Anotācija

23-TA-207: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Sakrālā mantojuma saglabāšanas finansēšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts izstrādāts pēc Kultūras ministrijas iniciatīvas, pamatojoties uz likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 5.panta pirmo daļu un 14.pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt Sakrālā mantojuma saglabāšanas finansēšanas likumā (turpmāk – Likums) Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes nosaukumu, kā arī papildināt Likumu ar jaunu kultūras pieminekļu vērtību grupu – reģionālas nozīmes kultūras piemineklis atbilstoši 2018.gada 17.maija grozījumiem likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 5.pants nosaka, ka valsts pārvaldi kultūras pieminekļu aizsardzībā un izmantošanā nodrošina Ministru kabinets, un to realizē Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde. 2018.gada 13.jūnijā stājās spēkā 2018.gada 17.maija likums “Grozījumi likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību””, kas paredz iestādes nosaukuma maiņu no “Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija” uz “Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde”. Likumā ir norādīts Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes iepriekšējais nosaukums “Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija”. Projekta 1.pants paredz aizstāt visā Likumā Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas nosaukumu uz “Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde”.

Saskaņā ar likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 14.panta pirmo daļu kultūras pieminekļus atbilstoši to vēsturiskajai, zinātniskajai, mākslinieciskajai vai citādai kultūras vērtībai iedala valsts, reģiona un vietējās nozīmes kultūras pieminekļos un Ministru kabineta noteiktajā kārtībā iekļauj kā valsts, reģiona vai vietējās nozīmes kultūras pieminekļus valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā. Likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 14.panta piektā daļa nosaka, ka valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā reģiona nozīmes kultūras pieminekli var iekļaut objektus ar noteiktam Latvijas reģionam raksturīgu īpašu zinātnisku, kultūrvēsturisku vai izglītojošu nozīmi. Atbilstoši likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” pārejas noteikumu 4.punktam Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde līdz 2018.gada 31.decembrim izstrādā kritērijus kultūrvēsturisku objektu iekļaušanai valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā kā reģiona vai vietējās nozīmes kultūras pieminekļus. Savukārt likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” pārejas noteikumu 5.punkts nosaka, ka Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde līdz 2020.gada 31.decembrim pārskata valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauto kultūras pieminekļu statusu, izvērtējot šo pieminekļu atbilstību reģiona vai vietējās nozīmes kultūras pieminekļa kritērijiem.

Ar Kultūras ministrijas 2022.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2.5-1-202 “Grozījumi Kultūras ministrijas 1998.gada 29.oktobra rīkojumā Nr.128 “Par Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstu”” ir veiktas izmaiņas Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā, pamatojoties uz Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes izvērtējumu par Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā iekļauto valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu atbilstību valsts nozīmes, reģiona nozīmes vai vietējās nozīmes kultūras pieminekļa kritērijiem. Izmaiņas Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā 2022.gada 29.decembrī ir publicētas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un ir stājušās spēkā 2022.gada 30.decembrī.

2021.gada 9.decembrī notika Sakrālā mantojuma padomes (turpmāk – Padome) sēde, kurā pēc Padomes priekšsēdētāja Romāna Ganiņa ierosinājuma tika izskatīts jautājums par nepieciešamajām izmaiņām Likumā saistībā ar 2018.gada 17.maija grozījumiem likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, kas stājās spēkā 2018.gada 13.jūnijā, un nosaka trīs valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupas –  valsts nozīmes, reģiona nozīmes un vietējas nozīmes.

Grozījumi Likumā ir nepieciešami, lai atbilstoši 2018.gada 17.maija grozījumiem likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” papildinātu Likumu ar reģiona nozīmes aizsargājamu kultūras pieminekļu statusā esošu kulta celtņu, tai skaitā Latvijas dievnamu, klosteru, kapelu, lūgšanu namu un reliģisko rituālu priekšmetu, kā nacionāli nozīmīgas kultūras mantojuma daļas saglabāšanu nākamajām paaudzēm, kā arī nodrošinātu ar Kultūras ministrijas 2022.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2.5-1-202 “Grozījumi Kultūras ministrijas 1998.gada 29.oktobra rīkojumā Nr.128 “Par Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstu”” veiktajām izmaiņām Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā reģiona nozīmes statusā noteikto kultūras pieminekļu īpašniekiem (reliģiskajām organizācijām) iespēju pretendēt uz Likumā noteiktajām atbalsta iespējām sakrālā mantojuma finansēšanas programmā reģiona nozīmes sakrālajiem kultūras pieminekļiem.

Pēc veiktajām izmaiņām Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstā – šobrīd kā reģiona nozīmes sakrālie kultūras pieminekļi ir noteikti 508 kultūras pieminekļi, no kuriem 116  nekustamie arhitektūras pieminekļi un 392 kustami mākslas pieminekļi, attiecīgi uz kuriem attieksies Likuma regulējuma izmaiņas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2018.gada 13.jūnijā stājās spēkā 2018.gada 17.maija likums “Grozījumi likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību””, kas paredz Kultūras ministrijas padotības iestādes nosaukuma maiņu no “Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija” uz “Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde”. Likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 2018.gada 17.maija grozījumi nosaka trīs valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupas – valsts nozīmes, reģiona nozīmes un vietējas nozīmes.

Likumā šobrīd ir norādīts Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes līdz 2018.gada 13.jūnijam bijušais nosaukums – Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija. Likuma 1.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka Likuma mērķis ir nodrošināt tikai valsts nozīmes un vietējas nozīmes aizsargājamu kultūras pieminekļu statusā esošu kulta celtņu, tai skaitā Latvijas dievnamu, klosteru, kapelu, lūgšanu namu un reliģisko rituālu priekšmetu, kā nacionāli nozīmīgas kultūras mantojuma daļas saglabāšanu nākamajām paaudzēm.

Līdz ar to ir nepieciešams veikt grozījumus Likumā.
Risinājuma apraksts
Projekta 1.pants paredz aktualizēt Kultūras ministrijas padotības iestādes nosaukumu, aizstājot līdz 2018.gada 13.jūnijam bijušo nosaukumu “Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija” ar šobrīd aktuālo nosaukumu “Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde”.

Projekta 2.pants paredz papildināt Likuma 1.panta pirmo daļu, nosakot, ka Likuma mērķis ir nodrošināt tostarp reģionālas nozīmes aizsargājamu kultūras pieminekļu statusā esošu kulta celtņu, tai skaitā Latvijas dievnamu, klosteru, kapelu, lūgšanu namu un reliģisko rituālu priekšmetu, kā nacionāli nozīmīgas kultūras mantojuma daļas saglabāšanu nākamajām paaudzēm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde ir pārskatījusi valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstu un ar Kultūras ministrijas 2022.gada 23.decembra rīkojumu Nr.2.5-1-202 “Grozījumi Kultūras ministrijas 1998.gada 29.oktobra rīkojumā Nr.128 “Par Valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu sarakstu”” ir precizējusi valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupas, ievērojot likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 2018.gada 17.maija grozījumus, kuru regulējums nosaka trīs valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupas – valsts nozīmes, reģiona nozīmes un vietējās nozīmes kultūras pieminekļos. Projektā paredzētie grozījumi Likumā salāgo likuma “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” un Likuma regulējumu. Attiecināmo pieteicēju loks uz Likumā noteiktajām atbalsta iespējām sakrālā mantojuma finansēšanas programmā nepaplašinās, jo kopējais valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu skaits būtiski nav mainījies. Izmaiņas ir valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupu sadalījumā. Budžeta sagatavošanas procesā Kultūras ministrijas pieprasījumi tiek vērtēti kontekstā ar visu ministriju un citu valsts pārvaldes iestāžu prioritāro pasākumu pieprasījumiem un valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Projektā ietverto normu īstenošana tiks nodrošināta Kultūras ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Kultūras ministrija, Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Jautājums izskatīts Padomes 2021.gada 9.decembra sēdē, kurā piedalījās pārstāvji no Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes, Kultūras ministrijas, Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas, Rīgas Metropolijas Romas katoļu kūrijas, Latvijas Pareizticīgās Baznīcas sinodes, Daugavpils Vecpilsētas Vecticībnieku draudzes un Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās padomes.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Padomes 2021.gada 9.decembra sēdē pēc Padomes priekšsēdētāja Romāna Ganiņa ierosinājuma tika izskatīts jautājums par nepieciešamajām izmaiņām Likumā saistībā ar 2018.gada 17.maija grozījumiem likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, kas stājās spēkā 2018.gada 13.jūnijā un nosaka trīs valsts aizsargājamo kultūras pieminekļu vērtību grupas – valsts nozīmes, reģiona nozīmes un vietējas nozīmes.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi