Anotācija (ex-ante)

21-TA-1161: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 14. augusta noteikumos Nr. 501 "Noteikumi par kārtību, kādā izmaksā kompensāciju uz militārajām mācībām iesauktajam rezerves karavīram un Latvijas pilsonim, kurš brīvprātīgi pieteicies dienestam Nacionālo bruņoto spēku rezervē, un kompensācijas apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 14. augusta noteikumos Nr. 501 ,,Noteikumi par kārtību, kādā izmaksā kompensāciju uz militārajām mācībām iesauktajam rezerves karavīram un Latvijas pilsonim, kurš brīvprātīgi pieteicies dienestam Nacionālo bruņoto spēku rezervē, un kompensācijas apmēru” (turpmāk – MK Nr. 501) izstrādāts pamatojoties uz Militārā dienesta likuma 66. panta 7.2 daļu, kas paredz Ministru kabinetam noteikt deleģējumu regulēt slimības naudas kompensācijas apmēru un izmaksas kārtību par uz militārajām mācībām iesaukta rezerves karavīra darbnespējas lapu, kas iestājusies un iekrīt militāro mācību laikā.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir paredzēt kārtību, kādā uz militārajām mācībām iesauktam rezerves karavīram izmaksā slimības naudas kompensāciju par darbnespējas laiku, kas iekrīt militāro mācību laikā, ja rezerves karavīram nav tiesību saņemt slimības naudu saskaņā ar likumu “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” un tās apmēru.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Militārā dienesta likuma 66. pants nosaka kārtību, kādā rezerves karavīri iesaucami uz kārtējām un pārbaudes militārajām mācībām. Kārtējo un pārbaudes militāro mācību laikā rezerves karavīrs ir atbrīvots no darba (amata) pienākumu pildīšanas vai mācībām (studijām) un pilda aktīvo dienestu karavīra statusā.
Pamatojoties uz iepriekšējo gadu pieredzi, Nacionālie bruņotie spēki secinājuši, ka lielākā rezerves karavīru daļa militāro mācību laikā atrodas bezalgas atvaļinājumā (nesaņem atalgojumu par šo periodu no sava darba devēja) un Ministru kabineta noteiktajā kārtībā saņem kompensāciju no Aizsardzības ministrijas piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā norādīto, konstatēts, ka normatīvais regulējums liedz rezerves karavīru saņemt atsevišķas sociālās garantijas, piemēram, slimības naudu par pārejošu darbnespēju, kas iestājusies bezalgas atvaļinājumā esošajam rezerves karavīram militāro mācību laikā.
 
Risinājuma apraksts
Lai precizētu un panāktu taisnīgu regulējumu attiecībā uz rezerves karavīriem sociālo garantiju jautājumos, Nacionālie bruņotie spēki izstrādājuši grozījumus MK Nr. 501 paredzot, ka turpmāk uz militārajām mācībām iesauktajiem rezerves karavīriem, kuriem mācību laikā ir iestājusies pārejoša darbnespēja, Nacionālie bruņotie spēki izmaksās slimības naudas kompensāciju. Rezerves karavīrs tiks atbrīvots no dienesta pienākumu izpildes un slimības naudas kompensāciju maksās atbilstoši darbnespējas lapai, bet ne ilgāk kā līdz militāro mācību perioda beigām. Slimības naudas kompensācijas apmērs nepārsniegs Militārā dienesta likuma 66. panta septītajā daļā noteiktās kompensācijas apmēru par militārajām mācībām. To izmaksās, ja rezerves karavīrs nesaņems slimības naudu vai slimības pabalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Uz militārajā mācībām iesauktie rezerves karavīri.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi