23-TA-3137: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 171 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 171 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus""" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu. Noteikumu projekts paredz grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra noteikumos Nr. 171 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus"" (turpmāk – noteikumi Nr. 171), lai precizētu atbalsta saņemšanas nosacījumus, jo īpaši apakšpasākumam "Bioloģiskā akvakultūra".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fonda pasākumā "Akvakultūra, kas nodrošina vides pakalpojumus".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem Nr. 171 Lauku atbalsta dienestā ir notikusi pirmā projektu iesniegumu pieņemšanas kārta. Pēc pirmās projektu iesniegumu pieņemšanas kārtas Zemkopības ministrija sadarbībā ar Lauku atbalsta dienestu un sociālajiem partneriem ir secinājusi, ka ir nepieciešami grozījumi noteikumos Nr. 171.
Spēkā stājušies Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikti atbalsta saņemšanas pamatnosacījumi un kuri aizstāj normatīvos aktus par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Spēkā stājušies Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikti atbalsta saņemšanas pamatnosacījumi un kuri aizstāj normatīvos aktus par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Apakšpasākuma "Bioloģiskā akvakultūra" administrēšanai nepieciešams noteikt informācijas apmaiņas kārtību starp Lauku atbalsta dienestu un normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktajām kontroles institūcijām.
Risinājuma apraksts
1. Noteikumi Nr. 171 papildināti ar 37.1 punktu, starp noteiktajām kontroles institūcijām un Lauku atbalsta dienestu paredzot informācijas apmaiņu par apliecinājumu, ka atbalstam pieteiktā platība ir iekļauta Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktā minēto regulu. Ievērojot iepriekšminēto, noteikumi Nr. 171 papildināti ar 1.5. apakšpunktu (noteikumu projekta 1. punkts).
Problēmas apraksts
2. Stājušies spēkā Ministru kabineta 2023. gada 7. marta noteikumi Nr. 113 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējā kārtība lauku un zivsaimniecības attīstībai", kuros noteikti atbalsta saņemšanas pamatnosacījumi un kuri aizstāj Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumus "Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projektā precizētas atsauces uz aktuālajiem normatīvajiem aktiem (noteikumu projekta 2., 3., 9., 10., 13. un 16. punkts).
Problēmas apraksts
3. Lai veidotu vienotu izpratni par saistībām, ko uzņēmies atbalsta pretendents, nepieciešams iekļaut atsauci uz noteikumu Nr. 171 13. punktu. Papildus nepieciešams noteikt, ka saistību periods nemainās, ja apakšpasākums "Paaugstinātas vides prasības" tiek nomainīts pret apakšpasākumu "Bioloģiskā akvakultūra".
Risinājuma apraksts
3. Ar noteikumu projekta 4. punktu noteikumu Nr. 171 12. punkts izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
4. Lai neradītu atšķirīgu izpratni par uzņēmumā saražotās akvakultūras produkcijas aprēķinu, nepieciešams precizēt noteikumu Nr. 171 13.1. apakšpunktu.
Risinājuma apraksts
4. Ar noteikumu projekta 5.–7. punktu noteikumu Nr. 171 13.1.1., 13.1.2. un 13.1.3. apakšpunkts papildināti ar atsaucēm uz atbilstošiem noteikumu Nr. 171 21. un 22. punkta apakšpunktiem.
Problēmas apraksts
5. Redakcionāli jāprecizē noteikumu Nr. 171 14. punkts.
Risinājuma apraksts
5. Precizēts noteikumu Nr. 171 14. punkts (noteikumu projekta 8. punkts).
Problēmas apraksts
6. Nepieciešams noteikt datumu, no kura Lauku atbalsta dienests izmaksā avansa maksājumu pretendentam, kā arī Lauku atbalsta dienestā papildus iesniedzamo informāciju, ja tiek mainīts dīķa izmantošanas veids vai arī noteikumos Nr. 171 minētie apakšpasākumi – "Paaugstinātas vides prasības" un "Bioloģiskā akvakultūra".
Risinājuma apraksts
6. Precizēta noteikumu Nr. 171 20. punktā (noteikumu projekta 11. punkts) noteiktā avansa maksājuma izmaksas kārtība un noteikumu Nr. 171 32. punktā (noteikumu projekta 14. punkts) minētā informācijas sniegšana Lauku atbalsta dienestam, ja tiek mainīts dīķa izmantošanas veids vai arī noteikumos Nr. 171 minētie apakšpasākumi – "Paaugstinātas vides prasības" un "Bioloģiskā akvakultūra".
Problēmas apraksts
7. Jāprecizē, ka akvakultūras uzņēmums par konkrēto dīķu platību var saņemt tikai vienu no noteikumus Nr. 171 minētajiem atbalsta veidiem, lai atbalsts nepārklātos.
Risinājuma apraksts
7. Precizēts noteikumu Nr. 171 23. punkts (noteikumu projekta 12. punkts).
Problēmas apraksts
8. Spēkā esošie noteikumi neparedz sankcijas, ja akvakultūras uzņēmumam tiek konstatētas neatbilstības akvakultūras jomā, kuras noteiktas normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību. Papildus nepieciešams noteikt, kā Lauku atbalsta dienests rīkojas situācijās, kad atbalsta saņēmējam tiek anulēts bioloģiskais sertifikāts.
Risinājuma apraksts
8. Noteikumi Nr. 171 papildināti ar jaunu punktu, kurā noteiktas sankcijas par konstatētajām neatbilstībām (noteikumu projekta 15. punkts).
Papildus noteikts, ka tad, ja atbalsta saņēmējam tiek anulēts bioloģiskais sertifikāts, tam jāatmaksā viss saskaņā ar noteikumu Nr. 171 22. punktu aprēķinātais atbalsts, kas pārsniedz noteikumu Nr. 171 21. punktā minēto atbalsta saņēmējam piemērojamo atbalsta apmēru, ja ir izpildīti noteikumu Nr. 171 2.1. apakšpunktā minētā apakšpasākuma atbalsta saņemšanas nosacījumi. Visa iepriekš minētā saņemtā atbalsta atmaksa tiek noteikta, lai saimniecības, uzņemoties apakšpasākuma "Bioloģiskā akvakultūra" saistības, visu atlikušo saistību periodu ievērotu normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktās prasības un tādējādi veicinātu bioloģiskās akvakultūras produkcijas ražošanu valstī. Viens no Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021–2027.gadam mērķiem ir bioloģiskās akvakultūras attīstība, un apakšpasākuma "Bioloģiskā akvakultūra" mērķis ir veicināt bioloģiskās akvakultūras produkcijas ražošanas pieaugumu, un tādēļ arī noteikts noteikumu Nr. 171 12. punktā minētais saistību periods. Šajā gadījumā netiek ievērotas saistības, ko uzņēmies atbalsta saņēmējs, un tiek pārtraukta bioloģiskā ražošana.
Papildus noteikts, ka tad, ja atbalsta saņēmējam tiek anulēts bioloģiskais sertifikāts, tam jāatmaksā viss saskaņā ar noteikumu Nr. 171 22. punktu aprēķinātais atbalsts, kas pārsniedz noteikumu Nr. 171 21. punktā minēto atbalsta saņēmējam piemērojamo atbalsta apmēru, ja ir izpildīti noteikumu Nr. 171 2.1. apakšpunktā minētā apakšpasākuma atbalsta saņemšanas nosacījumi. Visa iepriekš minētā saņemtā atbalsta atmaksa tiek noteikta, lai saimniecības, uzņemoties apakšpasākuma "Bioloģiskā akvakultūra" saistības, visu atlikušo saistību periodu ievērotu normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktās prasības un tādējādi veicinātu bioloģiskās akvakultūras produkcijas ražošanu valstī. Viens no Programmas zivsaimniecības attīstībai 2021–2027.gadam mērķiem ir bioloģiskās akvakultūras attīstība, un apakšpasākuma "Bioloģiskā akvakultūra" mērķis ir veicināt bioloģiskās akvakultūras produkcijas ražošanas pieaugumu, un tādēļ arī noteikts noteikumu Nr. 171 12. punktā minētais saistību periods. Šajā gadījumā netiek ievērotas saistības, ko uzņēmies atbalsta saņēmējs, un tiek pārtraukta bioloģiskā ražošana.
Problēmas apraksts
9. Nav noteikta kārtība, kādā normatīvajos aktos par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību noteiktās kontroles institūcijas sniedz informāciju Lauku atbalsta dienestam par neatbilstībām vai pārkāpumiem.
Risinājuma apraksts
9. Noteikumu Nr. 171 37. punkts (noteikumu projekta 17. punkts) tiek papildināts ar kārtību, kādā kontroles institūcijas sniedz informāciju Lauku atbalsta dienestam, kā arī tiek precizēts šīs informācijas iesniegšanas laikposms.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32018R0848
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Regula (ES) 2018/848 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2018/848
Noteikumu projekta 1. punkts
Noteikumu Nr. 171 1.5. apakšpunkts
Noteikumu Nr. 171 1.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2018/848 34. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Noteikumu Nr. 171 37.1 punkts
Noteikumu Nr. 171 37.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2018/848 9. panta 2. un 7. punkts
Noteikumu projekta 18. punkts
Noteikumu Nr. 171 37.1 punkts
Noteikumu Nr. 171 37.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumos iekļautie punkti neparedz dalībvalsts rīcības brīvību.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijas Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu" 4.1. apakšpunktam.
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
Zivsaimniecības nozares nevalstiskās organizācijasCits
Jā6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/f9519b03-87ca-4fb3-aeeb-1cf1769b8ace
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā", lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, noteikumu projekts un tā anotācija no 2024. gada 21. februāra līdz 6. martam bija pieejami sabiedriskajai apspriešanai Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Par publiskajā apspriešanā nodoto noteikumu projektu iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi