24-TA-1508: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta īstenošanu Rīgas Tehniskajā universitātē" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – IZM) iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Īstenot augstākās izglītības institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektu Rīgas Tehniskajā universitātē (turpmāk – RTU)
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 7. decembrī Saeima pieņēma grozījumus Augstskolu likumā, kas paredz papildināt pārejas noteikumus ar 99., 100., 101., 102., 103. punktu par institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektu īstenošanu augstskolās atbilstoši Ministru kabineta lēmumam. Saskaņā ar Ministru kabinetā 2024. gada 18.jūnijā apstiprināto IZM izstrādāto konceptuālo ziņojumu “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu”, Ministru kabinets pieņem lēmumu par iestādes iekļaušanu izmēģinājumprojektā, ja tā piekrīt izmēģinājumprojekta veikšanai nepieciešamos nosacījumus. RTU piekrišana izteikta ar 2024. gada 14.jūnija nodomu vēstuli par attiecīgās augstskolas dalību institucionālā finansējuma modeļa izmēģinājumprojektā.
Izmēģinājumprojekta mērķi būs izvērtēt institucionālā finansējuma sistēmas efektivitāti Latvijas augstākajā izglītībā, kā arī identificēt izaicinājumus institucionālā finansējuma ieviešanā, ko nepieciešams atrisināt. IZM mērķis ir radīt finansēšanas sistēmu, kas nodrošina vairākus mērķus – efektīvāku finansējuma izlietojumu, autonomiju iestādēm īstenot savas misijas, iespēju nodrošināt pietiekami finansējumu uz studējošo, iespēju veidot mērķētu studējošo atbalstu. Institucionālais finansējums ir lielākas autonomijas došana augstākās izglītības iestādēm, lai tās sasniegtu vēl augstākus mērķus.
Tāpat arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas prognozēm par nepieciešamo speciālistu skaitu dažādās jomās, ir vērojams ilgstošs un strukturāls STEM speciālistu iztrūkums darba tirgū. Šī iemesla dēļ, strukturālo pārmaiņu veikšana RTU un brīvības sniegšana rezultātu sasniegšanā risinās arī strukturālas Latvijas darba tirgus problēmas.
Tāpat arī IZM saredz vairākus papildu priekšnosacījumus, kas varētu nodrošināt institucionālā finansējuma veiksmīgu aprobāciju. Kā galvenie priekšnosacījumi ir tas, ka iestādei ir pietiekami attīstīta pārvaldība, lai varētu realizēt institucionālā finansējuma sniegtās iespējas, attīstīta finanšu sistēma, stipra kvalitātes vadības sistēma, kas spēs nodrošināt rezultātu. Pašlaik pasaulē kā vadošie reitingi, saskaņā ar kuriem arī tiek vērtēts, vai iestāde ir iekļuvusi pasaules labāko augstskolu TOP 500 vai nē, tiek izmantoti Times Higher Education World University Rankings (THE), Academic Ranking of World Universities (ARWU) un Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS). Pašlaik vistuvāk TOP 500 sasniegšanai ir RTU, kas QS reitingā ir 751-760 vietā, aiz kuras seko Latvijas Universitāte 801-850 vietā. Ņemot vērā līdzšinējo sniegumu, RTU ir vislielākais potenciāls iekļūt TOP 500 un visaugstākais pasaules reitingu snieguma līmenis, kā rezultātā ar šo zinātņu universitāti tiek uzsākta institucionālā augstākās finansēšanas modeļa ieviešana.
IZM ieskatā, RTU atbilst IZM konceptuālā ziņojumā “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu” noteiktiem kritērijiem, kā arī ir Latvijas augstskola ar visaugstāko vietu pasaules vadošajos reitingos un tādēļ ir šobrīd vislabāk pozicionēta, lai varētu kā pirmā ieviest institucionālo finansēšanas pieeju.
Izmēģinājumprojekts ieviesīs RTU elastīgākas iespējas noteikt samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. Šie lēmumi var būt atšķirīgi, atkarībā no dažādu studiju programmu izmēra, pašizmaksām un pieprasījuma. RTU ir spējīga iekšēji veikt studiju izmaksu aprēķinus un kopējā pieejamā finansējuma ietvaros pieņemt racionālus lēmumus par uzņemšanas un studiju samaksas nosacījumiem. IZM slēgs vienošanos ar RTU par sagatavojamo speciālistu skaitu, it īpaši par tiem, kas ir svarīgi tautsaimniecības attīstībai, kā arī paredzot citus uzdevumus un nosacījumus.
Izmēģinājumprojekta ietvaros RTU sāks īstenot jauno finansējuma modeli saviem jaunuzņemtajiem studējošajiem no 2024. gada rudens. RTU informēs IZM par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. RTU varēs noteikt savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas, kā arī izmantot bloka dotāciju savas misijas īstenošanai.
Ir plānots, ka izmēģinājumprojekta ietvaros palielināsies RTU valsts finansēto STEM absolventu skaits, samazināsies bez diploma eksmatrikulēto īpatsvars, tiks veicināta mūžizglītība, finansējuma piesaiste, un RTU stratēģiskais fokuss uz STEM prasmju attīstību.
Izmēģinājumprojekta mērķi būs izvērtēt institucionālā finansējuma sistēmas efektivitāti Latvijas augstākajā izglītībā, kā arī identificēt izaicinājumus institucionālā finansējuma ieviešanā, ko nepieciešams atrisināt. IZM mērķis ir radīt finansēšanas sistēmu, kas nodrošina vairākus mērķus – efektīvāku finansējuma izlietojumu, autonomiju iestādēm īstenot savas misijas, iespēju nodrošināt pietiekami finansējumu uz studējošo, iespēju veidot mērķētu studējošo atbalstu. Institucionālais finansējums ir lielākas autonomijas došana augstākās izglītības iestādēm, lai tās sasniegtu vēl augstākus mērķus.
Tāpat arī saskaņā ar Ekonomikas ministrijas prognozēm par nepieciešamo speciālistu skaitu dažādās jomās, ir vērojams ilgstošs un strukturāls STEM speciālistu iztrūkums darba tirgū. Šī iemesla dēļ, strukturālo pārmaiņu veikšana RTU un brīvības sniegšana rezultātu sasniegšanā risinās arī strukturālas Latvijas darba tirgus problēmas.
Tāpat arī IZM saredz vairākus papildu priekšnosacījumus, kas varētu nodrošināt institucionālā finansējuma veiksmīgu aprobāciju. Kā galvenie priekšnosacījumi ir tas, ka iestādei ir pietiekami attīstīta pārvaldība, lai varētu realizēt institucionālā finansējuma sniegtās iespējas, attīstīta finanšu sistēma, stipra kvalitātes vadības sistēma, kas spēs nodrošināt rezultātu. Pašlaik pasaulē kā vadošie reitingi, saskaņā ar kuriem arī tiek vērtēts, vai iestāde ir iekļuvusi pasaules labāko augstskolu TOP 500 vai nē, tiek izmantoti Times Higher Education World University Rankings (THE), Academic Ranking of World Universities (ARWU) un Quacquarelli Symonds World University Rankings (QS). Pašlaik vistuvāk TOP 500 sasniegšanai ir RTU, kas QS reitingā ir 751-760 vietā, aiz kuras seko Latvijas Universitāte 801-850 vietā. Ņemot vērā līdzšinējo sniegumu, RTU ir vislielākais potenciāls iekļūt TOP 500 un visaugstākais pasaules reitingu snieguma līmenis, kā rezultātā ar šo zinātņu universitāti tiek uzsākta institucionālā augstākās finansēšanas modeļa ieviešana.
IZM ieskatā, RTU atbilst IZM konceptuālā ziņojumā “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu” noteiktiem kritērijiem, kā arī ir Latvijas augstskola ar visaugstāko vietu pasaules vadošajos reitingos un tādēļ ir šobrīd vislabāk pozicionēta, lai varētu kā pirmā ieviest institucionālo finansēšanas pieeju.
Izmēģinājumprojekts ieviesīs RTU elastīgākas iespējas noteikt samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. Šie lēmumi var būt atšķirīgi, atkarībā no dažādu studiju programmu izmēra, pašizmaksām un pieprasījuma. RTU ir spējīga iekšēji veikt studiju izmaksu aprēķinus un kopējā pieejamā finansējuma ietvaros pieņemt racionālus lēmumus par uzņemšanas un studiju samaksas nosacījumiem. IZM slēgs vienošanos ar RTU par sagatavojamo speciālistu skaitu, it īpaši par tiem, kas ir svarīgi tautsaimniecības attīstībai, kā arī paredzot citus uzdevumus un nosacījumus.
Izmēģinājumprojekta ietvaros RTU sāks īstenot jauno finansējuma modeli saviem jaunuzņemtajiem studējošajiem no 2024. gada rudens. RTU informēs IZM par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. RTU varēs noteikt savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas, kā arī izmantot bloka dotāciju savas misijas īstenošanai.
Ir plānots, ka izmēģinājumprojekta ietvaros palielināsies RTU valsts finansēto STEM absolventu skaits, samazināsies bez diploma eksmatrikulēto īpatsvars, tiks veicināta mūžizglītība, finansējuma piesaiste, un RTU stratēģiskais fokuss uz STEM prasmju attīstību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 99. punktu, Ministru kabinetam jāpieņem lēmums par augstskolas pievienošanos izmēģinājumprojektam, ja augstskola ir izteikusi piekrišanu.
Risinājuma apraksts
Izstrādāts rīkojuma projekts, kas paredz institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta īstenošanu RTU.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Jā. Saskaņā ar Augstskolu likuma pārejas noteikumu 104. punktu, Ministru kabinets līdz 2025. gada 30. jūnijam iesniedz Saeimā konceptuālo ziņojumu par augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta rezultātiem un turpmāko institucionālā finansēšanas modeļa īstenošanu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Izglītības un zinātes ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.06.2025.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Valsts finansēto RTU STEM absolventu skaits
Rādītājs
Valsts finansēto STEM studiju absolventu skaits
Rezultāts
Mūžizglītība
Rādītājs
Izsniegto sertifikātu un apliecību skaits
Rezultāts
Bez diploma eksmatrikulēto studējošo īpatsvars
Rādītājs
Mācību gada laikā bez diploma eksmatrikulēto studentu skaits pret kopējo studējošā skaitu uz attiecīgā gada 1. oktobri
Rezultāts
RTU pieaug STEM programmas pabeigušo īpatsvars pret absolventiem
Rādītājs
Kopējais STEM studiju programmu absolventu skaits pret kopējo universitātes absolventu skaitu
Rezultāts
RTU piesaistītais finansējums
Rādītājs
RTU piesaistītas starptautisko projektu, nozares pasūtīto pētījumu un radošo projektu finansējums, milj. euro
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- studējošie
Ietekmes apraksts
Studējošie, kas uzsākuši studijas pēc līguma par izmēģinājumprojekta īstenošanu spēkā stāšanos, varēs pretendēt uz universitātes apmaksātām studiju vietām, studiju vietām ar studējošā līdzfinansējumu vai studiju vietām ar studējošā personīgo finansējumu.
Juridiskās personas
- Rīgas Tehniskā universitāte
Ietekmes apraksts
Tiek uzsākta institucionālā augstākās izglītības finansējuma modeļa ieviešana RTU, kas kalpos par pamatu institucionālā finansējuma modeļa ieviešanai visās valsts augstskolās. RTU būs elastīgākas iespējas noteikt studiju samaksas principus: kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums augstākās izglītības institucionālā finansējuma izmēģinājumprojektam Rīgas Tehniskajā universitātē tiks nodrošināts Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammas 03.01.00 “Augstākās izglītības programmu nodrošināšana” ietvaros, izmantojot 2024.gada budžeta veidošanas procesā atbalstīto ministrijas prioritāro pasākumu “Pilotprojekts augstākās izglītības institucionālā finansējuma ieviešanai no 2024.gada 1.septembra”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
-
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Rīgas Tehniskā universitāte
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
RTU izmēģinājumprojekta ietvaros informēs IZM par plānoto studiju vietu skaitu un to finansējuma avotiem. RTU noteiks savus studiju samaksas principus, kuri studējošie var studēt bez maksas, kuri par daļēju samaksu jeb līdzmaksājumu, kuri, sedzot pilnas studiju izmaksas. IZM slēgs vienošanos ar RTU par sagatavojamo speciālistu skaitu un izmēģinājumprojekta ietvaros sasniedzamajiem rezultātiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
8.1.5. uz teritoriju attīstību
8.1.6. uz vidi
8.1.7. uz klimatneitralitāti
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
8.1.11. uz veselību
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
8.1.13. uz datu aizsardzību
8.1.14. uz diasporu
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi