Anotācija

24-TA-2457: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Gobas" (kadastra Nr. 6672 004 0023) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0427) 0,24 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0428) 0,2156 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0429) 0,6251 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (pirms sadales - zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0023).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0023) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0427) 0,24 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0428) 0,2156 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0429) 0,6251 ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu:
zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0427 0,24 ha platībā ir nepieciešama valsts nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0428 0,2156 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0429 0,6251 ha platībā ir nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums reģistrēts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000427079. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0023) sadales sastāv no četrām zemes vienībām:
1) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0427, platība – 0,24 ha (atsavināmā zemes vienība);
2) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0428, platība – 0,2156 ha (atsavināmā zemes vienība);
3) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0429, platība – 0,6251 ha (atsavināmā zemes vienība);
4) zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0430, platība – 3,21 ha (atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība).
Zemesgrāmatā Nekustamā īpašuma sastāvā reģistrētas trīs būves ar kadastra apzīmējumiem 6672 004 0023 001 (dzīvojamā māja), 6672 004 0023 002 (saimniecības ēka) un 6672 004 0023 003 (saimniecības ēka). Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) norādīts, ka Nekustamā īpašuma sastāvā ir reģistrētas sekojošas būves – būve ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0023 001 (dzīvojamā māja, 154,3 kv.m.), 6672 004 0023 002 (kūts ar šķūni, 118,6 kv.m.), 6672 0040 023 003 (saimniecības ēka, 20,3 kv.m.). Vienlaikus Kadastra informācijas sistēmā norādīts, ka uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0430 atrodas vēl trīs būves – būve ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0023 004 (pagrabs), 6672 004 002 3007 (šķūnis), 6672 004 0023 008 (saimniecības ēka). Būves ar Rail Baltica projektu netiek skartas.
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Zemesgrāmatā II daļas 2. iedaļā Nekustamajam īpašumam ir nostiprināta atzīme – pagrabs uzbūvēts bez saskaņota projekta, Valsts zemes dienesta 1996. gada 21. marta izziņa Nr. 27198 – "a", kā arī noteikta kopīpašnieku nekustama īpašuma lietošanas kārtība, pamats - 2012. gada 13. janvāra Vienošanās par kopīpašuma lietošanas kārtību. Norādāms, ka saskaņā ar Zemesgrāmatas II daļas 2. iedaļas 4.2. un 4.3. punktu ir izbeigtas kopīpašuma attiecības un Nekustamais īpašums pieder vienai fiziskai personai. Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ir nostiprināta lietu tiesība, kas apgrūtina nekustamu īpašumu, atzīmes veidā – ceļa servitūta teritorija – 0,1 ha. Atbilstoši tiesu praksei saistībā ar zemes reformu zemesgrāmatā ierakstīta atzīme par ceļa servitūtu nenodibina lietu tiesību - servitūtu Civillikuma izpratnē, līdz ar to arī nenodibina liettiesisku tiesību aprobežojumu par labu noteiktām personām vai īpašumiem.
Kadastra informācijas sistēmā atsavināmajai:
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0427 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,24 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0025 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,24 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,23 ha; 5) ceļa servitūta teritorija – 0,01 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,24 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,23 ha; 2) zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha;
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0428 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0246 ha; 2) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,2156 ha; 3) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,187 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,2156 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,2156 ha;
zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0429 ir reģistrēti sekojoši apgrūtinājumi: 1) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0487 ha; 2) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu kabeļu līniju – 0,0058 ha; 3) biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,6251 ha; 4) ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts reģionālajiem autoceļiem lauku apvidos – 0,4475 ha; 5) ceļa servitūta teritorija – 0,01 ha. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,6251 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) lauksaimniecībā izmantojamā zemes platība – 0,6079 ha; 2) zemes zem ceļiem platība – 0,0172 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0430 3,21 ha platībā, kas atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 31. oktobra vēstulē Nr. 8.2/23/1355 sniegtajai informācijai, ka zemes vienības atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām un turpmāk ir izmantojama patstāvīgi.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) daļai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0430) 3,21 ha platībā tiks nodrošināta piekļuve no projektētā valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa.
Nekustamā īpašuma īpašnieks pieteicis prasījumus un uzdevis jautājumus:
par līdzvērtīgu zemes gabalu kompensācijā, kas robežojas ar Īpašniekam piederošajiem zemes gabaliem – nekustamā īpašuma "Gobiņas" un "Jolantas" zemes vienībām;
par uz zemes vienības uzstādīto saules paneļu pārvietošanu;
vai gar ceļa malu būs paredzēta sēta;
par ceļa segumu, izbūvējot nobraukšanai nepieciešamo ceļa posmu no valsts autoceļa un izbūvējot pašvaldības nozīmes ceļu virzienā gar nekustamo īpašumu "Gobas" līdz Svētciemam;
par izbūvēto kanalizācijas filtrācijas lauku;
par Brīdinājuma ceļa zīmes Nr. 124 "Mājdzīvnieki" uzstādīšanu;
par elektrības pieslēguma iespējamību nekustamajam īpašumam "Upmalnieki", jo, lai nodrošinātu ganības, ir nepieciešams uzstādīt elektrisko ganu;
vai netiks zaudēts Lauka atbalsta dienesta sniegtais atbalsts, ievērojot, ka tiks samazināts apsaimniekojamo nekustamo īpašumu platības.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 11. oktobra lēmumu Nr.03.1-14/3493 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0023, daļu, nosakot to 9370,25 EUR (deviņi tūkstoši trīs simti septiņdesmit euro un divdesmit pieci centi), ko veido:
Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas ar kopplatību 1,0807 ha tirgus vērtība – 8105,25 EUR (astoņi tūkstoši viens simts pieci euro un divdesmit pieci centi), ko veido:
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0023, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0427, 0,24 ha platībā, tirgus vērtība – 1800,00 EUR (viens tūkstotis astoņi simti euro);
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0023, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0428, 0,2156 ha platībā, tirgus vērtība – 1617,00 EUR (viens tūkstotis seši simti septiņpadsmit euro);
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0023, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0429, 0,6251 ha platībā, tirgus vērtība – 4688,25 EUR (četri tūkstoši seši simti astoņdesmit astoņi euro un divdesmit pieci centi);
Kompensējamo zaudējumu apmērs par nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0023, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0430, atlikušās (neatsavināmās) lauksaimniecības daļas (platības apjomā nav iekļauta zemes zem ēkām platība 0,61 ha, jo atsavināta tiek tikai lauksaimniecības zeme un zemes zem ēkām platības vērtība ir vairākas reizes zemāka un vērtības samazinājums rodas tikai lauksaimniecības zemei, bet ne zemes zem ēkām platībai), ar platību 2,53 ha, vērtības samazinājumu – 1265,00 EUR (viens tūkstotis divi simti sešdesmit pieci euro).
Zemes vienības atsavināmajā daļā atrodas atsevišķi koki, kas nav novērtēti (to vērtība nav iekļauta apstiprinātās atlīdzības apmērā), ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks apstiprināja, ka pats tos nocirtīs līdz Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas īpašumu tiesību pārejai valstij un paturēs tos savā īpašumā.
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija attiecībā uz prasījumiem un uzdotajiem jautājumiem:
- par līdzvērtīgu zemes gabalu kompensācijā, kas robežojas ar Īpašniekam piederošajiem zemes gabaliem – nekustamā īpašuma "Gobiņas" un "Jolantas" zemes vienībām – sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDzL) sadarbībā ar valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" ir izvērtējusi sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamā īpašuma "Gobiņas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0026, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0026 daļas 0,8487 ha platībā un nekustamā īpašuma "Jolantas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0061, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0061 daļas 0,3771 ha platībā nepieciešamību transporta infrastruktūras projektu īstenošanai (pēc kadastrālās uzmērīšanas platība var tikt precizēta) un secinājusi, ka tās iespējams piedāvāt kā citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu pēc to iegūšanas valsts īpašumā, ja tos novērtējot, tiek secināts, ka maiņas darījums saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir pieļaujams. Ar EDzL 2024. gada 30. jūlija vēstuli Nr. 2.3.N/2024-3884 "Par aprēķinātās atlīdzības precizēšanu un kompensācijas objektiem" Īpašnieks tika informēts par izteikto prasījumu par līdzvērtīgu zemes gabalu kompensācijā, kas robežojas ar Īpašniekam piederošajiem zemes gabaliem – nekustamā īpašuma "Gobiņas" un "Jolantas", aicinot Īpašnieku sniegt informāciju, vai saskata par iespējamu akceptēt kādu no vēstulē izteiktajiem risinājumiem. 2024. gada 13. augustā Īpašnieks gan mutiski, gan rakstiski informēja EDzL, ka vēlas, lai tiek virzīts jautājums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu un piekrīt aprēķinātajai atlīdzībai, vienlaikus norādot, ka nākotnē vēlas nekustamā īpašuma "Gobiņas" Salacgrīvas pagasts, Limbažu novads, kadastra Nr. 6672 004 0026, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0026 daļu ar aptuveno platību 0,8408 ha un nekustamā īpašuma "Jolantas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0379, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0061 daļu ar aptuveno platību 0,384 ha, iegādāties kā starpgabalus savā īpašumā kā pieguļošās zemes īpašnieks. Ievērojot, ka Īpašnieks ir attiecies no sava prasījuma par līdzvērtīgu zemes gabalu kompensācijā, kas robežojas ar Īpašniekam piederošajiem zemes gabaliem – nekustamā īpašuma "Gobiņas" un "Jolantas", tas ir zaudējis savu aktualitāti;
- par uz zemes vienības uzstādīto saules paneļu pārvietošanu – pēc Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0023 (zemes vienības kadastra apzīmējums pirms tās sadales) zemes kadastrālās uzmērīšanas procesa pabeigšanas, ierīkojot zemes robežu (kupicas), secināts, ka uzstādītie saules paneļi atrodas uz Nekustamā īpašuma sastāvā esošās atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0430. Līdz ar to uzstādītie saules paneļi nebūs jāpārvieto un Īpašnieka pieteiktais prasījums zaudējis aktualitāti;
- vai gar ceļa malu būs paredzēta sēta – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projekta risinājumu izstrādi, sniegto informāciju, Rail Baltica projekta būvdarbu ietvaros tiek paredzētas darbības sētas atjaunošanai, ja ir nojaucama dabā jau esoša sēta valstij atsavināmās zemes daļas robežās (ja attiecīgas darbības nebūs īstenojis pats īpašnieks pirms Rail Baltica projekta būvdarbu īstenošanas). Savukārt Rail Baltica projekta būvdarbu ietvaros nav paredzama jaunas sētas (inženierbūves) izbūve, lai izveidotu jaunu labiekārtojuma elementu. Atbilstoši Likumā un Ministru kabineta noteikumu 2. punktā noteiktajam, var tikt izvērtēts Īpašnieka prasījums par žoga pārvietošanas izmaksu kompensēšanu, ja Īpašnieks pats pārvietos žogu pirms Rail Baltica projekta būvdarbu uzsākšanas, Īpašniekam iesniedzot dokumentus par prasījuma rašanās apstākļiem un to ciešo cēloņsakarību ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām, kā arī izmaksas apliecinošos dokumentus;
- par ceļa segumu, izbūvējot nobraukšanai nepieciešamo ceļa posmu no valsts autoceļa un izbūvējot pašvaldības nozīmes ceļu virzienā gar nekustamo īpašumu "Gobas" līdz Svētciemam – saskaņā ar  akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projekta risinājumu izstrādi, sniegto informāciju segums būs nesaistīts – no minerālmateriālu maisījuma jeb grants. Asfalta seguma izbūve sāksies no autoceļu P12 un V143 krustojuma. Pagaidām nav apstiprināts, cik garā posmā autoceļa V143 pieslēgumam tiks paredzēts asfalta segums, bet, ja tas ietvers pašvaldības ceļa krustojumu, kas tālāk ved uz Svētciema pusi gar Nekustamo īpašumu, tad šim ceļam tiks paredzēts asfalta posms aptuveni 20 m garumā krustojuma zonā. Asfalts varētu sākties aptuveni 70 m pirms nobrauktuves uz Nekustamo īpašumu;
- par izbūvēto kanalizācijas filtrācijas lauku – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projekta risinājumu izstrādi, sniegto informāciju, jautājuma izskatīšanai nepieciešams saņemt papildu informāciju par filtrācijas lauka izbūves izpildmērījumu vai projektu, jo plānotajā pašvaldības nozīmes ceļa izbūves teritorijā nav konstatējama kanalizācijas filtrācijas lauka esamība atbilstoši topogrāfijai. Papildu informācijas saņemšanas gadījumā, ja ar būvdarbiem tiek skarts kanalizācijas filtrācijas lauks, tas tiks savietots ar Rail Baltica projektu un redzamais skārums tiks pārbaudīts;
- par Brīdinājuma ceļa zīmes Nr. 124 "Mājdzīvnieki" uzstādīšanu – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projekta risinājumu izstrādi, sniegto informāciju Latvijas Valsts Standarta prasības ceļazīmju izgatavošanai un uzstādīšanai, un tieši Standarta 77-2 6.2.23. punkts par ceļa zīmi Nr. 124 "Mājdzīvnieki" noteic, ka ceļa zīme jāuzstāda pirms ceļa posma vai vietās, kur notiek ganāmpulka organizēta pārdzīšana. Zīme jāuzstāda kopā ar papildzīmi Nr. 803. Tādējādi liellopu pārdzīšanai pāri ceļam nepieciešama papildu informācija par liellopu pārdzīšanas vietu, lai attiecīga satura informācija tiktu nodota projektētājam, kas atbildīgs par Rail Baltica projekta īstenošanas risinājumu izstrādi;
- par Īpašnieka jautājumu par elektrības pieslēguma iespējamību nekustamajam īpašumam "Upmalnieki", jo, lai nodrošinātu ganības, ir nepieciešams uzstādīt elektrisko ganu – saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par projekta risinājumu izstrādi, sniegto informāciju, tuvākais zemsprieguma akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroapgādes kabelis, pie kura varētu nākotnē pieslēgties, ir gar valsts autoceļu P12 nekustamā īpašuma "Upmalnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0276, zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0276 pusē un tiks pārbūvēts saistībā ar valsts autoceļa pārbūvi, kur, saņemot tehniskos noteikumus no akciju sabiedrības "Sadales tīkls", būtu iespējams risināt lietotāja pieslēguma veidošanu. Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" rīcībā esošajai topogrāfiskajai informācijai nekustamā īpašuma "Upmalnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0276, zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0276, neatrodas esošs lietotāja tīkls, līdz ar to netiek veidots lietotāja sadales pieslēgums;
vai netiks zaudēts Lauka atbalsta dienesta sniegtais atbalsts, ievērojot, ka tiks samazināts apsaimniekojamo nekustamo īpašumu platības – Lauku atbalsta dienests ar 2024. gada 7. jūnija vēstuli Nr. 10.6.4-15/24/2118-e "Par informācijas sniegšanu" informēja, ka zemnieku saimniecība "Salacgrīvas pagasta zemnieku saimniecība "Bebrīši"", iesniedzot atbalsta iesniegumu "Ģeotelpiskais iesniegums 2023. gadā", atsavināšanai plānoto teritoriju zemnieku saimniecība "Salacgrīvas pagasta zemnieku saimniecība "Bebrīši"" aptuveni 3,99 ha[1] platībā pieteica ISIP (Ilgtspēju sekmējošais ienākumu pamatatbalsts), PAR (Ilgtspēju sekmējošs pārdalošais ienākumu papildatbalsts), EKO6 (Klimata un vides shēmas atbalsts par zālāju saglabāšanas veicināšanu), EKO7 (Klimata un vides shēmas atbalsts par agroekoloģijas praksi bioloģiskās saimniecībās ), BLA (Intervence "Bioloģiskā lauksaimniecība") un saņēma maksājumus aptuveni 1 320 EUR apmērā[2]. Lauku atbalsta dienests paskaidroja, ka ISIP, PAR, EKO6 un EKO7 piešķir, ja platība kārtējā gadā apsaimniekota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 198 "Tiešo maksājumu piešķiršanas kārtība lauksaimniekiem" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 198) ietvertajām prasībām un BLA, ja platība kārtējā gadā apsaimniekota saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa noteikumos Nr. 197 "Atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 197) ietvertajām prasībām. ISIP, PAR un EKO7 ir ikgadēji maksājumi, kas tiek piešķirti par konkrētajā gadā atbilstoši MK noteikumos Nr. 198 noteiktām prasībām apsaimniekoto lauksaimniecībā zemes platību un, nepiesakot atbalsta maksājumiem kādu daļu no platības, turpmākajos gados zemnieku saimniecība "Salacgrīvas pagasta zemnieku saimniecība "Bebrīši"" piešķirtais atbalsta apmērs samazināsies proporcionāli samazinātajai platībai. Savukārt, piesakoties EKO6 un BLA, lauksaimnieks uzņemas papildus saistības. EKO6 gadījumā lauksaimnieks papildus apņemas divus gadus EKO6 pieteikto zālāju neapart, nelobīt un neirdināt, kā arī 2024. gadā iesniegt atbalsta iesniegumu un saistību platību pieteikt EKO6. Norādīto platību arī 2024. gadā zemnieku saimniecība "Salacgrīvas pagasta zemnieku saimniecība "Bebrīši"" pieteica EKO6. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 198 168. punktu lauksaimniekam jāatmaksā iepriekšējā gadā saņemtais EKO6, ja otrajā gadā saistības tiek pārtrauktas. Līdz ar to, ja līdz 2024. gada beigām šīs zālāju platības neapars, nelobīs un neirdinās, tad Lauku atbalsta dienests uzskatīs, ka par šīm platībām EKO6 saistības ir izpildītas. Piesakoties BLA, lauksaimnieks uzņemas 5 gadu saistības, t.i., apņemas katru gadu saistību platību iekļaut Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles sistēmā, iesniegt ģeotelpisko iesniegumu un pieteikt saistību platību BLA, nemainot tās apmēru un atrašanās vietu. Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 197 24. punktu BLA saistības var pārtraukt pirms saistību perioda beigām, atmaksājot iepriekš saņemto atbalstu par pārtraukto saistību daļu. Lauku atbalsta dienests paskaidroja, ja 2024. gadā netiks turpinātas uzņemtās EKO6 un BLA saistības vai turpmākajos gados BLA saistības platībā, kas atsavināta valsts vajadzībām, tad atbilstoši MK noteikumu Nr. 198 3. punktam un MK noteikumu Nr. 197 20.1. apakšpunktu tas tiks uzskatīts par attaisnojošu iemeslu 2023. gadā uzņemto saistību neturpināšanai. Līdz ar to zemnieku saimniecība "Salacgrīvas pagasta zemnieku saimniecība "Bebrīši"" nebūs jāatmaksā saņemtais EKO6 un BLA par zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 6672 004 0023, 6672 004 0116, 6672 004 0123, ja rakstiski informēs Lauku atbalsta dienestu par īstenoto zemes atsavināšanu, skaidrojumam jāpievieno atsavināšanu apliecinoši dokumenti, ja īpašumtiesību maiņa nav fiksēta zemesgrāmatā.
No Nekustamā īpašuma īpašnieka ir saņemta gan mutiska, gan rakstiska piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu – zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu – nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.


[1] Informācija norādīta par aptuveni pieteikto platību, jo platības atbalsta iesniegumā tiek pieteiktas, nevis nekustamo īpašumu veidojošo zemes vienību, bet lauku bloku ietvaros (saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 31. janvāra noteikumu Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023. – 2027. gada plānošanas periodā" 40 .punktu lauku bloki ir nepārtraukti lauksaimniecības zemes gabali, ko norobežo stabilu, dabā identificējamu objektu robežas vai īpašumu robežas).

[2] Izmaksātās summas norādītas aptuveni, jo atbalsta maksājumi tiek piešķirti par visu kārtējā gada atbalsta iesniegumā deklarēto platību kopumā, nevis atsevišķiem laukiem vai zemes vienībām.

 
Risinājuma apraksts
 Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Gobas" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0023) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0427) 0,24 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0428) 0,2156 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0429) 0,6251 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un EDzL.
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk