Anotācija

24-TA-2842: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumos Nr. 1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2024.gada 7.novembrī stājās spēkā grozījumi Militārā dienesta likumā, papildinot šo likumu ar 19.1 pantu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījumu mērķis ir noteikt nosacījumus, kārtību un apmēru, kādā profesionālā dienesta kandidātam izmaksā vienreizēju transporta izdevumu kompensāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Aizsardzības ministrija (turpmāk – AM), analizējot profesionālā dienesta kandidātu (turpmāk - kandidāti) rekrutēšanu un atlases procesu dienestam Nacionālo bruņoto spēku vienībās, praksē ir konstatējusi, ka, lai piesaistītu kandidātus dienestam bruņoto spēku vienībās ir nepieciešams
atmaksāt transporta izdevumus, kas radušies, ierodoties uz atlases procesu.
Pamatojoties uz AM 2023. gada 17.augusta  noteikumiem Nr. 37 -NOT “Noteikumi par kandidātu rekrutēšanu, atlasi un pieņemšanu profesionālajā dienestā, līguma par profesionālo dienestu slēgšanu un Valsts aizsardzības dienestā iesaucamo atbilstības noteikšanu”, Latvijas pilsonim, kurš pieteicies profesionālajam dienestam un ieguvis profesionālā dienesta kandidāta statusu, ir jāveic virkne pārbaudījumu, kuru realizēšanas iespējas ir tikai Rīgā. Visos gadījumos, kad kandidāti veic atlasi, ir nepieciešams ierasties Rīgā no savas deklarētās dzīves vietas vairākas reizes, kas kandidātiem rada papildus finanšu izmaksas.
Ņemot vērā, ka daudzi kandidāti, piemēram, tie, kas dzīvo Latvijas reģionos, nevar atļauties ierasties uz atlases procesa nodrošināšanas vietu un, lai veicinātu profesionālā dienesta kandidātu rekrutēšanu un atlases procesa Nacionālo bruņoto spēku vajadzībām efektivizēšanu, nepieciešams noteikt kārtību, kādā kandidātiem, izmaksā vienreizēju kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, izmantojot sabiedrisko transportu, lai nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz profesionālā dienesta atlases norises vietai un atpakaļ, kā arī kompensācijas apmēru un nosacījumus kompensācijas izmaksai.
Kā arī, saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otro daļu kredītiestāde ir tikai viena no iestādēm, kas var sniegt maksājumu pakalpojumus. Savukārt saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1.panta 10.punktā sniegto maksājumu konta termina skaidrojumu maksājumu konts ir konts, ko atver uz viena vai vairāku maksājuma pakalpojuma izmantotāju vārda un izmanto maksājuma izpildei. Ņemot vērā minēto, visā Ministru kabineta 2010. gada 16. novembra noteikumos Nr. 1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām" tekstā termins "konts kredītiestādē" tiek grozīts uz terminu "maksājumu konts" (attiecīgajā locījumā).

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdzšinējā Ministru kabineta 2010.gada 16.novembra noteikumos Nr.1042 "Noteikumi par karavīru sociālajām garantijām" (turpmāk - MK noteikumi Nr.1042) redakcija paredz, ka karavīriem izmaksā kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, izmantojot sabiedrisko transportu dienesta pienākumu izpildei, kā arī rezerves karavīriem un rezervistiem izmaksā kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, izmantojot sabiedrisko transportu, lai nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz pavēstē norādītajai dienesta pienākumu izpildes vietai un atpakaļ un līdz veselības stāvokļa pārbaudes vietai un atpakaļ.
Ņemot vērā, ka Nacionālo bruņoto spēki ieinteresēti jaunu profesionālā dienesta karavīru piesaistē, kā arī, lai vismaz, daļēji atbrīvotu kandidātus no papildus finanšu līdzekļu sloga, kas radies pārvarot ierobežojumus (atlase) stājoties profesionālā dienestā, ir nepieciešams noteikt vienreizēju sabiedriskā transporta ceļa izdevumu kompensēšanu.
Nepieciešams noteikt kārtību, kādā kandidātiem, izmaksā vienreizēju kompensāciju par izdevumiem, kas radušies, izmantojot sabiedrisko transportu, lai nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz profesionālā dienesta atlases norises vietai un atpakaļ, kā arī kompensācijas apmēru un nosacījumus kompensācijas izmaksai.



 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 1042 ar 1.4.2, 7.2,9.2 apakšpunktiem, nosakot kompensācijas piešķiršanas nosacījumus, kārtību un apmēru pēc analoģijas kā tas ir noteikts rezerves karavīriem.
Noteikumu projekts neparedz ceļa izdevumu kompensācijas izmaksu par taksometra vai personīgā transporta izmantošanu.
 




 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Profesionālā dienesta kandidāti
Ietekmes apraksts
Attiecībā uz kandidātiem tiks noteikta vienreizēja sabiedriskā transporta ceļa izdevumu kompensēšana par izdevumiem, kas radušies, izmantojot sabiedrisko transportu, lai nokļūtu no deklarētās dzīvesvietas līdz profesionālā dienesta atlases norises vietai un atpakaļ.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.10.00 "Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums". Nepieciešamības gadījumā tiks iesniegti priekšlikumi apropriācijas izmaiņām starp budžeta programmām, apakšprogrammām un ekonomiskās klasifikācijas kodiem.

 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumi ietver tikai noteiktu personu loku, kā arī nepieciešama to sekmīga un laicīga virzība uz priekšu, saskaņā ar kontroles uzdevumu Nr.21-UZ-394, Ministru kabineta noteikumu projekts netiek izsludināts sabiedrības līdzdalībai (publiskajai apspriešanai).

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nacionālo bruņoto spēku Apvienotā štāba Mobilizācijas un rekrutēšanas pārvaldes Rekrutēšanas un atlases centrs un Nacionālo bruņoto spēku Apvienotā štāba Grāmatvedība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Minimāli pieaugs administratīvais slogs Nacionālo bruņoto spēku struktūrvienībai, kas atbildīga par profesionālā dienesta atlasi – izvērtējot, sagatavojot, apkopojot un aktualizējot saņemto informāciju. Tomēr šāds administratīvā sloga pieaugums vērtējams kā maznozīmīgs un tas neradīs ietekmi uz institūciju spēju veikt līdz šim tām noteiktās funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi