Anotācija (ex-ante)

22-TA-1893: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 21. marta noteikumos Nr. 229 "Uztura padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības ministrija ir saņēmusi Latvijas Diētas un Uztura Speciālistu Asociācijas (turpmāk - LDUSA) 2022. gada 24. maija iesniegumu ar lūgumu iekļaut tās pārstāvi Uztura padomes sastāvā. 
Vienlaikus noteikumu projekts paredz mainīt sēžu norises biežumu, kā arī precizēt sēžu protokolēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir papildināt Uztura padomes sastāvu, iekļaujot arī LDUSA pārstāvi, mainīt sēžu norises biežumu, kā arī precizēt sēžu protokolēšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar spēkā esošajiem 2006. gada 21. marta Ministru kabineta noteikumiem Nr. 229 "Uztura padomes nolikums" (turpmāk - Nolikums) šobrīd Uztura padomes sastāvā ir pārstāvji no Veselības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Labklājības ministrijas, Latvijas Diētas ārstu asociācijas, Latvijas Lauksaimniecības universitātes, Latvijas Pašvaldību savienības, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas, Latvijas Pediatru asociācijas, Latvijas Universitātes, Latvijas Uzturzinātnes speciālistu biedrības, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācijas, Pārtikas un veterinārā dienesta, Rīgas Stradiņa universitātes, Slimību profilakses un kontroles centra un Zemkopības ministrijas.
Nolikumā ir paredzēts, ka Uztura padomes sēdes tiek sasauktas ne retāk kā reizi pusgadā un tās tiek protokolētas. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Nolikumu, šobrīd Uztura padomes sastāvā ir pārstāvji no divām uztura jomas profesionāļu asociācijām - Latvijas Diētas ārstu asociācijas un Latvijas Uzturzinātnes speciālistu biedrības. Veselības ministrija ir saņēmusi LDUSA š.g. 24. maija iesniegumu, kurā lūgts iekļaut arī šīs asociācijas pārstāvi Uztura padomes sastāvā. Veselības ministrijai ir izveidojusies ilggadēja, veiksmīga sadarbība ar LDUSA, gan izstrādājot veselīga uztura ieteikumus Latvijas iedzīvotājiem, gan sagatavojot Ministru kabineta noteikumu projektus uztura jomā, gan citādi sadarbojoties veselības politikas veidošanas procesā. Tādēļ, izvērtējot LDUSA līdzšinējo ieguldījumu sabiedrības veselības veicināšanā, pieņemts lēmums akceptēt LDUSA lūgumu un iekļaut tās pārstāvi UP sastāvā. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā Uztura padomes sastāvs tiek papildināts ar LDUSA pārstāvi.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar nolikumu šobrīd Uztura padomes sēdes tiek sasauktas ne retāk kā reizi pusgadā, tomēr pēdējo gadu pieredze liecina, ka ne vienmēr ir nepieciešamība sasaukt sēdes tik bieži.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt Nolikumu, nosakot, ka Uztura padomes sēdes tiek sasauktas ne retāk kā reizi gadā, jo līdzšinējā pieredze padomes sēžu organizēšanā liecina, ka ne katru gadu ir nepieciešamība sasaukt padomes sēdes divas vai vairāk reizes. Noteikumu projektā noteikts minimālais sēžu biežums gadā, tādēļ pēc nepieciešamības padomes sēdes varēs tikt sasauktas arī biežāk. 
Problēmas apraksts
Līdzšinējā kārtība paredz, ka Uztura padomes sēžu protokolus paraksta padomes priekšsēdētājs un sekretārs, taču padomei nav noteikts sekretārs. Sekretariāta funkcijas veic Veselības ministrija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt, ka Uztura padomes sēžu protokolus paraksta padomes priekšsēdētājs un protokolētājs.
Problēmas apraksts
Nolikums paredz, ka Uztura padomes locekļi triju darbdienu laikā pēc protokola projekta saņemšanas elektroniski informē padomes sekretāru par saskaņojumu vai nosūta komentārus. Tomēr, ņemot vērā, ka padomei nav noteikts sekretārs, nepieciešams precizēt, ka par komentāriem vai protokola saskaņojumu Uztura padomes locekļi informē padomes sekretariātu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt, ka Uztura padomes locekļi triju darbdienu laikā pēc protokola projekta saņemšanas elektroniski informē padomes sekretariātu par saskaņojumu vai nosūta komentārus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Diētas un Uztura Speciālistu Asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi