Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
21-TA-1813: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējumu līguma par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu SIA "Ventspils lidosta" izpildes nodrošināšanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts „Par finansējumu sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanas nodrošināšanai SIA “Ventspils lidosta”” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, pamatojoties uz:
- likuma “Par aviāciju” 27.2 panta trešo daļu;
- Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumiem Nr.429 “Sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir arī turpmāk uzlikt sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības SIA “Ventspils lidosta” un piešķirt finansējumu kompensācijai par izmaksām, kuras, izpildot uzliktās sabiedriskās nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības, rodas uzturot valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauku (turpmāk – lidlauks). Rīkojums piemērojams no 2022. gada 1.janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Rīkojums piemērojams no 2022. gada 1.janvāra.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par aviāciju” (turpmāk – likums) 27.2 panta trešajā daļā un Ministru kabineta 2015.gada 28.jūlija noteikumos Nr.429 “Sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistību uzlikšanas kārtība valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam” (turpmāk – MK noteikumi Nr.429) noteikto, Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt kārtību, kādā valsts nozīmes civilās aviācijas lidlaukam ir uzliekamas sabiedriskas nozīmes pakalpojumu sniegšanas saistības (turpmāk – saistības) un kārtību, kādā nosakāma un sedzama kompensācija par izmaksām, kuras lidlaukam rodas, izpildot uzliktās saistības (turpmāk – kompensācija).
Saistības uzliek ministrijas, kas ir atbildīgas par attiecīgo funkciju nodrošināšanu, un pašvaldība, kopīgi noslēdzot sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību līgumu (turpmāk – līgums). Aizsardzības ministrija (Nacionālie bruņotie spēki) un Iekšlietu ministrija (Valsts robežsardze) ir atbildīgas par likumā un MK noteikumos Nr.429 noteiktajām, tās kompetencē esošajām funkcijām, savukārt SIA “Ventspils lidosta” (turpmāk – lidosta) bez papildus finansējuma minēto funkciju veikšanai nevar nodrošināt to, ka tiek izpildītas Aizsardzības ministrijas un Iekšlietu ministrijas uzliktās saistības.
MK noteikumos Nr.429 noteiktajā kārtībā Iekšlietu ministrija, Aizsardzības ministrija (turpmāk kopā - valsts) un Ventspils valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) ir sagatavojusi līgumu par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu SIA „Ventspils lidosta” 2022.-2024. gadam (turpmāk – līgums).
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr.429:
- valsts kompensācija ir valsts budžeta likumā kārtējam gadam šim mērķim paredzētā valsts budžeta dotācija vai attiecīgās ministrijas pamatfunkciju īstenošanai valsts budžetā paredzētie līdzekļi;
- kompensāciju par izmaksām, kas lidostai radušās līguma ietvaros sniedzot pakalpojumus un kurus lidosta nenodrošinātu, ja tai nebūtu uzliktas minētās saistības, katrā konkrētajā gadījumā aprēķina, ņemot vērā pakalpojumu sniegšanas saistību aprakstā noteikto prasību un standartu nodrošināšanas faktiskās izmaksas.
Līdzīgi plānoto finansējumu (t.sk. finansēšanas avotus) valsts kompensācijai iepriekšējā periodā 2019.-2021. gadam noteica Ministru kabineta 2018. gada 6. novembra rīkojums Nr. 582 "Par finansējumu līguma par sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanu SIA "Ventspils lidosta" izpildes nodrošināšanai".

Atbilstoši līguma 3.3. punktam valsts piešķir kompensāciju tādā apmērā, kas saistību nodrošināšanai ir paredzēta likumā par valsts budžetu kārtējam gadam atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam, ievērojot valsts attīstības prioritātes un valsts budžeta iespējas un katru gadu Aizsardzības ministrijai un Iekšlietu ministrijai noslēdzot vienošanos pie līguma ar lidostu par attiecīgajam periodam piešķiramo kompensāciju, kurai informatīvi tiek pievienota aizpildīta līguma 5. pielikumā noteiktā forma (turpmāk - vienošanās).

Aizsardzības ministrija un Iekšlietu ministrija vienošanos slēdz un finansējumu piešķir pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas par līdzekļu piešķiršanu lidostai sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta nodrošināšanai.

Atbilstoši līguma 11.1. punktam līgums stājas spēkā ar dienu, kad to parakstījuši visi līdzēji, lidostai pildot saistības līdz 2024. gada 31. decembrim, un ir spēkā līdz līgumā noteikto saistību pilnīgai izpildei.
Vienlaikus līguma 11.2. punkts paredz, ka valsts un pašvaldība vismaz sešus mēnešus pirms līguma 11.1. punktā norādītā termiņa uzsāk lidostai uzlikto saistību izvērtējumu. Ja lidostai uzliktās saistības ir nepieciešamas arī turpmāk, tad līgums ar pušu rakstveida vienošanos tiek pagarināts uz nākamo līguma termiņu – trīs gadiem.

Lidostas lidlauks pilda būtisku lomu tādu sabiedriski svarīgu funkciju nodrošināšanai kā meklēšana un glābšana (ārpus lidlauka teritorijas), civilmilitārās sadarbības atbalsta sniegšana un citu sabiedriski svarīgu funkciju, kas aptver jūras akvatorijas apsekošanu, medicīniska nolūka gaisa pārvadājumus, aviācijas palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem stihisku nelaimju (katastrofu) seku likvidēšanā – nelaimes skarto rajonu apsekošana, novērošana, iedzīvotāju evakuēšana, pārtikas produktu, apģērbu, medikamentu, aprīkojuma, būvmateriālu un citu materiālu piegāde, valsts pārvaldes iestāžu kopīgo mācību, kurās iesaistīti arī to rīcībā esošie gaisa kuģi,  veikšanas atbalsts.
Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem ir būtiski izmantot lidlauku kā rezerves aviācijas atbalsta punktu, jo tādā veidā tiek ievērojami samazināts Nacionālo bruņoto spēku personāla ierašanās laiks, veicot cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus jūrā Latvijas rietumu piekrastē. Tāpat lidosta ir aprīkota ar degvielas uzpildes ierīcēm, kas ļauj palielināt laiku, kuru Nacionālo bruņoto spēku aviācijas tehnika spēj pavadīt tiešajos meklēšanas un glābšanas darbos. Papildu tam Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem tiek nodrošināta iespēja lidostā veikt arī pilotu apmācības lidojumus.
Tāpat arī Valsts robežsardzei ir būtiski arī turpmāk izmantot lidlauku kā aviācijas atbalsta punktu, jo lidlaukā ir izbūvēta Valsts robežsardzes aviācijas atbalsta punkta ēka ar gaisa kuģa angāru. Turklāt Valsts robežsardzes gaisa kuģu lidojumu organizācija no lidlauka ir lietderīga ņemot vērā, ka ir iespēja ātri ierasties nepieciešamajā Baltijas jūras vai Kurzemes reģiona rajonā un ilgāk veikt (ar lielāku degvielas atlikumu) cilvēku meklēšanas un glābšanas darbus vai Latvijas Republikas jūras robežas uzraudzību. Bez tam lidosta kopīgi ar sadarbības partneri nodrošina degvielas uzpildi Valsts robežsardzes gaisa kuģiem, kā arī nodrošina gaisa kuģu manevrēšanas ceļa uzturēšanu jebkurā gadalaikā. Lidlauks ir sertificēts civilās aviācijas lidlauks, kas atbilst aviācijas drošības standartiem, kas būtiski uzlabo Valsts robežsardzes gaisa kuģu lidojumu drošību. No lidlauka var veikt mācību lidojumus, organizēt mācības kopā ar kuģošanas līdzekļiem, t.sk. Baltijas jūras reģiona robežkontroles sadarbības konferences (BSRBCC) un Eiropas Savienības pretterorisma vienību asociācijas "ATLAS" starptautisko organizāciju ietvaros.

Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministru kabinets pieņemtu lēmumu par ar saistību uzlikšanu saistīto izdevumu apmēru no valsts budžeta līdzekļiem un izdevumu finansēšanas avotiem, tādējādi arī sniedzot piekrišanu līguma parakstīšanai Aizsardzības ministrijai un Iekšlietu ministrijai.
Problēmas un risinājumi
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēti alternatīvie scenāriji. Minētajā reģionā neatrodas cita aviācijas lidlauka infrastruktūra, kas spētu sniegt līdzvērtīgu nodrošinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Paredzamās izmaksas (kompensācija) ir relatīvi nelielas iepretim sniegtajam ieguvumam valsts gaisa kuģu aviācijas spēju nodrošināšanai.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
65 000
0
65 000
0
65 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
65 000
0
65 000
0
65 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
65 000
0
65 000
0
65 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
65 000
0
65 000
0
65 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2022. gadam“ un likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” plānots finansējums sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšanai SIA "Ventspils lidosta" 65 000 euro apmērā (katru gadu), tai skaitā:
Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana"  – 55 000 euro apmērā (katru gadu);
Iekšlietu ministrijas budžeta programmā 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība"  – 10 000 euro apmērā (katru gadu).
(EKK 3262 “Valsts un pašvaldību budžeta dotācija komersantiem, ostām un speciālajām ekonomiskajām zonām”)

Aizsardzības ministrija veiks apropriācijas pārdali starp izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām 2022.gadā un sagatavojot budžeta projektu 2023. un 2024.gadam.
Saskaņā ar pieņemtajiem lēmumiem finansējums rīkojuma realizācijai tika ieplānots Aizsardzības ministrijas budžetā, bet ņemot vērā, to, ka budžets 2022.gadam, 2023. un 2024.gadam uz to brīdi jau bija apstiprināts, to nebija iespējams pārkārtot uz atbilstošo ekonomiskās klasifikācijas kodu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Iekšlietu ministrija, Ventspils valstspilsētas pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits
SIA "Ventspils lidosta"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Izsludinātās publiskās saskaņošanas ietvaros netika saņemti iebildumi vai priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Ventspils valstspilsētas pašvaldība
  • SIA "Ventspils lidosta"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Sabiedriski svarīgu funkciju veikšanas atbalsta saistību uzlikšana (un šo saistību izpildes kompensācija)

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi