalstu sociāli mazāk aizsargātajām iedzīvotāju grupām. 2021.–2022. gadā ekonomika Latvijā lēnām sāka atveseļoties un aktuālie F. Šneidera pētījuma dati liecina, ka ēnu ekonomikas apjoms turpināja samazinājuma tendenci, kas 2021. gadā veidoja 20,2 %, bet 2022. gadā – 19,9 %.
Turpretī saskaņā ar SSE Riga Ilgtspējīga biznesa centra pētnieku A. Saukas, T. Putniņa pētījuma “Ēnu ekonomikas indekss Baltijas valstīs 2009.–2021. gadā” datiem ēnu ekonomikas apjoms Latvijā 2021. gadā bija 26,6 % no IKP, kas ir par 1,1 procentpunktu vairāk nekā 2020. gadā. Vislielākā ēnu ekonomiku veidojošā komponente Latvijā 2021. gadā bija “aplokšņu algas”, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tomēr ir samazinājusies par 0,7 procentpunktiem, veidojot 46,2 %.
Jāatzīmē, ka ēnu ekonomikas indekss dažādos pētījumos tiek izmantots kā indikatīvs rādītājs, lai raksturotu rādītāja tendenci. Savukārt nodokļu plaisas[1] novērtējums sniedz ieskatu par aptuveno starpību starp iekasējamo un iekasēto nodokļu apjomu. Saskaņā ar VID veiktajiem aprēķiniem 2021. gadā PVN plaisa bija 4,9 % jeb absolūtā izteiksmē ir 162 milj. euro, kas ir par 31 milj. euro mazāk nekā 2020. gadā. Savukārt VSAOI plaisa 2020.gadā bija 16,8 % jeb 445,23 milj. euro, kas ir par 34 milj. euro mazāk nekā 2019. gadā, attiecīgi IIN plaisa 2020. gadā veidoja 16,9 % vai 198,14 milj. euro, kas salīdzinājumā ar 2019. gadu bija par 28,8 milj. euro mazāk.
Augsto būvniecības izmaksu, inflācijas pieauguma, pieaugušās energoresursu cenas un neskaidrās ekonomiskās situācijas dēļ ēnu ekonomika tuvākos gados var palielināties.
Jāatzīst, ka ēnu ekonomikas apjoms Latvijā vēl joprojām ir augsts salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm. Tādēļ tiks turpināta ēnu ekonomikas ierobežošanas pasākumu īstenošana uzņēmējdarbības vides sakārtošanai un labprātīgas nodokļu saistību izpildes veicināšanai, samazinot administratīvo slogu nodokļu maksātājiem un veicinot nodokļu ieņēmumu palielinājumu valsts budžetā.


[1] Nodokļu plaisa (angl. tax gap) ir nedeklarētās un deklarētās, bet nesamaksātās nodokļu summas attiecība pret potenciālo nodokļu masu, kas tiktu aprēķināta un iekasēta pie nosacījumu, ka visi nodokļu maksātāji pilnā apmērā izpilda savas nodokļu saistības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022. gadam, kas tika apstiprināts 2022. gada 23. martā ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 201, darbības periods ir noslēdzies, pastāv nepieciešamība uzsākt darbu pie ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna izstrādes nākamajam periodam atbilstoši saskaņotajam laika grafikam.
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrija kā koordinējoša iestāde ir uzsākusi darbu pie ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna veidošanas nākamajam periodam. Tādēļ pamatojoties uz VID segmentācijas rezultātiem vispirms tika noteiktas 10 prioritārās tautsaimniecības nozares (atbilstoši NACE klasifikatoram: Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2. redakcija, pieejams https://www.csp.gov.lv/lv/klasifikacija/nace-2-red), kurās identificēti augsti nodokļu saistību neizpildes riski. VID nodokļu saistību izpildes disciplīnu novērtē, pamatojoties uz nodokļu maksātāju segmentācijas rezultātiem, kas nodokļu maksātājus sadala kopās pēc nodokļu maksāšanas uzvedības modeļiem. Atbilstoši jaunākajiem segmentācijas rezultātiem uz 2022. gada 1. augustu tika identificēti riskantie (“Uzraugāmie” un “Ierobežojamie”) nodokļu maksātāji ar sliktāku nodokļu samaksas disciplīnu, un kā papildus nozīmīgs atlases kritērijs riskanto nozaru identificēšanai tika ņemts vērā arī nedeklarētās darba samaksas apjoms (euro) un tās īpatsvars.
Tomēr NTSP apakšpadomes 2023. gada 12. janvāra sēdē, konsultējoties ar Latvijas Darba devēju konfederācijas un biedrības “Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera” pārstāvjiem, panākta vienošanās sākotnēji no riskanto nozaru saraksta izvēlēties dažas, koncentrējoties uz konkrētu nozaru darbības specifiku, nozaru politikas un tiesiskā regulējuma sakārtošanai. Vienlaikus sēdē tika izlemts par nākamā perioda plāna struktūru, paredzot, ka plāna mērķu sasniegšanai veicamie pasākumi konkrētās nozarēs tiks īstenoti divos virzienos, nosacīti apzīmējot tos par horizontālo pasākumu virzienu un prioritāro pasākumu virzienu. Horizontālo pasākumu virzienā tiks veikti visaptveroši pasākumi, kas attiecināmi uz visām nozarēm, savukārt prioritāro pasākumu virzienā tiks īstenoti mērķtiecīgi pasākumi ēnu ekonomikas riska mazināšanai konkrētās nozarēs. Tādējādi iekļaušanai plānā tiks izvēlētas šādas tautsaimniecības nozares un to apakšnozares, kā arī noteiktas par nozares pasākumu izstrādi un īstenošanu atbildīgās nozaru ministrijas:
horizontālo pasākumu virzienam – [G] Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība – Finanšu ministrija;
prioritāro pasākumu virzienam: [F] Būvniecība, kas ietver: [41] Ēku būvniecība, [43] Inženierbūvniecība, [43] Specializētie būvdarbi – Ekonomikas ministrija, bet [Q] Veselība un sociālā aprūpe, kas ietver [86] Veselības aizsardzība – Veselības ministrija.
Lai nodrošinātu efektīvu pieeju ēnu ekonomikas ierobežošanai, par plāna pasākumu izstrādi, īstenošanu un uzraudzību būs atbildīga konkrētas tautsaimniecības nozares ministrija, kas vadīs ekspertu darba grupu, kurā tiks iesaistīti pārstāvji no Finanšu ministrijas, Valsts ieņēmumu dienesta, Latvijas Darba devēju konfederācijas, biedrības “Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera”, Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības, Ārvalstu investoru padomes Latvijā, nozaru asociācijām un ministrijām un citām valsts pārvaldes iestādēm, pēc iespējas piesaistot arī zinātniekus un pētniekus.
Horizontālo pasākumu virzienā tiks izvērtēti un noteikti pasākumi mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības jomā saistībā ar skaidras naudas izmantošanu savstarpējos darījumos, efektīvu informācijas apmaiņu un administratīvā sloga mazināšanu.
Prioritāro pasākumu virzienā nozaru eksperti meklēs risinājumus un identificēs pasākumus ēnu ekonomikas risku mazināšanai konkrētā tautsaimniecības nozarē: būvniecība un veselības aizsardzība, paplašinot to ar skaistumkopšanas pakalpojumu jomu.
Atkarībā no nepieciešamības plāns var tikt papildināts arī ar citām nozarēm, kurās identificēti augsti ēnu ekonomikas riski, sniedzot priekšlikumus īstenojamiem pasākumiem.
Jāatzīmē, ka būvniecības nozarei ir vislielākais nedeklarētās darba samaksas īpatsvars 2020. gadā – 25,8 % (nedeklarētās darba samaksas apjoms ir 82,04 milj. euro), savukārt mazumtirdzniecības, izņemot automobiļus un motociklus, nozarei ir vislielākais nedeklarētās darba samaksas apjoms – 124,37 milj. euro (nedeklarētās darba samaksas īpatsvars – 18,8 %). Veselības aizsardzības nozarē 37 % komersantu ir augsts “aplokšņu algu” saņemšanas risks, nodokļu administrēšanas pasākumu laikā atklāta darījumu nereģistrēšana kases aparātā, kā arī konstatēti neuzskaitītie ieņēmumi no saimnieciskās darbības, it īpaši zobārstniecībā un mazās vispārējās ārstu praksēs, un virsstundas netiek apmaksātas atbilstoši Darba likuma prasībām.
Atbildīgās tautsaimniecības nozaru ministrijas sniegs Finanšu ministrijai izstrādātus priekšlikumus pasākumiem, kas vērsti uz konkrētas nozares darba sakārtošanu, un noteiks konkrētus izmērāmus rezultātus no pasākuma ieviešanas, iekļaušanai kopējā plānā. Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna projektu paredzēts izstrādāt līdz 2023. gada 31. maijam, lai līdz 2023. gada 31. jūlijam iesniegtu izskatīšanai Ministru kabinetā.
Vienlaikus jānorāda, ka Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna pasākumi nedublēs Nodokļu politikas pamatnostādņu virzienus, kā arī uzdevumus, kas iekļauti citu institūciju attīstības plānošanas dokumentos:
- Latvijas Nacionālās attīstības plāns 2021.–2027. gadam;
- Noziedzības novēršanas padomes rīcības plāns laikposmam no 2021. līdz 2026. gadam;
- Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam;
- Valsts robežsardzes, Valsts ieņēmumu dienesta un Valsts policijas kopējās sadarbības plāns akcīzes preču (cigarešu) nelegālās aprites apkarošanai u.c.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Latvijas iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Ēnu ekonomikas ierobežošanas pasākumu īstenošana sekmē visu Latvijas iedzīvotāju sociālo labklājību.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Īstenojot ēnu ekonomikas ierobežošanas pasākumus, tiek sakārtota uzņēmējdarbības vide, mazināts administratīvais slogs un veicināta labprātīga nodokļu saistību izpilde
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Ēnu ekonomikas riska mazināšanai tiks turpināta mērķtiecīga pasākumu īstenošana prioritārajās tautsaimniecības nozarēs uzņēmējdarbības vides sakārtošanai un labprātīgas nodokļu saistību izpildes veicināšanai, samazinot administratīvo slogu nodokļu maksātājiem un veicinot nodokļu ieņēmumu palielinājumu valsts budžetā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts nerada tiešu ietekmi uz valsts budžetu, tomēr izstrādātā plāna pasākumu ēnu ekonomikas mazināšanai rezultātā tiks veiktas izmaiņas normatīvajos aktos, tādējādi ilgtermiņā radot pozitīvo ietekmi uz valsts budžetu.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā Ministru kabineta rīkojuma projekts neskar sabiedrību tieši, tas netika nodots publiskai apspriešanai vai par to netika organizēta sabiedriskā apspriede.

Paša Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2023.–2025. gadam izstrādē sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta, ņemot vērā Valsts pārvaldes iekārtas likuma 48. panta pirmajā daļā noteikto, ka iestāde savā darbībā iesaista nozaru ministrijas, nevalstisko organizāciju pārstāvjus un sociālās sadarbības pārstāvjus, iekļaujot viņus darba grupā vai lūdzot sniegt atzinumus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Veselības ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Darba devēju konfederācija
  • Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
  • Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
  • Veselības aprūpes darba devēju asociācija
  • Ārvalstu investoru padome Latvijā

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta izpildi plānots nodrošināt ar iesaistīto institūciju esošajiem cilvēkresursiem un esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi