Anotācija

22-TA-3729: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 33, 52. §) "Par veicamajām darbībām, lai nodrošinātu projekta ieceres "Loģistikas centra attīstības Krāslavas novada Pāterniekos" īstenošanu" 2. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 33, 52. §) "Par veicamajām darbībām, lai nodrošinātu projekta ieceres "Loģistikas centra attīstības Krāslavas novada Pāterniekos" īstenošanu" 2. punktā doto uzdevumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2018. gada 17. jūlijā Ministru kabineta sēdē tika izskatīts un pieņemts zināšanai Informatīvais ziņojums “Par veicamajām darbībām, lai nodrošinātu projekta ieceres “Loģistikas centra attīstība Krāslavas novada Pāterniekos” īstenošanu” (turpmāk – Informatīvais ziņojums).
Saskaņā ar Ministru kabineta sēdes protokollēmumā (17.07.2018. prot. Nr. 33 52. § 2. punkts) doto uzdevumu Iekšlietu ministrijai ir uzdots sekojošais – Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Valsts robežsardzi un nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar Krāslavas novada domi, Valsts ieņēmumu dienestu un Pārtikas un veterināro dienestu izstrādāt un pēc loģistikas centra projekta apstiprināšanas Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 “Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi”, lai nodrošinātu Informatīvajā ziņojumā minētā īstenošanu attiecībā uz speciālā režīma noteikšanu personu nokļūšanai un kravu nogādāšanai plānotajā loģistikas centrā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Informatīvajā ziņojumā minēto informāciju bija plānots, ka loģistikas centra projekts tiks iesniegts Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā 2018. gadā, bet būvniecība uzsākta 2019. gadā.
Iekšlietu ministrija nevarēja nodrošināt Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 “Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi”” izstrādi, jo loģistikas centra projekta virzība netika nodrošināta saskaņā ar Informatīvajā ziņojumā paredzēto kārtību un laika grafiku.
Tādējādi secināms, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmumā dotā uzdevuma izpilde nebija iespējama no Iekšlietu ministrijas neatkarīgu apstākļu dēļ, kā arī iekšlietu ministrs jau četras reizes - 2018., 2019., 2020. un 20021. gadā ir informējis Valsts kanceleju par uzdevuma izpildes neiespējamību. 

Vienlaikus Iekšlietu ministrijas ieskatā, salīdzinot ar 2018. gadu, būtiski ir mainījusies gan ģeopolitiskā situācija, gan sadarbības modelis ar Baltkrievijas Republiku. Joprojām turpinās Baltkrievijas režīma organizētais hibrīduzbrukums.
2021. gada 10. augustā ņemot vērā Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaita straujo pieaugumu, kā arī ievērojot kaimiņvalstī Lietuvā fiksēto lielo Lietuvas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas nelikumīgās šķērsošanas gadījumu skaitu, tika izsludināta ārkārtējā situācija no 2021. gada 11. augusta uz trīs mēnešiem šādās administratīvajās teritorijās:
1.1. Ludzas novada pašvaldība;
1.2. Krāslavas novada pašvaldība;
1.3. Augšdaugavas novada pašvaldība;
1.4. Daugavpils valstspilsētas pašvaldība.
Ņemot vērā, ka Baltkrievijas Republikas īstenotais hibrīduzbrukums turpinājās un joprojām no Baltkrievijas Republikas spēku struktūrām tiek atbalstīta un veicināta personu nelikumīga pārvietošana pāri valsts robežai, izsludinātā ārkārtējā situācija tika vairākkārt pagarināta un šobrīd ir spēkā līdz 2023. gada 10. maijam.
Nacionālie bruņotie spēki un Valsts policija sniedza palīdzību Valsts robežsardzei Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežas robežuzraudzības nodrošināšanā, lai nepieļautu robežas nelikumīgu šķērsošanu.
Valsts robežsardze, Nacionālie bruņotie spēki un Valsts policija, konstatējot, ka persona mēģina nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu vai ir nelikumīgi šķērsojusi to, dod rīkojumu personai nekavējoties pārtraukt mēģinājumu nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas–Baltkrievijas Republikas valsts robežu vai rīkojumu nekavējoties atgriezties valstī, no kuras persona šķērsoja robežu, un veic nepieciešamos pasākumus, lai pārliecinātos, ka attiecīgā persona izpilda šo rīkojumu.

Latvija kopīgi ar citām Baltkrievijas režīma hibrīduzbrukumā cietušajām valstīm, proti, Lietuvu un Poliju, īsteno vienotu pieeju, ko atzinīgi ir novērtējuši un atbalsta arī pārējie partneri Eiropas Savienībā un NATO.
Kopš 2020. gada oktobra Eiropas Savienība ir pakāpeniski piemērojusi ierobežojošus pasākumus Baltkrievijai. Eiropas Savienība turpina vērsties pret pašreizējo Baltkrievijas režīma hibrīduzbrukumu, tostarp, saskaņā ar savu pakāpenisko pieeju steidzamā kārtā pieņemot turpmākus ierobežojošos pasākumus pret personām un tiesību subjektiem. 
Vienlaikus Baltkrievijas Republika ir skaidri demonstrējusi savu atbalstu Krievijas Federācijas īstenotajai agresijai  Ukrainā.

Ņemot vērā, ka loģistikas centra darbība pamatā tika plānota un vērsta uz kravu pārvadājumiem no Baltkrievijas Republikas, kā arī grozījumu izdarīšanas mērķis Ministru kabineta 2010. gada 27. jūlija noteikumos Nr. 697 “Robežšķērsošanas vietas režīma noteikumi” bija atvieglot un minimizēt Baltkrievijas Republikas pārvadātājiem piemērojamās procedūras,  Iekšlietu ministrijas ieskatā Informatīvajā ziņojumā minēto pasākumu kopums esošajā ģeopolitiskajā situācija nav atbalstāms, līdz ar to Iekšlietu ministrijas ieskatā Ministru kabineta sēdes protokollēmumā (17.07.2018. prot. Nr. 33 52. § 2. punkts) dotais uzdevums ir zaudējis aktualitāti.


 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 33, 52. §) "Par veicamajām darbībām, lai nodrošinātu projekta ieceres "Loģistikas centra attīstības Krāslavas novada Pāterniekos" īstenošanu" 2. punktā dotais uzdevums nav īstenojams un  ir zaudējis aktualitāti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi