Anotācija (ex-ante)

22-TA-3059: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””  izstrādāts, pamatojoties uz:
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.
Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra sēdes protokollēmuma Nr.8 76.§ “Informatīvais ziņojums “Par medicīniskā skābekļa pieejamības nodrošināšanu un slimnīcu rezervju, kā arī valsts gultu rezervju veidošanu”” 9.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai veiktu norēķinus par datu paneļa izstrādi (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu) no 2022. gada augusta līdz 2022. gada septembrim, ārstniecības iestādēm nepieciešami 61 292 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saslimstība ar Covid-19 2021.gada rudenī bija daudz lielāka un tika stacionēts būtiski lielāks Covid-19 pacientu skaits kā iepriekš tika paredzēts. 2021.gada rudenī tika stacionēti Covid-19 pacienti ar smagāku veselības stāvokli kā 2020.gada nogalē/2021.gada sākumā, kuriem ilgāks laiks bija jāpavada stacionārā  un kuriem bija būtiski nepieciešams saņemt skābekļa terapiju, tai skaitā ārstējoties intensīvās terapijas (turpmāk – IT) nodaļās, līdz ar to pacientu skaits slimnīcās strauji pieauga un bija nepieciešams izvērst papildus gultas, kuras būtu gan aprīkotas ar nepieciešamajām medicīniskajām ierīcēm, gan nodrošinātas ar vajadzīgo personālu. Veselības aprūpes sistēma saskārās ar strauju un lielu stacionētu pacientu skaita pieaugumu, papildus šiem pacientiem bija nepieciešamība nodrošināt epidemioloģiskos nosacījumus, kā arī aptuveni 85 % pacientu bija nepieciešamība nodrošināt skābekļa terapiju un 15 % pacientu ārstēšanās intensīvajā terapijā.
Līdz ar to Covid-19 pacientu ārstēšanai, papildus gultas vietu pielāgošanai, ir nepieciešams nodrošināt arī vienlaicīgu augstas plūsmas skābekļa padevi lielam pacientu skaitam, līdz ar to tika veikti pasākumi, lai nodrošinātu medicīniskā skābekļa pieejamību, kas kritiski svarīgs Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.
Papildus sistēmiskas pacientu vadības nodrošināšanai uz ārstniecības iestādi pietrūka korekta datu apkopojuma rīka, kas ātri reaģētu uz mainīgo pacientu pieplūdumu ārstniecības iestādēs un palīdz organizēt pacientam atbilstošākās ārstniecības iestādes piemērotību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu Covid-19 pacientu ārstēšanu atbilstoši pacienta stāvoklim un slimības gaitai, jāparedz, ka smagākie pacienti sākotnējo ārstēšanu saņem augstāka līmeņa slimnīcās, kur nepieciešama augstākās plūsmas skābekļa pieejamība līdz ar to arī lielāks medicīniskā skābekļa apjoms, bet stabilizēti pacienti ārstēšanu pabeidz zemāka līmeņa slimnīcās. Līdz ar to, atbilstoši slimnīcu līmenim un sniegtajiem pakalpojumiem, ir jānodrošina ne tikai atbilstoša medicīniskā skābekļa pieejamība, bet arī pacienta nogādāšana uz atbilstošāko ārstniecības iestādi, kur lielu pozitīvu ietekmi rada vienotas informācijas sistēmas izveide (SAIRIS) operatīvajam dienestam ar ārstniecības iestādi par piemērotākā pakalpojuma saņemšanu. 
Papildus SAIRIS nepieciešams iestrādāt papildus kontroles pārraudzības iestādes lietotājiem uz saistītajiem objektiem – resursu grupām.
Risinājuma apraksts
Lai slimnīcas, atbilstoši to līmenim varētu nodrošināt Covid-19 pacientu ārstēšanu, tai skaitā skābekļa terapijas sniegšanu, vai ārstēšanas pabeigšanu pēc sākotnējās ārstēšanas saņemšanas augstāka līmeņa slimnīcā, tika veikti operatīvā datu paneļa izstrādi (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu).
Atbilstoši Nacionālā veselības dienesta sniegtajai informācijai no 2022. gada augusta līdz 2022. gada septembrim ir izlietoti 61 292 euro (detalizēti skatīt 1. pielikumu, 1.1. apakšpielikums), lai segtu izdevumus, kas radušies par operatīvā datu paneļa izstrādi nodrošinot gatavības režīmu veselības aprūpes sistēmā Covid-19 izplatības mazināšanai (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
112 481
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
112 481
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
61 292
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
61 292
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
112 481
-61 292
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
112 481
-61 292
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
61 292
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 2.novembri:

Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai 112 481 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 112 481 euro
Izdevumi  112 481  euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 112 481 euro

Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra sēdes protokollēmuma Nr.8 76.§ “Informatīvais ziņojums “Par medicīniskā skābekļa pieejamības nodrošināšanu un slimnīcu rezervju, kā arī valsts gultu rezervju veidošanu”” 9.punktam, lai nodrošinātu 2021.gadā iesāktā operatīvā datu paneļa izveides īstenošanu 2022. gadā, kas ar 2021.gada novembri tika aizstāta ar datu ievadi Stacionāro ārstniecības iestāžu resursu informācijas sistēmā (SAIRIS), tika iezīmēts finansējums ne vairāk kā 439 276 euro, atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.

Atbilstoši Nacionālā veselības dienesta sniegtajai informācijai no 2022. gada aprīļa līdz 2022. gada septembrim ir izlietoti 112 481 euro par operatīvā datu paneļa izstrādi nodrošinot gatavības režīmu veselības aprūpes sistēmā Covid-19 izplatības mazināšanai (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu) (FM rīkojums Nr. 594) + 61 292 (papildus nepieciešams finansējums).

Par šobrīd neapgūto finansējuma atlikumu tiks sagatavots atsevišķs finansējuma pieprasījums, atbilstoši faktiskajiem izdevumiem.

MK rīkojuma 1.punkts paredz piešķirt finansējumu 61 292 euro apmērā, lai segtu izdevumus laikaposmā no 2022. gada augusta līdz 2022. gada septembrim saistībā ar operatīvā datu paneļa izstrādi (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu) nodrošinot gatavības režīmu veselības aprūpes sistēmā Covid-19 izplatības mazināšanai.

Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 61 292 euro apmērā, lai segtu izdevumus laikaposmā no 2022. gada augusta līdz 2022. gada septembrim saistībā ar operatīvā datu paneļa izstrādi (aizstāts ar SAIRIS sistēmas pilnveidošanu) nodrošinot gatavības režīmu veselības aprūpes sistēmā Covid-19 izplatības mazināšanai.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums