Anotācija (ex-ante)

24-TA-1832: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 707 "Ārlietu ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis un kārtība, kādā tiek iekasēta konsulārā atlīdzība un valsts nodevas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārlietu ministrijas (turpmāk - ministrija) iniciatīva pārskatīt maksājumu pakalpojumu veidus, kādos iespējams veikt samaksu par pakalpojumiem un aktualizēt konsulārās atlīdzības maksas pakalpojumu cenrādi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 707 "Ārlietu ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis un kārtība, kādā tiek iekasēta konsulārā atlīdzība un valsts nodevas"" (turpmāk - noteikumu projekts) tiek aktualizēts ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis un maksas pakalpojumu apmaksas veidi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu projektā paredzētajam konsulārās pakalpojumu cenrādim ir jāstājas spēkā 2025. gada 1. janvārī, jo nepieciešams veikt informācijas sagatavošanas un tās izplatīšanas darbus par plānotajām izmaiņām cenrādī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 4. panta pirmā daļa nosaka, ka par konsulāro funkciju veikšanu iekasē valsts nodevu normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. Par to konsulāro funkciju veikšanu, kuras nav valsts nodevas objekts, var iekasēt konsulāro atlīdzību. Ministrijas sniegto konsulāro funkciju cenas nosaka Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumi Nr. 707 "Ārlietu ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis un kārtībā, kādā tiek iekasēta konsulārā atlīdzība un valsts nodevas" (turpmāk - Noteikumi Nr. 707). 
Saskaņā ar Noteikumiem Nr. 707 Latvijas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecības ārvalstīs (turpmāk - pārstāvniecība) sniedz konsulāros pakalpojumus, par kuriem tiek iekasēta valsts nodeva un konsulārā atlīdzība. Pārstāvniecības galvenokārt nodrošina citu valsts pārvaldes iestāžu sniegtos pakalpojumus (piemēram, pasu, personas apliecību pieteikumu noformēšanu, izziņu no informācijas sistēmām izsniegšanu, atkārtotu civilstāvokļa aktu reģistrācijas dokumentu izsniegšanu), tāpēc iekasējamās valsts nodevas apmērs ir tāds, kā tas noteikts attiecīgajos likumos un Ministru kabineta noteikumos. Ministrijas iekasētās valsts nodevas tiek ieskaitītas valsts budžetā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 “Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība” (turpmāk - Noteikumi Nr. 333) 18.2. apakšpunktu grozījumus noteikumos izdara, ja ir būtiski mainījušās (samazinājušās vai palielinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus. Saskaņā ar Noteikumu Nr. 333 16. punktu iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Saskaņā ar Noteikumu Nr. 333 23. punktu uz Ārlietu ministriju neattiecas minēto noteikumu II. nodaļas 8. punkts, kurā noteikts, ka iestādes ar maksas pakalpojumu sniegšanu saistīto izdevumu apjomu plāno tādā pašā apmērā kā ieņēmumus no sniegtajiem maksas pakalpojumiem, kā arī to III. nodaļa attiecībā uz konsulāro maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodiku. Tas ir skaidrojams ar to, ka konsulāro pakalpojumu sniegšanas tiešās un netiešās izmaksas būtiski atšķiras atkarībā no pārstāvniecības atrašanās reģiona un visbiežāk pārsniedz par pakalpojuma sniegšanu gūtos ieņēmumus. Šīs metodikas pielietošanai ministrija 2016. gada 31. augustā ir izstrādājusi iekšējos noteikumus Nr. 23 "Ārlietu ministrijas sniegto konsulāro maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība".
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr. 707 pielikumā "Ārlietu ministrijas konsulārās atlīdzības cenrādis” (turpmāk – pielikums) uzskaitītie pakalpojumi no 2016. gada nav pārskatīti un aktualizēti, bet šajā laikā ir pieauguši izdevumi par pakalpojumiem, palielinājušās pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas un arvien vairāk pakalpojumu ir iespējams saņemt, izmantojot e-pakalpojumus vai sazinoties ar atbildīgo iestādi tieši, ministrija ir sagatavojusi grozījumus pielikumā, aktualizējot un precizējot sniegto pakalpojumu veidus, kā arī pārskatot sniegto pakalpojumu cenas, lai cita starpā veicinātu personu izvēli pakalpojumu pieprasīt un saņemt elektroniski.
Tiešo izmaksu pieaugumu ietekmēja pabalstu un kompensāciju apmēru izmaiņas diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonām (darbinieku) un viņu ģimenes locekļiem ārvalstīs, kas nebija pārskatīti kopš 2007. gada 1. janvāra. Tāpat izmaksu pieaugumu ietekmējušas pieaugošās pārstāvniecību uzturēšanas izmaksas (piemēram, ēku uzturēšana, teritorijas apkope un uzturēšana, elektrības izmaksas, komunālo pakalpojumu izmaksas, sakaru izdevumi), pieaugošā inflācija, pārstāvniecībās nepieciešamo darbinieku pakalpojumu nodrošināšanai atalgojuma ārvalstīs kāpums, kā arī ir pieauguši arī ar konsulāro funkciju sniegšanu saistītie izdevumi u.c.
Noteikumu projekts paredz precizēt izcenojumus saistībā ar pakalpojumu cenu kalkulācijas izmaiņām konsulārajām funkcijām, kas radušās saistībā ar faktisko izmaksu pieaugumu. Ministrija cenas par konsulārajām funkcijām ir noteikusi atbilstoši attiecīgo konsulāro funkciju sniegšanas faktiskajām, tiešajām un netiešajām izmaksām, vienlaikus saglabājot šo pakalpojumu pieejamību personām.
Vienlaikus norādāms, ka izņēmuma gadījumos persona var tikt atbrīvota no maksas par konsulāro pakalpojumu sniegšanu saskaņā ar Noteikumu Nr. 707 5. punktu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 707 pielikums noteic konsulārās funkcijas, kas ir konsulārās atlīdzības objekti (konsulārie pakalpojumi), un konsulārās atlīdzības likmes par šo konsulāro funkciju veikšanu. Pielikumā noteiktie konsulārie pakalpojumi un to cenas kopš 2016. gada nav aktualizētas un pārskatītas. Šajā laikā ir pieauguši izdevumi par pakalpojumiem, palielinājušās pakalpojumu tiešās un netiešās izmaksas un arvien vairāk pakalpojumu ir iespējams saņemt, izmantojot e-pakalpojumus vai sazinoties ar atbildīgo iestādi tieši, bez pārstāvniecības starpniecības. Ņemot vērā būtisko izmaksu pieaugumu pēdējos gados, ir pieauguši arī ar konsulāro funkciju sniegšanu saistītie izdevumi. Vienlaikus nav iespējams arī pildīt Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 4. panta otrajā daļā noteikto, ka konsulāro atlīdzību ieskaita Ārlietu ministrijas pamatbudžetā kā atlīdzību par maksas pakalpojumiem un izmanto Latvijas diplomātiskā un konsulārā dienesta attīstīšanai, kas vienlaikus ietver arī konsulāro pakalpojumu modernizācijas un pieejamības attīstīšanu, tai skaitā rindu mazināšanu. Līdz ar to pielikumā noteiktās konsulāro pakalpojumu cenas šobrīd nesedz tiešās izmaksas.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā konsulāro funkciju sniegšanas tiešās izmaksas, konsulāro pakalpojumu cena tiek paaugstināta par 25%. Norādāms, ka konsulāros pakalpojumus saņem personas, kuras veic nodokļu iemaksas savas dzīvesvietas valsts, nevis Latvijas budžetā. Pārskatot konsulāro maksas pakalpojumu cenas, tās tiek noteiktas zemākas nekā aprēķinātās konsulāro maksas pakalpojumu tiešās izmaksas, lai saglabātu šo pakalpojumu pieejamību personām.
Veicot biežāk sniegto konsulāro pakalpojumu faktisko izcenojumu aprēķinus, konstatēts, ka šobrīd konsulāro pakalpojumu sniegšanas izmaksas pārsniedz par tiem noteikto konsulāro atlīdzību:
 
Pakalpojums Tiešās izmaksas 2023. gadā, euro
Rakstiskas izziņas vai daudzvalodu standarta veidlapas izsniegšana 57,96
Notariālās darbības: pilnvaru, piekrišanu un apliecinājumu taisīšana 168,96
Notariālā darbība: paraksta īstums, noraksta un tulkojuma pareizības apliecināšana 138,12
Notariālā darbība: otrie un turpmākie izraksti, noraksti un reģistra izraksti 101,13
Dokumentu izprasīšana 119,63
Dokumentu pārsūtīšana personu apliecinošu dokumentu noformēšanai 72,76
Dokumentu pārsūtīšana: citi dokumenti 76,46
Dokumentu pieņemšana un pārsūtīšana uzturēšanās atļaujas noformēšanai 150,46
Uzaicinājuma noformēšana 39,46
VIDĒJI 102,77

Saskaņā ar Ārlietu ministrijas 2016. gada 31. augusta iekšējiem noteikumiem Nr. 23 “Ārlietu ministrijas sniegto konsulāro maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība”, konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanas pārstāvniecībās izmaksas aprēķina, pakalpojuma tiešās izmaksas visās pārstāvniecībās dalot ar pārstāvniecību skaitu (šobrīd konsulārie maksas pakalpojumi tiek sniegti 39 pārstāvniecībās). Savukārt pakalpojumu sniegšanas tiešās izmaksas katrā pārstāvniecībā aprēķina, saskaitot konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanā tieši iesaistīto darbinieku atalgojumu un uzturēšanās ārvalstīs izmaksas, tieši konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanā iesaistīto darbinieku (un to ģimenes locekļu, kuri pastāvīgi uzturas dienesta vietā) valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, samaksu par citiem konsulārā maksas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamajiem materiāliem un izdevumiem un tiešās izmaksas, kas pēc ekonomiskās būtības ir attiecināmas uz konsulārā maksas pakalpojuma sniegšanu. Šajā aprēķinā tiek ņemtas vērā atšķirības, kas ir noteiktas darbinieku atalgojuma un uzturēšanās izdevumiem dažādās rezidences valstīs. 
Saskaņā ar ministrijas aprēķiniem, pārstāvniecības konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas 2023. gadā bija 74 euro, ko veido darba alga, algas pabalsts par dienestu ārvalstī 2023. gadā, valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, veselības apdrošināšanas izmaksas un kompensācija par dzīvokļa īres izdevumiem un komunālajiem maksājumiem 2023. gadā (aprēķins veikts, izmantojot algas bāzi gadā vidējai konsulārajai amatpersonai – 2. sekretārs ar dzīvesbiedru un diviem bērniem). Pakalpojumu sniegšanā ir iesaistīta viena konsulārā amatpersona. Līdz ar to konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas 2023. gadā bija 1,2333 euro:
74 euro (konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas) / 60 (minūtes) = 1,2333 euro (konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas).
Ievērojot to, ka tika veikti aprēķini par vienas stundas vai minūtes darba tiešajām izmaksām 2023. gadā, un tiešo vai netiešo izmaksu, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus, izmaiņas, tika pārskatītas ministrijas sniegto konsulāro maksas pakalpojumu cenas. Salīdzinājumam, saskaņā ar 2017. gada aprēķiniem, pārstāvniecības konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas tiešās izmaksas 2016. gadā bija 38,61 euro. Konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas 2016. gadā bija 0,6435 euro.
Konsulārās amatpersonas vidējās vienas minūtes darba tiešās izmaksas sadārdzinājums ir 92%. 
Noteikumu projekta anotācijā norādītajā pakalpojumu cenas izmaksas aprēķinā izmantota otrā sekretāra amatam noteiktā mēnešalga, kas atbilst 10. mēnešalgu grupai un 2025. gadā būs amplitūdā starp skalas minimumu un viduspunktu.

Ievērojot minēto, tiek noteiktas šādas cenas par konsulārajiem pakalpojumiem:

1) Rakstiskas izziņas vai daudzvalodu standarta veidlapas izsniegšana: 50,00 euro.
Pakalpojuma sniegšanā vidēji tiek patērētas 47 minūtes, kas ietver dokumentu aizpildīšanu, datu pārbaudi, dokumentu pieņemšanu, samaksu par pakalpojumu, izziņas vai veidlapas sagatavošanu, reģistrēšanu, izziņas izdošanu vai tās sagatavošanu nosūtīšanai personai pa pastu.
1,2333 x 47 minūtes (konsulārās amatpersonas patērētais laiks, sniedzot pakalpojumu) = 57,96 euro (pakalpojuma tiešās izmaksas);

2) Notariālo darbību veikšana:
- pilnvaru, piekrišanu un apliecinājumu sagatavošana notariālā akta apstiprināšana: 50,00 euro.
1,2333 x 137 = 168,96 euro
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 137 minūtes (konsulārās amatpersona patērētais laiks dokumentu apstrādei, datu pārbaudei, nepieciešamība cauršūt dokumentus, kā arī tam izmantotos materiālus un dokumentu pēcapstrādi).
- paraksta īstuma, noraksta un tulkojuma pareizības apliecinājuma sagatavošana par vienu parakstu vai dokumentu uz vienas lappuses: 50,00 euro.
1,2333 x 112 = 138,12 euro.
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 112 minūtes (konsulārās amatpersona patērētais laiks dokumentu apstrādei, datu pārbaudei, nepieciešamību cauršūt dokumentus, kā arī tam izmantotos materiālus un dokumentu pēcapstrādi).
- notariālo aktu grāmatas otro un turpmāko izrakstu, norakstu un reģistra izrakstu izsniegšana: 50,00 euro.
1,2333 x 82 = 101,13 euro
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 82 minūtes (konsulārās amatpersona patērētais laiks dokumentu apstrādei, datu pārbaudei, nepieciešamību cauršūt dokumentus, kā arī tam izmantotos materiālus un dokumentu pēcapstrādi).
- konsulārās amatpersonas izbraukums, veicot notariālo darbību vai konsulāro pakalpojumu ārpus pārstāvniecības telpām: 50,00 euro, ņemot vērā konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas, informācijas iegūšanu par personai nepieciešamo veicamo notariālo darbību, konsulārās amatpersonas pavadīto laiku ceļā (vidēji divas stundas), kā arī ceļa izdevumus, kas katrā valstī ir atšķirīgi un nav aprēķināmi, jo nav paredzams, kādā attālumā ārpus pārstāvniecības minētais pakalpojums varētu tikt sniegts un kādu transportlīdzekli konsulārajai amatpersonai būs nepieciešams izmantot, lai nokļūtu pie personas. Konsulārā amatpersona izbraukumu ārpus pārstāvniecības telpām veic tikai konsulārās palīdzības ietvaros, tādējādi šādas cenas noteikšana atvieglo konsulāro pakalpojumu saņemšanu konsulārās palīdzības ietvaros.

3) Dokumentu pārsūtīšana ar pārstāvniecības starpniecību:
- pases vai personas apliecības vai pases un personas apliecības noformēšanai: 50,00 euro.
1,2333 x 59 = 72,76 euro.
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 59 minūtes, kas ietver dokumentu pieņemšanas, apstrādes un sagatavošanas nosūtīšanai tiešās izmaksas. Diplomātiskā pasta vidējās izmaksas vienā virzienā ir 32,98 euro.
- citu dokumentu pārsūtīšana vai izprasīšana ar pārstāvniecības starpniecību: 50,00 euro.
1,2333 x 62 = 76,46 euro.
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 62 minūtes, kas ietver dokumentu pieņemšanas, apstrādes un sagatavošanas nosūtīšanai tiešās izmaksas. Diplomātiskā pasta vidējās izmaksas vienā virzienā ir 32,98 euro.

4) Dokumentu pieņemšana un pārsūtīšana Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei ar pārstāvniecības starpniecību uzturēšanās atļaujas noformēšanai:
- dokumentu pieņemšana un pārsūtīšana termiņuzturēšanās atļaujas noformēšanai Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa un pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņēmuša ārzemnieka laulātajam, viņa nepilngadīgajam bērnam vai aizbildnībā vai aizgādnībā esošajai personai, akreditētas izglītības iestādes audzēknim vai pilna mācību laika studentam un pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai ārzemniekam, kurš ir Latvijas pilsoņa, Latvijas nepilsoņa vai pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņēmuša ārzemnieka nepilngadīgs bērns vai pirms citas valsts pilsonības iegūšanas ir bijis Latvijas pilsonis vai Latvijas nepilsonis: 100,00 euro;
- citu dokumentu pieņemšana un pārsūtīšana uzturēšanās atļaujas noformēšanai: 140,00 euro. Maksa par konsulāro pakalpojumu 140,00 euro apmērā tiks iekasēta par to dokumentu uzturēšanās atļaujas noformēšanai pieņemšanu un pārsūtīšanu, kuri nav minēti iepriekšējā punktā.
1,2333 x 122 = 150,46 euro.
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 122 minūtes. Konsulārais pakalpojums ietver dokumentu pieņemšanas, intervijas veikšanas, apstrādes, sagatavošanas, pavadvēstules sagatavošanas un diplomātiskā pasta sūtījuma sagatavošanas tiešās izmaksas. Diplomātiskā pasta vidējās izmaksas vienā virzienā ir 32,98 euro.
- dokumentu skenēšana pārsūtīšanai Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei termiņuzturēšanās vai pastāvīgās uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai vai papildu dokumentu iesniegšanai šiem pieprasījumiem: 50,00 euro.
1,2333 x 40 = 49,23 euro. Konsulārais pakalpojums ietver dokumentu apstrādi, lai sagatavotu to skenēšanai, skenēšana, datnes sagatavošana nosūtīšanai un datnes nosūtīšana.

Pakalpojuma cena ir diferencēta ar mērķi veicināt un atbalstīt Latvijas valstspiederīgo un ārvalstnieku, kuri Latvijā saņēmuši pastāvīgās uzturēšanās atļauju, ģimenes dzīves sakārtošanu un tās realizāciju Latvijā, ņemot vērā arī vēsturiskos apstākļus, lielam skaitam Latvijas valstspiederīgo dzīvojot ārpus Latvijas.
Tāpat tiek noteikta samazināta cena par dokumentu pārsūtīšanu uzturēšanās atļaujas noformēšanai akreditētas izglītības iestādes audzēknim vai pilna mācību laika studentam, lai atbalstītu un veicinātu ārvalstnieku vēlmi iegūt izglītību Latvijā reģistrētās izglītības iestādēs;

5) Uzaicinājuma noformēšana vienotās vīzas saņemšanai: 50,00 euro.
1,2333 x 32 = 39,46 euro.
Pakalpojuma sniegšanai vidēji tiek patērētas 32 minūtes. Konsulārais pakalpojums ietver konsulārās amatpersonas vidējās vienas stundas darba tiešās izmaksas, dokumentu pieņemšanas, pārbaudes un apstrādes tiešās izmaksas.

2023. gadā pārstāvniecībās kopumā sniedza 96 546 maksas konsulāros pakalpojumus (izsniegtas 3672 rakstiskas izziņas, veiktas 473 notariālas darbības, sniegts 799 tulkošanas pakalpojums, pārsūtīti 40 068 pieteikumi (tai skaitā personu apliecinošu dokumentu noformēšanai, pieņemti un pārsūtīti personu pieteikumi uzturēšanās atļaujas noformēšanai, dokumenti Latvijas pilsonības jautājumos utt.), noformēti 58 uzaicinājumi u.c. maksas pakalpojumi). Par sniegtajiem maksas pakalpojumiem 2023. gadā pārstāvniecībās iekasēti 2 730 479,70 euro. Ja 2023. gadā konsulārās atlīdzības ieņēmumi bija 2 730 479 euro, tad eventuālie ieņēmumi pilnā gadā, ņemot vērā pakalpojuma sadārdzinājumu 25% apmērā, būtu 3 413 098 euro. Sniegto maksas konsulāro pakalpojumu apjoms 2023. gadā bija salīdzinoši lielāks kā iepriekšējos gados, jo 1) vīrusa Covid-19 pandēmijas noteikto ierobežojumu dēļ, personām nebija iespējams laicīgi veikt pakalpojumu saņemšanu, piemēram, noformēt personu apliecinošu dokumentus; 2) Latvijas Republikas personu apliecinošo dokumentu izdošana tika uzsākta 1992. gadā un ik pa 10 gadiem personu apliecinošo dokumentu pieaugums mainās. Tā 2023. gadā, pēc vīrusa Covid-19 pandēmijas noteikto ierobežojumu atcelšanas, personas aktīvi veica personu apliecinošo dokumentu nomaiņu.

Precīzu personu skaitu, kuras vēlēsies veikt notariālo pakalpojumu pārstāvniecībā nevar paredzēt, kā arī nav paredzams tieši kādu notariālo darbību būs nepieciešams veikt (piemēram, pilnvaras/atļaujas noformēšana, paraksta īstuma apliecināšana, noraksta pareizības apliecināšana). Tāpat aprēķinos nav iekļauti no konsulārā maksas pakalpojuma samaksas atbrīvotie. 
Precīzu personu skaitu, kuras vēlēsies saņemt pakalpojumus pārstāvniecībā nav iespējams noteikt. Tāpat nav iespējams noteikt, cik personas tiks atbrīvotas no konsulārā maksas pakalpojuma samaksas. Līdz ar to ienākumu valsts pamatbudžetā aprēķināšanai tiek pieņemts, ka 2025. gadā un turpmākajos gados pakalpojumi, par ko tiek iekasēta maksa par konsulārā pakalpojuma sniegšanu, būs tādā pašā apmērā kā 2023. gadā.

Saņemt pakalpojumus bez pārstāvniecības starpniecības personām ir finansiāli izdevīgāk, jo nav papildus jāmaksā konsulārā atlīdzība. Vienlaikus tiek veicināta arī e-pakalpojumu izmantošana, kuras izstrādē un ieviešanā valsts ir ieguldījusi ievērojamus resursus. Pārstāvniecībām primāri jānodrošina konsulārā palīdzība Latvijas valstspiederīgajiem un to pakalpojumu sniegšana, kuru saņemšana attālināti nav iespējama, piemēram, personu apliecinošu dokumentu noformēšana.

Paaugstinot atlīdzību par konsulārajiem pakalpojumiem pārstāvniecībās, primāri, tiks segtas pakalpojumu nodrošināšanas faktiskās izmaksas. Vienlaikus, tiks vērsta uzmanība uz to, ka virkne šo pakalpojumu mūsdienās ir pieejami attālināti bez pārstāvniecību starpniecības (piemēram, e-pakalpojumi, nosūtot elektroniski parakstītu iesniegumu iestādei Latvijā, iesniedzot dokumentus pa pastu). Turklāt, pārstāvniecību ierobežotie resursi varēs tikt koncentrēti uz konsulārās palīdzības nodrošināšanu un to pakalpojumu sniegšanu, kuru saņemšana attālināti nav iespējama.
Problēmas apraksts
Konsulāro pakalpojumu sniegšana ir saistīta ar dažādu dokumentu pieņemšanu, apstrādi, informācijas iegūšanu, pārbaudi, sagatavošanu un nosūtīšanu, kā arī saziņu ar kompetentajām iestādēm Latvijā, kuru uzdevumā attiecīgais pakalpojums tiek nodrošināts ar pārstāvniecības starpniecību, kas var prasīt ilgāku laiku.
Pakalpojuma apmaksa pirms tā saņemšanas ir svarīga, lai segtu izmaksas, kas saistītas, piemēram, ar dokumentu nosūtīšanu kompetentajām iestādēm Latvijā, kā arī, lai izvairītos no gadījumiem, kad pakalpojums ir sniegts, tomēr persona neierodas izņemt pieprasītos dokumentus un pakalpojumu neapmaksā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā tiek noteikts, ka samaksa par maksas pakalpojumu tiek veikta pirms pakalpojuma saņemšanas. Tādējādi izvairoties no situācijām, kad persona pakalpojumu ir pieprasījusi, tas ir sniegts, bet nav veikusi tā apmaksu vai atsakās no pakalpojuma saņemšanas pirms tā samaksas, kā arī samazinot pārstāvniecības konsulāro amatpersonu administratīvo slogu.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu personai ērtus valsts nodevas un konsulārās atlīdzības samaksas veidus, personai tiek piedāvāts izmantot tiešsaistes maksājumu pakalpojumu ("Pay by Link") veikšanas risinājumu. Tiešsaistes maksājumu pakalpojumu funkcionalitāte dod iespēju pakalpojumu saņēmējam nosūtīt e-pasta paziņojumu par valsts nodevas un/vai konsulārās atlīdzības apmaksu, izmantojot elektroniskā pasta adresē (e-pastā) iekļautās apmaksas saites. Ņemot vērā, ka valsts nodevām un konsulārajai atlīdzībai ir divi dažādi konti, tiešsaistes maksājumu pakalpojumu funkcionalitātes izmantošana ļauj izvairīties no nepareizi veiktiem maksājumiem, kā arī ļauj operatīvi identificēt veikto maksājumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts tiek papildināts ar 3.2.1 apakšpunktu, nosakot jaunu samaksas veidu "tiešsaistes maksājums".
Problēmas apraksts
Ir konstatēts, ka mainoties ikdienas norēķinu ieradumiem, ir mainījies pieprasījums pēc iespējas veikt samaksu par sniegto pakalpojumu skaidrā naudā un naudas čekiem, proti, personas izvēlas samaksu veikt ar bezskaidras norēķinu vai apmaksu izmantojot tiešsaistes maksājumu risinājumus. Vienlaikus norādāms, ka pārstāvniecībās ir ieviesta bezskaidras naudas norēķinu sistēma un maksājumi skaidrā naudā netiek veikti.
Tāpat inflācijas ietekmē ir augušas izmaksas, kas saistītas ar skaidras naudas apstrādi (inkasāciju) un naudas čeku apstrādi kredītiestādēs. Skaidras naudas aprite pārstāvniecībās rada papildu administratīvo slogu un drošības riskus. Turklāt papildu darbības ir saistītas ar nepieciešamību pārstāvniecību konsulārajām amatpersonām doties uz kredītiestādi, lai veiktu naudas čeku apstrādi. Visas pārstāvniecības ir aprīkotas ar POS termināliem maksājumu pieņemšanai ar bankas kartēm. Kopš 2021. gada 1. janvāra ieviesta Valsts nodevu uzskaites sistēma (turpmāk - VNUS), kurā tiek veikta visu pārstāvniecībās iekasēto valsts un konsulāro nodevu uzskaite, tai skaitā tiek ģenerēti rēķini par pakalpojumiem. VNUS darbojas tiešsaistē ar Valsts kases kontiem, kas nodrošina tūlītēju Valsts kasē ienākošo maksājumu sasaisti ar sniegto pakalpojumu.
Risinājuma apraksts
Tiek svītrots 3.3. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 16. pants nosaka, ka konsulārie pakalpojumi tiek sniegti pārstāvniecību konsulārajos apgabalos pastāvīgi dzīvojošām personām, ja vien attiecīgos pakalpojumus regulējošos normatīvajos aktos nav noteikts citādi. Personām, kuru pastāvīgā dzīvesvieta ārvalstī neietilpst nevienā no pārstāvniecību konsulārajiem apgabaliem, konsulārie pakalpojumi var tikt sniegti jebkurā pārstāvniecībā, kurā ir nodrošināta attiecīgā pakalpojuma sniegšana.
Fizisko personu reģistra likuma 14. pants nosaka, ka personu pienākums ir sniegt ziņas par sevi iekļaušanai Fizisko personu reģistrā, kā arī paziņot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei savas dzīvesvietas adresi ārvalstī. Savukārt Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumu Nr. 412 “Ziņu iekļaušanas un aktualizēšanas kārtība Fizisko personu reģistrā” 22.1. apakšpunkts nosaka, ka personai triju mēnešu laikā jāsniedz ziņas par dzīvesvietu ārvalstīs Fizisko personu reģistrā. Attiecīgi, ja persona kādā valstī uzturas ilgāk kā trīs mēnešus, tad tā vairs netiek uzskatīta par īslaicīgu uzturēšanos, bet pastāvīgu dzīvesvietu ārvalstīs un šāda informācija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāaktualizē Fizisko personu reģistrā, ko iespējams bez maksas veikt, izmantojot e-pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei elektroniski parakstītu iesniegumu, nosūtot iesniegumu uz Pilsonības un migrācijas oficiālo elektronisko e-adresi. Tāpat persona var nosūtīt iesniegumu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei pa pastu, pievienojot personu apliecinoša dokumenta kopiju. Līdz ar to secināms, ka Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde sniedz plašas iespējas personām sniegt ziņas par tās dzīvesvietas adresi Fizisko personu reģistrā bez maksas.
No 2021. gada 1. jūlija personai ir tiesības papildus dzīvesvietas adresei ārvalstīs norādīt arī vienu papildu adresi Latvijā vai ārvalstīs.
Ja persona vēlas saņemt konsulāro pakalpojumu, pārstāvniecībā tiek pārbaudītas ziņas vai persona ir norādījusi, ka tās pastāvīgā vai papildu dzīvesvieta ir ārvalstīs un atrodas attiecīgās pārstāvniecības konsulārajā apgabalā. Ja tiek konstatēts, ka persona šādas ziņas nav sniegusi, personai, pirms konsulārā pakalpojuma pieprasīšanas, jāiesniedz iesniegums, kurā tai jānorāda sava dzīvesvietas adrese, pēc tam pārstāvniecības konsulārajai amatpersonai šīs ziņas jāpārbauda un jāievada Fizisko personu reģistrā. Šobrīd šāds pakalpojums pārstāvniecībās tiek sniegts bez maksas, ja personai tiek sniegts arī cits konsulārais pakalpojums. 
Kopš 2021. gada 1. janvāra, kad personām, kuras sasniegušas 15 gadu vecumu, saņemot pasi, obligāti jāsaņem arī personas apliecība, e-risinājumi ir kļuvuši arvien pieejamāki.
Jau šobrīd visi klienti pirms ierašanās pārstāvniecībā vairākkārt tiek informēti par nepieciešamību aktualizēt dzīvesvietas adresi ārvalstīs. Informācija ir publiski pieejama visu pārstāvniecību tīmekļvietnēs, kampaņveidīgi informācija tiek izplatīta pārstāvniecību sociālo tīklu kontos, kā arī katrs klients tiek informēts arī individuāli, piesakot apmeklējuma laiku pārstāvniecībā jebkura pakalpojuma saņemšanai. Klientam tiek izsūtīts e-pasts ar aicinājumu aktualizēt dzīvesvietu ārvalstīs pirms plānotās vizītes pārstāvniecībā, izmantojot pieejamos e-rīkus vai pasta pakalpojumus. Saskaņā ar pieejamajiem statistikas datiem lielākā daļa klientu (2023. gadā - 74 %) šim aicinājumam atsaucas. Piemēram, 2023. gadā kopskaitā Latvijas valstspiederīgajiem sniegti 94 438 pakalpojumi (pases, personas apliecības noformēšana, izziņu izsniegšana, notariālie pakalpojumi u.c.), savukārt, dzīvesvietas aktualizācija veikta 24 979 klientiem, tas ir, 26% klientu to nebija izdarījuši paši pirms plānotā apmeklējuma pārstāvniecībā, neskatoties uz pārstāvniecības aicinājumiem.
Tādēļ joprojām dzīvesvietas adreses vai papildu adreses ārvalstīs norādīšana ar pārstāvniecības starpniecību ir viens no visbiežāk sniegtajiem bezmaksas pakalpojumiem:
2023.gadā – 24 979,
2022.gadā – 17 681,
2021.gadā – 12 972.
Praksē diemžēl ir arī vairākkārt novērots, ka pēc šī bezmaksas pakalpojuma saņemšanas pārstāvniecībā, kas ir priekšnosacījums citu konsulāro pakalpojumu saņemšanai ar pārstāvniecības starpniecību, persona izmantojot e-vidē pieejamo dzīvesvietas adreses aktualizēšanas e-pakalpojumu, dzēš pārstāvniecības ievadītos datus Fizisko personu reģistrā, deklarējot savu adresi atpakaļ Latvijā, neskatoties uz to, ka turpina pastāvīgi dzīvot ārvalstīs. Ieviešot samaksu par pakalpojuma saņemšanu ar pārstāvniecības starpniecību, tiks veicināta klientu atbildīgāka attieksme pret pienākumu norādīt aktuālo dzīvesvietas adresi patstāvīgi, ievērojot normatīvajos aktos noteikto pienākumu, izmantojot pieejamos e-rīkus, vai pasta pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk ziņas par personas norādīto dzīvesvietas adresi Fizisko personu reģistrā ar pārstāvniecības starpniecību tiks aktualizētas par maksu. Tāpat kā līdz šim, arī turpmāk klientam tiks sniegta informācija par nepieciešamību aktualizēt dzīvesvietas adresi ārvalstīs pirms plānotās vizītes pārstāvniecībā, informējot par daudzveidīgajām iespējām to izdarīt bez maksas, vienlaikus, vēršot uzmanību uz to, ka aktualizējot dzīvesvietu ar pārstāvniecības starpniecību, tas būs maksas pakalpojums. Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 3. pants noteic, ka konsulārās funkcijas tiek veiktas konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu veidā. Konsulārās palīdzības sniegšana, atšķirībā no konsulārajiem pakalpojumiem, izriet no Satversmē garantētajām pamattiesībām. Satversmes 98. pants noteic, ka ikviens, kam ir Latvijas pase, ārpus Latvijas atrodas valsts aizsardzībā. Latvijas valstspiederīgo tiesību un interešu aizsardzība ārvalstīs ir ārlietu dienesta ekskluzīvā funkcija, kuras veikšanai ir novirzāmi iespējami daudz dienesta resursu un kuras dēļ ir nepieciešams optimizēt citu funkciju veikšanas kārtību, it sevišķi, virzot personas uz plašāku e-pakalpojumu izmantošanu. Tādējādi e-pakalpojumu izmantošanas veicināšana konsulāro pakalpojumu saņemšanai atbalsta pārstāvniecību resursu izmantošanu Satversmē garantēto pamattiesību īstenošanai konsulārās palīdzības veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs fiziskas personas, kuras vēlēsies saņemt pakalpojumus pārstāvniecībās.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs juridiskās personas, kuras vēlēsies saņemt pakalpojumus pārstāvniecībās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 050 000
0
2 050 000
682 600
2 050 000
682 600
682 600
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
2 050 000
0
2 050 000
682 600
2 050 000
682 600
682 600
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 050 000
0
2 050 000
682 600
2 050 000
682 600
682 600
2.1. valsts pamatbudžets
2 050 000
0
2 050 000
682 600
2 050 000
682 600
682 600
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Atbilstoši ministrijas prognozēm konsulārās atlīdzības ieņēmumi par sniegtajiem konsulārajiem pakalpojumiem 2024. gadā un turpmākajos gados būs 2 050 000 euro. Provizoriskie papildus ieņēmumi (682 600 euro) veidojas aprēķinot 25% no 2023. gada faktiski iekasētajiem konsulārajiem pakalpojumiem (25% no 2 730 479 = 682 600).
Atbilstoši veiktajām izmaiņām maksas pakalpojumu cenrādī ieņēmumi no sniegtajiem maksas pakalpojumiem palielināsies gadā par 682 600 euro.
Plānots, ka noteikumi stāsies spēkā ar 2025. gada 1. janvārī, tāpēc ieņēmumu palielinājums 2024. gadā netiek plānots.

Atbilstoši Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 4. panta otrajai daļai Ārlietu ministrijas pamatbudžetā saņemtos ieņēmumus par maksas pakalpojumiem Ārlietu ministrija prioritāri novirzīs cilvēkresursu, ēku, telpu, materiāltehniskās bāzes diplomātiskajā un konsulārajā dienestā stiprināšanai, attīstībai un uzturēšanai.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ārlietu ministrijas ieņēmumi saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru sastāda 2 050 000 euro, kuri paredzēti budžeta programmā 03.00.00 Diplomātisko un konsulāro misiju nodrošinājums
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laiks 03.08.2024.-17.08.2024. Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ārlietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nosakot ziņu par personas norādītās dzīvesvietas adresi aktualizēšana Fizisko personu reģistrā kā maksas pakalpojumu, plānots, ka personas pašas izmantos iespējamos bezmaksas rīkus dzīvesvietas aktualizēšanai Fizisko personu reģistrā, tādējādi samazinot pārstāvniecību konsulāro amatpersonu administratīvo slogu. Attiecīgi pārstāvniecības konsulārajai amatpersonai būs iespēja veltīt laiku citu pienākumu veikšanai.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi